Sitten tekstiosuuteen...Naquadaa tuli säädettyä semmosen seittemän tunnin ajan, eli vähän kuin olis koulunpenkillä,
mutta tehdään kuitenkin jotain mielekkäämpää

Kirjottelen kuvakohtien perusteella asiaa,
eli 1: kuva vastaa tekstissä kohtaa 1 jne...
1: Alkujaan siis purin koko auton uuteen uskoon, crawling asetukset vege ja foffariksi muuttaminen alkuun.
2: Sähköiksi siis; Mtronicksin 70A harjaton moottori, 3,17mm akselilla, by the way: tiimimme ensimmäinen harjaton
moottori ja edelleen toiminnassa. Vastarina kokeilen erästä toista 3ch + battery ja oletetusti kaikki kanavat todella
ängetään täyteen (nelkkuohjaus, kaasu ja servoakut). Nopariksi vanha veikko Bk Warrior 9920, jonka itseasiassa myin,
mutta ostajan mukaan ei toiminut ollenkaan, no minulla toimii ja se on pointti
3: Bk Warrior säädin oli pitkän ajan kaapissa, niin sanotusti telakalla odottamassa tuomiotaan. Rehellisesti en todellakaan
uskonut a) sen toimivuuteen b) siihen, ettei olisi armotonta kaasu+pakki rykimistä, edelleen olen sitä mieltä, että mamba max .vs.
bk warrior, mambis on taivaassa ja bk helekutissa...

Tilanne ei siis alkujaan kovin maukkaalta näyttänyt, säädin avonainen,
musta jumperin hukkunut, hiekkaa riittämiin...
4: Mutta ihmeen kaupalla a) säädin toimi b) saa superohjaimen ansiosta ajettua hiljakseen kaasulla ja peruuttaa rauhassa
c) vaikka musta jumperi puuttuu, sain ohitettua sen servoille tarkoitetuilla akuilla. Perusasetukset tehtyäni laitoin bk:n pakaten,
niin, että mustan jumperin saa nopsaan takas paikalleen (jos tarve). Ekat testit todistivat, että säädin toimii ja se tunne oli
todella, todella hyvä!
5: Jousituksen muuttaminen oli ehkä haasteista suurin. Crawling pelkkä iskarimeno ei enää foffissa toimi, koska maavaraa on pakko
laittaa jokusen verran. Noh, viime vuotinen Predarotini, yhden kisan ihmetähti, 2wd voittaja antoi sitten apujaan luovuttamalla pari
jousta tähän ideaan. Aluksi siis iskarit irti autosta, niin että päästään koklaamaan eri jousia ja ratkasuja.
6: Monien kokeilujan jälkeen sain aikaan toimivan setupin. 1 iskari per 2 jousta, per yksi klipsu ja done. Joustaa pirun hyvin, pehmeesti
ja tarjoaa nopean ratkaisun, jos tarttee vaikka maavaraa lisätä. Erittäin tyytyväinen tähän ratkasuun, joka vaati pitkän mietinnän, mutta
tulos oli sitten sen arvoista, odottaen rinteessä ajamista!
7: Maavaraa tuntu olevan tarpeeksi, ainakin se mitä tohon tuli laitettua. Tarkoitus on saada sopiva maavara, mutta pitää auto matalana,
ettei ole hirmusen korkee ja kippaa sitten sen takia. Ekojen rinnetestien jälkeen on sitten viisaampi muuttamaan korkeutta, jos se sitä vaatii.
8: Kaikki hilppeet samassa läjässä. Asennusilo alkakoon!
9: Moottori ja vastari löysi paikkansa omista koloistaan. Vastarin pistin kiinni ohlsonilta ostetulla monikäyttö nippusiteellä, eikä tartte meinaa
ostaa enää montaa pussia ja joka kisaa niks naks, nyt kierrätetään ja säästetään. Moottori todella tukivasti stampeden laatikossa ja muutenkin laatikko on suojattu hyvin, eikä muruja pääse sisään, ainakaan helposti.
10: Edellistä kohtaa jatkaen, nopeudensäädin paikalleen, suojausmuovia johtojen ympärille ja nopari kiinni tankoon monikäyttöniparille. Paikka
vielä alustava, mutta näyttää siltä, että nopari pysyy paikallaan ja on helppo ottaa poies, jos tarttee. Rakentaen, rakentaen...
11: Lidlin enegianjuomakaan ei mahtanut jousitukselle mitään. Crawleristahan tätä löytyy, tosin ensimmäiset ulkona ajetut testit
antoivat sen mielikuvan, että tästä on enemmän haittaa, kuin hyötyä, mutta saa nähdä... Ei ainakaan jää joustavuudesta kiinni. Nätistihän
ne linkit kaartuu, vääntyy ja kääntyy tarpeen mukaisesti.
12: Akun lisäsin moottorista katsottuna toiselle puolen, niin että sain balanssin painon suhteen. Moottori kun tuppasi varmaan omalle
puolelleen kaiken painon, joten akun kera lähdin hakemaan balanssia. Akkuna alkuun tämä 1:18 autoihin tarkoitettu 25C - 7,4V - 1800mAh Lipo, mutta saattaa vaihtua, tai ainakin kokeilen järeempää akkua tarpeen vaatiessa. Tai nimhiä, 8,4v - 1400mAh...
13: Musta jumperi oli hukkunut noparista ja enkkuteksitä kääntämällä pitää olla erillinen akku käytössä alle 12cell ajossa. Tämän varmistin vielä koklaamalla ajaa ilman erillistä vastarinakkua, mutta eipä toiminut. No, crawlingiin tein tuon 4,8V vastari/servoakun, joten sain
sen samantein tähän tarkoitukseen käyttöön, kuten alunperin suunnittelinkin. Antaa eteen vähän painoo, mutta samalla lisää voimaa servoille. Todennäköisesti tuon 2 kennon päälle juotan vielä yhden kennon, jotta saan 6v tehot ja servot rupee antaa sitä 15KG voimaa
14: Ensimmäinen kosketus ulkona foffarina! Kura, lumi ja muut mömmöt lenteli, mutta oli sen arvoista! Kääntyvyys jo etupyörillä on sairasta
ja sain kaadettua pelkän etupään käännön avulla auton ympäri...

Vauhtia ei hirveesti ole, johtuen 12-hampasesta pinjonista (tiheää
välitystä), mutta samalla perhananmoinen vääntö, ei jää kiinni! Toisekseen käytössä on 1:18 autoihin tarkoitettu 25C - 7,2V - 1800mAh Lipo, joten isompaa alle ja vauhti muuttuu. Toisaalta, itse en siihen vauhtia enää kaipaa, korkeintaan nopeusjaksolle, mutta tämä projekti on
tarkoitus olla rentoa rällätystä... "ehkä"...
15: Predatorin sand paweja koitin keittää kattilassa, mutta sen verran hyvin liimasin ne predaattorin alkuaikoina, ettei keittämällä pysty irrottamaan mitenkään.
16: Naquada zarizin sand paweilla ja dc:n historiallisella korilla. Sand Pawit hommaan, kun taloudellinen tilanne antaa myöden ja kori vaihtuu samanten tähän:
http://www.tcscrawlers.com/TCS-Edge-AX10-Scorpion-Direct-Bolt-on-Tube-Frame-Chrome-US-Patent-Pending-p-16788.htmltuosta saa samantein paremman rungon, kuin nykynen ja pääpointtina kunnon kehikko, johon pääsen itse suunnitelee paneelit, suoraan
vaikka siten, että logot ja väritykset on prikuulleen niin kuin haluan. Foffimaisuuskin nousee ihan kuuhun tolla hankkeella, eikä ole hinnalla
pilattu, kun kummiski kehikko+parempi runko (mun tapauksessa).
17: Omat kauden 2008 foffarini. Standard; Hallitseva mestari C.Canniball, Modified; Keltanokka Naquada ja Unlimited: Tiiminsisäisesti jo
elävä legenda, yleisesti tunnettavuuttaan lisäävä, nimeltään hyvin tunnettu, oma esikuva autoni; Dark Crusher. Predator jää varmasti
tällä kaudella pois, etu-ja peräpääongelmien vuoksi...
Yhteenveto:------------
En tiedä koska viimeksi on mennyt näin putkeen asiat auton säätämisen suhteen. Motivaatio heräs 100%:sti taas uuden kauden alkua kohden, kun sai siemasta ekat harjattomat kaasutukset maassa ja kaikki pelitti kauniisti,
huom. ilman ongelmia! Tästä on hyvä jatkaa kehittelyä ja niksaamista, sillä sitä todella on vielä edessä ja mukavaa se on kehittää autoa eteenpäin. Valttikortteina 4-ohjaus, lukot edessä ja takana, joustoa ja muuta pientä kivaa... edetään rauhassa, eletään täysillä, fiiliksen mukaan!
PS. Paljon jää vielä sanomatti, mutta huomenna sitten lisää.
PS2. Videota tasasella tuli otettua, joskaan ei kummempaa kuin kaasuttelua, joten skippaan sen laittamisen nettiin. Vkloppuna olisi tarkotus
kävästä koklaamassa rinteillä ja sieltähän sitten videota tulloo. Anyway, videota tulee vkloppuna jonkinlaisista testeistä.