Rc Formula OffRoad
RC FOFF => Lajin Säännöt => 2009 => Aiheen aloitti: SlidSlide - 19 Huhtikuu, 2009, 15:12:05
-
Uusia tai tarkennettavia sääntöjä:
- Radalta poistuminen ajamalla?
- Bashailu suoritusten välissä
- Kisarinteillä ajaminen
- Bashailu suoritusten jälkeen
- Kaluston paikka
- Vuoron alkuun ehtiminen
-
Mietin tota, auton maaliin tulemista. Kun auto on maalissa ja pyshtynyt (heti kun liike loppuu) niin tuomari ilmoittaa milloin voi liikettä jatkaa, ettei tule epäselvyyksiä. Eli maaliporttien jälkeen auto pysähdyksiin mahdollisimman nopeasti.
Ja tosiaan kaikki turvallisuutta vaarantavat bashailut testaukset pätkien välissä kisarinteillä kielletään, ellei erikseen ole testirinnettä määrätty.
Joka pätkälle laitetaan kalustolle oma paikka mista auto otetaan suoritusta ennen ja mihin se laitetaan suorituksen jälkeen.
Tässä siis vaan mun mietteitä.
Ja sit tuomari vois kuskille sanoo pisteet pätkältä, ettei tuu mitään epäselvyyksiä ja, jos tulee niin ne on heti korjattavissa.
-
Mun mielestä:
- Luokassa ajava ei saa tuomita sen luokan suorituksia VARSINKAAN OMIA SUORITUKSIAAN
- Bashailu on kielletty kisarinteen lähettyvillä
- Testit ainoastaan testirinteettä-
- Oman vuoron tulessa pitää olla 3min sisällä valmiina tai jää välistä
- Ratojen rajat ja linjat pitää joka kohdasta määrittää selkeesti
- Kuskit kuulee pisteensä suoritusten jälkeen
- Loppupisteet tarkistaa vähintään 2 henkilöä laskimella, joista toinen on luokassa ajamaton
- Joka kisan puolessa välissä väliaikapisteet, jotka niin ikään tarkistetaan kahdesti
-
Radalta poistuminen
Radantekijä on velvollinen kertomaan radan mahdollisista ala-ja sivurajoista, ellei niitä ole määritelty niitä ei ole.
Auto on poistunut radalta, kun (KOKO) auto on linjan toisella puolella esim. viiva/merkkilinja ja alalinjatapauksessa,
kun kaikki pyörät ovat maassa. Jos auton yksikin pyörä pysyy rinteessä on auto edelleen radalla. Sivulinjaan osumisesta
tuli normaalisti (YKSI) -20vp merkki, jos sivulinja on tehty vaikkapa viidestä merkistä, on se silti yhtä ja samaa merkkiä,
kun linjaan on osunut on se kuollut osumisen jälkeen.
Bashailu suoritusten välissä
Suorituksen välissä/jälkeen ei saa ajaa jälkifiilisbashauksia tai angstoja. Mikäli tätä tapahtuu voidaan siitä sakottaa virhepistein.
Tämä on kilpailua, jossa ajetaan ratoja, ei mitään ihmeen sudittelushittiä. Kun rata on suoritettu ajetaan rauhassa alas ja sammutetaan
auto, jonka jälkeen autoa voi tarpeen vaatiessa korjata/säätää.
Kisarinteillä ajaminen
Kisarinteillä ajaminen on kiellettyä. Kilpailun alussa/ennen kilpailua järjestäjät määrittävät testirinnealueen, jossa autoja
saa vapaasti testata. Mikäli eksyy testaamaan kisarinteille voidaan siitä sakottaa virhepistein.
Kaluston paikka
Tulevaisuudessa merkitty alue (ratamerkein), jossa luokittain pidetään autoja kilpailuhetkellä. Jos ajetaan streettiä on alueella
streetit ja modit + muut voivat olla omien 1/1 autojen luona. Autoaan voi mennä säätämään tarpeen vaatiessa autolleen, mutta
autoja ei saa jättää hujan hajan minne sattuu. Tästä tehdään selvä alue, jonne kisaavat autot ajavat.
Vuoron alkuun ehtiminen
Kellomies tikittää kellollaan 3min, ellei auto ehdi vuorolleen ajaa se luokan viimeisenä, ellei se ole silloin heti valmis on kyseinen
jakso hylätty/ohitettu. Auto saa viimeisenä ajaessaan 80% pisteistään. Järjestäjien kohdalta asiaa pitää miettiä, että saa
heillekin asian toimimaan ja reiluksi.
Radalla olevat ylimääräiset esteet
Radalla ei saa olla kenenkään autoja, osia tai muutakaan sinne kuulumatonta. Kivet, kannot, kumpareet ym.. luonnolliset asiat,
jotka ovat luonnollisia ovat rataankuuluvia ja ellei ratamestari ole niitä rataa tehdessä poistanut, jäävät ne siihen.
Tuomarointi
Luokassa ajava ei voi tuomaroida kyseistä luokkaa, luokkaa tulee tuomaroida henkilö, joka on puolueeton luokan suhteen.
Päätuomari toimii aina, kun vain on/pääsee paikalle, päätuomarina toimii -foff-. Kun hän ei ole/pääse paikalle on tuomarina
esim. modified luokkaa ajattaessa joku ep, gp, street tai xl luokan kisaajista, joka ei aja modified luokkaa.
Pisteiden kuuleminen ja tiedoitus
Kuskilla on oikeus kuulla omat pisteensä suorituksensa jälkeen. Pyritään hankkimaan iso muutaman metrin kokoinen taulu,
johon saisi oikeen 1/1 lailla tulostaulun, jota voi katsella kisan edetessä ja katsoa pisteensä.
Väli-ja loppupisteet
Tarkistetaan kahteen kertaa 2 henkilöä, jotka myös kirjoittavat nimensä, jotta tiedetään ketkö ovat tarkistaneet.
Samalla nimenkirjoitus toimii tarkistuksen virallistamisena ja näin ollen tulokset ovat lopullisia, eikä niistä voi valittaa.
Protestoiminen
Ei mahdollista.
-
Kuulostaa hyvältä... ja sitten vain sitoutumista sääntöihin. Ja kanttaa muistaa ettei kaikki uusi mene heti kaikillle perille ( kuulun myös itse siihen porukkaan jossain määrin) ja takapakkia voi tulla sekä sitä kautta parempia ideoita.
-
Nyt kuulostaa järkevältä. Oisko myös mahdollista ottaa käyttöön myös pistetauluja rinteeseen jonka radan merkkaaja laittaa pystyyn niin helpottaa paljon tuomarointia ja pistelaskua ?????
-
Osa tulee käytäntöön osa ei. Tämän kauden jälkeen tullaan tekemään suurempia päätöksiä luokkien suhteen.
Pistetaulut on mahdollista saada rinteeseen, mutta niiden sijoittaminen tekemättä hirveitä reikiä radalle on
osittain hankalaa. Tästä syystä itse teen radat viidellä merkkivälillä (lähtö, 100, 200, 250, 300 ), joten jo
tolpista tietää mikä on missäkin. Poikkeuksia on toki aina, yleensä 250p on rinteen jyrkän alussa, mutta
asia on tapauskohtainen.
Rajuimpina ehdotuksina on keskusteltu kisojen muuttamista kaksipäiväisiksi ja ensi vuonna tulevasta
5 auton minimistä, jolla karsitaan pienemmät luokat kokonaan sekä uusista järjestäjistä, järjestäjästä
RFOT:n rinnalle Unlimited GP ja Unlimited XL luokille + Street Class ja Unlimited XL luokkien samaan
aikaan ajattamisesta.
-
Kaksipäiväisyys tekisi kisakalenterin sovittamisesta omiin aikatauluihin entistä vaikeampaa ja varmasti karsisi osanottajia.
-
Itse olen asiasta samaa mieltä, tuskin kenelläkään on mahdollisuuttakaan tähän.
Pitkälti olen sen kannalla, että tarvittaisiin toinen "pääjärjestäjä", joka hoitaisi
GP ja XL autojen puolet ja sähköt olis vielä RFOT hallinnassa. Siinä vaiheessa
kun Unlimited EP:ssä ja Modifiedissä on molemmissa 20 autoa/kisa, ei muille
luokille ole enää mahdollisuutta.
Rankkaa ja rajua, ideoita kehiin ja järkkäreitä!
-
Tarkennettuja sääntöjä tullaan miettimään vielä pohjimmiltaan ennen säkylän kisaa.
Järjestysporukassa tapahtuu muutoksia, joten vastuuta pitää laittaa muillekin,
muutoin ei enää pystytä pitämään kaikkia kisaluokkia. Eli nyt tosissaan niitä autoja
jokaiseen luokkaan säkylään, muuten tarvii miettiä jätetäänkö jotakin väliin, siihen
ei toivon mukaan tarvi mennä.
DC, Zarizi ja -Foff- puntaroi asioita viikon kuluttua kuosiin.