Kirjoittaja Aihe: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten  (Luettu 17908 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #20 : 14 Syyskuu, 2010, 20:36:00 »
En minä sitä olekaan vailla että modin pitäisi olla SC-luokka. Jokin erohan niillä luokilla onkin oltava. Mitä tulee luokan osanottajiin, niin modissa oli tällä kaudella viisi jäykkäakselista autoa läpi kauden ja muutama muu, jotka ajoivat 1-3 kisaa. On se toki yksi enemmän kuin edellisellä kaudella, mutta ei se luokka mitenkään osanottajien paljoudesta nauti. Radat on mitä on ja niillä ajetaan. Eikä sitä koskaan tiedä minä päivänä joku keksii sen jipon, jolla erillisjousitettu lyö jäykkäakselisen tässäkin luokassa ja lajissa. Aika harvassa kun on isommissakaan autoissa enää ne lajit ja luokat, joitta jäykkäakselinen on se paras. Se vaan on tiettyyn rajaan asti rankasti yksinkertaisempi, helpompi ja halvempi rakentaa hyväksi, mutta sitten kun ominaisuudet loppuu kesken, niin ne loppuvat.

Itse en ole pätkääkään kiinnostunut jäykkäakselisen rakentamisesta modiin. RFOT:n kokemusta kun ei pysty lyömään, niin niillä taidoilla mennään mitä on ja yritetään löytää se viisasten kivi autoja kehittämällä. Todennäköisesti ei onnistu koskaan, mutta toivossa on hyvä elää ja ainakin oppii paljon autojen rakentamisesta.

Toisaalta ei tästä luokasta kannata kuitenkaan mitään merkkiluokkaa tehdä. Viime kaudella (2009) oli jo yksi sellainen ja suosio ei ollut kovin korkealla. SC:kin on aika lähellä merkkiluokkaa, mutta onneksi on muutama poikkeus. Vaan minkäs teet, kun sopivia autoja on olemassa vain kolme eri merkkistä ja niistäkin yhden tekijät unohtivat että autolla halutaan ajaa eikä vain korjata sitä.

Menee jo pahasti OT:ksi, mutta yritän saada vielä tällä viikolla esitystä siitä miten yhteislähdöt ajettaisiin ensi vuonna. Jos ainakin saataisiin tässä vaiheessa sovittua raamit minkä mukaan voisi varautua akkuhankintoihin.
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2010, 20:37:35 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #21 : 14 Syyskuu, 2010, 20:44:45 »
Vaan minkäs teet, kun sopivia autoja on olemassa vain kolme eri merkkistä ja niistäkin yhden tekijät unohtivat että autolla halutaan ajaa eikä vain korjata sitä.

Tää on niin totta  :D
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #22 : 14 Syyskuu, 2010, 23:36:59 »
Plussaa kaudella on ollut ratojen taso. Se on ollut sopivan vaativaa jokaisessa kilpailussa olematta kuitenkaan liian vaativaa. Crawlingin puolella ratojen taso muuttui loppu kautta ajatellen niin vaativaksi, ettei siellä ollut huippu kuskeja vastaan käytännössä mitään mahdollisuuksia aloittelijoilla tai hieman kokeneemmillakaan. Tässä samaa ilmiötä ei ole tapahtunut. Toisaalta kilpailijamääräkin on ollut pienempi.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #23 : 14 Syyskuu, 2010, 23:42:59 »
Samaan syssyyn tuli mieleen, että jos porukalla on motivaatiota rakentaa, niin jokaisen kilpailun yhteydessä voisi tehdä pari testijaksoa kisajaksojen tekemisen jälkeen. Testijaksot voisi tolpittaa kuka vain. Niillä voisi treenailla ajamista tolppien kanssa, ja aloittelijatkin saisivat hieman tuntumaa ennen kilpailun pätkiä. Tämä taakka ei koskisi millään lailla ratamestareita, vaan vapaasti ketä vain.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #24 : 15 Syyskuu, 2010, 14:55:42 »
Samaan syssyyn tuli mieleen, että jos porukalla on motivaatiota rakentaa, niin jokaisen kilpailun yhteydessä voisi tehdä pari testijaksoa kisajaksojen tekemisen jälkeen. Testijaksot voisi tolpittaa kuka vain. Niillä voisi treenailla ajamista tolppien kanssa, ja aloittelijatkin saisivat hieman tuntumaa ennen kilpailun pätkiä. Tämä taakka ei koskisi millään lailla ratamestareita, vaan vapaasti ketä vain.

Tämä on erittäin hyvä idea, mutta jostain täytyy saada lisää tolppia, sillä nykyisilläkään ei jokaluokan
jokaista jaksoa rakenneta. Samoin se pitää olla selkeää, minne testiratoja kootaan, ettei mene ratamestarin
suunnitelmat uusiksi testijakson takia.

Muuten helkkarin hyvä idea!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #25 : 15 Syyskuu, 2010, 15:33:42 »
Samoin se pitää olla selkeää, minne testiratoja kootaan, ettei mene ratamestarin
suunnitelmat uusiksi testijakson takia.

Tämän vuoksi kirjoitinkin, että testiradat tehtäisiin vasta kisaratojen jälkeen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #26 : 15 Syyskuu, 2010, 15:52:02 »
Tullut luettua taas kelauksella.. joo tosiaan. Kuinka moni sitten jää kisan jälkeen ajamaan
on ihan toinen juttu. Eri asia, jos ratoja tekisi ennen kisaa, tulisi sen tunnin aiemmin ja reenaisi
ennen varsinaista kisaa, heitto vain..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #27 : 15 Syyskuu, 2010, 17:01:09 »
Tullut luettua taas kelauksella.. joo tosiaan. Kuinka moni sitten jää kisan jälkeen ajamaan
on ihan toinen juttu. Eri asia, jos ratoja tekisi ennen kisaa, tulisi sen tunnin aiemmin ja reenaisi
ennen varsinaista kisaa, heitto vain..

Meinasinkin ennen kisaa. Siten vain, että kisaradat tai niiden paikat olisi jo suunniteltu. Aina jollain on aikaa ajella ennen kilpailun aloitusta tai luokkien välillä. Varsinkin jos ajomuoto on 3 tauko 3, niin sittenhän tauollakin ja väleissä kerkeisi ajamaan testiradallakin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #28 : 15 Syyskuu, 2010, 17:55:58 »
Meinasinkin ennen kisaa. Siten vain, että kisaradat tai niiden paikat olisi jo suunniteltu. Aina jollain on aikaa ajella ennen kilpailun aloitusta tai luokkien välillä. Varsinkin jos ajomuoto on 3 tauko 3, niin sittenhän tauollakin ja väleissä kerkeisi ajamaan testiradallakin.

Juuri tätä itsekin meinasin, tällöin hyöty on suurin, täytyy pistää suunnitteluun.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #29 : 26 Syyskuu, 2010, 14:12:10 »
Muutama muutos tiedossa:

Peruutuksesta: jokaisella porttivälillä esim. lähtö-100, 100-150, 150-200 jne... saa peruutta vain kerran.
Eli jos joudut tilanteeseen, jossa ajat miltein portin ohitse, niin saat kerran peruuttaa (valutus tulkitaan
samoin peruutukseksi).

Uusintayrittämisestä: linjakorjaus, jonka pystyy suorittamaan ilman peruutusta on ilmainen aina 250-300 porttivälille
saakka, eli uusintayritysmiinusta ei tule muilta kuin viimeisiltä porteilta, jos uusinnan joutuu tekemään. Uusinnan virheet
ovat samat kuin peruutuksen -50p ja sen saa tehdä kerran.

Jos nyt vielä on joitakin kysymyksiä, ehdotuksia tms.. niin asiaa esille, tämän kuun päättyessä olisi tarkoitus julkaista
ensikauden pakettia. Autorajoitukset eivät ole muuttumassa, joten hätää ei pitäisi olla ja kisasääntöjä ehtii vielä päivittää
ennen kaudenalkua, mutta parempi mitä vähemmän. Kesken kauden EI aleta tekemään sääntömuutoksia.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #30 : 06 Joulukuu, 2010, 13:39:24 »
Muutama muutos tiedossa:

Peruutuksesta: jokaisella porttivälillä esim. lähtö-100, 100-150, 150-200 jne... saa peruutta vain kerran.
Eli jos joudut tilanteeseen, jossa ajat miltein portin ohitse, niin saat kerran peruuttaa (valutus tulkitaan
samoin peruutukseksi).

Uusintayrittämisestä: linjakorjaus, jonka pystyy suorittamaan ilman peruutusta on ilmainen aina 250-300 porttivälille
saakka, eli uusintayritysmiinusta ei tule muilta kuin viimeisiltä porteilta, jos uusinnan joutuu tekemään. Uusinnan virheet
ovat samat kuin peruutuksen -50p ja sen saa tehdä kerran.

Jos nyt vielä on joitakin kysymyksiä, ehdotuksia tms.. niin asiaa esille, tämän kuun päättyessä olisi tarkoitus julkaista
ensikauden pakettia. Autorajoitukset eivät ole muuttumassa, joten hätää ei pitäisi olla ja kisasääntöjä ehtii vielä päivittää
ennen kaudenalkua, mutta parempi mitä vähemmän. Kesken kauden EI aleta tekemään sääntömuutoksia.

Miksi tuo yksi pakki/ porttiväli? Tuleehan siitä enemmän miinuksia kuitenkin jos kaksi kertaa peruuttaa. Mieluusti en tätä sääntöä näkisi. Haittaa eniten uusia tulokas kuskeja, jotka tahtovat kokemusta. Joilla yleensä noita pakkejakin enemmän tulee. Saa ainakin enemmän kokemusta radoista pisteiden kustannuksellakin jos tätä sääntöä ei tule.

Samoin kiinteäksi tuon uusintayrityksen rajan tuohon 250p porttiväliin, eikä muuttuvaa kohtaa tuolle. Eli 250porttivälin jälkeen miinukset voimassa ja sitä ennen sallittu ilman miinuksia. Samoin saisi olla sallittu koittaa vaikka 5 kertaa, mutta joka uusinta yritys olisi aina sen -50p

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #31 : 19 Joulukuu, 2010, 12:08:34 »
Jäänyt kommentoimatta, mutta nyt:

RC Foff Finland Cup EI OLE mikään parin auton puulaakicuppi, vaan suomenlaajuinen virallinen kisakausi.
(älkööt ottako pilkunkiilaajat totissanne virallista kantaa, en jaksaisi vääntää pilkkumarttakerhoa)
Täten sen kisallisuus on kova, kuten tasokin. Se ei missään nimessä ole helpoin lähtökohta lajia aloittelevalle,
eikä ole oikein ohjata aloittelevaa siihen ajatusmaailmaan, että pakkeja voi vain ottaa. Treenata voi joko
tietämällään montulla / tulla RFOT:n kanssa ajamaan puulaakikisoihimme, eivät maksa ja kokemusta saa varmasti,
niissä linjaus on myös rennompaa, eikä oteta ihan yhtä kovinkourin, mutta RCFFC otetaan.

Linjamuutoksissa linjaus tulee olemaan se, että 250-300 välissä linjakorjaus maksaa -50/kerta ja 3 kertaa on max.
0-250 välissä korjaus on ilmainen, mutta yhden porttivälin välillä saa tehdä maksimissaan 3 korjausta. Eli kolmesti
voit muuttaa korjaten lijaansi, neljäs tietää suorituksen keskeyttämistä.

Finland Cup muuttuu vuosi vuodelta ja kisallisuus + taso kovenee sen myötä, se on väistämätöntä. Linjaus tulee
olemaan tiukka, silloin parhaat erottuvat ja taktikkakanta tulee paremmin esille. "ei voi vain sähläten viidellä pakilla
kirmata maaliin, vaan tulee todella tuntea mikä kannattaa, mikä linja toimii ja mihin uskoo".
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN