Rc Formula OffRoad
		Autot => Modified - 1:10 autot => Topic started by: kenne on 05 June, 2010, 10:44:17
		
			
			- 
				Auto on perustaltaan Axial ARTR
 
 -09 kauden Crawling 'kilpuri' (kesä sarjan #3)
 
 Idean ei ole alkaa tekemään tästä mitään 'voittaja' autoa vaan perus räppäilyyn hiekkakuopalla tms paikassa.
 Toki jos kuski innostuu hommasta niin eihän sitä tiedä vaikka.......
 
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_1849.JPG/_smaller.jpg)
 
 Alkuun ajattelin ihan vai vanhoilla crawling alusta säädöillä lähteä liikkeelle.
 
 Nyt autossa:
 Savöx 20kg ohjausservo.
 ACE RC BLC 40C nopari (Thunder Tiger).
 Ripper 3900 kv moottori (Thunder Tiger).
 Akku 3C 1000.
 Vakio iskarit alusäiliöillä.
 Tamiya 501sen takaiskarin jouset ympäriinsä.
 -takana jäykemmät noin puoli drooppi korkeudessa.
 -edessä pehmeimmät melkein drooppi korkeudessa.
 Renkaat Pro-Line.
 Vanteet Axial.
 Maavaraa nyt reilu 6cm.
 Paino nyt 'raceready' akkun ja kopan kanssa 1.884g.
 
 
 
 
 Pistän mahdollisesti lisää kunhan pääsee ajelemaan.
- 
				Ensi testi takana.
 
 Paikallisen rakennus työmaan isossa hiekkakasassa. Suht hienoa 'hiekkalaatikko' hiekkaa n. 5m korkea.
 
 Voima ja wheelspeed puuttuu niinkuin ajattelinkin.
 Näin vähällä voimalla ja Pro-Line renkaiden pidolla ei ollut ongelmia keulimisen suhteen ainsakaan.
 Ajettavuus vaikutti suht inhimmiseltä...vaikka en tiedä lajista ja sen vaatimuksista tuon taivaallista.
 Hyvin pysyi pystyssä sivuttain ajettaessa ja käännettäessä alaspäin.
- 
				Kuten jo offissa sanoinkin, todella ärhäkkä look. Kepeys on suuri plussa. Olemme todenneet jäykän jousituksen hyväksi, mutta sekin on paljon auto- ja ratakohtaista. Maavara on ihan hyvä. Ei kannata ainakaan nostaa, koska sitten ajaminen muuttuu tuskallisemmaksi.
 
 Katson setupeja kisratalasien läpi, joten voi poiketa jonkin verran hupiajelijan ihanteellisista setupeista. Modi on kaikista hauskinta silloin, kun on teknistä maastoa ja tiukkoja porttivälejä.
 
 Penguin on käsittääkseni järjestänyt tai ollut järjestämässä jonkinlaisia ajoja Nurmijärvellä päin. Ei kovin kaukana Espoosta. Siellä kannattaa käydä kokeilemassa, jos on aikaa ja intoa ;).
- 
				Tekniikka päivitys:
 
 Nopari-moottori tuli jostain Thunder Tigerista vapautunut combo.
 Kone 3900 kv Ripper harjaton.
 Nopari Ace RC BLC 40C joka sietää 3 kennosen akun.
 
 Nyt rupes jo vähän tuntumaan että olis voimaa enemmän kuin kuski hallitsee. Toki eiköhän siihenkin totu hetkessä ja alkaa kaipaamaan lisää :-)
 
 Autossa alkaa nyt jo keula tuntumaan kevyeltä mutta ohjattavuus säilyi viellä jotenkin edes hallittavana.
 Pitäisi varmaan hiukan rajoittaa ulos joustoa edessä sisäisillä kevyillä jousilla. ?
 
- 
				Pikku testiä suoritettu.
 
 Kuinka paljonkohan sitä Voimaa tarvitaan lajissa.
 Testasin tuolla 3900KV moottorilla ja 3 sekä 4 kennosella patterilla.
 3 kennosella tuntuu että voimaa riittää mutta saako sillä riittävästi 'huippuja' ylämäessä? Sutii aina kun painaa kaasua eikä puudu mäkeen.
 4 kennosella siitä tuli ihan hullu...vaikea hallita kun 'avaa'.
 
 Pitääkö vain opetella ajamaan tolla 4 kennosella vai piisaakohan se 3 kennonen jos vaikka innostus joskus tulla kisoihin kattomaan miten muut ajelee.
 
 Edit:
 Pikku video by Qaw http://qaw.1g.fi/kuvat/rc/kenne/kenne.avi
 Alussa 3 kennosella ja 4wd
 myöhemmin etu vetarin pinni poikki 4 kennosella.
- 
				4 kennosella olen kerran axussa kokeillut = rikkojen kera. Muistaakseni kukaan ei ole ajanut 4S:llä,
 sillä se on jo liiaksi eli 3S riittää erinomaisesti ja leikkii sitten pinjonilla. Toki 4S saat ajaa, jos pysyy
 käsissä ja tekniikka kestää, tervetuloa katsomaan/ajamaan  8)
- 
				Kävin taas kokeilemassa.
 Paikka ei ollu kovin kaksinen.
 Rinteet olis varmaan päässy Crawlerillakin ylös.
 
 Ilmeisesti se edellisen kerran kokeilu 4 kennolla teki tehtävänsä.
 Jakolaatikon keskiratasta alko ilmeisesti v****amaan ja se hylkäs hampansa.
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2096.JPG/_smaller.jpg)
 
 Pikku rakenteluvinkki, jos se ei teillä jo ole vastaavasta asiasta kokemusta ja lääkkeet.
 
 Samalla kun avasin jakolaatikon päätin kurkata akseleihin.
 Hiekkaa niissä oli niin että olis voinnu tehdä oman 'biitsin' tohon pihalle.
 
 Tassä etupää avattuna. Siellä ei ollut niinkään paljon kuin takasessa oli (unohtu ottaa foto) Ja avattaessa suurin osa valui rakentelu alustalle.
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2093.JPG/_smaller.jpg)
 
 Parit laakerit joutu vihtamaan kun ne oli syönny hiekkaa eikä oikein jaksannu pyöriä.
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2099.JPG/_smaller.jpg)
 
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2094.JPG/_smaller.jpg)
 Seuraavassa pikku vinkki miten saa hiekan pysymään oikealla puolrella.
 Ainekset:
 -HPI Grabberin foamista likkasin pikkupaoja joiden pitäisi estää hikan kulun perän arimpiin kohti.
 -Aseöljy, jolla kastelin joitakin ja valmiiksi.
 
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2092.JPG/_smaller.jpg)
 
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2091.JPG/_smaller.jpg)
 
 
- 
				Ainiin unohtui tämä muutos ilmoittaa samalla.
 
 Akselin päällä tosiaan on kaksi ylimääräistä reikää per puoli.
 Ne kuuluu tulpata. Helpoin tapa linee kuvan mukainen. Lyhyet M3 koneruuvit reikiin.
 
 Niitä mulla ei ollut ja siitä varmaa aimo osa hiekasta mennyt sisään.
 
 (http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2101.JPG/_smaller.jpg)
 
 http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/IMG_2100.JPG/_smaller.jpg
- 
				Hyviä neuvoja kuvatuksin. Omia akseleita en ole uskaltanut edes avata. Sitten availlaan, kun tulee ensimmäinen lautasremontti :D. Vararattaat on olleet kyllä jo yli vuoden. Ihmeen hyvin on akselien sisustat kestäneet.
			
- 
				Vaikka lumesdta ei ole enään edes muistoa niin tässä muutama pätkä kevään testistä piha hangesa.
 
 http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/MVI_2326.AVI
 http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/MVI_2334.AVI
 http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/MVI_2338.AVI
 http://kenne.pictures.fi/kuvat/RC/Axial/MVI_2339.AVI