Kirjoittaja Aihe: Naquada  (Luettu 5591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Naquada
« : 24 Maaliskuu, 2008, 11:27:09 »
Naquada Foff Edition



Ensimmäinen rc-auto, joka koittaa onneaan crawlerina ja foffarina.
Etunaan muun muassa nelipyöräohjaus, portaaliakselit, lukot edessä ja takana sekä muutama pieni juttu...

Tästä siis tulossa yksi vehje Modified luokkaan...

Crawleri nimi = Naquadria
Foffari nimi = Naquada

Sitten vaan ulkomuistiin noi nimet =)

Lyhenteeltään: Naqu

------------------------------------------------
Tilastoja:
-----------

- idea rc-foffariksi tulemisesta tapahtui 8-3-2008
- muita tilastoja ei vielä ole foffin puolella kertynyt
- ensiajot harjattomilla 2.4.2008
-----------------------------------------------------

Kilpailuja yhteensä: 0

Voittoja ---------- 0
2-sijoituksia ------ 0
3-sijoituksia ------ 0
4-sijoituksia ------ 0
5-sijoitukisia ------ 0
6-sijoituksia ------ 0
7-sijoituksia ------ 0
8-sijoituksia ------ 0
Ajamattomia ------ 0

------------------------------------------------------------

Speksitietoa:

Säädin: ------------ GM Racing V4R, Mamba Max, Bk Warrior Castlen Sidewinder tilaukseen joskus...
Moottori: ---------- Mtronicks S-moottori, 70ampeerinen
Vastari: ----------- Robbe / Futaba R133F
Servot: ------------ 2x TowerPro 15KG 0,2s metallirattaista voimaservoa.
Ohjain: ------------ Futaba Megatech T3PK
Akku: ------------- VTEC, LRP 7,4v - 1800mAh, 8,4v - 1400mAh Nimhi, 4,8v - 3700mAh servoakku
Renkaat: ---------- Slingshot  (sand pawit mahdollisesti kans)
Runko: ------------ omarakenteinen, suunnitelmia uudesta...
Liittimet: ---------- Kullattuja banaaneja, sokerinpaloja + omia sovelluksia
Kori: -------------- Dark Crusherin entinen kori, vaihtuupi joskus...


Pituus: 40cm
Leveys: 25cm
Korkeus: 20cm

Spurri: stampeden vakio
Pinjoni: 12th
Laatikko: Stampede
Akselit: TLT

------------------------------------------------------------
« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu, 2008, 21:02:35 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #1 : 24 Maaliskuu, 2008, 15:54:24 »
Katselin autoa tuossa taannoin foffariksi ja idea on lähteä kokeilemaan alkuun ilman portaaliakseleita autoa rinteeseen.
Alkuun koitetaan harjallista 23t Team Orionin moottoria, jolla auto kulkee ihan hyvin, harjalliseksi moottoriksi. Tarkoitus ei ole SM:ää
tällä vehkeellä voittaa, vaan lähteä fiilistelemään  ;)

Portaalit jää ainakin alkuun poies, koska Spiky Spiderissa kokeiltu alennin lahosi tässä leikissä, eikä viitti hajottaa heti juuri ostettuja
portaaleja, jotka makso 160 euroo  :D  Nopariksi tulee GM Racingin V4R ja radiolaitteisto tulee olemaan sama kuin dc:ssä. Erikoisuutena
tosiaan 4 pyöräohjaus.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: Naquada
« Vastaus #2 : 24 Maaliskuu, 2008, 15:58:22 »
eiks 4ws oo vähä äkkineine Foffissa? :P kääntyykö liian ärhäkkäästi? ::)
aika raju yhistelmä: crawleri ja foffari samasta autosta 8)
´Red Devil ja Panther

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #3 : 24 Maaliskuu, 2008, 16:04:06 »
Olet oikeassa, rajun yhdistelmän suhteen  ;)

Kukaan ei ole koskaan kisoissa moista yrittänyt ja tuon nelkkuohjauksen saan säädettyä tarpeeks "loivaks", ettei tasaselle kipsahda.
Nyt kuitenkin sitten koitetaan tätä autoa foffissa, kuten todettua fiilistelypohjalta. Kuten kaikki tietää, ei harjallisella motilla kuuhun lennetä,
mutta tarkoitus on oikeastaan vaan kokeilla erilaisuutta ja nähdä mitä se sitten tuottaa. Jos 4-ohjauksen saa toimimaan hyvin ja korostan (helpolla) tavalla, niin silloin siitä voi hyötyä, mutta pahimmassa tapauksessa heität katolleen nopeusjaksolla...  :D

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #4 : 30 Maaliskuu, 2008, 15:08:08 »
Nyt tuli vkloppuna ajettu rankasti safaria Zarizin kanssa ellivuoressa. On se kyllä hienoa ajaa ihan safaria, eikä crawlingia, itse noiden kahden ajotyylin perusteella pidän naquadrialla enemmän safaroimisesta. Ellivuoressa on mahtavat paikat ajaa ja nyt vklopun aikana ajot jäi vaivaseen 5 tuntiin...  Odottaen sitten kesää oikeen innokkaasti.  :D

Samalla ideoin Naquadrian -> Naquadan foffiversion muutoksia.

1) Aluksi lähden kokeilemaan harjallista moottoria, team orionin 23-lankainen ja varalle 27-lankainen vakio.
Noparina tälle moottorille GM Racingin V4R ja akkuna alkuun 7,4v - 1800mAh Lipo.

2) Sitten mukaan otetaan MTronicksin S-kokoinen, 70A harjaton moottori. Tälle nopariksi BK Warrior 9920 säädin
tai mahdollisesti mamba max, riippuen kumman nyt saa käyttöönsä.

Renkaiksi alkuun Slingshotit, mutta tarkoitus keittää predatorin sand pawit vanteiltaan ja liimata naquun sopiville vanteille.
Se on vielä auki, tuleeko servoille oma akkunsa virtaa antamaan, mutta alkuun ainekaan ei.

Kootaan juttua, kun uutta ilmenee.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

saku

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Naquada
« Vastaus #5 : 02 Huhtikuu, 2008, 17:57:36 »
millä motilla tota rupeet koittaa?

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #6 : 02 Huhtikuu, 2008, 20:52:35 »
saku: jos yhtään olet lukenut, niin edellä mainitussa tekstissä lukee se  ;)
----------------------------------------------------------------------



Servoille omaa akkua (crawling setup), tosin tulee foffiinkin käyttöön akut.


Sitten itse asiaan. Suunnittelin alkuviikosta alkavani rakentamaan tätä foff editionia loppuviikosta,
mutta kun sattui huominen vapaaksi, niin päätin eilen, että torstai aamuna aloitan projektin rakentamisen
hyvän aamupalan ja kahvin kera, noh... tänään oli hyvin aikaa, motivaatiota ja todella innostusta, joten
päätin hieman aikaistaa projektin aloittamista...  :D  nimim. "kuinka usein niin käy"...



Lähtökohta oli auton crawlingista purku - foffiin muuttaminen.


Portaaliakselien poisto, kimaltelevat portaalit turvallisuussyistä harjattomien tieltä pois.


Setup: "alaston", sähköt pois, lukuunottamatta voimaservoja ja jo kiinni olevaa vastaria.


Sling Shotit löysivät tiensä ensimmäisiksi renkaiksi foffiin, tälle autolle.


Harjattomat asennettuna, Mtronicksin S-motti, 70A ja sekä tietysti 4-ohjaus,
4-veto, +lukot edessä ja takana, niin ja kaikkee pientä kivaa...


Tuli siis rakennettua jo hyvin harjatonta foffari +jo tänään, mutta heti huomenna alkaa testaaminen.
Ilman ongelmia ei kuitenkaan selvitty. Hieman portaalien irrottaminen tuotti kuluneiden mutterien takia
päänvaivaa, mutta niistä selvittiin hyvin. Samalla vaihdoin uudenlaiset mutterit noihin portaalien tilalle
tulleisiin tukivarren kiinnikkeisiin ja kääntö pääsee nyt toimimaan huomattavasti paremmin, ero oli todella
huikea, kun uparit sai tehtyä nelkkuohjauksella käden käänteessä  :D

Portaaliakselit poistin siitä syystä, että ei ollut tietoa paljonko harjattomat tuottavat autoon tehoa.
Toistaiseksi en edes niitä takaisin laita, mutta katsotaan ajan kanssa... hienoa ne olisi siihen lopulta laittaa.

Sopivan pinjonin löytäminen tuotti suurimman tuskan. 19-hampainen oli väljä ja pomppi siihen tahtiin, etten
uskaltanut sitä asentaa, eikä sitten pakin pohjalta enää toista löytynyt, joten mielikuvituksella 12-hampainen
pinjoni, jota crawlaamisessa tuli käytettyä...

...Ensiaskeleet lattialla sujuivat odotuksiani paremmin. Rattaat kesti, vetarit ei paukkuneet ja kaikki näytti hyvältä.
Kääntö toimi maassa about 50% paremmin kuin ennen, uudenlaisien ruuvien johdosta. Ääni harjattomilla oli pehmeä
ja kaikki näytti ja uskokaa tai älkää, näyttää edelleen todella hyvältä!

Kaiken kaikkiaan erittäin antoista FOFF-rakennuspäivä! Huomenna testaan sitten ulkona huippunopeutta ja kääntöä.
Päänvaivaa tuottaa vielä se, että nykynen mambis ei oo oma, joten Bk Warrioriksi vaihtuu vielä, jos se edes toimii,
joten sitä sitten säädellään huomenissa. Sand Pawit lähtee keittäen viikon kuluttua ja pyrkimys ois, että tähän pirssiin
on Sling Shotit + Sand Pawit, kumit ja vanteet löytyy, mutta irtooko predatorin entiset kumit vanteiltaan keittämällä,
se jää nähtäväksi...  :D

Hyvin mielin kohti huomista ja projekti päässyt hyvin etenemään!
Videota mahdollisesti luvassa, jos zarizi kerkee kuvailee illan tullen.


Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ande

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 37
  • Muumi
Vs: Naquada
« Vastaus #7 : 02 Huhtikuu, 2008, 20:58:50 »
Kuulostaa ja näyttää kyllä pirun hienolta! Toivottavasti tulee myös videoo nähtäväksi ;)

Edit: voisin opetella lukemaan, olihan se tuossa että videota mahdollisesti tulossa...

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #8 : 03 Huhtikuu, 2008, 20:22:43 »
Päivä alkaa pikku hiljaa etenemään kohti iltaa, joten laitetaan aikaansaannosta muidenkin "ihailtavaksi"...  :D


1: Lähtökohta projektoinnille, alku aina alaston, mutta pikku hiljaa edetään autoa pukien.


2: Sähköjä; Mtorincks 70A harjaton motti, Bk Warriorin säädin ja 3ch vastaanotin.


3: Bk Warrior piitkällä telakalla, mäsänä, elämänsä eläneenä, mutta jos vielä kerran...


4: Bk Warrior korjattu; aivan uskomatonta, että vanha veikko jaksaa vielä uurastaa.


5: Crawlingin pelkkä iskarimeno ei foffissa toimi, joten uutta setuppia hakemaan.


6: Uusi jousitus syntyi pitkän mietinnän ja kokeilun kautta, auttajana predator: by the jouset.


7: Maavara balanssissa, lisää saa laittamalla klipsun jos toisenkin jousten välihin.


8: Runko kunnossa, sähköt valmiina asennukseen, ohjain ja muut hilppeet, ready to run.


9: Moottorin ja vastaanottimen kiinnitys, kierrätys niparit kunniaan! Servot jo ovatkin kiinnitettynä.


10: Bk Warriorin asentaminen paikalleen tuotti mietintätuokion, mutta alustava paikka löytyi.


11: Joustoa... ehei nyt sentään, vaan tämän verran, luulisi rinteessä riittävän.


12: LRP, VTEC - 25C , 1800mAh - 7,4V LiPo kiinnitettynä auton sivustalle, motti toisella puolen = balance.


13: Servoakku, 4,8V - muuttunee pyramidin kera 6V akuksi, 3700mAh tehot ja ok paino edessä.


14: Ekat testit (ulkosalla) tehty, kuten voidaan todeta, kuraa on lennätetty, mutta meno oli mahtavaa!


15: Koitin keittää hellalla, liian hyvin liimattu =)  ,myydään jos joku on kiinnostunut tai jää rojektiin.


16: Tälläseksi pitäisi saada, sand pawien kera, mutta koriki saa vaihtua hybridin kehikko+rungoksi ajallaan.


17: Omat autoni tulevalla kaudella; C.Canniball, Naquada ja tietysti; Dark Crusher.


PS: Suurempi, motivaatiolla ja innostuksen purkautumisella kerrottu raportti tulee seuraavaan viestiin, sillä muuten näitä
kuvia ei kukaan tule tänään näkemään. Sen verran sitä tekstiä on sitten luvassa, tarmolla...  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #9 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:52:03 »
Sitten tekstiosuuteen...

Naquadaa tuli säädettyä semmosen seittemän tunnin ajan, eli vähän kuin olis koulunpenkillä,
mutta tehdään kuitenkin jotain mielekkäämpää  ;)  Kirjottelen kuvakohtien perusteella asiaa,
eli 1: kuva vastaa tekstissä kohtaa 1 jne...


1: Alkujaan siis purin koko auton uuteen uskoon, crawling asetukset vege ja foffariksi muuttaminen alkuun.

2: Sähköiksi siis; Mtronicksin 70A harjaton moottori, 3,17mm akselilla, by the way: tiimimme ensimmäinen harjaton
moottori ja edelleen toiminnassa. Vastarina kokeilen erästä toista 3ch + battery ja oletetusti kaikki kanavat todella
ängetään täyteen (nelkkuohjaus, kaasu ja servoakut). Nopariksi vanha veikko Bk Warrior 9920, jonka itseasiassa myin,
mutta ostajan mukaan ei toiminut ollenkaan, no minulla toimii ja se on pointti  :D

3: Bk Warrior säädin oli pitkän ajan kaapissa, niin sanotusti telakalla odottamassa tuomiotaan. Rehellisesti en todellakaan
uskonut a) sen toimivuuteen b) siihen, ettei olisi armotonta kaasu+pakki rykimistä, edelleen olen sitä mieltä, että mamba max .vs.
bk warrior, mambis on taivaassa ja bk helekutissa...  ;D  Tilanne ei siis alkujaan kovin maukkaalta näyttänyt, säädin avonainen,
musta jumperin hukkunut, hiekkaa riittämiin...

4: Mutta ihmeen kaupalla a) säädin toimi b) saa superohjaimen ansiosta ajettua hiljakseen kaasulla ja peruuttaa rauhassa
c) vaikka musta jumperi puuttuu, sain ohitettua sen servoille tarkoitetuilla akuilla. Perusasetukset tehtyäni laitoin bk:n pakaten,
niin, että mustan jumperin saa nopsaan takas paikalleen (jos tarve). Ekat testit todistivat, että säädin toimii ja se tunne oli
todella, todella hyvä!

5: Jousituksen muuttaminen oli ehkä haasteista suurin. Crawling pelkkä iskarimeno ei enää foffissa toimi, koska maavaraa on pakko
laittaa jokusen verran. Noh, viime vuotinen Predarotini, yhden kisan ihmetähti, 2wd voittaja antoi sitten apujaan luovuttamalla pari
jousta tähän ideaan. Aluksi siis iskarit irti autosta, niin että päästään koklaamaan eri jousia ja ratkasuja.

6: Monien kokeilujan jälkeen sain aikaan toimivan setupin. 1 iskari per 2 jousta, per yksi klipsu ja done. Joustaa pirun hyvin, pehmeesti
ja tarjoaa nopean ratkaisun, jos tarttee vaikka maavaraa lisätä. Erittäin tyytyväinen tähän ratkasuun, joka vaati pitkän mietinnän, mutta
tulos oli sitten sen arvoista, odottaen rinteessä ajamista!

7: Maavaraa tuntu olevan tarpeeksi, ainakin se mitä tohon tuli laitettua. Tarkoitus on saada sopiva maavara, mutta pitää auto matalana,
ettei ole hirmusen korkee ja kippaa sitten sen takia. Ekojen rinnetestien jälkeen on sitten viisaampi muuttamaan korkeutta, jos se sitä vaatii.

8: Kaikki hilppeet samassa läjässä. Asennusilo alkakoon!

9:
Moottori ja vastari löysi paikkansa omista koloistaan. Vastarin pistin kiinni ohlsonilta ostetulla monikäyttö nippusiteellä, eikä tartte meinaa
ostaa enää montaa pussia ja joka kisaa niks naks, nyt kierrätetään ja säästetään. Moottori todella tukivasti stampeden laatikossa ja muutenkin laatikko on suojattu hyvin, eikä muruja pääse sisään, ainakaan helposti.

10: Edellistä kohtaa jatkaen, nopeudensäädin paikalleen, suojausmuovia johtojen ympärille ja nopari kiinni tankoon monikäyttöniparille. Paikka
vielä alustava, mutta näyttää siltä, että nopari pysyy paikallaan ja on helppo ottaa poies, jos tarttee. Rakentaen, rakentaen...

11: Lidlin enegianjuomakaan ei mahtanut jousitukselle mitään. Crawleristahan tätä löytyy, tosin ensimmäiset ulkona ajetut testit
antoivat sen mielikuvan, että tästä on enemmän haittaa, kuin hyötyä, mutta saa nähdä... Ei ainakaan jää joustavuudesta kiinni. Nätistihän
ne linkit kaartuu, vääntyy ja kääntyy tarpeen mukaisesti.

12: Akun lisäsin moottorista katsottuna toiselle puolen, niin että sain balanssin painon suhteen. Moottori kun tuppasi varmaan omalle
puolelleen kaiken painon, joten akun kera lähdin hakemaan balanssia. Akkuna alkuun tämä 1:18 autoihin tarkoitettu 25C - 7,4V - 1800mAh Lipo, mutta saattaa vaihtua, tai ainakin kokeilen järeempää akkua tarpeen vaatiessa. Tai nimhiä, 8,4v - 1400mAh...

13: Musta jumperi oli hukkunut noparista ja enkkuteksitä kääntämällä pitää olla erillinen akku käytössä alle 12cell ajossa. Tämän varmistin vielä koklaamalla ajaa ilman erillistä vastarinakkua, mutta eipä toiminut. No, crawlingiin tein tuon 4,8V vastari/servoakun, joten sain
sen samantein tähän tarkoitukseen käyttöön, kuten alunperin suunnittelinkin. Antaa eteen vähän painoo, mutta samalla lisää voimaa servoille. Todennäköisesti tuon 2 kennon päälle juotan vielä yhden kennon, jotta saan 6v tehot ja servot rupee antaa sitä 15KG voimaa  :D

14: Ensimmäinen kosketus ulkona foffarina! Kura, lumi ja muut mömmöt lenteli, mutta oli sen arvoista! Kääntyvyys jo etupyörillä on sairasta
ja sain kaadettua pelkän etupään käännön avulla auton ympäri...  :D   Vauhtia ei hirveesti ole, johtuen 12-hampasesta pinjonista (tiheää
välitystä), mutta samalla perhananmoinen vääntö, ei jää kiinni! Toisekseen käytössä on 1:18 autoihin tarkoitettu 25C - 7,2V - 1800mAh Lipo, joten isompaa alle ja vauhti muuttuu. Toisaalta, itse en siihen vauhtia enää kaipaa, korkeintaan nopeusjaksolle, mutta tämä projekti on
tarkoitus olla rentoa rällätystä... "ehkä"...

15: Predatorin sand paweja koitin keittää kattilassa, mutta sen verran hyvin liimasin ne predaattorin alkuaikoina, ettei keittämällä pysty irrottamaan mitenkään.

16: Naquada zarizin sand paweilla ja dc:n historiallisella korilla. Sand Pawit hommaan, kun taloudellinen tilanne antaa myöden ja kori vaihtuu samanten tähän: http://www.tcscrawlers.com/TCS-Edge-AX10-Scorpion-Direct-Bolt-on-Tube-Frame-Chrome-US-Patent-Pending-p-16788.html
tuosta saa samantein paremman rungon, kuin nykynen ja pääpointtina kunnon kehikko, johon pääsen itse suunnitelee paneelit, suoraan
vaikka siten, että logot ja väritykset on prikuulleen niin kuin haluan. Foffimaisuuskin nousee ihan kuuhun tolla hankkeella, eikä ole hinnalla
pilattu, kun kummiski kehikko+parempi runko (mun tapauksessa).

17: Omat kauden 2008 foffarini. Standard; Hallitseva mestari C.Canniball, Modified; Keltanokka Naquada ja Unlimited: Tiiminsisäisesti jo
elävä legenda, yleisesti tunnettavuuttaan lisäävä, nimeltään hyvin tunnettu, oma esikuva autoni; Dark Crusher. Predator jää varmasti
tällä kaudella pois, etu-ja peräpääongelmien vuoksi...  :D


Yhteenveto:
------------
En tiedä koska viimeksi on mennyt näin putkeen asiat auton säätämisen suhteen. Motivaatio heräs 100%:sti taas uuden kauden alkua kohden, kun sai siemasta ekat harjattomat kaasutukset maassa ja kaikki pelitti kauniisti, huom. ilman ongelmia! Tästä on hyvä jatkaa kehittelyä ja niksaamista, sillä sitä todella on vielä edessä ja mukavaa se on kehittää autoa eteenpäin. Valttikortteina 4-ohjaus, lukot edessä ja takana, joustoa ja muuta pientä kivaa... edetään rauhassa, eletään täysillä, fiiliksen mukaan!  ;)

PS. Paljon jää vielä sanomatti, mutta huomenna sitten lisää.
PS2. Videota tasasella tuli otettua, joskaan ei kummempaa kuin kaasuttelua, joten skippaan sen laittamisen nettiin. Vkloppuna olisi tarkotus
kävästä koklaamassa rinteillä ja sieltähän sitten videota tulloo. Anyway, videota tulee vkloppuna jonkinlaisista testeistä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

klrp

  • Hajalapa
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Naquada
« Vastaus #10 : 03 Huhtikuu, 2008, 23:41:53 »
Näyttää hyvältä.
4ws voi olla ainakin jyrkissä mäissä hyvä, kun pitää mennä sivuttain mäkeä ja taas ylöspäin. Tiedä sitten kuin vakio TLT-akselit kestää taikka portaalit, mutta potentiaalia löytyy ainakin.

Tässä eräs jenkin hiekkabashaus tlt:

Ei meinaan kovin montaa TLT pohjaista foffia näkynyt.  :P
OSTETAAN super-luokan crawleri & palikkaa (renkaat+vanteet)

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #11 : 04 Huhtikuu, 2008, 14:49:34 »
Kiitoksia vain!

Tosiaan 4ws:stä voi olla hyötyä, mutta se pitää ensin saada millilleen toimintakuntoon,
ettei auto kellahda kesken jakson ympäri, sillä siihen jää sitten se yritys, jos niin käy.
Kestävyys jää nähtäväksi, tarkotus ei oo XL-mottia laittakaan, vaan kevyet sähkökamat,
niin että autossa on enemmän vääntöä, kuin nopeutta.

Portaaliakselit eivät ole vielä tuohon tulossa, varmaan kokeilen, kun saan ne vahvennetut
rattaat "joskus" hankittua. Pirusti niistä saisi hyötyä, vääntöä, maavaraa ja leveyttä, kun
nyt ehkä pikkuriikkisen kapeeks jää pirssi.

Vähän tuon jenkkiauton tapaseksi olis tarkotus modata. Hybridin runko+kehikko mahdollistaa
aidomman putkikehikon ja kun sand pawit saa alle, niin johan näyttää hyvältä. Mitkäköhän nuo
jenkkilän takalaparenkaat ovat, tollasia oon ettinyt, just kokomittasia laparenkaita modified-luokan
autoille, mutta ei koskaan oo tullu vastaan, tietoa?

TLT-pohjasia foffareita ei ole ja suurin syy on varmasti akselien heikko saatavuus. Hienoa jälkeä
tlt akseleista kyllä saa! Niin ja yhtyen, potentiaalia on varmasti, katsotaan kuitenkin sitten ekat
testit rinteessä, niin nähdään fakta.

"No, jos lehmällä olisi pyörät, olisi se maitoauto. Joten jossittelut sikseen."  ;)

Mutta kuten sanoit, potentiaalinen auto kyseessä!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #12 : 04 Huhtikuu, 2008, 17:59:29 »
Tuli pohdittua tota vastarin/servon akkua, joka tarjoaa vaivaset 4,8v - 3700mAh tehoin.
Mietin, että lisäisin sen yhden kennon, jollon sais 6v, mutta...

a) akun kiinnitys vaikeutuu sitten ihan toisenlaiseksi.
b) painaa etupää ihan liikaa tätä lajia vartehen.

Joten...


Tilalle, 2/3 nimhipakka, 7,2v - 1400mAh tehoin, joten nyt sit kääntääkin!

Eikä paina juurikaan mitään, ainakaan kun verrataan tohon 4 kennoseen normi nimhikennoon,
niin eroa todella on. Tässä pikku hiljaa jätetään normi nimhikennot historiaan ja eletään 2/3 nimhien
ja pääasiassa LiPojen aikakautta. Paino on ok -omassa tarkoituksessaan, mutta rc-foffissa ei etupainoa
ainakaan modissa, ainakaan tässä autossa kaivata...  ;D

Huomenna sitten nähdään kauanko jaksaa, kun pääsee rinteeseen toivon mukaan testaamaan.
Ainut pelko enään on se, että kun tuo vastarinakku simahtaa, niin ajot jää siihen, kun pitää
ilman mustaa jumpperia käyttää akkua... Toinen mikä hieman arvelluttaa on akselin, keskilootan
ja vetarien/kardaanien kestävyys, mutta kuten todettua, kokeilemallahan se selviää!

ja taasen...

"No, jos lehmällä olisi pyörät, olisi se maitoauto. Joten jossittelut sikseen."
« Viimeksi muokattu: 04 Huhtikuu, 2008, 18:03:15 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #13 : 06 Huhtikuu, 2008, 17:31:17 »
Jepsistä taas.

Vklopun testit teknisesti ja sähkösesti toimi ihan mukavasti, ei ongelmia.

Se mikä vaivaa on tehonpuute ja hieman seikkoja, jotka osittain haittaavat ajamista,
joten oli tehtävä valinta; muuttaa auto joko kokonaan foffariksi, niin ettei sillä enää
ole toivoa offroadia ajaa tai jättää offroad vehkeeksi ja unohtaa foffi tällä autolla.

Tutkinnan ja pohdinnan jälkeen päädyin vaihtoehtoon kaksi. Täten Naquadaa ei tulla
rinteessä enää näkemään, foffin puolella. Anyway, nyt haussa 1:10 auto uudelle kaudellem
kun itseltä löytyy jo kaikki sähkövermeet, akut sun muut sekä motivaatiota!

Katsotaan, josko päivittelin offroad ajokkina tätä aihetta "joskus".
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Naquada
« Vastaus #14 : 12 Syyskuu, 2008, 10:07:21 »
Päivitys 12-9-2008

Tätä autoa ei siis minulla ole enää ollut. Se on myyty osina eteenpäin ja itseasiassa suurin kasa noista
osista taitaakin olla pnm:n hallussa, eritoten tlt:n akselit, joista toinen on kaiketi käytössäkin. Näin ollen
tämän projektin osat saatiin täydelliseen hyötykäyttöön, kun pääsivät jatkamaan foffia.

Itselläni tämä on toiminut jälleen yhtenä askeleen modified luokassa sen "oikean" auton löytämisessä ja
paljon arvokasta tietoa tästäkin saatiin.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN