Rc Formula OffRoad
Autot => Modified - 1:10 autot => Aiheen aloitti: Hadesbear - 06 Huhtikuu, 2008, 17:51:22
-
Thunder Horse
Noniin, ei kestänyt predator, eikä naquadasta saatu tarpeeksi tehoa, joten...
kehitteille nousi uusi modified-luokan projekti. Tällä hetkellä ei vielä autoa hyppysissä ole,
se on ostoslistalla, riippuen mitä ukkonen tuo tullessaan... Eli ps. kaikki jotka 1:10 kokosen
omistaa, niin voi toki tarjoilla.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse8.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse7.jpg)
Tulevaa speksiä:
Auton runko: Mad Truck
Rakenne: Monsteri
Veto: 4WD - kardaanilla
Lukot: Edessä ja takana, epoxliimatut
Ohjain: TQ3 ---> muuttuu Futaba Megatech T3PK
Vastari: Traxxas 2ch perus ---> muuttuu XS-6 kiteettömään vastariin
Nopari: Bk Warrior 9920
Moottori: Bk wanderer 6XL moottori (n.2500kierrosta)
Akku: MaxAmps 7,4v - 5000mAh LiPo
Renkaat: Mad Truckin vakiot ---> Sand Pawit hommattu, vanteille laittoa vaille valmis.
Servo: Traxxas joku vakio, predatorista vallattu ---> muuttuu
Kori: Mad Truckin vakio (parempaa joskus)
Pinjoni: nyt 13 hampainen ---> kokeiluun 12 ---> muuttuu 10
Videoita:
Ensimmäinen video: Thunder Horse First Steps - 12-4-2008 (http://s203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/?action=view¤t=ThunderHorse-FirstSteps-12-4-2008.flv)
Toinen video: Thunder Horse First Steps At The Gravel Pit (http://s281.photobucket.com/albums/kk232/Ukkoshevonen/?action=view¤t=ThunderHorse-FirstStepsThegravelPit.flv)
Rc Foff Finland Cup 08 GP1: http://www.youtube.com/watch?v=lM4pLXgVVz4
Rc Foff Finland Cup 08 GP2 & Foff Cup 2008 GP1: http://www.youtube.com/watch?v=Km9upJpR-rk
Ideointia:
Tarkoitus olis löytää stadium truck 1:10 kisapirssi, josta rakentaa sitten otsikonmukainen
Thunder Horse "Ukkoshevonen". Valmiita sähkökittejä autoina ei oikeastaan ole, niin ja XRS
Predatorin kanssa kävi kalpaten, "lelu ei kestänyt leikkiä", vaikka takavetosena debyyttivoittonsa,
ainokaisen ottikin ;)
Anyway, pohdintani:
1:10 kokoinen, johon saa normi 12mm hexeillä kiinnitettyä vanteet, joita ympäröi; tutut ja turvalliset
sand pawit. Auto voi rungoltaan olla krossari, buggy tai muu, mutta mieluiten tietysti stadium truck,
joka on osoittautunut rc foffissa vahvaksi rungoksi, luokassa kuin luokassa. Toisaalta itselle riittää
krossarikin, "jos" siinä on mieleinen maavara. Leveyttä ja pituutta 1:10 skaalan mukaisesti, keskidiffi
aina plussaa ja lukkojenteko mahdollisuus tietysti plussaa kanssa.
Mitäs näitä autoja sitten oliskaan?
Eniten kiinnostaa kyoshon vanha inferno tr-15 stadium truck -versio, eli samanlainen kuin zazuki looser.
Nuo tuntuvat vaan olevan todella kivenkoloissa ja inffin 7.5 sport maksaa tarkoitukseen nähden turhan paljon.
Ei oikeen tietoa tän kokoluokan autoista: polttiksia/nitroja pitäs olla aika hyvin, kertokoot muut enemmän
hyviä mahdollisuuksia, niin punnitaan asiaa. Tarkoitus kun on löytää käytettynä rullaava auto, ilman turhia
nitrokamoja tai sähköjä. Omat sähköt löytyy jo laidasta laitaan, joten se homma ratkaistu jo.
Eli nyt näin alkuun, etsitään se auto, josta tätä foffaria aletaan rakentamaan. Todennäköisesti tulee olemaan joku
nitropohjanen, josta yhdessä teknikkojen ja mekaanikkojen kanssa ynnätään toimiva tehopeli 8) Pointti nyt alkuun:
etsi halpa, rulllaava, teknisesti kestävä pohjaratkasu, johon modaamalla harjattomat ja eikun ajaen!
-
Meinaatko pitää stadium trukin takavetoisena vai modata nelivetoiseksi?
Jarkko
-
Aivan ehdoton edellytys itselleni on neliveto, joten nelivetoinen pirssi on tulossa.
-
Asiat etenee... ;)
Tuli napattua edullinen, mutta loistosetti - Mad Truck, josta sitten koitetaan väsätä tätä projektia.
Tiedustelin ja ihmettelin kestääkö, kunnes päätin, että kokeillaan kestääkö. Ei ole ihan bonzeri lelutasoa, vaan
hiukkasen kestävämpää, joten haaste otetaan vastaan.
...niin ja niille, jotka alkaa inisee lelusta, niin sanonpahan vaan: "kestää tai ei kestä, se olkoon meno tää",
ja se fakta löytyy, että on vaikeempi olla huonompi kun viime kauden predator... :D
Eli Mad Truck hankittu (tulossa perjantaina).
Hieman tiedossa olevaa speekkeliä kokoan yläosaan. Kuvan laitan vasta, kun saan oman kuvan napsastua.
Vkloppuna kokoan autoon sähköt ja pyrin pääsemään kokeilmaan sitä tasaiselle. Toivotaan, että kestää, ellei kestä,
niin lähte taas raato myyntipalstalle... ;)
-
Hienoa että löytyi näin nopsaan uusi projekti :D
Jarkko
-
Kuulostaa kyllä hienolta! Mullakin on vähän suunnitelmissa saman tyyline projekti, mutta valmiikisi kestäviä 1/10 4wd sähköautoja on kovin vähän... harmi. Mutta, odotellaan innolla testituloksia!
-
Joo, osittainen pointti olikin se, että saan edullisesti sekä nopeasti hyvän ja kestävän auton.
Kausi kun alkaa tossa kuukauden päästä, niin ois kiva olla auto heti alusta alkaen mukana kisaamassa salaman voimin.
Onhan noita HB:n ja Jc conseptin 100% laatukamaa, mutta maksaa reilut 300 eekkeriä, eikä se nyt ollut tarkoitus.
Mad Truck lähti rullaavana, epoxlukot valmiiksi tehtyinä, hyväkuntoisena ihan hyvään hintaan.
Jos kestää, niin party party, sitten on todella mukava rällästää edullisesti ;D
Odottelen itsekin jo innolla perjantaita, siitä rakennusjuomat mukaan samalla lidlistä, auto mukaan
ja eikun rakentamaan harjattomia paikoilleen ja kokeilemaan kaunista luonnon sulosointua tai helkkarinmoista
harakan rääkyntää... ;)
"Toivotaan parasta, pelätään pahinta, mutta edetään urhoollisesti" 8)
On se todettava vielä, että pitää sitä kaikkee kokeilla, ennen kuin uskoo. Välillä tuntuu, että porukka arvostelee auton
ilman testaamista/yhden testaajan mielipiteen mukaan, eikä se aina mene niin. Mielipiteitä kun on monia, tietous kasvaa
kokemusten kera ja sitä kautta oppii tunnistamaan jyvät akanoista.
Andelle: joo, noita 1:10 etenkin sähköjä (edullisesti), ei niitä oikeesti ole olemassa, mutta jos MT (mad truck) kestää,
niin siitä tulee ensimmäinen sellanen. Muuten maksaa predatorit, hb:t, jc conseptit sun muut ittensä kipeeks.
-
Juu, tää kuulostaa hyvältä! Saa nähdä onko hallitseva mestari tiukoilla ens kaudella?! Joidenkin (tuunari) autot oli pelottavan kovassa iskussa!
-
Itse suunnittelin jossain vaiheessa ihan samaan omalle MT:lle eli foffariksi, mutta sitten tuli budjetti ongelmia ja siiryttiin alempaan luokkaan..:)
No nyt tolla MT:llä on vähän koitettu kikkailla muuten, mutta heti kun sai paremman motin ja alennusvaihteen niin sano vetonivel POKS :( Ja tukivarren kerran saanut poikkin, mutta se taitaa olla ihan normaalia.
Kiinnostaa projekti kovasti sillä tosta omasta tulee varmaan ehkä jossain vaiheessa myös foffari :)
-
Joo, suurimmaksi ongelmaksi itsekin olen arvioinut tuon kestävyyden, kuten tässä jo aiemminkin todettu.
Voi olla, että joutuu uusimaan koko kardaanisarjan, mutta sitten uusitaan, jos tohon saa järkevissä mittasuhteissa uudet.
Itsellehän ei alenninta tule, joten sen ei pitäs vaikuttaa, mutta edessä ja takana olevat epoxlukot voivat tuoda lopulta
oman mausteensa ajossa. Anyway, siihen varaudutaan että kardaanit/vetarit voi paksua. Voimansiirron uskon muuten kestävän,
toki spurri voi rikkoutua, mutta niitä saa aina kaupasta lisää.
Entinen omistaja ajanut tolla alentimen kera, lukkojen kera crawlingia, eikä ole hajonnut "vielä" mitään.
En tiedä tarkalleen, onko joitakin osia jopa vaihdettu järeämpään, mutta eiköhän se selviä pian,
kun pääsee varovasti... antamaan kaasua harjattomilla ;D
Tähän väliin kaks faktaa omalta rc foff uralta:
1) En oo löytänyt vielä yhtäkään 1:10 sähköautoksi tehtyä autoa, joka olisi kestänyt tätä leikkiä
2) Kun auton nimi on poimittu teräsbetonin biisin mukaan se on kestänyt ja tehnyt hyvää uraa
Jokanen ottakoon faktat omalla tavallaan... :D
Olis se hieno, jos tästä laitteesta sais ihan kestävänkin pelin modified luokkaan, koska sitten olis mahdollista
saada kaks uutta autoa kertaheitolla luokkaan ja muutenkin, käytettynä, rullaavana olisi ehkä edullisin ratkaisu
modified luokassa kilpailemiseen, ellei itse rakenna..
-
Noniin, elisen perjantain megaostokset tuottivat tuloksia Thunder Horse:n puolesta.
Ohessa muutama otos eliseltä, tänään luvassa lisää, kun kehitys sai uuden käänteen :D
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse5.jpg)
Ensiotos matolle, rakeisella ISO 1600 arvolla.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse4.jpg)
Jälleen kyosholta erittäin simppeli ja toimiva ratkaisu osille.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse3.jpg)
Moottorin kiinnittäminen helppoa ja 5000mAh lipokin sopi paikalleen nätisti.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse2.jpg)
Perussähköt asennettuna paikalleen, täydelliset paikat kaikille.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse1.jpg)
Pystypäin: moottori perässä ja sähköt ojennuksessa.
Tarinointia:
Eilen sain auton siis auton ostetuksi todella hyvään hintaan ja auto oli vieläpä odotettua
paremmassa kunnossa ja paremman näköinen, kuin itse odotin. Fiilis oli jo ostohetkellä mahtava,
kun pääsi näkemään millaisia teknisiä toteutuksia autossa oli. Eniten ns. "peloitteena" oli se, että
voimansiirto on hempeää ja lelumaista, mutta toisin kuitenkin todellisuudessa oli.
Kotipuoleen saavuttua alettiin ensikatsomalta kokoamaan sähköjä kasaan. Niin ja samantein Foff:n
kanssa sponsoroinnilta uudet sand pawit uuden auton alle, joten nyt on sitten kunnon lavatkin ;)
Hieman auton sydeemejä tutkittuani aloin siirtämään siihen sähköjä. Ensimmäisenä kytkentään siirtyi
Mtronicksin 70 Ampeerinen harjaton moottori. Moottorin kiinnitys oli helppoa, hieman tiukka kohta,
mutta on niitä hankalampiakin vuosien varrella eteen tullut.. Seuraavaksi kokeilin 7,4v - 5500mAh Lipoa,
enkä todellakaan olettanut, että se sopisi paikalleen, akkutelineen kapeuden takia, mutta perhana,
siellähän se akku nytkin on -täydellisesti- paikallaan, eikä heilu, JES! ;D
Seuraavana ryöstin predasta vakkari servon ja asensin sen paikalleen. Tässä oli suurin probleema, kunnes
vaivauduin irrottamaan akkupidikkeen toisen puolen irti ja sain sen jälkeen servon toisen ruuvin näppärästi
kiinnitettyä. Lopuksi BK Warrior paikalleen, alkuun akun päälle, tulee todennäköisesti tuohon keskimuovikkeen
päälle kaksariteipillä. Vastari eteen "kierrätettävällä" niparilla ja johdot kiinni toisiinsa.
Auto oli kasattu ja oli aika testata sitä sisätiloissa...
TQ3 ohjaimella ja perus 27-kiteillä lähdettiin kokeilemaan. Alkuun ei mennyt päällekään, kunnes muistin, että
bk warrior -säätimessäni ei ollut mustaa jumperia, joka tarkoittaa sitä, että vastarinakkua on pakko käyttää,
jotta autolla voi ajaa. Ellei käytä, auto ei mene päälle. Lievien tuskallisten säätöjen kera sain jonkun akun
paikalle ja auto meni kauniisti päälle.
Ensitestit lattialla eivät kuitenkaan antaneet 100% toivottua asiaa. Auto lähti rykien liikkeelle, = välitys huono.
Tämä johtuu siitä, että nyt kierroksia on niin perhanasti ja pinjoni reilu 20-hampainen, ei ole saumaa lähteä
väännöllä "kauniisti" liikkeelle, vaan hieman rykien, mutta vauhtia huh huh... sitä on jo mahdottomasti. Tuli
käsissä pidettyä autoa ja painettua kaasua pohjaanpäin, renkaat, jotka on about 7cm leveet kapeni kaasun
johdosta puoleen :D
Lopputulos: Autolla ei pääse ajamaan ennen välitysten muuttamista = pinjonin vaihtamista.
Uudet tuulet: Pohjustetaan hieman; Mad Truckin pinjonin hammastus muistutti ensinäkemältä Mod1
tapaista hammastusta. No, täällä vertailtiin sitten MT pinjonia ihan oikeaan mod1 pinjoniin ja vastaavuus saatiin.
Tämä mahdollisti seuraavan kokeilun, jota lähdetään rohkeesti kokeilemaan...
Nyt:Sattumalta Helltoy (unlimited) auto otettiin mukaan ja siitä löytyy XL-moottori Mod1-pinjonilla ja
5mm akselilla. Ideana on nyt kokeilla tätä XL-moottoria Thunder Horseen, sillä kierrosluvut ovat puolet pienemmät
ja pinjonikin reilut 4-6 hammasta pienempi. Tämä voisi parhaimmillaan mahdollistaa sen, että auto ei lähde rykien,
vaan kauniisti ja vääntöä löytyy.
Tänään kokeillaan tätä XL mottia ja sitten nähdään onko pohdiskeltu mahdollista. Ellei ole, niin seuraavaksi todennäköisesti
hankintaan muutama reilusti pienempi mad truckin oma pinjoni. Katsotaan... ;)
-
Taas on aamutuimaan alettu kokoamaan, motivaation ja lajiin kohdistuvan innostuksen voimalla.
Moottori vaihtui hypäten yhden tason välistä S (L) XL. Onneksi oli Helltoy mukana :D
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse11.jpg)
Mtonicksin S-motti pois...
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse10.jpg)
Yllä S-motti, alla XL-moottori.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse9.jpg)
XL-moottori asennettuna.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse7.jpg)
Sieltä se pilkistää, nimittäin XL-moottori.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse6.jpg)
Lopputilanne, Thunder Horse!
Ensiajot ulkona ja pikkuisella sorarinteellä:
Thunder Horse First Steps - 12-4-2008 (http://s203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/?action=view¤t=ThunderHorse-FirstSteps-12-4-2008.flv)
Tosiaan, auto saatiin kuntoon, enää ei ryi lähellekään niin paljoa mitä eilen sisätiloissa koitettuna.
Kierrokset putosivat 6XL-moottorin ansiosta reiluun puoleen, about 2500 kierrosta nyt, kun eilen
S-motin ansiosta kierroksia on n. 4500-5000 väliltä. Alkuun oli 14-hampainen Mod1 pinjoni, sillä
ryki vielä hieman, mutta onneksi dark crusherin 13-hampainen mod1 pinjoni oli sattumalta mukana,
iskin sen XL-moottorin 5mm akseliin ja ryintää on enää todella vähän.
Hankintaan seuraavaksi: 8-11-hampainen Mod1 pinjoni (jos joltain löytyy, niin mulle vaan)...
Ensikosketus
Pieni "rykiminen" lähti 13-hampaisen pinjonin avulla lähes tuuleen, enää hienosäätöä, siksi hankintaan
vielä pienempi pinjoni, sitten on täydellisyys tavoitettu!
Asetin auton soratien varteen ja lähdin kokeilemaan. Pientä ryintää, mutta about 1s ajan, eikä loppuajossa
ilmennyt enää samaan tapaan. Autossa oli todellakin potkua, vaikka silminnäkijät huutelivat "eihän siinä ole
edes vääntöä"... :D Noh, katonkautta hetin mad truckin renkailla pariin kertaan ja naarmuittahan ei tässä
vauhdissa säilytty. Vauhtia ja sitä tehoa löytyi todella hyvin!
Kokeilin vielä pienessä rinteessä mad truckin vakiokumeilla ja johan se meni! vääntöä oli ja kääntökin toimi
vakioservolla ja onhan siinä lukot edessä ja takana, mutta kääntö toimi todella hyvin, sai käännettyä nopeesti
keskeltä rinnettä. Moottori ei lämmennyt yhtään, joka on hyvä asia.
Videoo on jo tasasella ajamisesta ja sen pyrin laittamaan tänään tänne. Illalla olis tarkotus laittaa naquadrian
vanteet sand paweille ja mennä kokeilee laparenkailla tohon rinteeseen, siitäkin sitten videoo.
Fiilikset ja tunnelmat:
Kyllä se zazuki looserin kuljettajakin jo tärisi pelosta tämän Ukkoshevosen nähdessään!
Ei raksuntaa, ei ongelmia ja todella sulavaa ajoa, tämän totesivat foff ja zarizi tech myös.
Mad Truck soveltuu foffiin ja tulee olemaan todellakin haastava tulevalla kaudella!
Offi-Osku: Sitten vaan harjattomat kiinni ja rakentamaan ;)
...niin ja kuten totesin, en ole foff-urani aikana nähnyt 1:10 sähköautoja, joka kestää, mutta
teräsbetonin biisin nimeämänä tuo "sankarillinen" tahdonvoima ja halukkuus taistella on jälleen
todistanut toimivuutensa tässäkin autossa.
Vastustajat varokaa, täältä tullaan ja lainaten sanoja:
"Toinen on heikompi toistaan, paremmuus mitattu on, ylivertainen tahtomme kuljettaa voitosta voittohon.
Me nauramme teitä ja säälimmekin ette milloinkaan vastusta anna, on uhonne kaatunut kulissi vain,
ei huutonne kauaksi kanna" -Teräsbetoni-
-
Huh, tulee kova haastaja Modfiediin! Muuten, voisiko neuvoa: Ajelin eilen soralla Rustlerilla, yht äkkiä auto pysähtyi. Menin kattomaan, ja nopari piipitti tiuhaan tahtiin ja renkaat liikkuivat eteen taakse pätkien. Vedestä se ei ole kiinni, autolla ajettu ainoastaan kesällä. Voiko rikkinäinen vastari tehdä tuota?
-
Tosi komeesti näytti menevän, oikea villi ori!
Siihen lavat ja pari treeniä alle niin huhhuh. Taitaa tulla modista kohta kovempi luokka kun unlimitedista :D.
-
Todellakin, kunhan kestää toivotusti, niin on sellainen haaste heitetty, että oksat pois!
Kyseessä on todellinen villi ori, Ukkoshevonen, joka ei jää nurkkaan taistoissaan.
5R: tuosta autosi viasta en suoranaisesti osaa sanoa, (uuden aiheen paikka), mutta voi johtua vastarista, kokeile alkuun vaikka toisella
vastarilla.
Vielä se Mod1 pinjoni 10-koolla ja välityskin viimeistelty. Nyt muutamat ajot ovat näyttäneet, että 13-hampanenkaan ei ole surkea, mutta
itse haluan sen 10-hampaisen alle, niin meno on sen jälkeen toivotun sulavaa.
-
Ja luin jostain että mad truck ei ole Kyoshon tekemä, vaan joku toinen merkki. Jossei uusi vastari auta, kolvaan liittimet uudestaan jos niissä on jotain vikaa.
-
Joo, itse vain sain sen käsityksen, että on kyoshon valmistama, mutta sinänsä sama, muuttunut nyt vakiostaan omatekeleeksi jo ;)
Vastarin vaihdolla kannattaa aloittaa, sitten varmistelee huolellisesti kaikki johdot, kiteet, motin johdot jne... eiköhän vika löydy.
-
joop..ei ole kyoshon.
se on heng long = HL,niin ainakin olen käsitänyt nimittäin kaverilla on myön kyseinen auto ja paketissa lukee heng long.
-
Hyvä tietää, niin varaosat ei sitten välttämättä ole kyoshon hintaa :D
Jos joku tietää linkin suomalaiseen liikkeeseen, josta tohon saa osia, niin linkittäköön...
-
minun kaveri on ainakin atalasta tilaillu.
-
Jees, atala vaan ei ole hinnoiltaan se halvin vaihtoehto varaosien ostamiseen ;D
Anyway...
Ensimmäinen video upattu katsottavaksi.
Thunder Horse First Steps - 12-4-2008 (http://s203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/?action=view¤t=ThunderHorse-FirstSteps-12-4-2008.flv)
ps. jos syystä x tai y, video ei toimi, niin ilmoita ja annetaan vaihtoehtoinen linkki katsontaan ;)
-
Hienosti näyttää kulkevan.
Onko 13 piikkinen pinjooni kiini videossa?
-
Jees, 13 hampainen on kiinni tuossa ajossa. Nyt sain slideltä lainaan 12 hampaisen ja huomenna kokeilen
rykiikö sillä vielä. Hankinnassa tuo 10 kokoinen, sillä ei varmasti enää ryi ja vauhtia on siitä huolimatta maukkaasti ;D
Kyllä se tuolla 13 hampaisellakin hyvin meni. Vain muutamissa paikoissa loppupeleissä otti pientä "latautumista", mutta
todellisuudessa ei haittaa ajossa. Itse vain haluan äänen pois ja sulavan lähtemisen rinteeseen.
-
Nyt on 11 ja 12 hampaiset pinjonit lainassa slideltä. Kokeilen, kunhan kelit sallii, tonne lumimössöön ei tosiaan huvita mennä kurastaa uuden karheeta autoa... ;D Joten odotellaan... Vastari vaihtui XS-6 ja hieman säädetty jo uudelle DC:n ohjaimelle Thunder Horsen säätöjä.
-
Tuli tuossa just kokeiltua 12 hampaista pinjonia. Hieman alussa vielä rykii, mutta voi hyvin olla, että sais säädettyä ohjaimen lähtemään pehmeesti. Futaba T3PK:ta kokeilin, mutta asetukset ohjaimessa ihan väärät, eikä oikeen tietoo miten saa muutettua.. :-[ Pitänee perehtyä "jälleen" kerran tohon, kun vain on aikaa jutella ohjaimen kanssa se 3h..
Hieman probleemaa etutukivarressa olevian aluosien ruuvien pysymisessä, jokainen 4 ruuvi on lähtenyt kiertymään auki, kun painetaan kunnolla sitä kaasua. Pitää kattoa mitä noihin keksis, ne kun ei oo ihan vakioita.
Säätämistä siis tiedossa...
-
Suosittelen kokeilee uudella profiililla ja tekee kriittiset säädöt mamballa.
Kokemuksesta voin sanoa että toimii paremmin kun ohjaimen kautta säätäminen.
-
Tarkennus: vika ei ole mambassa, vaan hullun-säätömahdollisuuden-mahdollistamassa ohjaimessani, josta en ymmärrä puoliakaan ;D
Eli probleema on ohjaimessa, mamba on säädöiltään = täydellinen jo nyt.
Pitää kokeilla, jos muistipaikoista löytyy vielä edellisen omistajan joku profiili, jossa kaasu ja pakki sekä jarru toimis normaalisti. Tosta Naquadria säädöistä, kun ei oikeen saa mitään aikaseksi. Kaasulle on epasäädöt sun muut kymmenessä eri paikassa ja kun yks on kujalla, niin koko homma on ihan kurallaan... :D
Itse mambiksen säätäminen täytyy ehdottomasti tehdä tietokoneella softan kautta. En näe mitään järkeä ohjainsäätämisessä, koska usbin kautta saa todella vaivattomasti säädettyä.
-
Pointti on siinä et kun neutraloit ohjaimen, niin voit tehdä tarvittavat säädöt suuntaan ja toiseen mamballa.
Tallennat vaikka nykysen mamba profiilin..
Ohjaimella tekee vaikka sitten hienosäädöt.
-
Olisipa se noin yksinkertaista... :D "xyz"
XYZ= Täytyy ottaa huomioon niin monet asiat. Pelkkä ohjaimen kaasun-jarrun-pakin neutralointi mambiksen kanssa ei kytke ohjeimen asetuksia
nollille/keskitasoon. Nämä on erikseen säädettävä yksitellen trimmaillen. Kyseessä kun ei ole 20euron radiolaitteisto, vaan kunnon vehje, joka vaatii sen pari tuntia vähintään, että löydetään ne oikeet säännöt tapauksessa "x".
Vkloppuna on hyvää aikaa uhrata ohjaimen säätämiseen toinen päivä, joten silloin pyritään saamaan TH:lle säädöt tohon t3pk:n.
-
Nonii, kehitystä tehty jälleen!
Eilen liimasin kunnon rengasliimalla sand pawit vanteille, joten nyt pääsee ajamaan TH:ta ihan laparenkailla.
Futaban T3PK:ssa oli sopivasti vielä edellisen omistajan pari modee, josta sain itselleni yhden käyttöön ja
samalla normi kaasu-pakki systeemin, ettei ole naquadrian säädöt häiritsemässä...
Pinjoni jäi 13-hampaiseen, koska 11 ja 12 eivät enää ylettyneet spurriin ja moottorinpukin tila ei enää rittäänyt
siirtämään moottoria lähemmäs spurria. Enkä toistaiseksi lähde poraamaan pukkia, koska muovi ei ole mikään
hirveen ihmeellinen.
Servoksi iskettiin medasecistä edullisesti tilattu servo = DY voimaservo (metallirattaat) 11kg
Linkkiä, rullausta alas ja tulee vastaan: http://www.medasec.com/do?action=group&id=43
Sain auton kasattua kuntoonsa ja pääsin kokeilemaan. Servossa oli puhtia jo ilman omaa akkua ja auto kääntyi hienosti.
Tehoa löytyy ja säädettävä kaasuntulo mahdollistaa perhanasti mahdollisuuksia. Hienosti etenee ja tänään sitten kokeillaan
rinteessä (videon) kera!
-
Kauan odotetut kuvat laparenkailla ja sorttia pätkää ensimmäisistä ajoista hiekkarinteessä.
Videosta näkee mitä näkee, kisassa ne faktat sitten näytetään todellisuudessa ;)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse_tampella_1.jpg)
Thunder Horse ensimmäinen kuva laparenkailla ulkona hiekalla.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse_tampella_2.jpg)
Suorakuvakulma, leveyttä riittävästi, keveyttä senkin edestä.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse_tampella_3.jpg)
Tyylikäs, simppeli ja toimiva kokonaisuus rakenteellisesti ja sähköjä sijoittaessa.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse_tampella_4.jpg)
Tarkempaa lookkia auton sähköpaikka ratkaisuihin.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse_tampella_6.jpg)
Ensimmäisellä puolelle voimaservo ja xl moottori.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/ThunderHorse_tampella_7.jpg)
Toisella puolella lipo ja bk warrior säädin.
Video photobucketissa: Thunder Horse First Steps At The Gravel Pit (http://s281.photobucket.com/albums/kk232/Ukkoshevonen/?action=view¤t=ThunderHorse-FirstStepsThegravelPit.flv)
Yhteenvetoa testeistä:
Täytyy sanoa, että jännitystä oli todenteolla ilmassa, kun odotan vuoroani rinteen juurella. TH:lla oli ajoa vasta
tasaisella ja pienessä sorakasassa, mutta mad truckin vakiokumeilla. Nyt alla oli Prolinen Sand Pawit ja muutenkin
auto hienosäädetty foffia varten kuntoon.
Ensikosketus kaasulla tasaisella 125% tehot irtiotettuna, maksimaalisesti ja huh huh... keulimista tasaisella oli havaittavissa ;D
Tiputin tehot suosiolla 100%, mutta alkuajojen jälkeen totesin senkin liian kovaksi tehoksi XL moottorin, 2S 5000mAh ja bk warriorin
kanssa, joten suoraan 75%/125% ja se tuntui rutiinin omaiselta ratkaisulta. Ensiaskeleet rinteessä ja meno oli huijentavan hienoa,
kun auto (kestää) ja kestävyyttä kaivattiin Predator projektin jälkeen :D
Kaunista, tasaista ja menevää, sulavaa menoa todellakin pahimmassa mahdollisessa maastossa, tampellan "uppo/lentohiekassa", jossa
mitataan onko autosta suorituskykyiseksi vai ei. Lukot edessä ja takana epoxliimatusti ja voidaan sanoa, että ne ovat kova sana! Sen
jälkeen tuli hetimmiten vastustajille zazuki looser, hellperi ja emperor hankintaan/teontaan ja taontaan omat lukot.
Yhteenveto:
+ Auto teknisesti ja sähköisesti timmissä iskussa kauden alkua kohden
+ Tehoa on reservissä vielä 75% aina 125% asti...
+ Kääntö toimii melkosen hyvin, sitäkin rajattiin 125% = 100%
+ Kevyt kuin höyhen, liitää pehmeänkin hiekan päällä tyynen varmasti
- Kuskin ajotaitoa ja tietämystä auton käyttäytymistä kohti on vielä parannettava :D
- aluhubissa olevat ruuvit löystyvät kovassa käytössä, mutta luotettavalla rutiinilla kiinnittäen, nou roblemo!
Tuli itse huomattua, että modissa on jo selvästi huomattavissa autojen painavuuserot. Hellperi ja emperor ovat hitusen painavampia,
koska ovat alkuperältään 1/8 autoja, kun taas Thunder Horse ja Zazuki Looser aitoja 1/10 autoja ja näin ollen saavat edun keveydestä,
joka ainakin tampellan tapaisessa juoksuhiekassa merkitsee paljon! Anyway, kun poweria on 1/8 autossa 3-4S:llä niin ei paljo ehdi kyllä
kiinni jäämään, mutta mielenkiinnolla tarkastellaan, miten paljon painoerot loppupeleissä vaikuttaa ja paljonko polttismodit painaa..?
Hyvin mielin kohti seuraavaa kahta viikkoa ja kauden alkua, haaste on heitetty!
-
Näyttää todella hienolta, mutta yks asia mua häiritsee. Nimittäin noi sokerinpala-liittimet ;D Varmaan ihan toimiva ratkaisu, mutta kauheen näköset ;)
PS. Ei herneitä, mun mieleipde vaan;)
-
Ei perkule et näyttää tuuppaavan hyvin rinteeseen! ;)
Keveydestä on varmasti hyötyä ihan pirusti. Oma maximus kun painaa jio sen seittämän kiloa ni siinä jo vaaditaa osien ja vehkeiden kestävyyttä ;D
-
Jees, kevyttä on meno, eikä siitä ainekaan haittaa ole.
Nyt pitää vaan totutella ja opetella haltsaa tää kaunokainen ;D
Mitä sokerinpaloista tulee: en sano, että ovat kauniit, mutta en sano, etteivätkö toimisi ;)
-
Täältä pitäs saada varaosia
http://elfvingcars.fi/
Jarkko
-
Kiitos jarkko! Tulee todella tarpeeseen tuo sivusto, laitoin hetimmiten tiedustelua vara-ja viriosien saatavuudesta.
Pääsee sitten päivittämään Thunder Horseen vähintään tukivarsistot alumiinisiksi, parempaa kardaania sun muuta ajan kanssa ;)
-
Nonii, tänään laittelin TH:n kuntoon viikonlopun alkavaa kautta varten. Eipä suurempia probleemia ole, mitä nyt löystyneen takaiskarin
laitoin kondikseen, kiristelin ja löysensin. Samalla etupään hubien ruuvit kireemmälle ja renkulat oikeen tiukalle, ettei mene tehot harakoille.
Hyvin mielin lähden lauantaille ja ensimmäiseen kilpailuun. Odotukset ovat muita kunnioittavat ja rauhalliset, eikä mitään mahdottomia
aleta nyt ajattelemaan, koska kuten monasti on nähty mitä tahansa voi tapahtua ja kaiken a ja o on myös lopulta luotettavuus! Mukava
lähteä modissa ajamaan, kun luokka on ottanut roiman askeleen eteenpäin, lisäten automääräänsä radikaalisesti.
-
Hienosti eteni Thunder Horsen kauden ensimmäisessä kilpailussa. Kuskin ajotaito hiukkasen haussa, kun autossa liikaa tehoa ja kääntyvyyttä.
Harjoitellaan seuraavaan kisaan ja katsotaan, josko toinen sijoitus muuttuis kirkkaampaan...
Teknisesti ja sähkösesti auto kesti leikin ja siitä olen enemmän kuin tyytyväinen. Loppu rälläyksessä muovinen hexi päätti mennä keskeltä
kahtia, mutta alumiiniset lähtee etsintään, niin sitten kestää. Kaikki muu toimi 100% luotettavuudella ja se on mahtava uutinen! Onhan se
muistettava, että vaikka ZT voitti Hell Crawlerilla, niin sama kuski ei sitä enää aja GP2:ssa, joten pisteet jää siihen sen osalta. Täten TH
nousee kauden kärkeen :D
Editoin videon alkuviikosta, tuolla autojen esittelyssä on päivitettyä tietoja TH:n tulevista osista ja sinne uppaan videon, koosteen
GP1:stä, jossa ajelen Thunder Horsella kisaa.
-
Nyt selvis, että parin viikon sisään pitäs tulla Mamba Max kotia kohti... :D
Pääsee iskemään bk:n laatikkoon ja luotettavan mamba maxin kiinni. Näin ollen saa hyödyn kitkajarrusta, kaasu ja kääntösäädöistä sekä
muutenkin suuresta osasta säätöjä mitä mambaan on mahdollista tehdä. Toivotaan, että auto pysyy paremmin käsissä ja sais hieman
parempaa tulosta seuraavassa kilpailussa.
-
Näyttää siltä, että uusi mamba max ei kerkiä mäntän kisaan, mutta katotaan nyt jääkö bk autoon vai saisko vanhaa mambaa lainaan.
Muuten auto on täydessä kunnossa ja odotan innolla kisaa, virheet poistettu ja voitosta lähdetään ehdottomasti taistelemaan!
Rc Foff Finland Cup 2008 GP1 video, Thunder Horsen jaksoista 1-6:
http://www.youtube.com/watch?v=lM4pLXgVVz4
-
Thunder Horsen viikonloppu sujui loppujen lopuksi ihan mukavalla tavalla. Pääkisassa, eli Rc Foff Finland Cupissa päästiin kolmanneksi, niukasti
toiselle hävinneellä, mutta reilusti voittajalle hävinneenä. Ongelmia viikonlopun aikana ei ollut muuten, mutta sunnuntaina Foff Cupissa käännön
ruuvi päätti aueta, onnekseni ihan normaali ruuvi, jota pakissa huomattava määrä. Hienoa kokeilla kaksi päivää ajoa, siinä huomaa kestääkö
se auto vai ei ja voin sanoa, että Mad Truck (Thunder Horse) kestää teknisesti aivan uskomattoman hyvin. Ei mitään ole hajonnut, eikä isoja
ongelmia ole ollut. Suurin probleema on 13 hampainen pinjoni, kun toivoisi pienempää (alku ryinnän takia), mutta pienempää ei enää saa
autoon sovitettua, ilman uutta moottorinpukkia, joka kasvattaa ongelmien syntymistä..
Anyway, auto toimii mallikkaasti ja vaikka voittoa ei vieläkään isketty pöytään, niin kausi etenee mukavalla tavalla.
Foff Cupissa päätin möhellysten takia kokeilla rajoja nopeusjaksolla ja sain selvitettyä kiitettävän taajuuden radioille.
Samall muutamia pieniä säätöjä sain selville tulevia kisoja varten.
Uppailen kuvia ja teen taas videon, kun ehdin.
-
Tänä viikonloppuna otan TH:n mukaan ellivuoreen ja alan hienosäätää sitä. Maahantuojalta tilattava pari spurria ja katsotaan mitä
muuta tilataan, riippuen mitä alumiiniä löytyy... :D
Tarkotus iskee mamba max nyt vihdoin kiinni ja hakea säätöjä, toivottavasti mamba toimii, kun on ollut hassulla piippauskuurilla jo tovin.
Sitten kokeilen normaalia tq3 ohjainta ja perusvastaria, katon miten säätöjä saa muutettua. Sitten tehdään säädöt säädöiltä tohon toiseen
parempaan ohjaimeen ja koitetaan saada auto rullaa, kääntyy ja menee paremmin.
Pitäs löytää kuljettajan ja auton välille balanssi, jotta voidaan haastaa toxoplasma tulevissa karkeloissa.
-
Nyt tulevaan kisaan pitäs vihdoin saapua mamba max, ainakin toivon mukaan...
Sitten katotaan saadaanko piste-eroja kurottua toxoon nähden.
-
Nyt tulevaan kisaan pitäs vihdoin saapua mamba max, ainakin toivon mukaan...
Sitten katotaan saadaanko piste-eroja kurottua toxoon nähden.
Voi olla että saat kiinni, mutta ens kisassa on toxollakin kiinniotettavaa ensimmäisen kerran ;D ;).
-
Nyt tulevaan kisaan pitäs vihdoin saapua mamba max, ainakin toivon mukaan...
Sitten katotaan saadaanko piste-eroja kurottua toxoon nähden.
Voi olla että saat kiinni, mutta ens kisassa on toxollakin kiinniotettavaa ensimmäisen kerran ;D ;).
Jep! Nyt saadaan mielenkiintoa kun Toxoa vastaan tulee samantasoinen auto. Luulen, että pienillä muutoksilla TH on taistelussa mukana myös.
-
Jep, tulee mielenkiintoista. TH:ssa on tehoa ja kääntökin suht ok, mutta niitä on liiaksi asti.
Ne pitää edelleen saada kustomoitua sopivaksi, ei liiaksi, mitä se juuri nyt on, mutta katsotaan.
-
Noniin, tänään otin TH:n hyllyltä hieman ehostettavaksi. Selvisi, että toinen takajousi oli hypännyt paikaltaan ja sitä korjatessani tarkistin
iskarien öljyt, jotka olivat lopen tyhjentyneet. Nyt kuitenkin kaikki iskarit tarkistettu ja öljyjä lisätty. Samalla maavaraan tulee hieman muutoksia ja nyt vihdoin pitäs se mamba max saada, jos tilaus on tilaajalleen vihdoin tullut.
Vielä pitää tarkistaa ruuvit ja mutterit, säätää ohjain ja ottaa testiä. Tarkotus rajottaa tehoja radikaalisesti, jotta auton ajettavuus paranisi.
-
Nonni... :-\
Säädin tuossa ohjaintani ja etsin sopivia säätöjä. Auto oli pöydällä, siten että pyörät pääsevät vapaasti pyörimään.
Hain kaasulle säätöjä ja pakille pikku trimmiä tulevaa kisaa ajatellen. Yhdessä vaiheessa kaasun toiminta kuitenkin
alkoi tuntua tahmealta, tarkistin ettei mikään pääse osumaan voimansiirtoon, eikä mikään osunutkaan.
Otin moottorin pois ja koitin kaasua, tahmeaa ja tahmeaa... Helistelin moottoria ja moottorin kiinnitysruuvien kohdalta
tuli sitten oikeen urakalla hienoa hiekkaa, takajohtoja ei ole suojattua ollenkaan, mutta sieltä ei tullut hiekan jyvääkään.
Kokeilin kaasua ja tulos oli ällistyttävä! Ensimmäistä kertaa Mad Truckista hajosi jotain, mutta ei rakenteellista, vaan
valitettavaa ja samalla uskomatonta Wandererin 6XL oli tullut tiensä päähän :'(
http://s203.photobucket.com/albums/aa29/Foffari/?action=view¤t=Sequence01.flv
...arvateenkaan ei ole varamottia, joten ellei pyhänhengen ihmettä tapahdu, niin Thunder Horsen kisat jääpi tähän.
-
Syy moottorin savuamiseen on tutkintojeni mukaan moottoriin päässyt todella hienojakoinen hiekka. Miten sinne on hiekkaa päässyt, johtuu
siitä, että moottorissa on 4 moottorin kiinnitysreikää, joista 2 käytössä ja 2 avonaisina. Ongelman tuottaa lisäksi se, että mikään teippi-
viritelmä ei suojaa sen paremmin hiekalta ja huonohomma on sekin, jos on suojattu ja hiekkaa on sisällä, niin hiekka myös pysyy sisällä.
Hiekka on vaurioittanut sisälmyksiä ja todennäköisesti polttanut moottorin langat/mitä kaikkea ovatkaan kokonaisuudessa. Tehot hiipuivat
selvästi ja moottori on pilalla/rikki. Miten sitten tämä pääsi tapahtumaan: ajansaatossa hiekkaa menee menemistään moottoriin ja kun sitä
on tarpeeksi se alkaa vaikuttamaan moottorin toimintaan. Sitten pienikin ketju aloittaa tämän tahmean toimivuuden ja moottori tuhoutuu.
Miten hiekan kulkua moottorin sisään voi estää, sen minäkin tahtoisin tietää. Joten ideaa kehiin, ettei mene jatkossa motteja huonoon
happeen. Muistan vaan ensisanat harjattomista moottoreista: "Harjattomat on huolettomat, mitään ei tartte tehdä ja kestää ikuisesti" ;D
...voi kun olisi noin yksinkertaista ;)
-
HHmmmm...
todella harmillinen juttu TH:n ja kisasi kannalta. Mutta mielestäni, jos ostaa uuden koneen, niin ensimmäiseksi valaa vaikka kuumaliimasta/epoxista juuri oikean kokoisen lyhyen tapin, joka täyttää täysin ne 2 ylimääräistä reikää joita moottorissa on.
"Vahinkoja sattuu. Vahingoista opitaan" ;)
-
Jep, harmittava homma, mutta ei voi mitään. Katselin tässä jo hieman uutta mottia, jonka tilais ja tuollanen sattu vastaan.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6678&Product_Name=KD36-74-09XL_1900kv_Brushless_Inrunner
Mikäli oikein tulkitsen, niin 9XL, 5mm akselilla, 1900kw (entisessä bk wandererissa 2700kw), joka oli tosi hyvä juttu, sais tehoja alas, koska
vauhtia liikaa. 75A kestää, joten mamba maxilla ja bk warriorilla ajaa helposti, kun ovat 100A kestäviä. Hinnallakaan ei ole pilattu, mutta
laadulla voi olla... sitä kun ei koskaan tiedä, mutta ei suuri menetys ole, jos tilaa muutakin.
-
Uusin video Thunder Horsen ajoista (Rc Foff Finland Cup 2008 GP2 & Foff Cup 2008 GP1 --- Mänttä) on nyt päivitetty tämän viestiketjun
alkuun, kaluston esittelyyn sekä rc formula offroad videoihin. Kuvanlaatu kohtuullisen siedettävä, äänenlaatu jo orginaalissa heikko, mutta
kyllä sen kerran kestää katsoman ;D
-
Thunder Horsen osalta viikonloppu alkoi todella pahalla tavalla, ensin torstaina kärähti 6XL moottori, mutta lainaan saatiin toinen 6XL:n moottori. Perjantain monttukäynnillä tuli kokeiltua autoa ja sattumalta "ylitehon" saattelemana houkutus kaasun lisäämisestä pisti spurrin
sileäksi ja selvähän se on, kun XL moottoria käyttää (unlimitedissä samat motit ;D), joten liiallista tehoa modiautoon.
Jäi sitten kisa väliin ja axiaali tuli itsellekin. Se siirtyy omalta osaltani foffin puolelle, joten siirrän piireissä kovan auton, TH:n Thunder Horsen
myyntiin... Hyvä auto, kun laittaa "kesymmän" moottorin, kuin 6XL ;D
-
Thunder Horse on myyty osissan eteenpäin. Toivotaan että sen lyhyt ura jätti jälkeensä ainakin sen faktan,
että järjettömällä teholla ei voi voittaa, jos autoa ei ole ajettavissa. "Ajettavuus on tärkeämpää, kuin järjetön tehonvoima".
-
Päivitys 12-9-2008
Thunder Horse on siis myyty myös pois, siitä jäi jäljelle elektroniset laitteet, mutta runko renkaineen lähti toisaalle.
Myös tämä auto jätti jälkeensä merkittäviä asioita modified luokan kohdalta. Kuinka huimalta ja ylivoimaiselta auto
tuntuikaan kauden alussa, ennen axiaalien aikaa, kun vertauskohteina olivat zazuki looser, hellperi ja ek-4. Tuolloin
TH jo julistettiin mestariksi, mutta kuinka kävikään? Tällä kaudella ei ole muu auto voittanut, kuin axial pohjainen ;D
Anyway, varmaan omalla tavallaan kunniakas projekti, joka sai näkyvyyttäkin ja olihan tuo mukava auto sinällään,
mutta kun vertaa mangusti ja thunder horsea, niin ei ole kahta sanaa kumpi on suorituskykyisempi. Hienoja muistoja
kuitenkin, hauska parin vuoden päästä katsella miten modified luokka on edennyt.