Kirjoittaja Aihe: Kauden 2009 yleisiä uusia sääntöjä/porsaanreikien täyttöjä  (Luettu 2153 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Rc Foff Finland Cup 2009 yleissääntöjä, täyttöjä ja päivityksiä:

Yleisen selventämisen vuoksi laitetaan kokoon perussäännöt, jotka ovat yleisiä kaikille.
Pitkään ajaneille nämä ovat tuttuja ja jo iskastuneet, mutta uusia harrastajia kohtaan
kertokaamme ne heillekin. Tänne tulee myös muutama uudistus, jotka helpottavat
kisaamista. Samoin täytettävät porsaanreiät, joita etsitään, täytetään täällä tiiviisti.


Autoon koskeminen kesken suorituksen
Autoon ei saa koskea enää, kun auto on jollakin osallaan ohittanut lähtöportin. Seuraavan
kerran siihen saa koskea vasta suorituksen päätyttyä. Kesken kaiken ei aleta sorkkimaan
sähkövikaa tai muita teknisiä ongelmia, vaikka auto jäisi lähtöviivalle ylittäen vain aloituksen.
Autoon koskeminen on kiellettyä. Lisälaitteet (ohjaimesta käytettävät muut kanavat) ovat
sallittuja hyödynnettäviksi, mutta ne käsitellään aina tapauskohtaisesti.

Auton pituuden/leveyden/korkeuden muuttuminen suorituksen aikana

Ehdottomasti kiellettyä. Autoa ei saa lisälaittein madaltaa pystysuoralle tultaessa tai pidentää,
jotta kaatumisriski lievenisi. Auton mitta ei saa muuttua kesken ajon, normaalit fysikaaliset
joustomuutokset poiketen. Mikäli rakentaa auton, joka ajaa modissa/unlissa, jonka pituutta
säätäen voi kisalaillisesti ajaa molemmissa luokissa, tulee auton mitat säätää ennen radalle
lähtöä niin, että ne ovat kisalailliset. Mikäli suorituksen jälkeen mitat ovat muuttuneet niin,
että eivät mahdu enää säännöissä määritettyihin mittoihin, hylätään suoritus.

Radalle lähteminen/omaa vuoroon valmistautuminen
Koska ensimmäinen ja tärkein prioriteetti on pitää hauskaa ei tähän lajiin ole tulossa mitään 1min
aikaa radalle tulemiseen. Se pilaa, rääkkää ja syventää huonompaan suuntaan sitä hyvää henkeä
ja fiilistä, mitä lajia on tarjonnut. Täten haluamme sitä hyvää ja kiireetöntä fiilistä tarjota yhä
edelleen. Järki kuitenkin sanoo, että kun ensimmäinen auto lähtee radalle olisi toisen hyvä jo
olla vaikkapa jonottamassa vuoroaan / parin minuutin varausajalla lähtemässä radalle. 10 minuuttia
alkaa jo kiristää hihnaa päässä, eikä kenestäkään ole mukava odottaa kauaa. (poikkeuksena, jos
teknistä vikaa ja taistellaan mestaruudesta), tällöin toimitaan ihan erilaisella kaavalla. Kuitenkin,
täydellistä olisi se, että jokainen tietäisi vuoronsa ja olisi vuorollaan ajallaan, eikä jossain ihan
muualla. Tällä tapaa homma toimisi sutjakkaasti ja kisa ei venyisi turhia.

Lähtöjärjestys, pistelasku, taajuustaulu ym... merkkitaulut
Tulevalle kaudelle merkitään pisteitä niin tuomarivihkoon (ensisijaisesti), mutta kisatauolla (3 jakson)
jälkeen kirjoitellaan isommalle paperilla kaikkien nähtäväksi. Luvassa on selkeät taajuustaulut, jotta
taajuusongelmat eivät vaivaa. Lisäksi lähtöjärjestyslistat, jotka tulevat nyt toimimaan 100% (ilman
keskeytyksiä), koska kisaan pääsee vain kisamaksun maksaneet ja niiden mukaan lähtöluettelo
arvotaan. Maksamattomat eivät kisaan pääse. Muitakin tauluja saattaa olla luvassa, mutta nuo
perustaulut nyt ainakin alkuun toimintaa helpoittamaan/selkeyttämään.

Taajuudet
Tulevalla kaudella on järjestäjien yhtenä suurimmista haasteista saada kaikille kilpailijoille eri taajuus.
2,4Ghz radiot tarjoavat tällä hetkellä varmimman suojauksen häiriöiltä, mutta edelleen on 27/40mHz
taajuuksia, jotka pitää saada siten kuntoon, että samoja ei ainakaan samassa luokassa ole. Toisissa
luokissa voi olla, koska ajetaan erikseen ja syyllisen sitten tietää suoraan. Ideaalisinta olisi kuitenkin
se, että kenelläkään ei ole samaa taajuutta toisen kanssa. 27 rintamalla tämä ei hetkeen vielä ole
mahdollista, mutta siihen pyritään ja tavoite on saada häiriötön kilpailu, jossa varmistetaan tiukasti,
että ajetaan niillä taajuuksilla mitä ilmoitettu. Pahimmassa tapauksessa voi aiheutua vahinkoja toiselle,
jos toisen ohjain on päällä - häiriöö - suoritus päin metsää ja tapauskohtaisesti tästä voidaan antaa
häiriölaitteen omistajalle pistemenetystä/muita huomautuksia asiasta. Toivottavasti tuohon ei kuitenkaan
jouduta, koska se on aivan ylimääräistä ja turhaa säätämistä, eikä enää hauskanpitoa.

Maksimi automäärä/kuski/auto
Kaudella -09 on viisi luokkaa. Täten yksi kuski voi maksimissaan ajaa viidessä eri luokassa. Yhtä ja samaa
autoa voi taasen maksimissaan ajaa kaksi eri kuskia. Tämä automääräsääntö koskee vain RCFFC sekä
kangasalan MM-kisoja, mutta Foff Cup ja muut järjestettävät ajot ovat automääriltään täysin vapaita,
eli Foff Cup 2006/07 meininkiä, yhdellä kuskilla voi olla jopa 10 autoa. Rc Foff Finland Cupissa rajoitukset
ovat kuitenkin tasapuolisuuden nimissä voimassa, muut cupit ovat pitkälti treenicuppeja juuri finland cupia
varten.

Video-ja valokuvaus
Jokainen Rc Foff Finland Cup kauden 2009 osakilpailu tullaan kuvaamaan sekä videopätkien, että kuvien kera.
Tarkoitus on jatkaa samaa ja ikimuistettavaa perinnettä, joka on lähtöisin jo kauden 2005 ensimmäisestä
kilpailusta. Kilpailussa otetaan kuvia ainakin DC:n digijärjestelmäkameralla + mahdolliset muut järkkärit ja diggarit.
Videota on otettu monenlaisilla vermeillä, mutta kausi 2009 tuo sliden myötä uuden, hyvällä optisella zoomilla
varustetun digikameran, hyvällä resoluutiolla ja muilla herkuilla. Videokuvaus toimii siis pääsääntöisesti sliden
kameralla + mahdollisilla muilla vermeillä. Tarkoitus on kisata niin, että kuvaajan mukaan lähdetään jaksolla siten,
että jokaisesta autosta saadaan se videopätkä kuvatuksi ja täten zarizi tech pystyy tekemään jälleen hyvän
ja laadukkaan tiiserinsä/koosteen ym... ja slide sitten ajallaan dvd:n. Jatkossa oman autonsa kuvia/videoita
saa edelleen dvd:lle poltettuna, hinta on 5€ / polttokerta, joka sisältää dvd:n, kotelon sekä mahdolliset
toimituskulut. Oman kokoelmansa voi saada vaikka heti GP1 jälkeen, kauden puolessa välissä tai kauden jälkeen.

Ratamerkit luokittain
Street Class........ vasen=sininen, oikea=punainen (tämä on oikea street class väritys 1:1 luokassa)
Modified.............vasen=keltainen, oikea=punainen
Unlimited GP.......vasen=vihreä, oikea=punainen
Unlimited EP.......vasen=valkoinen, oikea=punainen
Unlimited XL.......vasen=....?......, oikea=punainen

Lisäksi: Nopeusjaksolla on omat merkkinsä, joissa portit numeroidusti + lähtö ja maali. Lisäksi on olemassa kolmion
muotoisia sinisä merkkejä, joita voidaan käyttää rajamerkkeinä, rataa rajaamassa.


Yhdellä autolla, useammassa luokassa ajaminen:
Yhdellä autolla ei saa ajaa (samassa kilpailussa) kahdessa eri luokassa, mutta samalla autolla saa ajaa kahdessa
eri luokassa (eri kilpailuissa). Esim. ajat ensimmäisessä kilpailussa modified luokassa ja toisessa kilpailussa ajat
autolla unlimited luokassa. Näin voi tehdä, mutta samassa kisassa, yhdellä autolla ajaminen, kahdessa luokassa
tulee olemaan kiellettyä.


Aihe on vielä kesken, se päivittyy piakoin.


Päivitetty: 8-2-2009

« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2009, 10:52:57 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN