Lipojen kuljetus onnistuu lentokoneessa. Niille on kokorajoituksia, mutta ei vaikuta tässä lajissa käytettävien akkujen kokoon. Sellainen pieni haaste hommassa on, että ne on kuljetettava käsimatkatavarana ja kuten myös laite, jossa ne on tarkoitettu käytettäväksi. Lipojen kuljettaminen ruumassa on ehdottomasti kielletty.
Itse olen kuljettanut autoja jenkeistä Euroopan suuntaan ja mukana myös LiPoja. Ongelmia ei ole ollut, mutta lentokentälle on syytä mennä ajoissa. Olen mennyt ensin turvatarkastukseen tsekkauttamaan, että matkustamoon käsimatkatavarana tuleva auto menee tarkastuksesta läpi ja vasta sen jälkeen tsekannut ruumaan menevät kamat sinne ja sitten takaisin turvatarkastukseen. Aina on läpi tultu, vaikka kerran Saksassa on koneen vaihdon yhteydessä etsittykin pommia käsimatkatavaroista. Ei löytynyt.
Homma siis kannattaa tehdä niin, että kalusto riittävän järeään laatikkoon ja ruumaan (tulee muuten sitten ylikuormamaksuja jos on kalustoa kovin moneen luokkaan). Laatikko lukkoon, mutta sellaisella lukolla, johon turvatarkastuksessa löytyy avain. Noita saa matkalaukkuliikkeistä. Ei tietenkään pidättele oikeita varkaita, mutta eihän mikään. Sitten käsimatkatavaraan joku näppärän kokoinen pikkuauto ja kaikki lipot sen mukaan. Auton pitää olla kuitenkin sellainen, että pystyt osoittamaan sen avulla että akut käyvät siihen ja auto toimii niillä.
Sitten vielä sellainen varoitus, että akuissa on syytä olla liittimet johdoissa. Jostain (ehkä arvattavasta) syystä irrallisia johtoja katsotaan turvatarkastuksessa aika pahalla, etenkin jos ne tulevat jostain akusta.
Edit: Näillä näkymin tämä tiimi jättää kyllä nämä kahinat väliin. Juuri tänään tuli kalusto kotimaahan Kanadasta, enkä ehtinyt käydä niitä hakemassa pois tullista. Taas oma show siinäkin. Tulee sen verran hintavaksi tuollaiset kisareissut, että lottovoitto tosiaan tarvittaisiin, eikä taida ihan 4 tai 5 oikein riittää.