Rc Formula OffRoad
Autot => Unlimited XP 1:6 - 1:8 autot => Aiheen aloitti: tuunari - 08 Heinäkuu, 2008, 22:06:15
-
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1261276.jpg)
XL-Unlimited -luokan uusin kilpailija, Dictator. Tässä on sama alusta, kun Chefin The Bullissa, eli kyseessä Carson Gas Devil. Alkuperäiseen autoon muutettu: HPI-laparenkaat FG:n vanteilla, jäykemmät jouset edessä, vapaavirtaus ilmansuodatin+itse tehty esisuodatin, alumiininen säädettävä keskidiffi joka kiristetty lähes lukkoon, tehoputki, Hitec 805 servo sekä FG:n tankinkorkki. Tallissa odottelee uusi maalaamaton jeep -koppa, mutta jos aikaa jostain löytyy saatan rakentaa tähänkin putkirungon.
GP3:n aikana syntyikin uusi hajatelma: tästäkin voisi tehdä sähkövehkeen. Asiaa uudelleen tutkineena: juttu on täysin mahdollinen. Palataan aiheeseen...
-
Joo ei oo mahdoton koska et olis ainoo :D
Mahtaa olla kovan työn takana ettiä tollanen mosa.
Edit: joku ihan nähtävästi myy tollasta Duratrax 1/5th Scale E-Hammeria, näytti äkkiä carsonin autolta mut on takavetoinen.
(http://www.finedesignrc.com/cars/ehammer6.jpg)
-
Tämä laji on kivempaa, jos on kalustossa kehitettävää. Eli lähden tosissani sähkökonversiota tekemään tähän. Eipä googlettamallakaan vastaavaa mistään löydy.
Riisuin jo bensamotin ja -tankin pois ja auto painaa n. 8kg. Ensimmäisessä aallossa kokeilen samalla kiina motilla, kun Hot Shadowissa http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4938&Product_Name=KB45-08L_2300kv_Brushless_Inrunner (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4938&Product_Name=KB45-08L_2300kv_Brushless_Inrunner) , säätimeksi alkuun 12020 BK(koska luvattu 25Voltin kesto) ja akkuina 6S/22,2V kiinalipoja. Moottori pukkia synnyttelen jo tallissa. Systeemillä pitäisi löytyä n.2,2kW tehot jolla uskon auton jo liikkuvan, väännön ollessa jo ihan kiva. Eka kokeilu pitäisi onnistua ens viikolla. Jos kokeilu täyttää odotukset, seuraavassa aallossa tulee motiksi http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5140&Product_Name=HXT_80-85-A_250Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-40) (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5140&Product_Name=HXT_80-85-A_250Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-40)), voimaa tulee antamaan 44,4Voltin lipot ja säätimeksi hommaan jännitteen keston vuoksi tämän:http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4691&Product_Name=TURNIGY_Sentilon100A_HV_2-12S_Speed_Controller (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4691&Product_Name=TURNIGY_Sentilon100A_HV_2-12S_Speed_Controller). Tehoja tällöin n. 4,4kW, jonka pitäisi riittää n. 11kiloselle vekottimelle. Välillä tuli tunne, että karkaakohan mopo käsistä.
-
Jäikös hymiö puuttumaan :D? Nyt kuulostaa jo aika hurjalta tää homma 1/6 auto sähköks.
onkos tulossa jo world cuppiin?.
Noi voltti määrät kuulostaa jo aika pirun hurjilta 44,4v. HUH HUH!
Tää on kyl jo niin mielenkiintone homma jos tulee WC, ni tätähän kannattaa jo tulla kattomaan vaik ei muuta asiaa sinne oiskaa ;D
Onnea vaan ja heti viteoo kun auto liikkuu!!!!!
-
Rupesikohan Chefiä jännittämään ;D Pysyn montulla sitten kaukana tosta vehkeestä, kun vakionakin on jo hengenvaarallinen! ;D
-
Ei juma ;D Onko ihan varma ettei 44,4v ollut kirjotusvirhe :D
Samperin hienoa nähdä, että joku näkee rakennusvaivaa tämänkin kokoisen mörsserin eteen.
Odotan itse innolla näkeväni sen kisaamassa, mutta turvaväli voi olla tarpeen, kuten todettu,
se lentää vielä joskus ;D
Huh huh, ei tässä muuta voi sanoa.. Upeaa!
-
tässä on kyseisen linkittämäni auto missä sitä myydään.
http://www.finedesignrc.com/ct-duratrax.asp
- Lehner 8HP Motor
- 150Amp 4-10S Brushless Speed Control
- 10S 5000 Mah 30C Lipo Battery eli muka niinkun 37 volttia jännitettä pakassa. ja 150A purkuvirtaa.
- FM Radio
- Receiver pack and receiver pack wall
charger
- Painted Body & Decals
- Tools
hintaa vaivasen ;) $2695.00
-
Löytyykö tästä (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5140&Product_Name=HXT_80-85-A_250Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-40)) moottorista tarpeeks kierroksi? Vähän reilu 10k vaikuttas aika pieneltä määrältä.
-
Löytyykö tästä (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5140&Product_Name=HXT_80-85-A_250Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-40)) moottorista tarpeeks kierroksi? Vähän reilu 10k vaikuttas aika pieneltä määrältä.
Kyl tolla kierroksilla pääsis jo ajeleen, koska tuossa on kuitenkin vertaus 50-70cc bensa moottorille, kuitenkin jo 37v pakalla pääsis sinne lähelle 10.000rpm ja vääntöähän noissa moottoreissa jo onkin sitten.
Lennokeissa kun vääntö alue on oltava hyvä ja korkeet kierrokset.
Eipähän noi bensiini mosatkaan nyt kauheasti kierrä olisko joku 15t kohdilla ja kuormahan sen määrää.
-
Löytyykö tästä (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5140&Product_Name=HXT_80-85-A_250Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-40)) moottorista tarpeeks kierroksi? Vähän reilu 10k vaikuttas aika pieneltä määrältä.
niemma tuohon jo vastasikin. Todella tuo n. 11000 rpm pitäisi riittää tähän. Välityksissäkin säätö varaa. Tosin eka koe lähtee 2300 kv moottorilla, rattaiden ollessa 16/43 ja välitykset ehkä ylipitkät 22,2 voltille. Tuolla 250kv motilla rattaat olisivat vastaavasti 43/37.
-
Moottoripukki hakee paikkaansa. Ei jää paljoa tilaa moottorin ja vetarin väliin.
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1266243.jpg)
-
Kivan näköstä viritystä tulossa. Onko kenties HB:n etu/taka -diffi keskidiffinä?
E: ainakin rattaat näyttäis samalta..
-
Carsonin omia rattaita ovat, paitsi moottorissa oleva 16T pinjoni on FG:stä.
Tänään tuli ajettua ekat testit suomen(maailman?)ensimmäisellä brushless 4x4 1:5 autolla. Autolla nyt painoa 9,3kg kun vakiona 12,5kg. Eka testasin 4S/14,4V lipolla. Kaikki toimi niin kuin pitikin poislukien BK-noparin normaali rykiminen liikkeellelähtiessä. Toka testi akkuna nyt 7S/25,9Volttia. Liikkeelle lähtö taas takkuilee, mutta kun liikkuu niin sitten se myös LIIKKUU ja lujaa. Tätä iloa kesti sitten n.3 minuuttia ja BK-noparista tuli toimintaa ylläpitävä savu ulos. Tämä oli odotettavissakin, noparille luvattu 25V jännitten kestoa ja 7S lipot täyteen ladattuina tuuppaa 29,4Volttia.
Olen kuitenkin tyytyväinen testiin, mutta kyllä tuo moottori vaihtuu järeämpään, koska tuo kuumeni aika paljon jo tuon 3 minuutin lenkin aikana. Jos kaikki akut ja muut osat ehtivät tulla, tällä ajetaan sähköversiona WorldCupissa.
Auto on aika siron näköinen sähköversiona:
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1270175.jpg)
-
Tuli mieleen että jos löytää hyvän ulkopyörijän niin se olis paljon parempi koska niissä on tuo alakierros vääntömomentti paljon parempi kun sisäpyörijä moottorissa.
Vääntöä on muutenkin enemmän nähden virtaan.
-
Eikös tuunari sanonut että se ostaa tämän ulkopyöriän http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5140&Product_Name=HXT_80-85-A_250Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-40) ja ajaa sitä 44,4v turnigyn 100A säätimellä
-
Eikös tuunari sanonut että se ostaa tämän ulkopyöriän http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5140&Product_Name=HXT_80-85-A_250Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-40) ja ajaa sitä 44,4v turnigyn 100A säätimellä
Kyllä juu puhu mutta aina voi tulla muihinkin johtopäätöksiinkin ajanmyötä joten totesin vain yleisesti.
-
Kyllä tarkoitus hommata tuo mainitsemani HXT 250kv outrunner. Haastetta siinäkin, että saa suojattua tuon hiekalta.
-
Ja tuon hiekka- ja pölyongelman vuoksi tulen kokeilemaan myös tätä http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4937 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4937). Syynä myös se, että sopiva moottoripukki on tehty. Tuolle voisi olla riittävä kennomäärä 6S eli 33,3V. Silläkin irtoisi teoriassa 3,3kW tehot.
-
Moottori sekä säädin tuli kotiin. Moottori on ISO, ehkä liiankin iso. Tulisi vaikeuksia saada sopimaan. Laitoin samantien myyntiin, kun akselikin on 12mm, vaikka specseissä on mainittu 10mm.
Säädin näytti alkuun asialliselta ja eiku testailemaan. 7S eli 25,9Volttia LiPoja, 2300kv moottori. Ohjelmoin jarrun käyttöön, startmode normal ja timing high. Pieni pehmeys vaivaa liikkeellelähdössä ja jarru menee heti päälle kun kaasun päästää neutraaliksi. Tämä ymmärrettävää, koska tämä on lennokkisäädin. Mutta kyllä kulkee. Ja tehoa tuntuu löytyvän liikaakin kunnes tehot hiipuivat kuin olisi akut kyykänneet. Menin kokeilemaan noparin lämpöja ja samalla nopari syttyi palamaan. Että tämmöinen tapaus.
Kun ei markkinoilla ole saatavilla järkevää noparia järkevään hintaan 33,3...44,4 voltin jännitteille, jää sähköistysprojekti tähän. Eli bensakoneella liikutaan jatkossakin.
-
Harmi.. Mutta nyt sitäkin on sitten kokeiltu! ;D
-
Hieno yritys ja varmasti tulee joskus uudelle yrittäjälle vielä hyödyksi.
-
Noh pahus, ei voi sanoo että olis yritetty kovasti.
-
Samaa mieltä olen kanssa, todella mielenkiintoinen yritys(toivottavasti ei tullut mahdottoman kalliiksi). Aivan uskomattomia nuo nykyajan akut ja moottorit kun tuollainenkin onnistuu.
-
Samaa mieltä olen kanssa, todella mielenkiintoinen yritys(toivottavasti ei tullut mahdottoman kalliiksi). Aivan uskomattomia nuo nykyajan akut ja moottorit kun tuollainenkin onnistuu.
Tehoa kyllä löyty ja se yllätti eniten ettei kiinalipot lämmenneet ollenkaan testeissä. Kiinanopari petti odotukset(100$). Muuten onnistunut testi. Pitäisi vain olla autokäyttöön suunniteltu nopari että kokeilu jatkuisi. Lähimpänä joku MGM 12032 - vaimikäseoli-nopari muttei rahat riitä...
-
Laitoin bensakoneen kiinni. Tällä kertaa Zenoah 26cm3 FG Marderista. Käynnistettäessä huomaa että paljon kovemmat puristukset kun vähemmän ajetussa CY:n koneessa. Syy koneen vaihtoon oli että CY:n koneesta toinen kytkinpala oli kulunut jo ihan loppuun. Aiemmininkin ollut halu laittaa Zenoah. Tuli käytyä montullakin testailemassa. Tuossa koneessa on selkeesti parempi vääntö kun CY:ssä. Kaikki toimi muutenkin hienosti, lukuunottamatta vetokäynnistimen temppuilua. Sain jo orkkis korinkin halkeamaan että pitäsköhän toi jeepin koppakin jo maalata. Putkikehikkoa ei tule ainakaan bensaversioon, koska bensakone vei niin paljon tilaa auton peräpäästä.
-
Joo kyllähän noissa moottoreissa pitäisi eroa olla. Kokeilin kanssa moottoria äsken käyntiin kun viimeksi tuli tosiaan ajettua jonkin aikaa kaasari irti. Tuntui ainakin nyt pelaavan.. Ei muuta kuin maalaat kanssa Jeepin korin valmiiksi.
-
Nyt ongelmaksi muodostuu vaan saada yhtä näyttävän näkönen kun Chefin Red Bull -kori ;).
Ei taida muutenkaan putkikehikko (alumiininen) olla fiksu, koska menee jongalle ton painosessa autossa helposti.
-
kyl ehkä 8mm umpitanko voi aluna kestää mut kyl se rautaa pitäs olla jo :D
Tulee vaan pirusti turhaa painoa rautasella.
Voishan siihen rakentaa sillain että etulasi + muu hytistä pois ja tehdä putkikehikko siihenkohtaan joka menee runkoon asti.
-
Sähköistys kokeilu jatkuu: tuli tilattua CC:n Hydra HV-120 nopari. Pitäisi kestää 50V ja 120A. Vesijäähdytys täytyy vielä keksiä tuohon, mutta on jo pari ässää hihassa. Jos ei kenelläkään ole mitään sitä vastaan, voisin kokeilla Dictatoria sähköversiona kauden päätöskisoissa, jos vaan saan sydeemin toimimaan. Setuppi olisi: 250kv ISO ulkopyörijä, Hydra HV-120-nopari ja näitä ruokkisi 10S LiPot.
-
Jos ei kenelläkään ole mitään sitä vastaan, voisin kokeilla Dictatoria sähköversiona kauden päätöskisoissa, jos vaan saan sydeemin toimimaan.
Tuskimpa. Ja onhan tämän kauden loppuun sähköistys sallittuakin.
Uus sääntö bensaluokan suhteen alkaa ens kaudella.
-
Sähkönä vimppoihin kisoihin vaan, mielenkiinnolla varmasti moni tahtoisi "jättiläisen" rinteensä nähdä.
Kun kyseessä tuollaset tehot ja ruokintaa reilulla kauhalla, niin innokkaita katsojia löytyy. Saa nähdä
miten käy, mitenkäs tuon vesijäähdytyksen olet suunnitellut toteuttavan? Millainen tehoero suunnilleen
bensavehkeenä ja sähköllistettynä piilee?
-
Tuli aamulla haettua tullista uusi nopari. Muut viritykset olikin jo tehtynä: vesijäähy pumppuineen, akkutelineet ja moottori pukissaan. Töistä päästyäni juotin liittimet, ohjelmoin säädintä Castlelinkillä, vesiputket noparille, 10S akut kiinni ja vettä jäähdytykseen. Jännää. Virrat päälle ja säätimen kalibrointi. Auto lähtikin nätisti liikkeelle ja pelas niinkuin pitikin. 10S lipot antoi jo todella kivasti kyytiä eikä lämmöt nousseet ollenkaan. Jarruna toiminut 12,5% pakki oli ohan ok.
Sitten SE tapahtui TAAS: n. 10min ajelun jälkeen välähti ja savu karkas noparista. Ainoastaan moottori oli lämmin, ei kuuma. Nopari sekä akut pysyivät viileänä.
Taas kerran lupaan että tää auto pysyy bensavehkeenä.
-
n. 10min ajelun jälkeen välähti ja savu karkas noparista.
Oliko tää ihan välttämätöntä? Eikös se foffisuoritus kestä keskimäärin alle 30 sekuntia ;D..
-
Tuli aamulla haettua tullista uusi nopari. Muut viritykset olikin jo tehtynä: vesijäähy pumppuineen, akkutelineet ja moottori pukissaan. Töistä päästyäni juotin liittimet, ohjelmoin säädintä Castlelinkillä, vesiputket noparille, 10S akut kiinni ja vettä jäähdytykseen. Jännää. Virrat päälle ja säätimen kalibrointi. Auto lähtikin nätisti liikkeelle ja pelas niinkuin pitikin. 10S lipot antoi jo todella kivasti kyytiä eikä lämmöt nousseet ollenkaan. Jarruna toiminut 12,5% pakki oli ohan ok.
Sitten SE tapahtui TAAS: n. 10min ajelun jälkeen välähti ja savu karkas noparista. Ainoastaan moottori oli lämmin, ei kuuma. Nopari sekä akut pysyivät viileänä.
Taas kerran lupaan että tää auto pysyy bensavehkeenä.
Ei sulta yritystä ainakaan puutu :)
-
Sähkölelut on riisuttu ja myös unohdettu tästä projektista. Tällä kilpaillaan tosissaan kaudella 2009 XL-Unlimitedissa.
Tänään tuli asenneltua uudet jarrut:http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showdetail,19467,e,1236286111-19738,carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,s_054320,,Tshowrub--carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,.htm (http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showdetail,19467,e,1236286111-19738,carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,s_054320,,Tshowrub--carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,.htm)
+ keskidiffille alupukit ja kytkimen laakerointilevy: http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showdetail,19467,e,1236286111-19738,carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,y0946,,Tshowrub--carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,.htm (http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showdetail,19467,e,1236286111-19738,carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,y0946,,Tshowrub--carson.carson_tuning_alu_gasdevil.mi,.htm)
Täytynee viikonloppuna haeskella säätöjä.
Hieno homma, kun tämäkin luokka tulee saamaan lisää haastajia(The Devil+Oberoth).
-
luotettavuuden kannalta hyviä juttuja.
mites onko nivelvetarit eteen käyny mielessä itse ajattelin tilata?
ja moottorinpukin kanssa.
-
luotettavuuden kannalta hyviä juttuja.
mites onko nivelvetarit eteen käyny mielessä itse ajattelin tilata?
ja moottorinpukin kanssa.
Nuo on ehkä joskus hankintalistalla. Ja on ne niin ihanan kalliitakin...
-
CY:n kone laitettu takaisin kiinni, kun tota Zenoahia en saanu enään säätöihin. CY:ssä on nyt 36mm mäntä-pytty-setti ja sitä myöden uusi iskukyky. Säädöt on jo muutenkin kohallaan Säkyläturnajaisia varten.
-
Kenties http://www.castlecreations.com/products/mamba_xl.html ;)