Kirjoittaja Aihe: Peruutus / valutus / uusintayritys -säännöt 2012  (Luettu 1223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Peruutus / valutus / uusintayritys -säännöt 2012
« : 12 Tammikuu, 2012, 10:42:41 »
Peruutus / valutus / uusintayritys -säännöt 2012

Monien pohdintojen, erilaisten variaatiokokeilujan ja yhteenvetojen pohjalta on päädytty muuttamaan peruutus,
valutus ja uusintayritys säädökset kilpailijaystävällisimmäksi. Perustelujen pohjalta löytyy syyt pitää säännöt
yksinkertaisina, jotta myös uudet kuskit voivat ajaa lajia nauttien siitä. Kilpailullisesti ei ehkä saada tiukempia
virhepistemääriä, toisaalta ei sitten tulekaan uusille aloittelijoille liikaa niitä pakkeja ja sitä kautta nyrpeää ilmettä.

Peruutus/Valutus:
Peruutus tai valutus merkitään voimaan vain silloin, kun auto peruuttaa/valuttaa hyödyttävästi taaksepäin ja pääsee
siitä jatkamaan suoritustaan ja sen seurauksena parantaa tulostaan etenemällä radalla vähintään 10p pidemmälle
mitä oli ennen peruutusta. Mikäli auto peruuttaa, muttei etene radalla pidemmälle missä jo oli, tulkitaan peruutus/valutus
hyödyttömäksi, eikä siitä siten tulkita virhepisteitä.

Tyhmät/turhat tasaisella ja loivalla mäellä tapahtuneet valutukset (maun rajoissa) eivät ole peruutuksia.
Jynssäys tapauksissa ees-taas, annetaan peruutuksesta yksi peruutusvirhe, jos pakkia on käytetty auton irrottamiseen.

Uusintayritys:
Uudelleen yrittäminen on sallittua läpi radan ja ainoastaan 250-300 porttiväliltä siitä
merkitään virhepisteet, jos sitä lähtee yrittämään, olipa se hyödyttävä tai ei. Virheet
uusintayrittämisestä ovat -50 ja 250-300 välillä niitä voi ottaa sen verran, että saa
pisteensä nolliin (7). Yrittäminen 0-250 välillä ei maksa mitään, mutta yritysten määrä
on rajattu hyvän maun rajoissa 3 yritystä/porttiväli esim. 0-100, 100-150 jne...

Näiden sääntöjen pohjalta on helppo lähteä tuomaroimaan kuluvaa kautta ja tilanteen ovat selkeempiä,
kun peruutustilanteissa tiedetään, kun auto etenee peruutuksen jälkeen pidemmälle missä jo oli. Samoin
uusintayritys on mahdollista, eikä sitä tuomita kuin viimeisellä välillä. Näin ollen kisanautinto on sekä
vanhoilla konkareilla kuin uusilla tulokkailla, jotka jaksavat varmemmin tulla kisaamaan, kun jokaista pientä
valutusta ei videolta katsota onko virhe vai ei.

RC FOFF:n syvin olemus on pitää hauskaa ja sitä pyhää linjaa vaalien tämä on paras ja selkein ratkaisu.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN