Rc Formula OffRoad
Autot => Unlimited EP - 1:8 autot => Aiheen aloitti: Zarizi Tech - 31 Elokuu, 2008, 14:34:14
-
Historiaa:
Kuvia:
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_6485.jpg)
Foff Cup -Syyskausi- 06 GP 5, Tampella
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_1754.jpg)
Foff Cup 07 GP 1, Tampella/Ellivuori
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_3051.jpg)
Foff Cup 07 GP 2, Tampella
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_3417.jpg)
Foff Cup 07 GP 3, Tampella
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_3842.jpg)
Foff Cup 07 GP 4, Kiimasuo/Mouhijärvi
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_5023.jpg)
Foff Cup 07 GP 5, Kiimasuo
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_6157.jpg)
Schumi Cup 07 GP 1, Tampella
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_6540.jpg)
Schumi Cup 07 GP 2, Kiimasuo
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_7970.jpg)
Rc-Foff Finland Cup 07 GP 1, Kangasala
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_8042.jpg)
Rc-Foff Finland Cup 07 GP 2, Kangasala
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_4281.jpg)
Rc-Foff Finland Cup 07 GP 3, Kangasala
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_8736-1.jpg)
Rc-Foff Finland Cup 07 GP 4, Kangasala
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4833.jpg)
Säätöä alkuvuodesta 09
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0703.JPG)
Kori melkein valmis. Helmikuu 09
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_5216.jpg)
FatPipe Cup 09 GP 2, Kangasala
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_3538.jpg)
RCFFC Autoesittely 09, Kangasala
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/5-6.jpg)
Foff Cup 09 GP 2, Säkylä
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/4-8.jpg)
Rc-Foff Finland Cup 09 GP 1, Kangasala
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/2-14.jpg)
FatPipe Cup 09 GP 3, Säkylä
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Tampella%20Cup%20GP%202/Helltoy.JPG)
Tampella Cup 09 GP 2, Tampella
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/FatPipe%20Cup%20GP4/Helltoy.JPG)
FatPipe Cup 09 GP 4, Mouhijärvi
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/Helltoy.jpg)
Foff Cup 09 GP 3, Tampella
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/Helltoy1-3.jpg)
Rc-Foff Finland Cup 09 GP 2, Säkylä
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_9686.jpg)
Rc-Foff Finland Cup GP 3, Mänttä
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_5643.jpg)
Tampella Cup GP 3, Tampella
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_5768.jpg)
Tampella Cup GP 4, Tampella
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_5860.JPG)
Kori ennen kauden 2009 puoliväliä, Heinäkuu 2009
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_9929.jpg)
FatPipe Cup 09 GP 5, Ellivuori
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_0060.jpg)
FatPipe Cup 09 GP 6, Säkylä
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_0405.jpg)
Foff Cup 09 GP 5, Säkylä
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/IMG_1190.jpg)
RC Formula Offroad World Championships 09, Kangasala, Suomi
Sijoitukset:
2006:
Foff Cup -Syyskausi- GP 5: 4 (Kuski: Pertti Sarka)
2007:
Rc-Foff Finland Cup GP 1/
Foff Cup GP 6: 7 (Kuski: Saku Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 2/
Foff Cup GP 7: 6 (Kuski: Saku Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 3/
Foff Cup GP 8: 3 (Kuski: Saku Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 4/
Foff Cup GP 9: 7 (Kuski: Saku Sarka)
Foff Cup GP 1: 1 (Kuski: Samu Sarka)
Foff Cup GP 2: 1 (Kuski: Saku Sarka)
Foff Cup GP 3: 3 (Kuski: Saku Sarka)
Foff Cup GP 4: 3 (Kuski: Saku Sarka)
Foff Cup GP 5: 5 (Kuski: Saku Sarka)
Schumi Cup GP 1: 3 (Kuski: Saku Sarka)
Schumi Cup GP 2: 2 (Kuski: Saku Sarka)
RC Formula Offroad Näytöskilpailu päivä 1: 11 (Kuski: Samu Sarka)
RC Formula Offroad Näytöskilpailu päivä 2: 4 (Kuski: Samu Sarka)
2009:
RC Formula Offroad World Championships: 7 (Kuski: Samu Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 1: 1 (Kuski: Samu Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 2: 8 (Kuski: Samu Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 3: 2 (Kuski: Samu Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 4: 7 (Kuski: Samu Sarka)
Rc-Foff Finland Cup GP 5: 11 (Kuski: Samu Sarka)
Foff Cup GP 1: 3 (Kuski: Samu Sarka)
Foff Cup GP 2: 3 (Kuski: Samu Sarka)
Foff Cup GP 3: 2 (Kuski: Samu Sarka)
Foff Cup GP 5: 3 (Kuski: Samu Sarka)
FatPipe Cup GP 2: 1 (Kuski: Samu Sarka)
FatPipe Cup GP 3: 2(Kuski: Samu Sarka)
FatPipe Cup GP 4: 2 (Kuski: Samu Sarka)
FatPipe Cup GP 5: 2 (Kuski: Samu Sarka)
FatPipe Cup GP 6: 1 (Kuski: Samu Sarka)
Tampella Cup GP 1: 2 (Kuski: Samu Sarka)
Tampella Cup GP 2: 1 (Kuski: Samu Sarka)
Tampella Cup GP 3: 6 (Kuski: Samu Sarka)
Tampella Cup GP 4: 3 (Kuski: Samu Sarka)
2010:
Rc-Foff Finland Cup GP 1: 12 (Kuski: Samu Sarka)
Kausien tuloksissa:
Foff Cup -Syyskausi- 2006: 5
Rc-Foff Finland Cup 2007: 6
Foff Cup 2007: 3
Schumi Cup 2007: 2
Tampella Cup 2009: 2
FatPipe Cup 2009: 2
RC Formula Offroad World Championships 2009: 7
Foff Cup 2009: 3
Rc-Foff Finland Cup 2009: 5
Kisoja takana:
34
Ykkössijoituksia: 6
Kakkossijoituksia: 7
Kolmossijoituksia: 8
Nelossijoituksia: 2
Vitossijoituksia: 1
Kuutossijoituksia: 2
Seitsemässijoituksia: 4
Kahdeksassijoituksia: 1
Yhdestoistasijoituksia: 2
Kahdestoistasijoituksia: 1
Entiset nimitykset:
2006-2009: Helltoy
Uran paras saavutus:
Finland Cuppi kisan voitto.
Technical data:
Auto/runko: HPI Hellfire
Voimansiirto: Spider keskidiffi
Säädin: MGM 160
Servo: Tower Pro MG-995
Mylly: Kiina 110kv pikkukone
Renkaat: Proline Maxx Paddle
Akku: Rhino 2350 mAh 4S LiPo x 2
Vastarinakku: LiFe
Ohjain: Acoms Technisport 2,4 Ghz/Eurgle 2,4Ghz 2nd generation
Kori: Bounce
Maskotti: Mohammad Ahti
Kilpailijanumero: #5
1.9.08
Tänään en saanut aikaiseksi muuta kuin sovittelin vähän runkoa ja akseleita sekä koria. Kuvia jossain vaiheessa.
27.9.08
Tänään vähän mietittiin -foff-:in kanssa Helltoy:n tekniikkaa. Tulossa Bajan keskidiffi ja kardaanit. Sitten 14,8 V.
29.10.08
Kori on suunniteltu nyt kokonaan. Myös tiimiväri on jo keksitty ensi kaudelle. Joten nyt rupeaa suunnitelmat olemaan valmiina ja on aika siirtyä toteutusvaiheeseen.
17.12.08
Jahas, ennen joulua Helltoy on jo rullaavassa kunnossa. Silloin tulee sitten kuvia.
31.12.08
Huomenna alkaa taas työstäminen toden teolla pidennyksen parissa. Kuvia tulossa kun niitä otetaan.
4.1.09
Tänään saatiin viimein Helltoy rullaavaan kuntoon. Huomenna hieman kuvia ja tulevan korin asettelua. ;)
5.1.09
Vihdoinkin kuvia. Koriksi tulee tuunarin vanhan Hot Shadowin vanha kehikko. Pieniä muutoksia on kuitenkin siihenkin luvassa. Auton pituus on 48,5cm.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4833.jpg)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4832.jpg)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4835.jpg)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4836.jpg)
Vierellä Painkiller joka on 45,5cm pitkä. Vielä puuttuu runsaasti osia, kuten yksi laparengas, moottori ja eteen pitää laittaa kardaanit kiinni.
9.1.09
Viikonloppuna pitäis saada autoa kasaan. Kardaani kiinni ja servo kiinni. Myös koria vois suunnitella.
13.1.09
Huomenna värjään vanteet ja laitan rungon lopullisesti kiinni. Kardaani tarvis kans laittaa.
18.1.09
Eilen lähti Helltoy koripajalle. Tulossa jykevät alulokarit ja maskottipenkille alusta ;D
1.2.09
Vieläkin lelu on koripajalla, mutta värityksiä on sen sijaan suunniteltu. Kelta-mustaa lookkia on meikäläisen autoihin tulossa. Eli Lokarit ja Vanteet keltaseks.
12.2.09
Maskotin nimi muutettiin Todd Capriceksi. Mutta, asiaan. Viikonloppuna jos kaikki menee putkeen niin päästää Helltoyta kokeilemaan 4s lipoilla. Kaikki koria varten tilattavat maalit, sun muut pelit ja pensselitkin on valmiina koria varten. Jossa kuitenkin menee vielä jonkin aikaa.
14.2.09
Ei päästy testaamaan kun ei konehuonetta saatu vielä tänä vkl kuosiin. Mut 2 viikon päästä sitten. Korinkin teen valmiiksi ja maalaan tossa hiihtoloman aikana.
15.2.09
En malttanut odottaa hiihtolomaan saakka. Tänään tein jo penkit autoon, takalokarit, toisen etulokarin ja auton kori on nyt suunniteltu loppuun saakka. Kuvia tulee vasta valmiista korista. ;D
13.3.09
Viikonloppuna laitetaan pohlalevyä kestävämpään kuntoon. Myös vedetään kaapeleita valmiiksi, jotta saadaan patterikotelot, tuulettimet ja kojelauta paikalleen. Kuvia sitten kun saan laparenkaat alle.
15.3.09
Nyt on Helltoyta kokeiltu laparenkaillakin. Kyllä menee hienosti. Vielä pientä hienosäätöä ennen FatPipe Cupin kakkoskisaa ja sitten voittamaan. Kääntösäde on tässä aivan uskomaton.
18.3.09
Tänään tuli pikkuvastari ilmeisesti Slidin postilaatikkoon, niin huomenna pääsee sen asentamaan. Tänään laitoin Helltoyn viimesen päälle kuosiin. Kojelaidalla on nyt toimivat napit Mamballe ja vastarin akulle. Edessä 500k mömmöt, keskellä 150k mömmöt ja takana 300k mömmöt. Eli viikonloppuna Helltoyn uusi tuleminen, ja tämä ajanjakso saa alkaa voitolla!
21.3.09
Pe iltanta motti vielä sanoi sopimuksensa irti, mutta kisaan päästiin laina motilla. Voitto tuli, tosin 14 pisteen erolla kakkoseksi tulleeseen Bullittiin. Teknisiltä murheilta ei säästytty, kun alussa Mamban on/off napin juotokset irtosivat, ja vastarin akku ei antanut tarpeeksi virtaa käännölle. Lopussa taisin vielä rikkoa spider diffin keskeltä. Mutta positiivisin mielin kohti tulevaa.
24.3.09
Tänään katselin diffirikkoja. Keskeltä ja edestä ehjiä, mutta takaa pinioni hieman kulunut. No shimmiprikkahan sieltä oli puuttunut. Nyt se on siellä ja hyvin toimii.
27.3.09
Nyt vihdoin, monien monien tuntien työn jälkeen Helltoy on oikeesti kisa kunnossa. Moottori vaihtu 700kv koneeseen, jossa vääntöä on enemmän laki sallii. Kääntö toimii upeesti tolla 6 voltin vastarin akulla. Tavoite ehdottomasti voitto.
29.3.09
Ei mennyt Helltoyllakaan ihan nappiin. Etudiffi huusi vähän hoosiannaa, mutta säästelin ettei hajoa. Sitten jousituksessa ja käännössä on vielä paljon tekemistä. Muuten olen ihan tyytyväinen auton toimintaan.
30.3.09
Kuvia tämänkin auton uran varrelta on nyt päivitetty tämän topicin ensimmäiseen viestiin.
4.2.09
Helltoy jää myös näyttelyautoksi viikonloppuna. Rinteeseen ei ole vielä asiaa tuossa kunnossa. Etudiffi pitäisi korjata ja alustaa muokata vielä ennen seuraavia skaboja. Kiire, kiire >:(
8.4.09
Tänään availin etudiffin ja kummastuksekseni huomasin, että se oli virheettömässä kunnossa ja täydellisesti shimmattu. Nyt en enään ymmärrä missä on vika. Availen vielä varmistukseksi takadiffin uudestaan, sekä keksidiffin.
10.4.09
Nyt on Helltoykin testattu. Hyvin kulkee ilman minkäänlaista raksutusta. Käännössä on vielä reilusti parantamisen varaa, mutta tavoite sijoittuu 3 sijalle.
13.4.09
Säkylä kisa meni hienosti Helltoylta, kun pitää mielessä käännön ongelmat. Nautinnollista oli valloittaa jylhiä rinteitä ilman mitään raksutusta yms. 4 hammasta isompi pinioni pitäis ostaa ja sit kyllä kulkee. 3 sija ja tavoitteeseen päästiin. Nyt ennen Finland Cupia pitää vaan säätää kääntöö paremmaks.
14.4.09
Nyt hommattu BEC autoon, saa nähdä auttaako mitään. Ennen kisaa pitäis rantautua. Toivotaan, että auttaa.
16.4.09
Nyt on Helltoy iskussa kisaa varten. Etupyörä liimattu, kun Säkylässä lepatti niin paljon. Pitää purkaa se ennen seuraavaa kisaa koska hiekkaa oli päässyt rutkasti sisälle. BECiä tuli kans koitettua. Nyt kääntyy ainakin tasasella kovaa kaasuttaessa, kun virta tulee Rhinoista eikä Traxxas Revon vakio vastarin akusta. Toivotaan, että toimii myös rinteessä odotetunlaisesti. Maavara nousi jousituksen jäykentämisen jälkeen n.7cm, joka tuntuu aika passelilta Kangasalan maastoihin. Vielä täytyy tilata pari pinionia kokeiluun, kun vauhtia ainakin säkylässä kaivattiin vielä. Tavoite on ponkaista kolmen joukkoon.
18.4.09
Tänään irtosi voitti perussuorituksilla. Auto toimii moitteettomasti ja kuski Todd Caprice rupeaa nyt saamaan tuntumaa kisapirssiinsä. Tavoitekkin täyttyi kirkkaasti ja näillä lähdetään kohti uusia haasteita. 25t pinioni pitää vaan ostaa.
21.4.09
Tänään laitoin Helltoyn valmiiksi Säkylän ens viikonlopun mättöö varten. Huomasin, että on ruvennut kehikko taipumaan neljän tähänastisen kaadon ansiosta aika soikeaksi. Joten Säkylän 2 päiväsiin kisoihin tulossa uus kori. Hyvin samantyylinen, mutta kestävämpi. Ja uus on aina uus. Kisoissa BEC toimi hienosti ja auto kääntyi silloin kun sen pitikin. Säkylän kisoissa tavoitteena sija 1-2.
23.4.09
Nyt on tulossa sitten 25 hampainen pinioni nykyisen 18 hampaisen tilalle (kiitos niemikolle) ja vauhtia saadaan nähdä ensi kertaa Vesilahden kisassa 9.5
26.4.09
Eilinen kisa meni todella hyvin Helltoyn osalta. Hienosti pelittää tekniikka ja etenkin se MAMBA MAX. BEC toimi myös hienosti koko kisan ajan. Tämäkin kisa jäi yhdestä ainoasta pakista kiinni vitos pätkällä. Mutta tästä on hyvä lähteä kohti vesilahden kisaa auto ehjänä.
3.5.09
Lauantain kisa meni osittain käännön ja osittain nopeuden takia penkin alle. Joitakin hyviä suorituksiakin oli, mutta ei riittänyt voittoon asti. No, sunnuntaina kun PJ rehdisti putosi pois pelistä tuli voitto. ;D Kääntö toimi upeasti uudella setupilla. Piti vain vähän pyörän kulmia muuttaa ja nyt meinaan kääntyy. Ensi viikolla tulee toivottavasti pinioni ja servo Helltoyhin.
4.5.09
Tänään saapui jenkeistä pinioni. Viikonloppuna asennetaan se kiinni ja sitten testaus Vesilahdella. Toivon mukaan vauhtia löytyy enemmän kuin tällä hetkellä.
8.5.09
Nyt on asennettu TowerPron servo ja 25T pinioni. Iloseseti kulkee ja kääntyy nyt. Huomenna tavoitteena voitto, ja Mouhijärvellähän ei olla koskaan hävitty! :D
10.5.09
Ei ihan vakuuttanut 25T pinioni noin käytännössä. Järkyttävä rykiminen varsinkin liikkeelle lähdöissä. Eli pinioni putoaa takaisin 18T ja elämä jatkuu ennallaan. Tampellaan sitten viikonvaihteessa taistelemaan FatPipe Cupin voitosta.
16.5.09
Eilen illalla meni tosi myöhäseen autojen kanssa ja päätin olla vaihtamatta pinionia. Ratkaisu oli oikea. Autossa riitti nyt hyvinki poweri nousemaan haastavat pystysuorat. Vielä oli ryintää havaittavissa, mutta pienellä säätämisellä sekin korjaantuu. Eli Säkylään lähdetään 25T pinionilla. Eilen yöllä kävin verstaalla laittamassa koriakin suoraksi - pajavasaralla ;D Kakkossija tuli, mutta vain 36p erolla PJ:hin joka on ollut edellisissä kisoissa omalla tasollaan. Tästä on hyvä jatkaa.
19.5.09
Kuulin äsken, että uusi phjalevy edistyy pajalla kovaa vauhtia. Ennen Säkylää on tulossa myös uusi kori.
20.5.09
Tänään sain pohjalevyn makeracen pajalta. Nättiä työtä oli tehty niinkuin yleensä. Tolla pohjalla luulisa painonkin putoovan. Sentti lyhkäsempikin kun edeltäjänsä. Korin raamejakin oli make kerennyt jo aloittamaan, mutta varsinainen kori tehdään Säkylän kisaviikolla.
2.6.09
Nyt on Helltoy siirretty takaisin makeracen pajalle, josta se saapuu mulle torstaina maalaukseen. Tiukalle vetää kyllä aikataulu ja testit jäävät kovin vähiin. Mutta hienoa työtä jo nyt ja varmasti lisää tulossa, siitä iso kiitos makeracelle! Seuraavassa viestissä kuvia projektin etenemisestä.
4.6.09
Jahas, huomenna lähtö ja auto on kyllä vieläkin tosi pahasti vaiheessa. Kori saapui vielä takaosaltaan keskeneräisenä tuotannosta. Hyvältä näyttää silti. Voimansiirron laitoin paikalleen, moottorin myös ja akuille katsoin paikat. Kojelaudan sähköistin kanssa ettei tarvi huomenna sitä tehdä. Mutta kuva tulee huomenna ja painoa on pudonnut rungon ja korin myötä kilon verran. Huomenna lisää juttua, kun saan auton valmiiksi.
5.6.09
Nyt on auto melkein valmis. Vielä akut ja nopari kiinni ja sitten pääse jo kokeilemaan. Huomiselle lyön tavoitteeksi pallipaikan, sillä mitä tahansa voi tapahtua. ;D
8.6.09
Ei mennyt ihan nappiin Helltoyn viikonloppu. Ensin kärähti vastari ja suli BECistä johdot. Sen jälkeen etukardaaniviritys petti ensimmäisen kerran. No se saatiin kuntoon niin se petti nopeusjaksolla toisen kerran. Sitten vielä kerran voimasavut uudesta vastarista. Viimeinen sijoitus tällä erää... No olin sentään kahden ensimmäisen pätkän jälkeen johdossa :o
10.6.09
Huomenna olis tarkotus laittaa Helltoy ojennukseen. Etukardaaniviritys petti, pinioni pitää vaihtaa takaisin 18 hampaaseen, ettei lämmöt pääse nousemaan. Näiden lisäksi vastareita pitää tutkia, että onko ne ylipäätään kunnossa. Toivottavasti saan hommat tehtyä.
11.6.09
Jahas, eilen otin ja rupesin kunnolla vääntämään Helltoyta. Nyt on auto kasassa ja sähköjen laittoa ja testausta vaille valmis. Tanskassa ne kerkee. ;D Jompana kumpana päivänä kahden joukkoon, niin sekin riittää.
16.6.09
Ei ollut taaskaan Helltoylle otollinen viikonloppu. Auto lähti Tanskaan kyllä mukaan, mutta metriäkään sille ei ajettu, oli vain näytillä. Siinä ajattelin, että laitan sen kuntoon ja, kun olin kaikki sähköt saanut kiinni ja kuosiin niin liitin johdot, että rupeaa virta kulkemaan. Sitten tuli semmoinen 10x10cm savuvana mambasta parinkymmenen sekunnin ajan ja se oli sitä myöten paketoitu homma. BEC on todennäköisesti syyllinen tähän. Eli Helltoy jää nyt sivuun ainakin Mäntän kisasta.
22.6.09
Nyt sain ostettua uuden Mamban ja pääse huomenissa sitä kokeilemaan. Vastarinakulla ajetaan tästä eteenpäin, sen verran pieni luotto jäi tohon BEC:iin. Hyvin näytti nyt kääntyvän vastarin akullakin. Joten SM taisto jatkuu Mäntässä ja Helltoy palaa, uuden kuskin kera taistelemaan viimeiseen asti. Vielä pitää renkaita vähän muokkailla, että saa auton painon pudotettua siihen viiteen kiloon. Ensi kisaan on myös kori sitten valmis, kun sitä ei nyt kerennyt tekemään.
Nyt sain tehtyä onnistuneen koeajon Helltoylla ja nyt näyttää jo huomattavasti lupaavammalta Mäntäs skaboja varten. Mambaa pitää vaihtaa Lochness Monsterin ja tän auton välillä, mutta se tuskin on suuri ongelma.
23.6.09
Tänään edistyin renkaiden kanssa huomattavasti. Otin lapakumit pois ja leikkasin alla olevan Hellforen vakiokumin irti vanteelta, jolla sain painoa (ei mitattu) laskemaan varmasti ainakin puolen kilon verran. Eli nyt ruvetaan olemaan lähempänä ainakin sitä viittä kiloa. Mänttän kisaan lähdetään kevyenä keijukaisena!
Koeajo uusilla rengas setupeilla suoritettu. Luulen, että toi toimii tosi hyvin ainakin pehmeellä hiekalla. Yhden servonvarrenkin sain äsken rikki, mutta nyt pelittää taas. Auto menee tosi nätisti nyt ja varmasti vielä paremmin tulevalla 1100kv pannulla. Mutta Mäntässä vielä 700kv pannu. Tavoite olisi sijoittua viiden joukkoon. Auto on vielä niin epävarma, että en uskalla luvat aenempää.
29.6.09
Jaahas, paljon on kerrottavaa, mutta eihän tämmönen lomalainen jaksa kirjoittaa. Kilpailu meni tosi hienosti mun osalta, auto on vissiin hajoamisen partaalla jatkuvasti, mutta nyt kesti hienosti lukuunottamatta, etää vastarinakun on/off nappi hajosi ja takarenkaiden kumit lähti liimauksistaan. No kiitos pnm:n, sain lainaan toiset ja taas oli pitoa. Toiseksi sijoittuneena 40p voittajasta, ei tarvitse hävetä. No, viime kisasta viisastuneena, nyt on ostettu 1100kv moottori joka kiertää pikkuisen enemmän kun toi 700kv kone. Se luvassa sitten ens kisaan. Tänään tehtiin myös makeracen kanssa koria eteenpäin ja luvassa on massivinen, uudistunut Helltoy, jälleen uuden maskotin kera! Kuvia tulee heti kun saan korin ja saan sen maalailtua.
3.7.09
Eilen tuli uus mylly tähän kaaraan. 1100kv XL kone, jonka pitäisi nykyistäkin pienemmällä pinionilla antaa hyvät kierrokset autoon. Myös kori on saatu nyt valmiiksi (Tästä jälleen kiitoksen makeracelle, joka toteutti korin omien suunnitelmieni mukaisesti.) ja maalaus suoritetaan vasta vkl ajojen jälkeen. Nimim. ei sählätä maalauksia niinkun viime korissa. Uutta konetta ei välttämättä laiteta vielä Tampellaan kiinni, koska aion nyt katsella mihin rahkeet riittääkään tolla myllyllä. Kuvia lauataina.
Huomiselle lyödään tavoitteeksi sijoitus kolmen joukkoon. Se on kova tavoite, mutta jos saan vielä noi renkaat kuosiin, niin uskon, että se on mahdollista.
6.7.09
Helltoylla on taas takana vaikea viikonloppu. Lauantaina sijoitus lopahti kuudenneksi, kun vastarinakku ei jaksanut käännellä autoa ollenkaan. Sunnuntaina yllettiin hyvälläkin suorituksella kolmanneksi, ja harmikseni hävittiin niukasti Tampella Cupin 2009 voitto Painkiller Janelle. Mutta tästä ei ole kuin yksi suunta ja sekin on ylöspäin. Uusi moottori asennetaan huomenna, ja kori pääsee vihdoin maalaukseen. Tiimin väreihin menee. Samoin tarkoitus olisi kokeilla uutta vastarinakkua ennen maanantain kisaa. Kuvia korista tulossa maalauksen ja tarroituksen jälkeen.
7.7.09
Tänään sain maalattua mustan värin korin pintaan. Huomenna turvakaarien/etulokareiden maalaus. Sitten tarroitus ja laitan korista kuvaa.
8.7.09
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_5860.JPG)
Vihdoinkin kori on valmis. Siihen on käytetty kyllä taas jonkin verran aikaa. Tuolla (http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/) lisää kuvia. Alhaalla päivitetyt (8.7.2009) on uudesta korista.
13.7.09
Huomenna on Helltoyn vuoro taas kokeilla mahtia PJ:tä vastaan. Todella tiukka vääntö tulossa, kun maastokin tarjoaa pirun pahoja haasteita radoista riippuen toki. Kokeillaan voittoa, eihän sitä koskaan tiedä! ;D
15.7.09
Ei mennyt Helltoyllä taas kisat nappiin. Ekan pätkän jälkeen bn TowerPron servo sano, että näkemiin ja siitä lähti alamäki. Sain koottua kahdesta towerprosta yhden ehjän ja ajelin kisan sillä sitten loppuun. Tosi huonosti kääntyy vieläkin auto. Johtuu varmaankin vastarinakusta. Kuitenkin, huomenna jatketaan taistelua ja FatPipe Cup saa päätöksensä Säkylässä. Sieltä lähdetään hakemaan voittoa.
17.7.09
Nyt on sitten pitkästä aikaa taas napattu yks voitto Helltoyllekkin. Tiukkaa oli vääntö PJ:n kanssa FatPipe Cupin vikassa kisassa. MM-kisoihin on tulossa isoja uudistuksia, mutta niistä vasta myöhemmin lisää. Foff Cup GP 5 lähdetään hakemaan hyvää kisaa kokonaisuudessaan. (kolmen joukkoon)
24.7.09
Meni kyllä Foff Cup GP 5 aivan reisille alusta asti ja kilpailun puolessa välissä piti keskeyttää, kun moottori kitui hiekassa. Ihmeitä tullaan tekemään ennen Mänttää, uusia osia on tilattu ja niillä napataan kauden toinen voitto Finland Cupista!
31.7.09
Vihdoin on saatu tehtyä massiivisiä edistysaskelia Helltoyn suhteen. Tänään asennettiin hätävara 2300kv pikkulohko autoon ja nyt kulkee todella hienosti. (Lue: ei pysy hanskassa) Ja myös uutena osana 1/5 auton vastarinakku. 4500 mAh, eli ei pitäis ihan heti loppua virtakaan. Nyt ollaan mukana voittotaistossa ja toiveena onkin kauden toinen voitto SM tasolla! :D
3.8.09
Ei taaskaan ollut Helltoylla tuuria mukana kisoissa. Eka pätkä meni kohtuu hyvin, mutta tokalla moottori irtosi paikaltaan ja kolmannella ajettiin kokonaiset metri sitä rataa. No, loppukisa sinniteltiin kympin joukossa joten kuten, mutta ensi kisaan pitää kyllä varmistaa monta paikkaa, että sitten varmasti kestää. Ja onneksi uusi servokin on tulossa. Sitä odotellessa...
17.8.09
Viime viikonloppuna laitettiin Helltoyta kuosiin oikeen urakalla. Moottori vaihto paikkaansa ja pinioni pienenty kuudella pykälällä. Uusi servokin asettui ja vanha maskotti lensi mäen käkelään. Tilasyöppö Harry "Hellboy" Williams astuu maailman mittelöissä ohjaajan paikalle ja luvassa on vauhtia & vaarallisia tilanteita. Koeajo käytiin suorittamassa Säkylän montulla ja uber hienosti menee nyt uudella servolla etc. Nyt on autoa muokattu muuten käytännöllisemmäksi, ja nokkaa ei tarvitse avata auton päälle pistämiseksi. Uskon, että tulos tulee olemaan tyydyttävä MM-kisoissa ja unelma olis päästä pallille, mutta viiden joukkoon lähdetään kokeilee.
25.8.09
Jaahas, MM-Kisat takana päin. Onneksi. Ekat kolme pätkää auto toimi kauttaaltaan juuri siten kuin halusinkin, mutta kolmosjakson loppuun sano kone sopimuksensa irti. No Pekalta sain lainaan 2500kv padan ja nelospätkällä suli Mamba. No uus mamba kiinni ja eiköhän sekin sulanut.... PRKL. No sitten lyötiin -foff-:in kanssa 1100kv mylly ja MGM joku ihme nopari, jossa säädöt ihan hakusessa. Sillä mentiin lopun kisaa ja pudottiin komeasti kakkossijalta seitsemänneksi. Osa oli toki omiakin mokia. Saas nähdä mitä ensi kisaan keksii, voipi olla, että 1100kv koneella jatketaan.
31.8.09
Helltoynkin ajosopimus kattaa ensi kauden. Suuria muutoksia on kuitenkin tulossa. Ja autoa koitetaan saada oikealle polulle. Polkua on kuitenkin koitettu jo kokonainen vuosi etsiä. Ensi kisaan lähden kokeilemaan 6S Lipoilla ja 1100kv moottorilla kymmenen pykäläisen pinionin kanssa, että miten kulkee. Saas nähä sit.
4.9.09
Tämäkin saatiin (pienten taistelujen jälkeen) kuntoon huomista kisaa varten. Renkaat vielä liimaamatta. Ovat kuitenkin vielä toiselta puolelta kiinni, joten se saa riittää. Servon onnistuin käräyttämään, mutta onneksi on varalla. Yllättävän hyvin kulkee 4S ja 1100kv kone 10 pinionilla. Näillä huomiselle ja tavoite on kerrankin ajaa ehyt kisa. Kahden parhaan joukkoon tavoitellaan.
5.9.09
Reisille meni ja raskaasti taas vaihteeksi. Helltoy on kyllä nimensä veroinen vehje. Servo korkkasi jo ennen kisaa ja se olikin sitten siinä. Loppukausi edetään ihan varavara vehkeillä. Motivaatio aika nollassa tällä hetkellä tän kanssa...
12.9.09
Huomenna Helltoylla tavoitteena kuuden joukkoon pääseminen. Tavoitteena olisi kaudella pysyä viiden joukossa. Nyt on niin paljon ongelmia sähköjen ja tekniikan kanssa, että on turha lähteä edes haaveilemaan palkintopallisijoista. Katsotaan mihin rahkeet riittää.
16.9.09
Sama vika tuli kun viime kisassa. Heti ekalla pätkällä servgo korkkas, ja varalla ei ollut yhtään. Säkylän kisa seuraavana ja osallistuminen on vielä vähän auki. Jos saa uusia sähköjä haalittua nurkista niin sitten. Josko tää järkyttävän epäonnen kierre päättyis nimenvaihdokseen. :P
27.9.09
Niin se vaan meni tämä kausi Helltoyn osalta säätöjä hakiessa. Oikeastaan ainoa kunnon valon pilkautus oli Finland Cupin ensimmäisen kilpailun voitto. Tästä kaudesta ei voi muutakuin oppia seuraaville. Viimeinen kilpailu jää väliin osittain motivaation puutteen ja osittain varaosa puutteen takia. 4 voittoa tuli kerättyä tältä kaudelta. Ne toivottavasti vähintään tuplaantuu ensi kaudelle. Salamander kiittää ja kuittaa, sekä asettuu vihreä pressun alle talvilomalle. Uuden vuoden paikkeilla heräillään taas horroksesta! ;D
30.10.09
Salamanderin osalta tulevan kauden hankinnat ovat jo aika varmoja. MMM Combo on tulossa myös tähän autoon. BlueBird ohjaukseen ja samoilla akuilla mennään vielä ainakin puoli vuotta. Ison auton vastarinakun laitan myös kiinni. Beadlock vanteet tarvii myös tilailla ja ostaa mahdollisesti pantherit kokeiluun. Pientä kevennystä on myös luvassa.
28.1.10
Nyt on katottu valmiiksi tulevia tilauksia tällekkin autolle. Tosin rahanpuutteen vuoksi siirtynee pitkälle tulevaisuuteen. Tavoite on, että Salamander nähdään debyytissään heinäkuun alun Foff Cupissa. Finland Cupin alkukaudella pärräillään jollain muulla vekottimella sitten.
16.4.10
Uusi nimi ja uudet kujeet. Aika rupusähköillä lähdetään kauden ensimmäiseen kilpailuun, mutta tarkoituksenakin on vain hakea ne pisteet mitä siellä on saatavilla. Sahti Vaari ja uusi maskotti odottavat huomista mättöä mielenkiinnolla. Josko tästä alkaisi tämän auton nousukausi? ;D Tavoitteeksi heitetään sijoitus kymmenen joukkoon.
18.4.10
Tuli myytyä äkkipäissään tääkin rassi. :o Millähän sitä nyt kisataan?! :D Joka tapauksessa eilinen Fin Cuppi meni niin kauan hyvin kun auto kesti. Ekalta pätkältä SV saalisti parhaat pisteet ja toiseltakin ihan mukiinmenevät, kunnes keskidiffi laukesi. No Sahti Vaari on nyt takaisin alkuperäisellä omistajallaan ja saapa nähdä mitä sieltä sitten syntyykään.
-
Koriksi olen ajatellut Hot Shadowin vanhaa kehikkoa. Tänään ehkä kuvia.
-
1.9.08
Tänään en saanut aikaiseksi muuta kuin sovittelin vähän runkoa ja akseleita sekä koria. Kuvia jossain vaiheessa.
-
27.9.08
Tänään vähän mietittiin -foff-:in kanssa Helltoy:n tekniikkaa. Tulossa Bajan keskidiffi ja kardaanit. Sitten 14,8 V.
-
27.9.08
Sitten 14,8 V.
Tää on jo vanhentunutta tekniikkaa ens kaudella ;).
Ens kauden minimitehot on 5-6s nimimerkillä mulle (toimiva) MMM ens kaudelle.
-
27.9.08
Sitten 14,8 V.
Tää on jo vanhentunutta tekniikkaa ens kaudella ;).
Ens kauden minimitehot on 5-6s nimimerkillä mulle (toimiva) MMM ens kaudelle.
Onnee siihen sitten :D
-
29.10.08
Kori on suunniteltu nyt kokonaan. Myös tiimiväri on jo keksitty ensi kaudelle. Joten nyt rupeaa suunnitelmat olemaan valmiina ja on aika siirtyä toteutusvaiheeseen.
-
17.12.08
Jahas, ennen joulua Helltoy on jo rullaavassa kunnossa. Silloin tulee sitten kuvia.
-
31.12.08
Huomenna alkaa taas työstäminen toden teolla pidennyksen parissa. Kuvia tulossa kun niitä otetaan.
-
4.1.09
Tänään saatiin viimein Helltoy rullaavaan kuntoon. Huomenna hieman kuvia ja tulevan korin asettelua. ;)
-
5.1.09
Vihdoinkin kuvia. Koriksi tulee tuunarin vanhan Hot Shadowin vanha kehikko. Pieniä muutoksia on kuitenkin siihenkin luvassa. Auton pituus on 48,5cm.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4833.jpg)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4832.jpg)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4835.jpg)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy_Painkiller_Zazuki/IMG_4836.jpg)
Vierellä Painkiller joka on 45,5cm pitkä. Vielä puuttuu runsaasti osia, kuten yksi laparengas, moottori ja eteen pitää laittaa kardaanit kiinni.
-
Epistä et sulla on pisin :-\. Tuli mieleen et vois samaan tyyliin vääntää HB:n vakkarirungosta 49.9cm wb:llä olevan Dream Slayerin ;).
Ei muuta kuin 1/8 stadiumista ostoilmoa keväämmällä...
-
Ei oo valitettavasti pisin. Ent. Herr Otto From Gestapo on 486mm mun on 485mm ;D
-
9.1.09
Viikonloppuna pitäis saada autoa kasaan. Kardaani kiinni ja servo kiinni. Myös koria vois suunnitella.
-
Tässä kuvia uudesta korista, minkä duunasin koritehdasta varten malliksi. Eli tommonen tulee alumiinisena tohon kehikon päälle.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_2778.JPG)
Kokonaiskuvaa autosta. Vieläkin puuttuu se yks pirun lapakumi!
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_2781.JPG)
Sivusta. Hellboyn lettihän se sieltä roikkuu.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_2782.JPG)
Takaa. Kehikko pikkuisen jongalla, mutta yllättävän vähän ottaen huomioon entisen omistajan ;D
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_2783.JPG)
Leija kuva. Pakkohan sinne on ne lokarit saada!
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_2789.JPG)
Hellboy on ensi kaudella Helltoy puikoissa. Nyt jo veri virtaa - mitähän tästä seuraa? :D
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_2800.JPG)
Jack Slayer ja Hellboy tiimin ykköskuskeina jutustelevat tulevasta kaudesta.
Ja voi rohkeasti ilmaista omia mielipiteitä.
-
13.1.09
Huomenna värjään vanteet ja laitan rungon lopullisesti kiinni. Kardaani tarvis kans laittaa.
-
Justiin sain kuulla, et viikonloppuna auto lähtee koripajalle.
-
Rungosta tulee ihan mieleen 1920-30 -luvun autot ;D.
Ihan hieno se kyllä on, vaikkakin Helltoyn ärhäkkä peruslook vaihtuukin hieman old schoolimpaan ;).
Tilasyöppö kuski on asiallisen näkönen hytissä.
-
18.1.09
Eilen lähti Helltoy koripajalle. Tulossa jykevät alulokarit ja maskottipenkille alusta ;D
-
Jokos on pajalta saapunut? Kiinnostava muodonmuutos tulossa.
PS: Ja Hellboy on kyllä nimensä veroinen! ;)
-
Jokos on pajalta saapunut? Kiinnostava muodonmuutos tulossa.
PS: Ja Hellboy on kyllä nimensä veroinen! ;)
Ei ole tullut. Kuulemma makerace aloittaa työt ensi viikolla.
-
1.2.09
Vieläkin lelu on koripajalla, mutta värityksiä on sen sijaan suunniteltu. Kelta-mustaa lookkia on meikäläisen autoihin tulossa. Eli Lokarit ja Vanteet keltaseks.
-
12.2.09
Maskotin nimi muutettiin Todd Capriceksi. Mutta, asiaan. Viikonloppuna jos kaikki menee putkeen niin päästää Helltoyta kokeilemaan 4s lipoilla. Kaikki koria varten tilattavat maalit, sun muut pelit ja pensselitkin on valmiina koria varten. Jossa kuitenkin menee vielä jonkin aikaa.
-
14.2.09
Ei päästy testaamaan kun ei konehuonetta saatu vielä tänä vkl kuosiin. Mut 2 viikon päästä sitten. Korinkin teen valmiiksi ja maalaan tossa hiihtoloman aikana.
-
15.2.09
En malttanut odottaa hiihtolomaan saakka. Tänään tein jo penkit autoon, takalokarit, toisen etulokarin ja auton kori on nyt suunniteltu loppuun saakka. Kuvia tulee vasta valmiista korista. ;D
-
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/1.jpg)
Kori tällä hetkellä. Ja penkit vieressä. Sori huono kuvanlaatu.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/2.jpg)
Siinä näette vähän "ritilä" stylee. Takalokari on jyrkkäkulmainen etulokarin ollessa pehmeäreunainen.
Saa vapaasti esittää mielipiteitä.
-
Yllättävän hyvännäköset penkit, kun ekaks luulin, että otat jostakin lelurekasta penkit tai jtain...ihan hienohan tästä luultavimmin tuloo ;)
-
Hyvät on muodot ja ennenkaikkea siisti!
-
Tosi siistiltä näyttää ja hienosti sopii noi verkko-ovet
-
Ja vähän updatea:
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0691.JPG)
Siinä ilman nokkapeltiä.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0693.JPG)
Siinä kabiinista kuvaa. Kojelaudalla on on/off napit Mamba Maxille ja tuulettimelle.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0694.JPG)
Tuuletin istuu tohon.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0696.JPG)
Näin ne oikeet kuskit mekkaa konehuonetta. Nokkapelti katon päälle näin (http://www.viikari.fi/kuvat/trans.jpg) ja konehuoneen kimppuun. Laitoin erikseen nokkapellin juurikin tuon helppouden takia. Ei tarvitse ikinä irroittaa koria, kun kaikki elektroniikka ja suurin osa auton pohjalevyn päällä makaavasta mekaniikastakin on juuri nokkapellin alla.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0697.JPG)
Siinä kuva nokan kanssa.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0699.JPG)
Kukas se sieltä taas kurkistaa??
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0700.JPG)
Jack on Toddin autossa aivan pienen koulupojan näköinen, joka haluaisi oppia kokeneelta Todd Capriceltä niksit. Mutta asiahan on todellisuudessa toisin päin:
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0701.JPG)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0702.JPG)
Siinä vielä takaa. Kuskin penkin yläosa on näköjään leikattu "hitusen" vinoon. Pitää suoristaa ens mekkauksella.
-
Hyvältä näyttää ja tuo uusi korimuoto vie auton muotoja vähän uusiin suuntiin... ;D
Lisää näitä skalemaisia koreja... ;)
-foff-
-
Huomenna aloitan maalaustalkoot, mikäli keli sallii. Punamustaa on tulossa. Vanhat Helltoy värit pätee.
-
Ainoo ja yleisin jutska, minne ei pääse kovin helposti tälläkään ratkasulla, on moottori ja pinjoni.
Anyways todella siisti ja lumoava look. On enemmänkin aivoja käytetty tätä työstäessä.
Ritiläovet oli todella hyvä idea. Itsellä kävi kans ritilä mielessä, kun löysin tallista ylimäärästä,
mutta tyrmäsin idean ajatellessani ettei tule hieno. Olin väärässä!
-
Ainoo ja yleisin jutska, minne ei pääse kovin helposti tälläkään ratkasulla, on moottori ja pinjoni.
Anyways todella siisti ja lumoava look. On enemmänkin aivoja käytetty tätä työstäessä.
Ritiläovet oli todella hyvä idea. Itsellä kävi kans ritilä mielessä, kun löysin tallista ylimäärästä,
mutta tyrmäsin idean ajatellessani ettei tule hieno. Olin väärässä!
Oon suunnitellu sen silleen, et ei tarvi ottaa kun kabiitin lattia irti niin pääsee sinne käsiks. Eli 2 ruuvia auki. ;D Juu on noi ritilät ihan kivat.
-
Nyt on korin maalauskin suoritettu loppuun. Moottoria vielä kiinnitellään pajalla, niin sen jälkeen avot. Valmis. Tänään vielä kuvatuksia korista.
-
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_0703.JPG)
Siinä on nyt maalattuna. Maalaus meni kyllä totaalisesti käsille niinkun tosta näkee. Noin käy kun ei yhtään ajattele mitä maalaa..
-
rinteessä magee näkönen ei siinä detaili niin merkkaa.
-
Hyvä siitä tuli, kuva ei kerro livenä nähtävää totuutta!
Hieno kori, hyvät muotoilut ja istuvat penkin, räleiköt ja muita yksityiskohtia,
hyvää jälkeä ja vaivaa on nähty. Ensimmäisiä skaboja odotellessa ;)
-
Scaleilua tulossa lisää. Tänään hommasin tarvikkeet, että voin tehdä aidot vyöt noihin penkkeihin. Vielä kun piru sais kuskin. ;D Katoin kojelaudan elektroniikan kanssa valmiiksi. Ja kuulemma -foff-:n pajalla on tulossa uusi pohjalevykin. Tarvii vähän leikellä vielä takalokareita pyöreempään muotoon, kun meinaa renkaat jäädä turhan paljon lokarin sisään. Ja ratti tarvis kanssa väkertää. 8)
-
Tänään täällä Säkylän suunnalla jo sen verran lämpöstä, et tarkeni tallissa jatkaa Helltoyn
tekniikan kokoamista, etukardaani jatkettu välinivelellä, moottori kiinnitetty, eli viikonloppuna
otetaan testit alustasta, lähinnä pituus ja kääntyvyys....sen jälkeen uusi pohjalevy työstöön... ;D
-foff-
HELLTEK
-
Tänään täällä Säkylän suunnalla jo sen verran lämpöstä, et tarkeni tallissa jatkaa Helltoyn
tekniikan kokoamista, etukardaani jatkettu välinivelellä, moottori kiinnitetty, eli viikonloppuna
otetaan testit alustasta, lähinnä pituus ja kääntyvyys....sen jälkeen uusi pohjalevy työstöön... ;D
-foff-
HELLTEK
Hienoa kuulla, että työ on saatu hyvissä ajoin valmiiksi. Sitten vaan hirveetä rääkkiä perjantaina! ;D
-
I like that body and the seats are spot on 8)
What size tubing do you use ? 8mm steel ?
and welded together ?
Morten
-
I like that body and the seats are spot on 8)
What size tubing do you use ? 8mm steel ?
and welded together ?
Morten
Hi Morten,
Thanks. It's 10mm steel. And I have riveted those together. 8)
-
I like that body and the seats are spot on 8)
What size tubing do you use ? 8mm steel ?
and welded together ?
Morten
Hi Morten,
Thanks. It's 10mm steel. And I have riveted those together. 8)
To be more specific it's aluminium, not steel ;).
-
The body panels are aluminium
I see that ;)
And the tube for the chassis is also aluminium ?
c",)
-
The body panels are aluminium
I see that ;)
And the tube for the chassis is also aluminium ?
c",)
Yes tube is also aluminium pipe.
-
Great Thank´s
c",)
-
Tässä kuvia autostakin. Uutta pohjalevyä on myös tulossa.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_2981.JPG)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_2982.JPG)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_2983.JPG)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_2984.JPG)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_2985.JPG)
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoyn%20koria/IMG_2988.JPG)
-
13.3.09
Viikonloppuna laitetaan pohlalevyä kestävämpään kuntoon. Myös vedetään kaapeleita valmiiksi, jotta saadaan patterikotelot, tuulettimet ja kojelauta paikalleen. Kuvia sitten kun saan laparenkaat alle.
-
15.3.09
Nyt on Helltoyta kokeiltu laparenkaillakin. Kyllä menee hienosti. Vielä pientä hienosäätöä ennen FatPipe Cupin kakkoskisaa ja sitten voittamaan. Kääntösäde on tässä aivan uskomaton.
-
18.3.09
Tänään tuli pikkuvastari ilmeisesti Slidin postilaatikkoon, niin huomenna pääsee sen asentamaan. Tänään laitoin Helltoyn viimesen päälle kuosiin. Kojelaidalla on nyt toimivat napit Mamballe ja vastarin akulle. Edessä 500k mömmöt, keskellä 150k mömmöt ja takana 300k mömmöt. Eli viikonloppuna Helltoyn uusi tuleminen, ja tämä ajanjakso saa alkaa voitolla!
-
18.3.09
Eli viikonloppuna Helltoyn uusi tuleminen, ja tämä ajanjakso saa alkaa voitolla!
Mulla tulee lähes samalla setupilla kun viime kaudella.
Mielenkiintosta nähdä peittooko Helltoy heti Nightfallin.
En kyllä ihmettelis, koska Helltoyn menneisyyden tuntien.
Tosin se oli sillon twinejä vastaan. Nyt ollaan eri porukassa :).
-
Painoa on todellakin liikaa, Slidin arvion mukaan 7kg. Vielä ei oo päässyt vaa'alle. No ei se tunnu nopeuteen vaikuttavan ainakaan. Pihatiellä lähti kun myskihärkä. Toinen ongelma on maavara, etupää lähes laahasi maata testeissä. No nyt heitin vähän järempää jousta sisään (joka iskariin 2x Revon jäykkiä), niin nyt on jo paljon paremman näköinen. Vielä täytyy selvittää mistä johtuu konepelti päällä kaasun hirttäminen?
-
Vielä täytyy selvittää mistä johtuu konepelti päällä kaasun hirttäminen?
Faradayn häkki?
-
Nyt saatiin taajuudet kuntoon, mutta kiinanmotti lopetti sopimuksensa ennen kuin kausi saatiin edes aloitettua. No huomiseen skabaan DC:ltä lainaan Painkiller Janesta mosa.
-
21.3.09
Pe iltanta motti vielä sanoi sopimuksensa irti, mutta kisaan päästiin laina motilla. Voitto tuli, tosin 14 pisteen erolla kakkoseksi tulleeseen Bullittiin. Teknisiltä murheilta ei säästytty, kun alussa Mamban on/off napin juotokset irtosivat, ja vastarin akku ei antanut tarpeeksi virtaa käännölle. Lopussa taisin vielä rikkoa spider diffin keskeltä. Mutta positiivisin mielin kohti tulevaa.
-
24.3.09
Tänään katselin diffirikkoja. Keskeltä ja edestä ehjiä, mutta takaa pinioni hieman kulunut. No shimmiprikkahan sieltä oli puuttunut. Nyt se on siellä ja hyvin toimii.
-
24.3.09
Nyt se on siellä ja hyvin toimii.
Osta varalle diffinratas ja pinjoni. Jo pieni kuluma syö sitä ajan mittaan.
Ne on aika kalliita joten kannattaa shimmata aina hyvin.
Jos takaa puuttu, niin voi olla että edestäkin puuttuu.
-
27.3.09
Nyt vihdoin, monien monien tuntien työn jälkeen Helltoy on oikeesti kisa kunnossa. Moottori vaihtu 700kv koneeseen, jossa vääntöä on enemmän laki sallii. Kääntö toimii upeesti tolla 6 voltin vastarin akulla. Tavoite ehdottomasti voitto.
-
29.3.09
Ei mennyt Helltoyllakaan ihan nappiin. Etudiffi huusi vähän hoosiannaa, mutta säästelin ettei hajoa. Sitten jousituksessa ja käännössä on vielä paljon tekemistä. Muuten olen ihan tyytyväinen auton toimintaan.
-
30.3.09
Kuvia tämänkin auton uran varrelta on nyt päivitetty tämän topicin ensimmäiseen viestiin.
-
4.2.09
Helltoy jää myös näyttelyautoksi viikonloppuna. Rinteeseen ei ole vielä asiaa tuossa kunnossa. Etudiffi pitäisi korjata ja alustaa muokata vielä ennen seuraavia skaboja. Kiire, kiire >:(
-
4.2.09
Helltoy jää myös näyttelyautoksi viikonloppuna. Rinteeseen ei ole vielä asiaa tuossa kunnossa. Etudiffi pitäisi korjata ja alustaa muokata vielä ennen seuraavia skaboja. Kiire, kiire >:(
Aiaiaiaia... Ei hyvä pian alkavan kauden kannalta. Voipi olla että odotettu haastaja jääkin vielä lepäämään pariksi kaudeksi ennen uutta iskuyritystä ;).
-
4.2.09
Helltoy jää myös näyttelyautoksi viikonloppuna. Rinteeseen ei ole vielä asiaa tuossa kunnossa. Etudiffi pitäisi korjata ja alustaa muokata vielä ennen seuraavia skaboja. Kiire, kiire >:(
Aiaiaiaia... Ei hyvä pian alkavan kauden kannalta. Voipi olla että odotettu haastaja jääkin vielä lepäämään pariksi kaudeksi ennen uutta iskuyritystä ;).
Näinhän se on. Ei tosta näköjään saa hyvää vaikka kuinka tekis. Prkl.
-
4.2.09
Helltoy jää myös näyttelyautoksi viikonloppuna. Rinteeseen ei ole vielä asiaa tuossa kunnossa. Etudiffi pitäisi korjata ja alustaa muokata vielä ennen seuraavia skaboja. Kiire, kiire >:(
Aiaiaiaia... Ei hyvä pian alkavan kauden kannalta. Voipi olla että odotettu haastaja jääkin vielä lepäämään pariksi kaudeksi ennen uutta iskuyritystä ;).
Näinhän se on. Ei tosta näköjään saa hyvää vaikka kuinka tekis. Prkl.
Tällä hetkellä paino on semmonen et tekniikka joutuu tosi koville noilla tehoilla.
Diffit kestää kun shimmailee vaan hyvin. Tökkiminen pitää saada pois, koska se jos joku saa rattaistot koville.
Tän illan väsäilet auton kanssa, niin saat sen jo huomisiin testeihin :).
-
4.2.09
Helltoy jää myös näyttelyautoksi viikonloppuna. Rinteeseen ei ole vielä asiaa tuossa kunnossa. Etudiffi pitäisi korjata ja alustaa muokata vielä ennen seuraavia skaboja. Kiire, kiire >:(
Aiaiaiaia... Ei hyvä pian alkavan kauden kannalta. Voipi olla että odotettu haastaja jääkin vielä lepäämään pariksi kaudeksi ennen uutta iskuyritystä ;).
Näinhän se on. Ei tosta näköjään saa hyvää vaikka kuinka tekis. Prkl.
Tällä hetkellä paino on semmonen et tekniikka joutuu tosi koville noilla tehoilla.
Diffit kestää kun shimmailee vaan hyvin. Tökkiminen pitää saada pois, koska se jos joku saa rattaistot koville.
Tän illan väsäilet auton kanssa, niin saat sen jo huomisiin testeihin :).
Painoa ei vaan ole mistä ottaa pois.. Tökkimistä ei tolla motilla ole ollenkaan, joten se ei rassaa, mutta pitää tosiaan ne shimmata. Laiskuus on pitänyt mut erossa rc:stä tän viikon, eikä tänään jaksa tehdä juuri sen enempää. Rupee ketuttaa vaan, kun kaikki menee paskaks vaikka vaivaa on nähty päiviä, päiviä ja päiviä.. Ei meinaa tulla kesää :-\
-
Kaikista ikävintä on juuri se, että isoa työtä ei palkita.
Anyway et voi ainakaan sanoa, ettei kukaan olis huomauttanu kunnolla shimmaamisista ja sen tärkeydestä ;).
Mullakin hajos parin ekan diffin lautaset osittain shimmauksen, osittain pohjan ruuvien löystymisen vuoks,
jonka seurauksena hiekka pääsi diffinkotelon sisään. Voiko enää tyhmempää mokaa tehdä :o!
Laiminlöin 10sek kestävät ruuvaukset ja kuluja tuli liikaa, kun joutu laittaa jenkkeihin tilausta.
Kyllä sää sen etuosan alle parissa tunnissa shimmailet. Treeni ennen Säkylän mättöä ei oo pahitteeks.
-
Kyllä sää sen etuosan alle parissa tunnissa shimmailet. Treeni ennen Säkylän mättöä ei oo pahitteeks.
Säkylän mättöhän se treeni onkin 8) Kaikki panostus on FC:ssä.
-
Kyllä sää sen etuosan alle parissa tunnissa shimmailet. Treeni ennen Säkylän mättöä ei oo pahitteeks.
Säkylän mättöhän se treeni onkin 8) Kaikki panostus on FC:ssä.
Ellei Helltoy pysty iskee kärkeen Säkylässä, niin voi melkein suoraan sanoa hyvästit Foff Cupin voittohaaveille ;).
-
8.4.09
Tänään availin etudiffin ja kummastuksekseni huomasin, että se oli virheettömässä kunnossa ja täydellisesti shimmattu. Nyt en enään ymmärrä missä on vika. Availen vielä varmistukseksi takadiffin uudestaan, sekä keksidiffin.
-
8.4.09
Tänään availin etudiffin ja kummastuksekseni huomasin, että se oli virheettömässä kunnossa ja täydellisesti shimmattu. Nyt en enään ymmärrä missä on vika. Availen vielä varmistukseksi takadiffin uudestaan, sekä keksidiffin.
Mun korvaan se ääni kuullosti samalta, kun mulla oli aikanaan diffieissä.
Varmista viä se ettei diffi pääse yhtään lonksumaan eli kaikki ruuvit tiukalle.
Diffeissäkään, kuten varmasti tiedät, ei saa olla yhtään välystä. Iskee heti kulumaa, mikäli on.
Shimmaukset täytyy kattoo vaikka "ylihyvin". Ei tekis mieli nähdä Helltoyssa enää tekniikkamurheita.
-
8.4.09
Tänään availin etudiffin ja kummastuksekseni huomasin, että se oli virheettömässä kunnossa ja täydellisesti shimmattu. Nyt en enään ymmärrä missä on vika. Availen vielä varmistukseksi takadiffin uudestaan, sekä keksidiffin.
Mun korvaan se ääni kuullosti samalta, kun mulla oli aikanaan diffieissä.
Varmista viä se ettei diffi pääse yhtään lonksumaan eli kaikki ruuvit tiukalle.
Diffeissäkään, kuten varmasti tiedät, ei saa olla yhtään välystä. Iskee heti kulumaa, mikäli on.
Shimmaukset täytyy kattoo vaikka "ylihyvin". Ei tekis mieli nähdä Helltoyssa enää tekniikkamurheita.
No ei tekis mieli kokee enempää tekniikkamurheita. Katoin etudiffin kyllä sillain, et ei pääse milliäkään liikkuun kumpikaan ratas mihinkään suuntaan. Ja semmonen ääni kyllä kuulu viimekisassa, että luulis nyt, että jtn olis rikki, mutta kristallin puhdas diffikotelokin varmisti asian.
-
10.4.09
Nyt on Helltoykin testattu. Hyvin kulkee ilman minkäänlaista raksutusta. Käännössä on vielä reilusti parantamisen varaa, mutta tavoite sijoittuu 3 sijalle.
-
13.4.09
Säkylä kisa meni hienosti Helltoylta, kun pitää mielessä käännön ongelmat. Nautinnollista oli valloittaa jylhiä rinteitä ilman mitään raksutusta yms. 4 hammasta isompi pinioni pitäis ostaa ja sit kyllä kulkee. 3 sija ja tavoitteeseen päästiin. Nyt ennen Finland Cupia pitää vaan säätää kääntöö paremmaks.
-
14.4.09
Nyt hommattu BEC autoon, saa nähdä auttaako mitään. Ennen kisaa pitäis rantautua. Toivotaan, että auttaa.
-
Tänään tuli BEC ja illalla aion sitä testata. Nyt on jousitustakin muokattu parempaan suuntaan ja repaleinen etukumi liimattu.
-
16.4.09
Nyt on Helltoy iskussa kisaa varten. Etupyörä liimattu, kun Säkylässä lepatti niin paljon. Pitää purkaa se ennen seuraavaa kisaa koska hiekkaa oli päässyt rutkasti sisälle. BECiä tuli kans koitettua. Nyt kääntyy ainakin tasasella kovaa kaasuttaessa, kun virta tulee Rhinoista eikä Traxxas Revon vakio vastarin akusta. Toivotaan, että toimii myös rinteessä odotetunlaisesti. Maavara nousi jousituksen jäykentämisen jälkeen n.7cm, joka tuntuu aika passelilta Kangasalan maastoihin. Vielä täytyy tilata pari pinionia kokeiluun, kun vauhtia ainakin säkylässä kaivattiin vielä. Tavoite on ponkaista kolmen joukkoon.
-
18.4.09
Tänään irtosi voitti perussuorituksilla. Auto toimii moitteettomasti ja kuski Todd Caprice rupeaa nyt saamaan tuntumaa kisapirssiinsä. Tavoitekkin täyttyi kirkkaasti ja näillä lähdetään kohti uusia haasteita. 25t pinioni pitää vaan ostaa.
-
18.4.09
Tänään irtosi voitti perussuorituksilla. Auto toimii moitteettomasti ja kuski Todd Caprice rupeaa nyt saamaan tuntumaa kisapirssiinsä. Tavoitekkin täyttyi kirkkaasti ja näillä lähdetään kohti uusia haasteita. 25t pinioni pitää vaan ostaa.
Hyvin oli vedetty. Osasin toisaalta odottaakin tätä, mutta aika näkymättömästi veit voiton.
Helltoy ajoi eilen puhtaasti. Mitään erityisen hohdokasta ei ollut ja muista poikkeavaa ei ollut.
Tuli mieleen R. Schumacher Williamsilla vuosia sitten. "Se vaan ajo".
Puhtaasti ja kepeesti vedetty. Tulevaisuudessa Helltoy tulee olee kova luu.
Epävarmuus on kuitenkin yksi niistä tekijöistä, joka kummittelee taustalla.
Toivotaan ettei haamu pääse niskan päälle.
-
Helltoy on tehnyt paluun!
Tälläinen näkymä oli viimeksi kauan sitten, kaudella 2007. Hyvin ajettu, eikä cupissa anneta pisteitä hohdokkaista
suorituksista, vaan parhaista pisteistä ja Helltoy oli eilen paras. Luotettavuutta voi pitää kyseenalaisena, mutta
hyvin näytti toimivan ja haastavat oli rinteetkin, joten ei tässä vaiheessa hätää. Mukava saada legendaarinen
auto taas kisaamaan ja mukava nähdä että vaikka auto painaa varmasti 1kg ellei enemmän, enemmän niin silti
voidaan voittaa, siinä vaiheessa se ei ollut kiinni autosta, vaan jäätävän ajotaidokkaasta kuskista!
-DC- onnittelee, samoin Konki Gorilla!
-
Meni kuin juna ! Ja massa rauhotti todella rauhallista käskijää....Helltrain ;)
-
Meni kuin juna ! Ja massa rauhotti todella rauhallista käskijää....Helltrain ;)
Kiitos kiitos! Vielä pitää saada juna kulkemaan kovempaa. Tarvii jostain repästä 25t pinioni nykyisen 18t sijaan.
-
21.4.09
Tänään laitoin Helltoyn valmiiksi Säkylän ens viikonlopun mättöö varten. Huomasin, että on ruvennut kehikko taipumaan neljän tähänastisen kaadon ansiosta aika soikeaksi. Joten Säkylän 2 päiväsiin kisoihin tulossa uus kori. Hyvin samantyylinen, mutta kestävämpi. Ja uus on aina uus. Kisoissa BEC toimi hienosti ja auto kääntyi silloin kun sen pitikin. Säkylän kisoissa tavoitteena sija 1-2.
-
23.4.09
Nyt on tulossa sitten 25 hampainen pinioni nykyisen 18 hampaisen tilalle (kiitos niemikolle) ja vauhtia saadaan nähdä ensi kertaa Vesilahden kisassa 9.5
-
26.4.09
Eilinen kisa meni todella hyvin Helltoyn osalta. Hienosti pelittää tekniikka ja etenkin se MAMBA MAX. BEC toimi myös hienosti koko kisan ajan. Tämäkin kisa jäi yhdestä ainoasta pakista kiinni vitos pätkällä. Mutta tästä on hyvä lähteä kohti vesilahden kisaa auto ehjänä.
-
Hienosti toimi Helltoy, kun sai kiinni Moonrisen servon, kun oma hajosi.
Nyt kääntyy ihan erilailla ja saadaan hyvää skabaa, kun tasavertainen kääntyvyys.
Painkiller Jane ja Konki onnittelevat voittajaa, tänään tuli Victory! 8)
-
3.5.09
Lauantain kisa meni osittain käännön ja osittain nopeuden takia penkin alle. Joitakin hyviä suorituksiakin oli, mutta ei riittänyt voittoon asti. No, sunnuntaina kun PJ rehdisti putosi pois pelistä tuli voitto. ;D Kääntö toimi upeasti uudella setupilla. Piti vain vähän pyörän kulmia muuttaa ja nyt meinaan kääntyy. Ensi viikolla tulee toivottavasti pinioni ja servo Helltoyhin.
-
4.5.09
Tänään saapui jenkeistä pinioni. Viikonloppuna asennetaan se kiinni ja sitten testaus Vesilahdella. Toivon mukaan vauhtia löytyy enemmän kuin tällä hetkellä.
-
8.5.09
Nyt on asennettu TowerPron servo ja 25T pinioni. Iloseseti kulkee ja kääntyy nyt. Huomenna tavoitteena voitto, ja Mouhijärvellähän ei olla koskaan hävitty! :D
-
10.5.09
Ei ihan vakuuttanut 25T pinioni noin käytännössä. Järkyttävä rykiminen varsinkin liikkeelle lähdöissä. Eli pinioni putoaa takaisin 18T ja elämä jatkuu ennallaan. Tampellaan sitten viikonvaihteessa taistelemaan FatPipe Cupin voitosta.
-
Lähes 40% pidempi välitys on aika radikaali veto. Ehkä kannattaisi kokeilla vähän miedompaa muutosta, jos tuntuu siltä että se 18T ei ole tarpeeksi. Koitin lueskella millainen kokonaisvälitys sulla on, mutta en tuota löytänyt. Joka tapauksessa, kun Helltoyn olen nähnyt 18T:llä etenevän, niin uskoisin, että kaivattu lisävauhti tulisi jo 20T tai 21T pinionilla. Lisäksi tarvittaessa Maxista kaasukäyrää alkupäästä matalammaksi ja potkua vähemmäksi, jotta lähtee nätimmin liikkeelle, niin rykii vähemmän. Meillä oli nykyvälityksillä pientä rykimistä aluksi liikkeelle lähdössä, mutta kun säädin Monsterista yllämainittuja, niin nyt lähtee todella nätisti ja rykimättä liikkeelle.
-
16.5.09
Eilen illalla meni tosi myöhäseen autojen kanssa ja päätin olla vaihtamatta pinionia. Ratkaisu oli oikea. Autossa riitti nyt hyvinki poweri nousemaan haastavat pystysuorat. Vielä oli ryintää havaittavissa, mutta pienellä säätämisellä sekin korjaantuu. Eli Säkylään lähdetään 25T pinionilla. Eilen yöllä kävin verstaalla laittamassa koriakin suoraksi - pajavasaralla ;D Kakkossija tuli, mutta vain 36p erolla PJ:hin joka on ollut edellisissä kisoissa omalla tasollaan. Tästä on hyvä jatkaa.
-
Äsken tuli noutaja - meinaan hakemaan Helltoyta koripajalle ja runkopajalle. Uutta runkoa siis tiedossa - paljon kevyempää ja sentin verran lyhyempääkin. Koria vielä mietitään, että minkälainen tehdään.
-
19.5.09
Kuulin äsken, että uusi phjalevy edistyy pajalla kovaa vauhtia. Ennen Säkylää on tulossa myös uusi kori.
-
20.5.09
Tänään sain pohjalevyn makeracen pajalta. Nättiä työtä oli tehty niinkuin yleensä. Tolla pohjalla luulisa painonkin putoovan. Sentti lyhkäsempikin kun edeltäjänsä. Korin raamejakin oli make kerennyt jo aloittamaan, mutta varsinainen kori tehdään Säkylän kisaviikolla.
-
katotaan saadaanko paino alkamaan vitosella...eli rankka painonpudotus tiedossa... ;D
-foff-
-
2.6.09
Nyt on Helltoy siirretty takaisin makeracen pajalle, josta se saapuu mulle torstaina maalaukseen. Tiukalle vetää kyllä aikataulu ja testit jäävät kovin vähiin. Mutta hienoa työtä jo nyt ja varmasti lisää tulossa, siitä iso kiitos makeracelle! Seuraavassa viestissä kuvia projektin etenemisestä.
-
Tässä niitä kuvia projektista. Vanha Helltoy purettiin ja asennettiin uudelle pohjalevylle. Ja kaikki osat tottakai pestiin ulraviolettipesurilla. 8)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/11-4.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/12-3.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/13-3.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/14-2.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/15-3.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/16-1.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/17.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/18.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/19.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/1-19.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/110.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/112.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/113.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x243/zarizitech/114.jpg)
-
That looks great
Will it be ready for Stjaer ??
-
That looks great
Will it be ready for Stjaer ??
Ohh yes! 8)
-
4.6.09
Jahas, huomenna lähtö ja auto on kyllä vieläkin tosi pahasti vaiheessa. Kori saapui vielä takaosaltaan keskeneräisenä tuotannosta. Hyvältä näyttää silti. Voimansiirron laitoin paikalleen, moottorin myös ja akuille katsoin paikat. Kojelaudan sähköistin kanssa ettei tarvi huomenna sitä tehdä. Mutta kuva tulee huomenna ja painoa on pudonnut rungon ja korin myötä kilon verran. Huomenna lisää juttua, kun saan auton valmiiksi.
-
5.6.09
Nyt on auto melkein valmis. Vielä akut ja nopari kiinni ja sitten pääse jo kokeilemaan. Huomiselle lyön tavoitteeksi pallipaikan, sillä mitä tahansa voi tapahtua. ;D
-
8.6.09
Ei mennyt ihan nappiin Helltoyn viikonloppu. Ensin kärähti vastari ja suli BECistä johdot. Sen jälkeen etukardaaniviritys petti ensimmäisen kerran. No se saatiin kuntoon niin se petti nopeusjaksolla toisen kerran. Sitten vielä kerran voimasavut uudesta vastarista. Viimeinen sijoitus tällä erää... No olin sentään kahden ensimmäisen pätkän jälkeen johdossa :o
-
10.6.09
Huomenna olis tarkotus laittaa Helltoy ojennukseen. Etukardaaniviritys petti, pinioni pitää vaihtaa takaisin 18 hampaaseen, ettei lämmöt pääse nousemaan. Näiden lisäksi vastareita pitää tutkia, että onko ne ylipäätään kunnossa. Toivottavasti saan hommat tehtyä.
-
11.6.09
Jahas, eilen otin ja rupesin kunnolla vääntämään Helltoyta. Nyt on auto kasassa ja sähköjen laittoa ja testausta vaille valmis. Tanskassa ne kerkee. ;D Jompana kumpana päivänä kahden joukkoon, niin sekin riittää.
-
16.6.09
Ei ollut taaskaan Helltoylle otollinen viikonloppu. Auto lähti Tanskaan kyllä mukaan, mutta metriäkään sille ei ajettu, oli vain näytillä. Siinä ajattelin, että laitan sen kuntoon ja, kun olin kaikki sähköt saanut kiinni ja kuosiin niin liitin johdot, että rupeaa virta kulkemaan. Sitten tuli semmoinen 10x10cm savuvana mambasta parinkymmenen sekunnin ajan ja se oli sitä myöten paketoitu homma. BEC on todennäköisesti syyllinen tähän. Eli Helltoy jää nyt sivuun ainakin Mäntän kisasta.
-
22.6.09
Nyt sain ostettua uuden Mamban ja pääse huomenissa sitä kokeilemaan. Vastarinakulla ajetaan tästä eteenpäin, sen verran pieni luotto jäi tohon BEC:iin. Hyvin näytti nyt kääntyvän vastarin akullakin. Joten SM taisto jatkuu Mäntässä ja Helltoy palaa, uuden kuskin kera taistelemaan viimeiseen asti. Vielä pitää renkaita vähän muokkailla, että saa auton painon pudotettua siihen viiteen kiloon. Ensi kisaan on myös kori sitten valmis, kun sitä ei nyt kerennyt tekemään.
-
Nyt sain tehtyä onnistuneen koeajon Helltoylla ja nyt näyttää jo huomattavasti lupaavammalta Mäntäs skaboja varten. Mambaa pitää vaihtaa Lochness Monsterin ja tän auton välillä, mutta se tuskin on suuri ongelma.
-
Hyvä homma että helltoy jatkaa. Ei se mitään olis ajellakaan laina-autolla ;).
-
Ei se mitään olis ajellakaan laina-autolla ;).
;D
-
22.6.09
Nyt sain ostettua uuden Mamban ja pääse huomenissa sitä kokeilemaan. Vastarinakulla ajetaan tästä eteenpäin, sen verran pieni luotto jäi tohon BEC:iin. Hyvin näytti nyt kääntyvän vastarin akullakin. Joten SM taisto jatkuu Mäntässä ja Helltoy palaa, uuden kuskin kera taistelemaan viimeiseen asti. Vielä pitää renkaita vähän muokkailla, että saa auton painon pudotettua siihen viiteen kiloon. Ensi kisaan on myös kori sitten valmis, kun sitä ei nyt kerennyt tekemään.
Mites oliko mambasta se keskimmäinen punanen piuha(joka menee vastariin) irti kun käytit becciä?
-
22.6.09
Nyt sain ostettua uuden Mamban ja pääse huomenissa sitä kokeilemaan. Vastarinakulla ajetaan tästä eteenpäin, sen verran pieni luotto jäi tohon BEC:iin. Hyvin näytti nyt kääntyvän vastarin akullakin. Joten SM taisto jatkuu Mäntässä ja Helltoy palaa, uuden kuskin kera taistelemaan viimeiseen asti. Vielä pitää renkaita vähän muokkailla, että saa auton painon pudotettua siihen viiteen kiloon. Ensi kisaan on myös kori sitten valmis, kun sitä ei nyt kerennyt tekemään.
Mites oliko mambasta se keskimmäinen punanen piuha(joka menee vastariin) irti kun käytit becciä?
Kyllä oli.
-
23.6.09
Tänään edistyin renkaiden kanssa huomattavasti. Otin lapakumit pois ja leikkasin alla olevan Hellforen vakiokumin irti vanteelta, jolla sain painoa (ei mitattu) laskemaan varmasti ainakin puolen kilon verran. Eli nyt ruvetaan olemaan lähempänä ainakin sitä viittä kiloa. Mänttän kisaan lähdetään kevyenä keijukaisena!
-
Koeajo uusilla rengas setupeilla suoritettu. Luulen, että toi toimii tosi hyvin ainakin pehmeellä hiekalla. Yhden servonvarrenkin sain äsken rikki, mutta nyt pelittää taas. Auto menee tosi nätisti nyt ja varmasti vielä paremmin tulevalla 1100kv pannulla. Mutta Mäntässä vielä 700kv pannu. Tavoite olisi sijoittua viiden joukkoon. Auto on vielä niin epävarma, että en uskalla luvat aenempää.
-
29.6.09
Jaahas, paljon on kerrottavaa, mutta eihän tämmönen lomalainen jaksa kirjoittaa. Kilpailu meni tosi hienosti mun osalta, auto on vissiin hajoamisen partaalla jatkuvasti, mutta nyt kesti hienosti lukuunottamatta, etää vastarinakun on/off nappi hajosi ja takarenkaiden kumit lähti liimauksistaan. No kiitos pnm:n, sain lainaan toiset ja taas oli pitoa. Toiseksi sijoittuneena 40p voittajasta, ei tarvitse hävetä. No, viime kisasta viisastuneena, nyt on ostettu 1100kv moottori joka kiertää pikkuisen enemmän kun toi 700kv kone. Se luvassa sitten ens kisaan. Tänään tehtiin myös makeracen kanssa koria eteenpäin ja luvassa on massivinen, uudistunut Helltoy, jälleen uuden maskotin kera! Kuvia tulee heti kun saan korin ja saan sen maalailtua.
-
3.7.09
Eilen tuli uus mylly tähän kaaraan. 1100kv XL kone, jonka pitäisi nykyistäkin pienemmällä pinionilla antaa hyvät kierrokset autoon. Myös kori on saatu nyt valmiiksi (Tästä jälleen kiitoksen makeracelle, joka toteutti korin omien suunnitelmieni mukaisesti.) ja maalaus suoritetaan vasta vkl ajojen jälkeen. Nimim. ei sählätä maalauksia niinkun viime korissa. Uutta konetta ei välttämättä laiteta vielä Tampellaan kiinni, koska aion nyt katsella mihin rahkeet riittääkään tolla myllyllä. Kuvia lauataina.
-
Huomiselle lyödään tavoitteeksi sijoitus kolmen joukkoon. Se on kova tavoite, mutta jos saan vielä noi renkaat kuosiin, niin uskon, että se on mahdollista.
-
6.7.09
Helltoylla on taas takana vaikea viikonloppu. Lauantaina sijoitus lopahti kuudenneksi, kun vastarinakku ei jaksanut käännellä autoa ollenkaan. Sunnuntaina yllettiin hyvälläkin suorituksella kolmanneksi, ja harmikseni hävittiin niukasti Tampella Cupin 2009 voitto Painkiller Janelle. Mutta tästä ei ole kuin yksi suunta ja sekin on ylöspäin. Uusi moottori asennetaan huomenna, ja kori pääsee vihdoin maalaukseen. Tiimin väreihin menee. Samoin tarkoitus olisi kokeilla uutta vastarinakkua ennen maanantain kisaa. Kuvia korista tulossa maalauksen ja tarroituksen jälkeen.
-
7.7.09
Tänään sain maalattua mustan värin korin pintaan. Huomenna turvakaarien/etulokareiden maalaus. Sitten tarroitus ja laitan korista kuvaa.
-
8.7.09
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/IMG_5860.JPG)
Vihdoinkin kori on valmis. Siihen on käytetty kyllä taas jonkin verran aikaa. Tuolla (http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Helltoy%20kori/) lisää kuvia. Alhaalla päivitetyt (8.7.2009) on uudesta korista.
-
On kyllä komee kori. Toivotaan ettei maalit kulu ihan heti pinnasta.
-
13.7.09
Huomenna on Helltoyn vuoro taas kokeilla mahtia PJ:tä vastaan. Todella tiukka vääntö tulossa, kun maastokin tarjoaa pirun pahoja haasteita radoista riippuen toki. Kokeillaan voittoa, eihän sitä koskaan tiedä! ;D
-
15.7.09
Ei mennyt Helltoyllä taas kisat nappiin. Ekan pätkän jälkeen bn TowerPron servo sano, että näkemiin ja siitä lähti alamäki. Sain koottua kahdesta towerprosta yhden ehjän ja ajelin kisan sillä sitten loppuun. Tosi huonosti kääntyy vieläkin auto. Johtuu varmaankin vastarinakusta. Kuitenkin, huomenna jatketaan taistelua ja FatPipe Cup saa päätöksensä Säkylässä. Sieltä lähdetään hakemaan voittoa.
-
17.7.09
Nyt on sitten pitkästä aikaa taas napattu yks voitto Helltoyllekkin. Tiukkaa oli vääntö PJ:n kanssa FatPipe Cupin vikassa kisassa. MM-kisoihin on tulossa isoja uudistuksia, mutta niistä vasta myöhemmin lisää. Foff Cup GP 5 lähdetään hakemaan hyvää kisaa kokonaisuudessaan. (kolmen joukkoon)
-
24.7.09
Meni kyllä Foff Cup GP 5 aivan reisille alusta asti ja kilpailun puolessa välissä piti keskeyttää, kun moottori kitui hiekassa. Ihmeitä tullaan tekemään ennen Mänttää, uusia osia on tilattu ja niillä napataan kauden toinen voitto Finland Cupista!
-
31.7.09
Vihdoin on saatu tehtyä massiivisiä edistysaskelia Helltoyn suhteen. Tänään asennettiin hätävara 2300kv pikkulohko autoon ja nyt kulkee todella hienosti. (Lue: ei pysy hanskassa) Ja myös uutena osana 1/5 auton vastarinakku. 4500 mAh, eli ei pitäis ihan heti loppua virtakaan. Nyt ollaan mukana voittotaistossa ja toiveena onkin kauden toinen voitto SM tasolla! :D
-
3.8.09
Ei taaskaan ollut Helltoylla tuuria mukana kisoissa. Eka pätkä meni kohtuu hyvin, mutta tokalla moottori irtosi paikaltaan ja kolmannella ajettiin kokonaiset metri sitä rataa. No, loppukisa sinniteltiin kympin joukossa joten kuten, mutta ensi kisaan pitää kyllä varmistaa monta paikkaa, että sitten varmasti kestää. Ja onneksi uusi servokin on tulossa. Sitä odotellessa...
-
17.8.09
Viime viikonloppuna laitettiin Helltoyta kuosiin oikeen urakalla. Moottori vaihto paikkaansa ja pinioni pienenty kuudella pykälällä. Uusi servokin asettui ja vanha maskotti lensi mäen käkelään. Tilasyöppö Harry "Hellboy" Williams astuu maailman mittelöissä ohjaajan paikalle ja luvassa on vauhtia & vaarallisia tilanteita. Koeajo käytiin suorittamassa Säkylän montulla ja uber hienosti menee nyt uudella servolla etc. Nyt on autoa muokattu muuten käytännöllisemmäksi, ja nokkaa ei tarvitse avata auton päälle pistämiseksi. Uskon, että tulos tulee olemaan tyydyttävä MM-kisoissa ja unelma olis päästä pallille, mutta viiden joukkoon lähdetään kokeilee.
-
25.8.09
Jaahas, MM-Kisat takana päin. Onneksi. Ekat kolme pätkää auto toimi kauttaaltaan juuri siten kuin halusinkin, mutta kolmosjakson loppuun sano kone sopimuksensa irti. No Pekalta sain lainaan 2500kv padan ja nelospätkällä suli Mamba. No uus mamba kiinni ja eiköhän sekin sulanut.... PRKL. No sitten lyötiin -foff-:in kanssa 1100kv mylly ja MGM joku ihme nopari, jossa säädöt ihan hakusessa. Sillä mentiin lopun kisaa ja pudottiin komeasti kakkossijalta seitsemänneksi. Osa oli toki omiakin mokia. Saas nähdä mitä ensi kisaan keksii, voipi olla, että 1100kv koneella jatketaan.
-
Jos tuo oli se sama 2500 kV kone, jota Pekka minulle näytti, niin en yhtään ihmettele jos Mamba (Max oletan) sanoo toimintasopimuksen irti. Taitaa ottaa reippaasti enemmän virtaa kuin nopari kestää.
-
6XL ottaa sen 120A. Itsekään en tota muistanut.
-
Harmi jos näin kävi... mulla on kyllä maxit kestänyt toki lämpenee ja temp cutti toimii. Niin ja 3s käyttäny joskus 4s. Ja konehan ei oo mikään uus, historia& käyttötunnit ???
-
Liikaa kuumentunut kone menettää hyötysuhdettaan ja ottaa virtaa enemmän ja enemmän ja lämpenee aina vaan helpommin. Maksimivirta ei välttämättä juuri kasva, mutta virran kulutus kasvaa kevyemmässäkin kuormitustilanteessa ja lämpöä syntyy. Jokaisella moottorilla on jokin hyötysuhde, joka on reilusti alle 100%. Kiinamoottoreilla usein n. 70% luokkaa, laadukkaammilla ja kalliimmilla moottoreilla jopa 85%. Se 15-30% menee kaikki lämmöksi eli esim. kilowatin teholla tarkoittaa jo 150-300W. Jälkimmäinen alkaa riittää jo lämpöpatteriksi passiivienergiataloon Suomen talvessa.
Nopareiden hyötysuhde on parempi, yleensä täyskaasulla lähes 100%, mutta osakaasulla voi olla jopa alle 40%. Silti noparikin voi helposti tuottaa lämpöä jopa yli 50 W teholla, mikä staattisella siilijäähdytyksellä, hiekkaan absorboituna on kova haaste. Tarkoittaa, että se maxikin voisi tykätä siitä että jokin puhallin jäähdyttää sitä siiliä. Oletaan että moottoria ei vaihdeta, mutta vaihdetaan akku 3S:stä 4S:ään. Virta ei kasva kun lisätään akkukennojen määrää, mutta moottoriteho kasvaa ja hyötysuhteesta johtuen hukkalämpöä syntyy sitä enemmän, mitä suuremmalla jännitteellä ajetaan.
Myös ulkolämpötilalla on suuri merkitys. Kymmenenkin asteen ero lämpötilassa vaikuttaa suuresti jäähdytyksen tehokkuuteen, etenkin jos jäähdytys hoidetaan passiivisesti.
Ehkä taas vähän tylsää teoriaa, mutta suosittelen tutustumaan aiheeseen. Sillä säästää lopulta pinon euroja. Suosittelisin myös Maxin päälle muutaman euron puhallinta. Maksaa itsensä taatusti takaisin noparin pidentyvänä käyttöikänä. Sitä on toki vaikea arvailla olisiko se tässä tapauksessa riittänyt säästämään noparin vaurioilta. Ehkä, ehkä ei.
-
31.8.09
Helltoynkin ajosopimus kattaa ensi kauden. Suuria muutoksia on kuitenkin tulossa. Ja autoa koitetaan saada oikealle polulle. Polkua on kuitenkin koitettu jo kokonainen vuosi etsiä. Ensi kisaan lähden kokeilemaan 6S Lipoilla ja 1100kv moottorilla kymmenen pykäläisen pinionin kanssa, että miten kulkee. Saas nähä sit.
-
Ei toi kone sitten jaksais yhtään isommalla pinionilla vääntää vähempien kennojen kanssa? Jännityksellä odotan Monster-savunäytöstä 6S:illä, vai mikä sulla on siinä noparina ;)
-
Ei toi kone sitten jaksais yhtään isommalla pinionilla vääntää vähempien kennojen kanssa? Jännityksellä odotan Monster-savunäytöstä 6S:illä, vai mikä sulla on siinä noparina ;)
Noparina mikälie MGM. Ja jos ei toi setti toimi riittävän hyvin, niin kiinni lyön Mamba Maxin ja 16 pykäläisen pinionin 4S:llä. Aattelin nyt vaan kokeilla, että miten liikkuu.
-
Jaa, no sitten savunäytös jäänee näkemättä ;) MGM:tä ymmärtääkseni hyviä nopareita, joskin voihan niilläkin olla useampaa eri laatuista, tiedä häntä. 6S:ssä ja noin lyhyessä välityksessä se hyvä puoli, että ei pitäisi virran ainakaan nousta korkeaksi.
-
4.9.09
Tämäkin saatiin (pienten taistelujen jälkeen) kuntoon huomista kisaa varten. Renkaat vielä liimaamatta. Ovat kuitenkin vielä toiselta puolelta kiinni, joten se saa riittää. Servon onnistuin käräyttämään, mutta onneksi on varalla. Yllättävän hyvin kulkee 4S ja 1100kv kone 10 pinionilla. Näillä huomiselle ja tavoite on kerrankin ajaa ehyt kisa. Kahden parhaan joukkoon tavoitellaan.
-
5.9.09
Reisille meni ja raskaasti taas vaihteeksi. Helltoy on kyllä nimensä veroinen vehje. Servo korkkasi jo ennen kisaa ja se olikin sitten siinä. Loppukausi edetään ihan varavara vehkeillä. Motivaatio aika nollassa tällä hetkellä tän kanssa...
-
Loppuuko Helltoyn kausi tähän :o?! Jättääkö se FinCupin, vaikka on sen voitossa 3 muun auton kanssa koviten kiinni?
-
Loppuuko Helltoyn kausi tähän :o?! Jättääkö se FinCupin, vaikka on sen voitossa 3 muun auton kanssa koviten kiinni?
Kyllä se ajaa, mutta on peli ihan selkee, ettei oo jakoo nuita vastaan.
-
12.9.09
Huomenna Helltoylla tavoitteena kuuden joukkoon pääseminen. Tavoitteena olisi kaudella pysyä viiden joukossa. Nyt on niin paljon ongelmia sähköjen ja tekniikan kanssa, että on turha lähteä edes haaveilemaan palkintopallisijoista. Katsotaan mihin rahkeet riittää.
-
16.9.09
Sama vika tuli kun viime kisassa. Heti ekalla pätkällä servgo korkkas, ja varalla ei ollut yhtään. Säkylän kisa seuraavana ja osallistuminen on vielä vähän auki. Jos saa uusia sähköjä haalittua nurkista niin sitten. Josko tää järkyttävän epäonnen kierre päättyis nimenvaihdokseen. :P
-
27.9.09
Niin se vaan meni tämä kausi Helltoyn osalta säätöjä hakiessa. Oikeastaan ainoa kunnon valon pilkautus oli Finland Cupin ensimmäisen kilpailun voitto. Tästä kaudesta ei voi muutakuin oppia seuraaville. Viimeinen kilpailu jää väliin osittain motivaation puutteen ja osittain varaosa puutteen takia. 4 voittoa tuli kerättyä tältä kaudelta. Ne toivottavasti vähintään tuplaantuu ensi kaudelle. Salamander kiittää ja kuittaa, sekä asettuu vihreä pressun alle talvilomalle. Uuden vuoden paikkeilla heräillään taas horroksesta! ;D
-
30.10.09
Salamanderin osalta tulevan kauden hankinnat ovat jo aika varmoja. MMM Combo on tulossa myös tähän autoon. BlueBird ohjaukseen ja samoilla akuilla mennään vielä ainakin puoli vuotta. Ison auton vastarinakun laitan myös kiinni. Beadlock vanteet tarvii myös tilailla ja ostaa mahdollisesti pantherit kokeiluun. Pientä kevennystä on myös luvassa.
-
28.1.10
Nyt on katottu valmiiksi tulevia tilauksia tällekkin autolle. Tosin rahanpuutteen vuoksi siirtynee pitkälle tulevaisuuteen. Tavoite on, että Salamander nähdään debyytissään heinäkuun alun Foff Cupissa. Finland Cupin alkukaudella pärräillään jollain muulla vekottimella sitten.
-
16.4.10
Uusi nimi ja uudet kujeet. Aika rupusähköillä lähdetään kauden ensimmäiseen kilpailuun, mutta tarkoituksenakin on vain hakea ne pisteet mitä siellä on saatavilla. Sahti Vaari ja uusi maskotti odottavat huomista mättöä mielenkiinnolla. Josko tästä alkaisi tämän auton nousukausi? ;D Tavoitteeksi heitetään sijoitus kymmenen joukkoon.
-
18.4.10
Tuli myytyä äkkipäissään tääkin rassi. :o Millähän sitä nyt kisataan?! :D Joka tapauksessa eilinen Fin Cuppi meni niin kauan hyvin kun auto kesti. Ekalta pätkältä SV saalisti parhaat pisteet ja toiseltakin ihan mukiinmenevät, kunnes keskidiffi laukesi. No Sahti Vaari on nyt takaisin alkuperäisellä omistajallaan ja saapa nähdä mitä sieltä sitten syntyykään.