RC FOFF > Autojen tekniikka

Yleisimmät liittimet ja liitännät RC-autojen sähköissä

(1/1)

Penguin:
RC-autojen sähköissä näkee jos jonkinlaista viritystä, jolla johtoja on liitetty toisiinsa.
Olen yrittänyt tähän koota yleisimmät käytetty liittimet sekä niiden hyviä ja huonoja
puolia.

Ajoakkujen liittimet

Tamiya
Ehdottomasti maailman yleisin radio-ohjattavien autojen akuissa
käytetty liitin. Tamiya aloitti käyttämään tätä liitintä radio-
ohjattavissaan ja liitin sai käyttäjien keskuudessä nimen Tamiya-
liitin. Nykyisin liitin tunnetaan myös kaupoissa tällä nimellä ja
sitä käytetään monissa muissa kuin rc-käyttöön tarkoitetuissa
laitteissa.

Liittimen hyviä puolia on sen yleisyys ja helppo saatavuus.
Huonoja puolia on heikko virrankesto ja vaikea kasattuvuus
ilman tarkoitukseen tehtyjä työkaluja. Liittimelle ei myöskään
ole määritelty selkeää napaisuutta, joten plus- ja miinus-
napoja näkee kytketyn kahdella tavalla. Tästä syystä
onkin aina syytä tarkistaa tapaisuus ennen liittimien
kytkentää.

Tätä liitintä esiintyy vielä jonkin verran akuissa ja autoissa,
mutta käytännössä kaikki nykyiset 1/10-kokoiset ja suuremmat
autot käyttävät niin suuria virtoja, ettei tämä liitin sovellu
käyttöön.

Deans

Deans Ultra on ehkä yleisin Litium-ajoakuissa käytetty liitin.
Yleisyys onkin yksi sen parhaita ominaisuuksia yhdessä hyvän
virrankeston kanssa. Juuri yleisyydestä johtuen siitä on ehkä
enemmän eri valmistajien tekemiä kopioita kuin mistään muusta
liittimestä ja valitettavasti näiden kopioliittimien laatu on usein
heikko. Liittimestä on olemassa myös pienempi versio, nimellä
Deans Micro, mutta tämä ei sovellu käytettäväksi suurempien
virtojen kanssa ajoakuissa.

Alkuperäisten Deans-liittimien mukana tulee kytkentäohje,
jonka mukaan liittimen rungon suuntainen kosketuspinta on
miinusjohtimen liitin ja rungon kanssa kohtisuora kosketuspinta
on plusjohtimen liitin. Valitettavasti tätä ohjetta ei ole kopio-
liitinten mukana ja valitettavan usein näkee kytkentöjä, jotka
on juotettu päinvastoin. Oikeat juotokset ja napaisuus
kannattaa siis tarkistaa näidenkin liittimien osalta.

Liittimen kytkemiseen tarvitaan juotin ja juotostinaa, sekä
sopiva kuumailmapuhallin kutistesukan kutistamiseen. Myös
ilman viimeistä tulee toimeen, kun teippaa juotetut johdonpäät
sähköteipillä. Koska liittimen kosketuspinnat on valettu
kiinteästi liittimen muovirunkoon, on runko altis juotosvaiheessa
liialle lämpenemiselle ja vääntymiselle. Usein näkee myös
tästä syystä johtuvia kosketushäiriöitä, erityisesti kopio-
liittimissä.

Traxxas Hi-Current

Esitellessään harjattomat VXL-mallit Traxxas esitteli myös uuden
suurempia virtoja kestävän akkuliittimen ja luopui aiemmin
käyttämästään Tamiya-liittimestä. Yleistyttyään tämäkin liitin
on saanut kopioiden valmistajat liikkeelle ja myynnissä onkin
huonosti toimivia kopioita, jotka eivät myöskään kestä niin
suuria virtoja kuin alkuperäinen.

Liittimen hyviä puolia on liitinpintojen suuri poikkileikkausala ja
suuri kosketuspinta. Sekä hyvänä, että huonona puolena voi
pitää liittimen tiukkuutta. Se toisaalta varmistaa hyvän
kontaktin ja pitää liittimen kiinni, mutta toisaalta vaatii varsin
paljon voimaa liittimien kytkemiseen ja irroittamiseen.

Kosketuspinnat kytketään juottamalla johtoihin, eikä mitään
kutistesukkia tarvita. Juotosvaiheessa tulee kuitenkin olla
tarkkana, että johto tai juotostina ei mene yli liittimeen
merkityn linjan. Liitinpinnat asennetaan liittimen muovirunkoon
vasta juottamisen jälkeen ja painuakseen tarpeeksi syvälle
ja "loksahtaakseen" paikalleen juotos ei ole saanut mennä yli
pintoihin merkittyjen linjojen. Kosketuspintojen asentamisella
paikalleen vasta juottamisen jälkeen, varmistetaan ettei
muovirunko muuta muotoaan ja mene pilalle lämmön
vaikutuksesta.

Powerpole

Harvinaisempi, mutta esim. Maxampsin akkuihin tehdas-
asennettuna saatava liitin. Powerpole on sukupuoleton liitin,
mahdollistaen ilman välijohtoja mm. kahden tai useamman akun
kytkemisen sekä sarjaan että rinnan. Muita hyviä puolia on
liittimen kosketuspinnan suojaaminen liittimen kuorella,
estämään tahattomat oikosulkukytkennät.

Liittimen kosketuspinnat kytketään irrallaan, joko puristamalla
tai juottamalla toisesta päästään putkimaisen kosketuspinnan
sisään työnnetty johto kiinni. Liitin on mitoitettu pitkäkestoisesti
30 A virroille ja kosketuspinnan putki vastaaville johtimen
paksuuksille. RC-käytössä suuretkaan virrat eivät kuitenkaan
kestä kuin muutamia minuutteja tuntien ja vuorokausien sijaan,
joten liitin sopii suuremmillekin virroille. Itse olen käyttänyt jopa
100 A:n virroilla täysin ongelmitta.

Irrallisten kosketuspintojen päälle tulee eri väriset muovikuoret,
jotka tekevät yhdessä kosketuspinnan kanssa liittimestä
sukupuolettoman. Yleisimmät värit ovat musta ja punainen,
mutta myös muita värejä on kuoriin saatavilla. Liittimiä puristaa
kiinni kosketuspintojen alle jäävä jousi, jonka ansiosta liittimen
resistanssi on hyvin pieni.

Powerpole-liittimiä voi käyttää yksittäiseen johtoon, johtopariin
tai useampaan johtoon. Liittimien kuoret kytkeytyvät kiinni
toisiinsa ja liittimen asentoa vaihtelemalla voidaan mekaanisesti
varmistaa sellaiset liittimet, joita ei voi kytkeä väärin tai väärään
paikkaan, vaikka samoja liittimiä olisi käytössä auton eri johdoissa.

Alkuperäisen patentin rauettua liittimen hinta on laskenut, kun eri
valmistajat ovat alkaneet valmistaa sitä. Yleisimmin käytetyn koon
lisäksi siitä on myös eri kokoversioita ja sitä on erilaisella
virrankestolla. Perustoimintaperiaate kuitenkin aina sama. Eri
valmistajien liittimissä voi esiintyä pieniä mittaeroja, joten
yhteensopivuus kannattaa varmistaa tai käyttää vain yhden
valmistajan liittimiä.

Putkiliitin

Putkiliitin on enemmänkin liitintyyppi, kuin mikään tietyn
määrittelyn mukainen liitin. Liittimiä on eri kokoisia ja erilaisilla
profiileilla. Tätä liitintyyppiä käytetään kun halutaan suurta
virrankestoa, helposti kiinnitettävää ja hyvin kiinni pysyvää
liitintä. Markkinoilla toki on myös tästäkin liitintyypistä ns.
halpamalleja, joiden osalta edellä mainitut ominaisuudet eivät
aina toteudu.

Putkiliittimiä on ilman suojausta ja suojauksella, sekä yksittäisiä
liittimiä että suojauksella, joka tekee kahdesta liittimestä parin
plus- ja miinus-liittimineen. Yleisimmin johdot kiinnitetään
liittimeen juottamalla, mutta myös ruuviliitoksia näkyy.
Parhaimman sähkönjohtavuuden saa kuitenkin juotetuilla
liittimillä.

EC3-liitin

EC3-liitintä näkyy käytetyn ainakin Losin autoissa ja niihin
tarkoitetuissa ajoakuissa. Liitin on eräänlainen putkiliitin,
kohtuullisen helppo kytkeä ja irroittaa, mutta ei aukea liian
helposti. Liittimen sekä uros-, että naaraspuolen päällä on
suojaus, joka estää tahattomat oikosulut.

Johdot liitetään kosketuspintoina toimiviin putkiin juottamalla,
jonka jälkeen kosketuspinnat työnnetään suojakuoreen. Liitintä
ei voi kytkeä vahingossa väärinpäin.

Liittimestä on myös hyvin samannäköinen, mutta suurempi versio,
joka tunnetaan nimellä EC5. Liittimen perusidea on täysin sama
kuin pienemmässä versiossakin, mutta suuremman pinta-alansa
johdosta EC5-liitin kestää suurempia virtoja.

Sokeripala

Ei oikeastaan millään muotoa RC-autoliitin, mutta kun näitäkin
siellä täällä näkee, niin listataan tämäkin.

Kyse on enemmänkin liitinrimasta, johon johdon päät kytketään
työntämällä ne liitinrimassa olevaan putkeen ja ruuvamalla
putken kanssa kohtisuoraan oleva ruuvi kiinni, siten että johto
puristuu ruuvin ja putken väliin. Periaatteessa mitään
esiasennuksia ei tarvita, vaan ainoastaan sopiva ruuvimeisseli
johtojen kytkemiseksi ja irroittamiseksi.

Mikäli liitäntää käyttää ajoakkujen kytkemiseksi, tulee sokeripala
liittää aina akunjohtoihin, eikä irroittaa niitä. Kytkettäessä akkua
autoon, kytketään aina nopeudensäätimen, UBECin tai muun
virtaa käyttävän laitteen johdot akussa kiinni olevaan
sokeripalaan. Näin varmistetaan, että akun johdot eivät kosketa
toisiaan ja aiheuta oikosulkua.

Sokeripalan hyvät puolet rajoittuvat mainittuun helppoon
käyttöönottoon. Koska ruuvi jatkuvasti käytettynä kuluttaa
johdon päätä, tulisi siihen käytännössä asentaa joko puristettava
holkki tai juottaa johdonpää, jotta johdon sähköiset ominaisuudet
säilyisivät. Suojaamaton johdonpää likaantuu helposti, eikä johda
sähköä siten kuin suojattu johto tai aiemmin mainitut liittimet.

Jos sokeripala soveltuu johonkin hyvin, niin sellaisiin liitoksiin, joita
ei tarvitse purkaa auki usein, mutta jotka on kuitenkin haluttu
jättää helposti purettaviksi.

"Vain miehille, jotka kulkevat omia polkujaan."

Abiko

Abiko-tyyppiset liittimet on yleisesti käytettyjä autojen ja
muiden kulkuneuvojen sähköissä, lisälaitejohtojen ja releiden
kytkennässä. Näitäkin on tullut kuitenkin RC-autoissa vastaan,
joten mainitaan nämäkin.

Kyse on lattaliittimestä, jolla on erillinen uros- ja naarasliitin.
Liittimet asennetaan puristamalla liitin johdon päälle erillisillä
puristuspihdeillä. Liitin on aina johtokohtainen, eikä niitä voi
kytken yhteen rinnakkain. Tästä aiheutuu selkeä riski akkujen
kytkennässä, että voidaan varmistua oikeasta napaisuudesta
kytkennässä.

Abiko-liittimiä on yleisimmin kolmea eri kokoa eri paksuisille
johdoille. RC-käytössä näistä ainostaan suurin on edes
auttavasti riittävä. Liittimiä on sekä suojattua, että
suojaamatonta tyyppiä, joista suojatun tunnistaa naarasliittimen
päällä olevasta koko liittimen mittaisesta suojakuoresta.

Vaikka Abiko-liitinten virranvälityskyky vielä voikin riittää, ei niitä
voi missään tapauksessa suositella ajoakun liittimiksi. Liittimet
hapettuvat helposti ja oikosulkukytkennän vaara on ilmeinen.

Jos tässä olisi tältä päivältä. Tarkoitus jatkaa juttua myöhemmin kirjoittamalla
vastarinakkujen, servojen ja moottoreiden liittimistä ja mitä kaikkia sähkölaitteita
näissä vehkeissä onkaan.

Kommentit tervetulleita. Päivitän lisäykset tähän aiheen ensimmäiseen kirjoitukseen
josta ajatuksenani oli kasata jonkinlainen tietopaketti eri liittimistä.

Zarizi Tech:
Hyvä teksti. Tätä kannattaa mainostaa muillakin foorumeilla! Ja sokerinpalat pääsivät arvoonsa!  ;D

SlidSlide:
Voi sen pyhäpäivän noinkin käyttää :). Laitoin pysyväks.

tuunari:
Itse tulen kokeilemaan jatkossa näitä akun ja noparin välissä. Vaikuttavat asiallisilta.

edit:linkki korjattu

matti.l:

--- Lainaus käyttäjältä: tuunari - 10 Joulukuu, 2009, 12:48:56 ---Itse tulen kokeilemaan jatkossa näitä akun ja noparin välissä. Vaikuttavat asiallisilta.



--- Lainaus päättyy ---

Hienosti ovat toimineet nuo ainakin omassa käytössä. Viime kaudella oli Ep autosa tuollaiset käytössä. Deansseja paremmin musta toimivat. Noita tulen itse pelkästää tulevaisuudessa käyttämään, kun omat deans varastot tuosta hupenevat.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta