Rc Formula OffRoad
Yleinen keskustelu => Yleinen Rc keskustelu => Aiheen aloitti: Hadesbear - 30 Tammikuu, 2010, 12:38:57
-
Kyseessä siis Tamiyan QD MOnster Beetlen piirilevy. Itse en ole autolla ajanut,
enkä "korjausyrityksiä" tehnyt, vaan sain auton eilen kätösiini ja nyt pitäisi saada
piirilevy kuntoon. Lähtökohta on se, että auton on/off nappi on ohitettu ja auto
saa virran suoraan kytkemällä akun + ja - johdot -piirilevyn + ja - johtoihin. Kun
näin tekee, niin juuri kun akun on kytkenyt, auto töksähtää hieman (merkki että
saa virtaa), mutta mitään ei tapahdu, ei ohjaimesta, ei mistään. Ohjain ja kiteet
on varmistettu toimiviksi, samoin akku autossa ja ohjaimessa. Auto siis nytkähtää
ihan milliriikkisen, mutta siihen jää, tarkoittanee, että jokin estää virrankulkua.
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Tamiyan%20QD%20Beetle.JPG)
Tamiyan QD Monster Beetle; vertailussa ehjä ja "rikkinäinen" piirilevy
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Asetelma.JPG)
Asetelma rikkinäisen piirilevyn kanssa. Pohjustin mielestäni epäilyttävät kohdat
rikkinäisen ja ehjän piirilevyn väliltä.
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Ehj%e4.JPG)
Kokonaisuudessaan ehjä piirilevy.
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Ehj%e4n%20antennikulma.JPG)
Ehjän piirilevyn antennipiuhankulma (valkoinen lähtevä johto).
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20antennikulma.JPG)
Rikkinäisen piirilevyn antennikulma (musta lähtevä mötikkä).
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20antennikulma_merkitty.jpg)
Epäilys 1: vaikuttaako antennimötikkä ja tässä ympyrässä oleva tinamötikkä toimintaan?
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Ehj%e4n%20miinusjohdonkulma.JPG)
Ehjän piirilevyn miinusjohdon kulmaus (kuvan ylhäällä keskellä oleva johto).
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20miinusjohtokulma.JPG)
Rikkinäisen piirilevyn miinusjohdon kulmaus (kuvan vasenreunainen vihreäjohto, oikea on
auton oman latauspiuhanjohto, joka poistettu käytöstä).
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20miinusjohtokulma_merkitty.jpg)
Epäilys 2: Tässäkin liikaa tinaa ja se on levinnyt tuon piirilevyn vihreän "kulkureitin" päälle,
hyvä vai huono ja ovatko ruskehtavat kohdat merkkejä palamisesta vai mistä?
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Ehj%e4n%20plusjohdonkulma.JPG)
Ehjän piirilevyn plusjohdon kulmaus (sininen johto).
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20plusjohtokulma_2.JPG)
Rikkinäisen piirilevyn plusjohdon kulmaus (keskellä oleva sininen johto).
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20plusjohtokulma_2_merkitty.jpg)
Epäilys 3: Tässäkin on aikamoinen sekamelska ja tinaa liikaa, osuu "raitelle" ja kenties
muuallekin, vaikutteita toimintaan?
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20toinen%20puoli.JPG)
Rikkinäisen piirilevyn toinen puoli näyttää ehjältä.
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku piirilevyistä tietävämpi osaisi suoraan kuvien avulla kertoa mistä voisi kiikastaa.
Omakohtaiset kolvausvehkeet ja taito, eivät riitä tätä korjaamaan, joten apua siinäkin kaivattaisiin. Jos joku näitä
kolvailee ns. harrastuksekseen tai on enemmän kolvaillut, niin tässä olisi jobi, josta saa kyllä palkankin / sovitaan.
Missä siis vika, miksi auto saa virtaa, muttei voi käyttää sitä?
Kaikenmaailman teorioita otetaan vastaan, pääasia että saisi kuntoon, jos saa...
Niin ja jos jollain löytyy Tamiyan QD autojen piirilevyjä, niin yv:tä tulemaan!
-
kopioi toimiva piirilevy. Stadissa on yksi firma jonka nimeä en muista mutta sinne olen vienyt piirilevyjä sekä kopioitavaksi että korjattavaksi.
-
Suttusia juotoksia. Mönjä juotosten ympäristössä epäilyttää. Se ei ainakaan paranna virran kulkua. Itse korjaisin uudelleen kolvaamalla kaikki huonot juotokset. Pienikin katkos piirilevyssä voi estää koko kompleksin toiminna. Kannattaa kokeilla poistaa mönjääkin kuitenkaan raaputtamatta virran kulkureittiä. Kulkureitin katketessa joutuu kolvailemaan johdoilla siltoja katkosten yli.
-
Suttusia ovat juu, mutteivat minun tekemiä, vaan entisen "yrittäjän" sähellyksiä...
Nimenomaan juotosten ympärille on jollain tapaa "sulanut" ainetta ja varmasti jossain katkoksia.
Kolvasin tänään pari isointa möykkä pienemmiks, mutta oma kolvi on tähän touhuun ihan liian iso,
joten en saa erotettua/putsattua levyä. Tarvii kattoo, jos putsailee raaputtamalla, uuden siltojen
teko ei näillä vermeillä onnistu.
-
Myyt kolvinpäitä. Ota yksi ja anna rälläkän hioa se ohuemmaksi.
-
(http://paron.pp.fi/QD/Piirilevyvika/Rikkin%e4isen%20miinusjohtokulma_merkitty.jpg)
Epäilys 2: Tässäkin liikaa tinaa ja se on levinnyt tuon piirilevyn vihreän "kulkureitin" päälle,
hyvä vai huono ja ovatko ruskehtavat kohdat merkkejä palamisesta vai mistä?
Tuossa epäilys 2 kuvassa (oikean puoleisesta vihreästä suoraan alas kuvan alalaitaan)vaikuttaisi olevan piirilevyn johdin poikki.
Yleismittarin piippaus toiminnon kanssahan noita piirilevyn johtimien välisiä yhteyksiä voi tutkia, sekä se että onko noilla kolvauksilla saatu yhdistettyä vääriä kohteita toisiinsa. Varsinkin kun pystyt ehjästä tarkistamaan että mitkä johtavat mihinkäkin.
-
Johtoa tuolta ei voi olla poikki, koska ehjässä ei tuossa kohtaa mitään johtoa ole.
Kuitenkin, siellä on jonkinlaista "sälää", etten tiedä sen vaikutuksia toimivuuteen.
-
Johtimet on noita vaaleanvihreitä kohtia, jotka kulkevat kolvausten välillä. Hirvee sotku siä alhaalla.
Ellei ole poikki, niin ainakin voi olla oikosulussa. Voi olla tinasilta kahden vierekkäisen johtimen päällä.
Edit: virhe korjattu.
-
Totta, kolvaa irti edellisen omistajat kolvaukset ja kolvaa kiinni uudestaan. Sitten vaan putsailet pois kaikkea "kamaa" sieltä kunnes toimii. Jos ei aut niin vie toimiva kopioitavaksi, tai ostat servon, vastarin ja säätimen sille.
-
Johtimet on noita tummanvirheitä kohtia, jotka kulkevat kolvausten välillä. Hirvee sotku siä alhaalla.
Ellei ole poikki, niin ainakin voi olla oikosulussa. Voi olla tinasilta kahden vierekkäisen johtimen päällä.
Itseasiassa ne on niitä vaaleita... ;)
-
Johtimet on noita tummanvirheitä kohtia, jotka kulkevat kolvausten välillä. Hirvee sotku siä alhaalla.
Ellei ole poikki, niin ainakin voi olla oikosulussa. Voi olla tinasilta kahden vierekkäisen johtimen päällä.
Itseasiassa ne on niitä vaaleita... ;)
Totta. Kiitos korjauksesta. Olis pitäny vähän tarkemmin katsoa ennen kun kirjottelee mitä sattuu :D.
-
Toivottavasti DC ei ole ehtinyt tuhota piiriään lopullisesti ennen kuin tuo tuli sanottua?
-
Ei ole vielä kuolemaa koettu, en piirilevyyn ole koskenutkaan, kun päätin odotella erilaisia mielipiteitä
parisen päivää tai enemmänkin ja pistää meiliä parille liikkeelle asiasta, joten vielä ei ole täysin rikottu ;)
Edit. kellään kiinnostusta korjata/yrittää korjata tota, tietenkin pientä palkkaa vastaan?
-
Ei ole vielä kuolemaa koettu, en piirilevyyn ole koskenutkaan, kun päätin odotella erilaisia mielipiteitä
parisen päivää tai enemmänkin ja pistää meiliä parille liikkeelle asiasta, joten vielä ei ole täysin rikottu ;)
Edit. kellään kiinnostusta korjata/yrittää korjata tota, tietenkin pientä palkkaa vastaan?
Voisin ihan ilmatteeks yrittää korjata tuon, kun itellä oli qd auto ja sen piirilrvyn sain korjattua.
-
Toivottavasti DC ei ole ehtinyt tuhota piiriään lopullisesti ennen kuin tuo tuli sanottua?
Ei se toisinkaan päin mitään vaikuta juotosten kohtiin.
-
häh?
-
Tuossa vajaan puolisen tuntia putsailun levyä ja kokeilin välillä toimivuutta,
muttei se siitä vielä korjaantunut. Paljon oli "sälää" tummanvihreiden johtimien
päällä, mutta nyt aikalailla kaikki saatu pois.
-
Ei se virrankulkua haittaa tummanvihreiden kohtien päällä. Koita saada pois vaaleanvihreiltä kohdilta. Varo raaputtamasta pintaa.
-
Ota vaikka hammasharjalla ja vedellä kaikki hiekat sun muut pois ja tarkista ettei mikään johdin ole naarmuuntunut/katki. Se estää koko piirilevyn toiminnan.
-
Edelleen ota parempi kuva siitä ongelma nro2 kuvan alalaidan keskivaiheilla olevasta tummasta kohdasta. Omaan silmään siinä kuvassa vain näyttäisi että on palanut juotin poikki. Katsot sen "poikki" menneen johtimen kummankin pään juotos pisteen ja koitat yleismittarilla kulkeeko virta siinä välissä. Tätä itse veikkaisin kuvien perusteella viaksi. Pistäs yksi kunnon resoluutiolla varustettu kuva koko piirilevystä niin pystyy tarkemmin tutkimaan.
Pelkällä hammasharjalla putsailulla tuota ei kuntoon kyllä saa. Kuitenkin suojalakka tuon piirilevyn päällä on jo tehtaalta tullessakin joten pelkällä töhnän piirilevyn pintaan kertymisellä en usko että on lahonnut. Tietysti syy miksi tuohon ylipäätään on kolvattu itse uudestaan nuo johdot on ? Joten olisiko joku komponentti esimerkiksi rikki.
Mutta kokeile kaikki johtimet läpi siten että "piippaat" vaalean vihreen johtimen kummastakin juotos päästä ne kaikki läpi ja vaikka vertaat johdin kerrallaan resistanssi arvoja siihen ehjään levyyn. Ei kuitenkaan mitään raketti tiedettä vaadi.
-
Kuvathan eivät tosiaan kerro koko piirilevystä, kuten matti sanoi. Kynslakan poisto aineella irtoaa tehtaan suojalakka.
-
Otan tänään paremmat kuvat levystä ja tarkasteltavassa koossa. On hinkattu ja hankattu levyä,
muttei vieläkään toimi. Entinen omistaja epäili, että juuri jäähdytin komponentit voivat olla kärventyneet,
joten otan kuvan ilman siili-osuutta ja katotaan, jos tietävämmät osaa sanoa sitten enemmän.
-
Tuossa missä on nuo vihreet johdot on niin siinä välissä näyttäs olevan tina roisketta mutta se ei haittais vaikka olis kun ne on samassa johtimessa, tiedä vaan miksi siinä on tollanen ihmeellinen välirako, piirilevy on päällystetty suojalakalla siksi tuo vihree väri, kupari kohta on vaaleampi ja tummempi on piirilevy itsessään.
Juotoksesta tuleva ruskea on hartsia/juoksutetta.
Kannattaa välit raaputella ohuella taltalla tai muulla vastaavalla jos näyttää et siinä oli roiskeitä toiseen johtimeen ja tietenkin kaikki kylmäjuotokset kannattaa käydä läpi.
Juu ja toi lakka pitäs lähtee ihan kynsilakan poistoaineella, itse ainaskin kun valmistan noita piirilevyjä niin poistan se kehittymättömän lakan kynsilakan poistoaineella tai asetoonilla ja sit vaan pesen ja dippaan happoon...