Rc Formula OffRoad
Autot => Modified - 1:10 autot => Aiheen aloitti: niemma-2 - 20 Marraskuu, 2009, 16:38:35
-
Nonniin, uutta rojektia pukkaa....
Ostin käytettynä tollasen HPI MT2 alustan rullaavana johon oli laitettu parit alu päivitykset.
Tarkoitus on istuttaa sähköt sisään...
Pientä tekemistä oli heti, vastarin ja akkun poksi systeemi on irrotettu ja muuta pientä rukailua.
Vaihteiston palikoiksi sopi kuin nakutettu Snoopy:stä jäänyt vaihteisto, tosin laakeri oli HPI:ssä 12mm ja PTI:n oma 14mm, jouduin tekeen 1mm sovitteen ja liimasin kiinni ja eikun HPI akseli paikalleen ja ruuvvaten kiinni vakio reikiin.
Ehkä myöhemmin vois teetättää tai tehdä alu palikat.
Lisäksi muutama kuva jo tapahtuneesta rojektista.
Pientä hahmottelua.
(http://personal.inet.fi/koti/rambo/uusi.JPG)
Omatekoinen alu jalka servolle kun alkuperäinen lähti muovien mukana.
(http://personal.inet.fi/koti/rambo/Jalusta2.JPG)
Vaihteisto rakennettu ja servo saatu paikalleen.
(http://personal.inet.fi/koti/rambo/Puolivalmis2.JPG)
Miltein valmis, ajokuntoinen, etu diffi tosin puuttuu vielä joten joutuu ajeleen hetken takapotkuna.
(http://personal.inet.fi/koti/rambo/ilman koria2.JPG)
Mukana tullut kori, vähän annettu tekohenkeä mutta tulee uusi jossakin kohtaa.
(http://personal.inet.fi/koti/rambo/Miltein valmis2.JPG)
-
Nonni, nimenkin keksin tossa "vahingossa"
Itse kun ilmailun ihmisiä ja elokuvien tykkääjä niin yksi nimi on aina tuttu UAV vakoilukone Predator ja elokuva Predator.
Ekaksi mietin yhden lemmikkini lempinimeä Bluebird.
-
Modissahan on ollut kaudella 2007 predator, mutta ei kai se mitään haittaa.
Varsinkin kun entinen predator ajoi vain yhden kisan. Toivotaan että tältä nähdään useampi.
-
Modissahan on ollut kaudella 2007 predator, mutta ei kai se mitään haittaa.
Varsinkin kun entinen predator ajoi vain yhden kisan. Toivotaan että tältä nähdään useampi.
Ai, noh, toivottavasti ei entisen Predatorin omistaja pistä pahaksi, olis kyl hyvä vaikka jos joku tekis listan vanhoista ja nykyisistä nimistä...
-
Modissahan on ollut kaudella 2007 predator, mutta ei kai se mitään haittaa.
Varsinkin kun entinen predator ajoi vain yhden kisan. Toivotaan että tältä nähdään useampi.
Ai, noh, toivottavasti ei entisen Predatorin omistaja pistä pahaksi, olis kyl hyvä vaikka jos joku tekis listan vanhoista ja nykyisistä nimistä...
Kyseisen nimisen auton omistajana ei haittaa, vaikka sama olisi. Ajoi yhden kisan ja otti debyyttivoittonsa
takavetoisena :D Ei koskaan edennyt 4wd voimalla, oli lelu tähän lajiin. Anyway, hyvä nimi ja tuo 1/1 puolelta
mieleen tulos tai ulos menon :D
-
Taas on satu jotain aikaseksi.
Vihdoin viimein etudiffi on kasassa ja nyt on 4WD toiminnassa, olihan se kiva ajaa talvi takavetoisena :D
Samassa tein diffiin shimmin jolla sain diffin sivuttainsen välyksen pois joka on ilmeisesti tässä MT2:sessa yleinen vika ja siksi tuo diffin lautasratas menee sileeksi kun pijoni karkaa tarpeeksi etäälle.
Tein itse diffiin omat silikooni rengas tiivisteet jokka on hiukan ylikokoset ja nyt diffi on hiukan nahee pyörimään, ns kitka tasauspyörästö.
"Uudet" vanteet putsattiin miltein uuden veroisiksi ja samassa läks kromi väri vanteista, pitäs käydä hakee joku kivan värinen paukkupullo ja sutasta väriin..
Vielä puuttuu kunnon akkuteline.
-
Voisitko sanoa mihin laitoit niitä shimmejä ja kuinka paljon ja mitä shimmejä olivat?
-
Voisitko sanoa mihin laitoit niitä shimmejä ja kuinka paljon ja mitä shimmejä olivat?
Ihan omatekoiset, katselin että diffin kotelon sisällä laakereiden sivuttaisvälys oli jotain 0.5mm joten tein siihen itse muovisen shimmi prikan ja se tuli tuonne rattaan puolelle eli työntää noita tasauspyörästön rattaita lähemmäksi, jos kuuluu rutinaa/surinaa niin sit rattaat on jo liian lähellä..
Täytys kattoa jos jostakin pongais alumiiniset kotelot niin sais vielä enemmän luotettavuutta, kuulemma tuo muovinen joustaa hiukan kovilla voimilla ja se riittää saamaan shimmaamattoman välin sutasemaan kuten auton edellisellä omistajalla on ilmeisesti käynyt.
Tarvis takapää vielä avata ja vaihtaa sinne kanssa omatekoiset silikooni tiivisteet niin saa tuon peränkin vähän jäykemmäksi tasauspyörästöstä.
-
Nonniin, vanteet maalattu/lakattu ja kummit päälle asennettu..
Vähän joutu muokkailemaan heksin pohjaa että sai noi HPI:n heksit sopiin.
Pakkomielle iski värjätä rengaskynällä nuo tekstit, tietenkinhän se meni ketuiksi kun tekstin korkeus on olematon kumin pinnasta...
Tarttis ehkä laittaa uus koppa tilaten jossakin kohtaa, alkaapi tuo oleen jo oleen niin kärsineen olonen.
(http://markonieminen.kuvat.fi/kuvat/RC%20Harrastus/Autot/HPI%20MT2%20S%C3%A4hk%C3%B6/HPI-1.JPG/_smaller.jpg)
(http://markonieminen.kuvat.fi/kuvat/RC%20Harrastus/Autot/HPI%20MT2%20S%C3%A4hk%C3%B6/HPI-2.JPG/_smaller.jpg)
-
Hyvältä näyttää. Paljonko autolla on painoa?
-
Tarttis ehkä laittaa uus koppa tilaten jossakin kohtaa, alkaapi tuo oleen jo oleen niin kärsineen olonen.
Tuossa vois näyttää hyvältä Hummeri, eli HPI MX-1 koppa
-
Hyvältä näyttää. Paljonko autolla on painoa?
Kiitokset....
2.030Kg ilman akkua
2.314Kg 3x3200mah
2.364Kg 3x4000mah
Hiukan painoa tulee lisää kun akkuteline tulee vielä ja hiukan pientä näperrystä.
tosin painoa ei kyllä yhtään vähemmäksi saa kun auto on jo muutenkin niin "raato" ja vastarikin on vaan pussissa suljettuna ja kaksipuoliteipillä pohjassa kiinni, jos nyt ei ala sit kevitysreikiä tekemään pohjaan ;D
Vähän on TomiKoo:n kuvat suuria, muuttasko noi vaikka linkiksi..
hummeri ei oikeen iske omaan silmään, dodge..ym on mielukkaampi, kattelin just tossa noita HPI koreja mitä tohon MT2:Seen "menee"
-
Tänään taas pieni inspiraation helmi vierähti eteenpäin tuottamalla pientä tulosta.
Vastarille tuli tehtyä väliaikanen poksi joka ei ole 100% vesitiivis mutta hyvin roisketiivis ja pölytiivis, eipähän pakkanenkaan pääse heti puremaan uuteen vastariin kun on sentään kyseessä depron eriste ;D
Toinen mitä tuli väkästeltyä oli tuo akun väliaikainen alusta ja sitten pientä sipistelyä noiden johtojen kanssa..
Tila ei pahemmin enään ole vastarin laatikon ja etukardaanin kohdilla, kaikki on millilleen 8)
Kokeillessani tasapaino niin en kyllä olis uskonut mutta se on miltein keskellä, ivenen takana, ehkä mietteessä olis kääntää vaihteisto niin että moottori tulisi etupuolelle ja vastari taakse.
Kuvaan tupsahti kiinnostunut pikku mekaanikko, ilmeisesti katselee kardaanin ja laatikon välirakoa että mahtaakohan tuo olla vielä suositus toleransissa, kyllä koko auto tutkittiin niin että se ihan katsastuksen puoleen meni, ilmeisesti läpi meni ;D
(http://markonieminen.kuvat.fi/kuvat/RC%20Harrastus/Autot/HPI%20MT2%20S%C3%A4hk%C3%B6/HPI-3.JPG/_smaller.jpg)
-
Nonni, nyt on Predatorin ensimmäinen "kisa" ajettu.
Miltein mainas jäädä ajot ajamatta kun nopparin + johto irtos/murtu deansin perästä yleensä juotokseni on vahvoja mut tämä oli jäänyt ilmeisemmin kylmäjuotokseksi ja nyt väsähti.
Pienen kikkailun jälkeen kerkesin ajamaan jopa ekan radan.
Välitys oli just hyvä ja painopistekkin ihan hyvähkö, keula sukellus tuli tehtyä nopeusjaksolla hypystä, ehkä vaan olin liian hidas reakoimaan tekemään suoristus kaasutuksen, oli kuskilla vähän paineita uuden auton kanssa :D
Jousitus taas tuntu hiukan liian pehmeeltä ainaskin edestä.
Ei mitään, tästä on hyvä jatkaa...
-
Ihan hyvältähän tuo Predan eteneminen näytti kisassa. Kun ajoja saa enemmän alle, treeniä ihan tolppien kanssa,
niin pisteitäkin voi alkaa keräämään tasaisemmin. Ei kuitenkaan yhtään hassumpi debyytti, siitä peukku ylös :)
-
Pe päivänä ennen säkylään tarkoitettua lähtöä tuli avattua diffit kun ihmettelin että miksi tasauspyörästö toimii hetken jäykkänä ja sitten alkaa pikkuhiljaa keveneen normaaliksi.
Syy tuli puhuttua foff cup gp2:sessa muutaman kanssa että diffissä jos on liian jäykät "öljyt" niin rattaat syövät itselleen tilan ns öljyyn ja kun tavara on jäykkää "rasvaa" niin se ei kerkeä valumaan sitämukaa rattaiden väliin kun se pyörii, vaikka diffi olikin ihan täynnä niin että se väkisin meni rattaiden väliin mutta huomasin että rattaat teki väkisin itelleen tilaa työntämällä rasvan diffin laakereiden kautta ulos.
Nyt sitten on kuumaliimat diffeissä kunnes keksin paremman tyyppisen ratkasun..
-
Pientä elon merkkejäkin alkaa taas täälläkin näkymään pitkään aikaan.
Pientä päivittelyä on tehty, uusi akun paikka.
(http://markonieminen.kuvat.fi/kuvat/RC%20Harrastus/Autot/HPI%20MT2%20S%C3%A4hk%C3%B6/Uusi%20akkuteline.JPG/_smaller.jpg)
Tulossa hiilikuituinen teline levy ja pohjalevy painon pudottamiseksi.
Vuoden 2011 ekat akulliset tuli päästeltyä reeni muodossa.
(http://markonieminen.kuvat.fi/kuvat/RC%20Harrastus/Autot/HPI%20MT2%20S%C3%A4hk%C3%B6/Vuoden%202011%20ensi%20testit.JPG/_smaller.jpg)
-
Näenkö ihan väärin vai onko renkaatkin vaihtuneet?
-
Kokeilin Skeidaruton panttereita millasia niillä on ajaa verrattuna sand paw.
Pitoa tuntu olevan, tosin pompotti pirusti ja eturenkaasta kun puuttu tuo rinkula niin pirusti tahto puskea.
Painoa pitäs saada pudotettua, painon tavoite olis 1800g eli laihdutusta tuli 400g.
-
Vähän mietteissä että myiskö predatorin rullaavana, vähän olis muita suunnitelmia...