Kirjoittaja Aihe: Yleissäännöt (vanhat)  (Luettu 1882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Yleissäännöt (vanhat)
« : 01 Elokuu, 2009, 13:07:08 »
Kauden 2010 yleissäännöt

Rc Foff Finland Cupin kausi 2010 tuo tullessaan samoja vanhoja (hyviä) sääntöjä,
sekä liselmiä porsaanreikien täyttöä varten. Tarkoituksenaan pitää säännöt kuitenkin
selkeinä, mutta samalla tiukentaa kisoja.


Virhepisteet

Virhepisteitä jaetaan muutamista erilaisista ”virheistä”, joita radalla ja ajossa voi tehdä/tapahtua.
Virhepisteet miinustetaan radalta saaduista pisteistä. Missään tapauksessa pisteet eivät voi
kuitenkaan mennä miinuksen puolelle, eikä virhepisteitä rokoteta näin ollen toisilta ajetuilta radoilta.



Ratamerkkiin kosketus -20vp
# Kosketus ratamerkkiin yhdellä tai useammalla pyörällä. Auto saa mennä merkistä ylitse miten tahansa,
kunhan jokin osa autosta koskettaa porttia. Mikäli auto ei osu merkkiin ollenkaan, tulkitaan suoritus
siihen kohtaan päättyväksi.


Ratamerkkiin kosketus 300p porteilla -10vp
# 300p porttien kohdalla tolppaan osumisesta annetaan puolet virhepisteistä. Eli kun,
normaalisti osumisesta saa -20vp, niin 300p kohdalla saa -10vp. Yleensä 300p porttimerkit
ovat radan viimeiset merkit ja ainoat, joihin kyseinen -10vp pätee.


Kaatuminen Suoritus päättyy
# Mikäli kaadut tai kierähdät kyljen/katon kautta ympäri, päättyy suorituksesi siihen paikkaan.
Tämä tulkitaan kaatumiseksi. "Savetuksia" lukuunottamatta tuomari tulkitsee normaalin kaadon
kaadoksi, auto ei ole kaatunut, jos sen katto/sivut eivät kosketa maata.

# Nopeusjaksolla saa jatkaa, vaikka kaatuisi, jatkaa saa jos pystyy. Esim. jos heität katonkautta
ympäri, saa jatkaan normaalisti nopeusjaksoaan.


Peruutus -50vp/peruutus
# Peruutus maksaa 50 virhepistettä per. kerta. Yhdeksi peruutukseksi tulkitaan peruutus, jonka jälkeen
on annettu kaasua/liikuttu eteenpäin. Tämän jälkeen tapahtuva peruutus tulkitaan jo toiseksi peruutukseksi.
Peruuttaa saa aina edellisille porteille (taka-akselillaan), mikäli auto menee selvästi enemmän porttien alitse,
tulkitaan suoritus siihen paikkaan päättyväksi.

# Yksi peruutus on peruutus, joka menee koko ajan taaksepäin. Mikäli jossain vaiheessa auto liikkuu eteenpäin
on peruutus päättynyt. Esim. Jäät kiinni, peruutat 1 metrin ja pysähdyt. Jatkan hetken kuluttua peruuttamista
ja pysähdyt = tämä on yhtä ja samaa peruutusta niin kauan, kunnes liikut eteenpäin. Esim. Olet peruuttanut
pysähdellen samalla tapaa kuin äsken, nyt lähdet eteenpäin, mutta jäät kiinni ja peruutat uudelleen yhden
metrin verran = nyt koossa on kaksi peruutusta.

# Valuttaminen tulkitaan peruuttamiseksi ja siitä rangaistaan samalla virhepistemäärällä. Valuttamiseksi tulkitaan
kaikki toimet ja tapaukset, joista kuljettaja saa merkittävää etua radalla. Valuttamisen hyödyllisyyden tuomitsee
loppupeleissä kilpailun tuomari. Valutuksista joista ei hyödytä esim. linjallisesti ei tulkita peruutusta.




Autojen vaatimukset
Rc Formula OffRoadissa ei ole suurta määrää vaatimuksia autojen suhteen, mutta muutama peruspilari
on silti hyvä muistaa autojen suhteen. Autoihin kohdistuvilla vaatimuksilla pyritään sääntelemään hieman
lajiin sallittuja autoja ja samalla luodaan tietynlaisia luokkia. Tulevaisuudessa laji  kehittyy varmasti
tarkemmaksi sääntöpiirteiltään, mutta alkuun edetään mahdollisimman monipuolisella tavalla, jotta
ajaminen on edelleen rentoa ja hauskaa.


Autot kuuluvat osapuilteen joihinkin luokkiin:


Modified = 1:10
Unlimited GP = 1:8
Unlimited EP = 1:8

Muutamissa luokissa autoja on kuitenkin pidennetty, jolloin skaalakin muuttuu.
Autojen tarkat mittarajat on ilmoitettu tarkemmin kunkin luokan omissa säännöissä.


Sääntöjenmukaiset renkaat:
Autossa tulee olla sääntöjenmukaiset renkaat. Renkaiden ei tarvitse olla laparenkaat, mutta yleisen
suosituksen mukaan laparenkaat ovat lähes ehdottomat hyvän suorituskyvyn kannalta, mutta eivät
ole pakolliset kilpailemiseen.


Mönkijän kori = Kielletty


Auton kori:
Kilpailtaessa autossa tulee olla kori. Korissa tulee olla katoksi ja kyljiksi tulkittavat osuuudet.
Mitä ”foffimaisempi”, sitä parempi ja arvostushan foffarimaisempaa autoa kohtaan on sitä
suurempi. Ketään ei kuitenkaan karsita crossikorin takia, mutta edellä mainittu mönkijän kori
on ehdottomasti kielletty.



Luokat
Rc Formula OffRoadin kaudella 2010 on mahdollisuus ajaa kolmessa eri kilpailuluokassa. Viime kaudella
Rc Foff Finland Cupissa ajettiin viittä eri luokkaa, mutta tällä kaudella ajetaan täyspainotteisesti
kolmessa luokassa. Kukin kuljettaja voi maksimissaan ajaa yhdellä autolla/luokka, eli 3 autolla koko
kilpailussa. Samalla autolla saa maksimissaan ajaa kaksi eri kuljettajaa.

Modified: 1/10 autot
Esimerkki auto: Axial AX10, Mad Truck, HPI MT2
Renkaat esim. Sand Paw, Panther, Paddle Med tai Slingshot.
Rengassääntö: renkaan halkaisija lavasta mitattuna oltava 6-13cm

Unlimited GP: 1/8 autot
Esimerkki auto: Hognor, Hellfire, Savage, Mad Force
Renkaat esim. Maxx Paddle, Panther.
Rengassääntö: renkaan halkaisija lavasta mitattuna oltava 13-18cm

Unlimited EP: 1/8 autot
Esimerkki auto: HB Lightining Stadium, E-Maxx, Twin Force
Renkaat esim. Maxx Paddle, Panther tai 40-series.
Rengassääntö: renkaan halkaisija lavasta mitattuna oltava 13-18cm



Renkaankoon mittaaminen:

Renkaan koko mitataan lavasta-lapaan - "päästä-päähän" menetelmällä.

Huom. Nämä rengaskoot määritelty kauden 2009 päätteeseen tiedetyistä markkinoilla olevista
laparenkaista. Tilanteen mukaan, uusien renkaiden tullessa, voidaan muuttaa koko rajoituksia
vastaamaan uusia laparenkaita. Kuitenkin nämä mitat on suunniteltu pitäviksi.


Minimi automäärä, jotta luokka ajetaan = 4 autoa
# Jotta luokan kilpailu toteutuu pitää kilpailuun osallistua vähintään 4 kilpailijaa.
Ellei määrää saada kokoon, jää kyseinen luokka ajamatta, muut toki ajetaan, jos
automäärät niissä ovat kohdallaan.



Kilpailun pisteet
Kilpailussa ajetaan luonnollisesti pisteistä. Jokaisen radan maksimipisteet ovat 350 pistettä.
Rc Foff Finland Cup kaudelle 2010 ajetaan 6 jaksoa per osakilpailu. Yksi jaksoista on lisäksi
normaali nopeusjakso.

Jokaisella radalla kerrotaan/merkitään pistekohdat: 100, 150, 200, 250, 300 [maali=350]
Tuomari antaa pisteitä 0-300p väliltä. 300-350 välillä ei ole välipisteitä, sillä 350 pisteen
voi saada vain ajamalla maaliin pystyssä.




Pisteytykset
Kauden jokaisessa kilpailussa kussakin luokassa saa CUP-pisteitä tililleen. Tulevalla kaudella 2010
kaikissa luokissa jaetaan CUP-pisteitä alla olevan kaavan mukaisella tavalla.

01. 20p
02. 17p
03. 14p
04. 10p
05.  8p
06.  6p
07.  4p
08.  3p
09.  2p
10.  1p


# Kaudella ajetaan 6 osakilpailua. Tästä määrästä miinustetaan kaksi kilpailua, joka auttaa niitä,
jotka eivät kaikkiin kilpailuihin ole päässeet ja tiukentaa cupin tilannetta. Luonnollisesti jokaiselta
autolta miinustetaan heikoimmat tulokset.


Mestaruuden / CUP-sijoitusten selvittäminen
6 osakilpailua on ajettu ja on aika laskea CUP-pisteet. Ensimmäiseksi kaikilta autoilta lasketaan
4 parasta sijoitusta kaudelta ja sijat muutetaan pistetaulukon mukaan pisteiksi, jotka lasketaan
yhteen. Tämän jälkeen jokaiselle autolle lasketaan myös kahden miinustetun kisan sijoitukset,
jotka muutetaan samalla tavalla pisteiksi ja lasketaan yhteen.


# Mikäli autot ovat kauden päätteeksi tasapisteissä, ratkaistaan mestaruus seuraavasti:
1. Voittojen määrä
2. 2 sijojen määrä
3. 3 sijojen määrä
4. 4-x sijojen määrä


Jos autoilla on samat sijoitukset näissä neljässä (parhaimmaksi lasketussa kilpailussa), niin
seuraavaksi tehdään näin:

5. Miinustettujen (2) osakilpailun yhteenlasketut cup-pisteet.
6. Miinustettujan (2) osakilpailun sijoitukset.


Mikäli näissäkin tullaan tasapisteisiin, katsotaan jatko seuraavasti:

7. Kaudella ajettujen täysien 350 pisteiden määrä.
8. Kauden 4 parhaan kilpailun kilpailu pisteet yhteenlaskettuna.
9. Kauden kaikkien kilpailujen pisteet yhteenlaskettuna.


Jos edelleen ollaan tasoissa, julistetaan reilu tasapeli!




Nopeusjakso

Jokaisessa kilpailussa ajetaan normaalien ratojen lisäksi yksi nopeusjakso. Nopeusjaksolla nimensä
mukaisesti ajetaan tietty rata mahdollisimman nopeasti ja nopeiten radan suorittanut saa parhaat pisteet.


Nopeusjakson pisteytys:

1./nopein 350p
2.jne... 350p - hävityt sekunnit - virhepisteet

0,1s = -2vp
1s = -20vp
10s = -200vp

Esim. 350p - 3s - 1xtolppa = 350p - 60vp - 20vp = 270p


# Jos pääsee maaliin ajalla millä tahansa, ilman virhepisteitä saa 150p automaattisesti.
Mikäli tulee virhepisteitä, miinustetaan ne saavutetuista pisteistä.

# Mikäli ajaa esim. porttiväli 6:n ohitse, saa kiertää kiemuransa ja palata ajamaan porttivälin läpi,
mutta ei saa ajaa muita porttivälejä ennen kuin tämä on suoritettu, eikä saa palata väärinpäin
porttiväleistä, muutoin suoritus katkaistaan.

# Nopeusjakson aikaa otetaan kahdella sekuntikellolla/puhelimella, joista annetaan keskiarvo.



Tuomarointi


Kilpailussa on yleensä yksi päätuomari ja mahdollisesti muutamia muita korvaamassa.
Jokaisen tilanteen määrää/päättää loppupeleissä ylintuomari, joka kaudesta toiseen on ollut
-foff-. Tilanteet, jotka eivät ole selviä on tuomarin valtakuntaa ja tilannetta, josta pisteet
jaetaan. Muut avustajat (nopeusjaksolla aikaa ottavat) toimivat varavirassa auttaen tuomaria
ja antaen tilanteesta tarvittaessa mahdollisia näkemyksiä.

# Tuomarilla on viimeisin päätösvalta.


Päivitetty: 18-11-2009


« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2010, 11:38:16 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN