Rc Formula OffRoad
Yleinen keskustelu => Yleinen Rc keskustelu => Aiheen aloitti: Hadesbear - 26 Lokakuu, 2008, 13:19:02
-
Viimesen viikon sisään mennyt lipoja siihen tahtiin rösöksi, että pikku hiljaa alkaa laturi epäilyttämään/laturit.
Kokemusta lataamisesta kuitenkin jo on sen verran, ettei käyttäjässä ole vikaa. Laturina 3 Icen laturia ja
arvot olleet aina samoja mitä akuille suositellaankin.
Eilen ajettiin safaria ja axiaalissa oli 7,4v 3200mah lipoakku täyteen ladattuna, eikä koskaan alivirtaseks mentynä.
Moottorina harjaton ulkopyörijä ja noparina sidewinder. Ajettiin noin 20min ja illalla kokeiluja vielä, akku toimi ihan
normaalisti. Yön oli lämpimänä sisällä. Tänään autoja koottiin ja piti ajaa, mutta akku ei antanut säätimeen edes
ääntä. Vikoja katottiin, ei auttanut. Toisen akun kun iski kiinni, niin alko toimimaan.
Nyt iskin tuon akun iceen, voltit 3,8v - ei alkanut enää lipo-ohjelmalla lataamaan, joten iskin nimh-modella parikytäsekkaa
virtaa 6v asti, jollon lipomode jo ymmärsi samaa sanaa. Nyt lataa akkua, mutta mäsänähän se jo on.
Kellään mitää visioo, voiko VIKA olla laturissa? ja miten selvittää onko vika laturissa?
Viime viikolla pullistu suhteellisen uusi maxampsin akku ja pari vtecciä oli sit menny alijännitteiseks, eikä anna tehojakaan,
mut nää viat ei nyt oo pelkästään vtec akuissa, niille jotka sitä jaskaa koittaa ehdottaa, vaan vika on myös maxampseissa.
-
Jos akkuja menee vaan yhdenllä laturilla latadattaessa mutte ei muilla ice latureilla niin kyl se laturi tmppuilee, jos on usempi samanlaista niin kokeile eka mielstäsi toimivalla ja aja se akku tyhjäksi ja koklaa siihen ns rikkinäiseen laturiin.
Ota vaikka joku huono akku millä voi koklata ettet riskeeraa mitään hyvää akkua.
Kai kokeilit ladata ihan ilman mitään tasuria..ym eli suoraan laturin perästä.
-
Vaikea sanoa onko laturissa vikaa, koska aina lataan kaikilla kolmella, enkä vaan yhdellä.
On ladattu sekä balanserin kanssa, että ilman. Täytyy ajella tota yhtä akkua ja kokeilla
kaikkia eri latureita, jos vaikka selviäis jotain. Kiitti neuvoista.
-
jaa a villiveikkaus ettei autossa cutoffi toimi oikein ja vetää liian tyhjäksi, itseä kovasti mietityttää että miten toimii cutoff crawler käytössä kun amppeerit on todella pieniä ajellessa itse saanu mitattua 1.5A lattialla rullailessa lathen 55 ssella ja ei niin kevyellä cr-01 sellä. tämä tuo sen mahdollisuuden että ennen kuin cutoff saavutetaan niin akusta on imastu liikaa virtaa pois ja kenno on liian tyhjä. Tämän perustan siihen kun on tutkinut noita lipojen käyriä purettaessa niin jo 3v per kenno jänniteellä akussa ei enää hirveästi ole energiaa jäljellä.
Sharkissa taas kun cutoff puuttuu peliin joka on 3V per kenno mulla niin helposti akun jäähdyttyä jännite nousee lähemmäs 7V.
Ps. järkevältä ei kuulosta että laturi ne rikkoisi jos se ei lataa niin auto ei myöskään liikkuisi koska cutoff katkasee menon ja akku pitäisi vielä jäädä ehjäksi.
-
Todella hyviä pointteja, kiitos!
Itseäni on mietityttänyt samoin hitaassa-ajossa tuo cutoffin toiminta, tuntuu ettei se pysähdy, vaikka säätimeen olisikin
asetettu tietty arvo cutoffille. Perus mamban cutoffihan tuossa on, eli saa säädettyä miten tahansa. Omaan nopariin
tein muutoksen jo radikaalisti niin, että cutoff on nyt 6,8v; jää vähän "elämisvaraa", jos tuppaa tuntumaan pahalta.
Suurinosa omista akuista foffikäytössä lähtee ajetun kisan jälkeen 6,8-7,6v tienoilta icen latureissa, mutta sitten on noita
poikkeuksia, johon iskee balanserin kiinni, eikä syty mitään valoa = tietää heti että on mennyt alle elämisrajansa.
-
jahas tulikin sitten uutta tietoa eli sulla on noi samat akut foffi vehkeessä? ja varmasti menee tarpeeksi amppeereita joten oletko varma ettei foffi vehje syö liikaa ampeereita jossain tilanteissa? sekin selittäisi miksi akut kuolee nopeasti ja turpoilee. Lipoissa on ehdottomasti pysyttyvä annettujen C arvojen sisällä tai akku ei pitkä ikänen ole.
Nimim. ostin bilteman pihtivirtamittarin ja toistaiseksi en yhtään akkua ole saanu pullistumaan / palamaan.
kopkop koputtaa puuta
-
Joo, foffissa pääasiassa on kiinni. Akut kun vuorottelee 5 eri autossa, niin on vaikea onko autosta X kiinni vai yleisesti.
Omassa autossani (mangusti) ei ole akun akkua hajonnut, ainakaan niin että tietäisin, nyt kun ajan vain yhdellä tietyllä
akulla ja se on toiminnassaan. Sitten taas parissa muussa axiaalissa on noita hajonnut.
Oman axiaalin tiedot
Moottori: Castle Creation 5700kv S-motti
Nopari: Mamba Max
Cutoff: 6,2v
Akku: Maxamps Paddle 7,4v, 5500mAh, C-arvo?
Spurri: axiaalin vakio = 87 kait?
Pinjoni: 20
Toxoplasma Condii:
Moottori: Sama
Nopari: Sidewinder
Cutoff: 6,0v
Akku: Maxamps 7,4v 4000mAh, C-arvo? & VTEC, LRP 7,4v 5000mAh jatkuva/piikit 15C/25C & Graupner 7,4v 3200mAh, C-arvo?
Spurri: vakio
Pinjoni: 24
Kid Willys:
Moottori: Sama, mutta 4600kv
Nopari: Sidewinder
Cutoff: 6,0v
Akku: VTEC, LRP 7,4v 5000mAh C-arvo 15/25
Spurri: vakio
Pinjoni: 26
Päätelmät
Suurinpana erona on pinjoni, mutta voiko 4 hammasta isompi pinjoni tehdä niin paljon "hallaa" välityksiin, että alkaisi
syömään akkua niin radikaalisti enemmän kuin omani? KW:ssä on moottorina tuo "kesympi", mutta pinjoni sitten isompi.
Mitään faktaa, tietoutta näistä tiedoista, pystyykö päättelemään?
II) Ajan kilpailun samalla akulla läpi, mutta lataan akun vasta 2-5 päivää kisan jälkeen. Jos ajatellaan, että akulla on
ajettu tuo tavallinen kisa, jonka jälkeen siitä tietysti on virtaa lähtenyt, niin voiko se silti noiden päivien aikana tipahtaa
alle "elämisrajansa", vain sen takia, ettei sitä sunnuntai iltana kello kymmenen ladata --> säilytysvirtaansa?
-
hommaa se pihtiampeeri mittari ja mittaile vaikka ampeerien menekkiä kun ajaa auton keula seinää vasten ja antaa mailaa , antaa jotain osviittaa sähkönkulutuksesta
ja vielä voi vähän painaa autoa jos tuntuu että pyörii liian helposti renkaat