Kirjoittaja Aihe: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto - Suora siirto offista projektimielessä tänne  (Luettu 7037 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Suunnitteilla on hieman yllättäväkin veto tähän väliin. Nyt siis jatkuu jo lähes unholaan jäänyt projekti - vahvasta polttismonsusta tiukka harjattomilla siunattu foffari. Ajatus uuteen alkuun lähti siitä, kun näin Foff:in tekemän helltoyn rinteessä. Samaanhan en pääse taidoillani, mutta ehkäpä pari mutkaa voi oikaista pussillisella oravan nahkoja. Nimittäin katselin rc-monsterin tarjontaa ja silmiini pisti muutama moottoripukki, jota he tarjoavat. Osaisiko joku sanoa, sopiiko joku noista moottoripukeista tohon ek4. Välityksestä ei niinkään tarvitse välittää, koska alennin hommataa joka tapauksessa.

Tässä rc-monsterin moottoripukit:
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=LSPmotormount
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=RCMcrbuggymount
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=RCMCRT1

Tässä on ek4. Se on hyvin samankaltainen hobao hyper 7 kanssa. Ei kannata välittää omasta moottoripukistani, ei kannata edes vaivautua kommentoimaan  ;). Kyllä se sentään hetken aikaa toimi, mutta välitys ei ollut suotuisa.. Seurauksena siitä 9920 säädin sanoi itsensä irti.



pari lisäkuvaa
http://slid.kapsi.fi/RC/Projektit/EK4%20BL/kuvia%20064%20(Small).jpg
http://slid.kapsi.fi/RC/Projektit/EK4%20BL/kuvia%20066%20(Small).jpg
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2008, 12:08:39 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:01:15 »
Kyl se sen hetken toimi kivasti, mutta mun luottoni ei kuitenkaan lepää tossa. Siinä on heikot kohtansa, joiden en usko kestävän foffissa. Nyt onkin kehitteillä aivan uusi idea koko voimansiirron vaihtamisesta.

Foff:in kanssa juttelin rc4wd R2:sta. Jos hankkis semmosen http://rc4wdstore.com/product_info.php?cPath=64&products_id=515 ja sitten pari http://rc4wdstore.com/product_info.php?cPath=63&products_id=195 . Täten saisin uusittua voimansiirron ja välityskin olis suotusampi. Jos ei muuta, niin ainakin todella harkitsemisen arvonen idea. Ainoa tossa R2 mietityttää, kun se on suunniteltu tlt-luokan akseleille. Isompiin autoihin suositellaan R1, mutta se maksaa taas yli 2 kertaa niin paljon.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #2 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:01:29 »
Jotenkin ihmeen kaupalla multa löyty 12t mod1 pinjoni :o. Se oli mieluisa yllätys tähän väliin ja kokosin tänään ajan kuluksi ek4 voimansiirron paikalleen. Asettelin moottoripukin kiinni ja porasin hieman lisää säätövaraa toiselle ruuville. Nyt säätövaraa on riittämiin 10t - 20t. Havaitsin hieman jäykkyyttä, joka johtui moottoripukin asennosta. Sitä liikuttamalla taaksepäin ylhäältä, jäykkyys katosi. Vakioasennossa se kuitenkin jatkuu. Luulisin että johtuu max parin millin heitosta sen ja alustan välisessä tilassa. Pukkia pitää mitä ilmeisemmin hioo hieman.

Kävin juuri testaamassa kisasta jääneellä tyhjällä akulla. Ilokseni huomasin auton lähtevän kohtalaisesti tyhjälläkin akulla ja kulkikin ihan mukavasti. Spurri on joku vakio 64 - 68t ja pinjoni on se 12. Huomenna aion kokeilla täydellä 7,2v akulla. Mikäli tehoa ei ole riittämiin, aina voin heittää mukaan toiset 7,2v.

Miinuksena voisin sanoa sen, että spurri ja pinjoni on molemmat metallisia. Toinen pitkällä aikavälillä auton kuntoa rassaava tekijä saattaa olla rohina, joka kuuluu aina lähtiessä. Spurrikaan ei aina jaksa pyöriä ja lyö pinjonia takasin lähtiessä - varmaankin normaalia väännöttömillä moteilla, tai sitten johtuu ampeereista ::)..

Pinjoni on värjätty kultaisella värillä ja pienen testituokion jälkeen (ajomatka yhteensä 100m) se alkoi hävittää väriä ja hopeoitua pintaa tuli esiin juuri hammasväleissä. Tosin onhan siinä kaks metallipintaa kosketuksissa toisiinsa. Onko tää normaali ilmiö?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:01:42 »
Eli nyt kun on päästy laskujen makuun, laskin pari juttua hyvikseni. R2 toimisi minimissään 2,33:1 tehokkuudella. Nykyisillä säädöillähän auto ei suostu nousemaan edes ojan pohjalta, mutta onkohan toi alennus liian suuri? Haluaisin kuitenkin jonkin verran huippunopeuttakin.

Auton speksejä

Spurri pinjoni 60/12 = 5
Akselit 3,8554
Kokonaisvälitys: 3,8554 x 5 = 19,277

Akku 7,2v
Moottori 4000rpm/u = 4000 x 7,2 = 28800
Renkaan halkasija n. 12cm (kovaa pintaa, joka ei taivu auton painosta)

Tossa kätevä laskuautomaatti http://scriptasylum.com/rc_speed/_top_speed.html .

Ton mukaan huippunopeus olis 36km/h, mutta se on vain arvio. 12 voltilla kyseinen mittari näytti 72km/h, joka ei voi olla mahdollista. Tosin 60km/h voisi olla lähempänä. Jos ajaisin 12 kennolla ja R2 alentajalla, niin tällöin saavuttaisin moninkertaisen väännön nykyiseen ja saisin pidettyä sen about 40km/h nopeuden. Kuullostaa mehevältä ::).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #4 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:01:54 »
Tuli mieleen nyt kun tilausta pitäisi lähettää liikkeelle, että onkohan toi akseli liian heikko foffiin.. Luulisi vääntyvän vähänkin kovemmassa tärähdyksessä. Nyt neuvoja tai mielipiteitä, että saan ton tilauksen lähtemään (jos edes lähtee). Jos varaosia löytyis kyseiseen voimansiirtoon, niin uskaltaisin tilailla riskin alla, koska ainahan osan voi vaihtaa ja miettiä koko voimansiirrolle toisen käyttötarkoituksen vaikka 2,2 autoon.

Tossa on vielä kuva siitä
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #5 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:02:09 »
Tarkotus olis ostaa ek4 projektiin laparenkaat sen vakiovanteille. Tällä hetkellä varmimmat on Maxx Paddlet, mutta kiikarissa kohoaa myös uusi tulokas kokeilu mielessä http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXRMR7&P=7 . 3cm korkeammat, joten välitystä täytyisi isontaa ja sen isonnus taas on bonusta, sillä voimansiirron pienin välitys on melkein liiankin pitkä.

Onko kellään mitään mielikuvaa, mikä näissä renkaissa eroaa selvästi Maxx Paddleista paitsi koko. Maalaisjärkeen perustuvia vinkkejä voi esittää, sillä tällä hetkellä aivosolut toimivat perusteholla rekisteröiden ainoastaan nälän ja unen :)..

Sand Buster Paddle http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXRMR7&P=7
Maxx Paddle http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAHA3&P=7
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #6 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:02:25 »
Siellä on pari kuvaa, kun mod1 on kiinni http://slid.kapsi.fi/RC/Ek-4%20S2%20BL/Moottoripukki/ (vika kerta kun jää välejä). Hienostihan se siinä pysyi. Ainoa ongelma oli juuri välitys, 2:1 alennin kiinni ja se on siinä. Dark Crusherilla samaa ongelmaa hyperinsä kanssa - tökkimistä ja pinjoni kuluu kosketusosastaan.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #7 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:02:44 »
Kyselin liikkeestä ja R2 on sopiva myös vähän rajumpaan menoon. Samaan syssyyn tilasin 9cm - 12cm rankasija akselin  ;D.

Tänään kokeilin hieman rakennella uudestaan gd600 alentajan kanssa. Täällä (pahoittelen yli-isoja pikkukuvia) tämän päivän rakentelutuokioista. Mittailin kaiken perusteellisesti ja tulin siihen tulokseen, että se on kiikun kaakun saanko R2 toimimaan nykysillä vetareilla. Emaxxista voisi saada korvaavat vetarit tilalle. Onko muuten emaxxin vetareissa liikkumavaraa (esim lootaan menevissä kardaaneissa)?

Päivän päätteeksi pääsin kokeilemaan autoa 2,5 alennuksella. Ensi vaikutelma oli mahtava. E-maxxin spurri toimi kuin nakki hodarin väliin. Kaikki tuntui olevan täydellisesti! Kunnes pääsin kaasuttelemaan hieman kovempaa ja rattaat rupes ruikuttaa. Alentimesta oli kulunu pinjonin kanssa kosketuksessa oleva ratas. Olisiko sitten sen takia, ettei sen vakiorattaat kestä näin kovaa menoa  ::). Tässä rikkoontuneet hampaat.

Nopea ensivaikutelma 2,5:1 välityksestä:

- Maksimaalista nopeutta oli riittävästi
- Alun lähdöt olivat suht hyviä, mutta paremminkin olisi voinut lähteä (pientä pätkimistä vieläkin)
- Kunnon vastuksen kanssa en päässyt rinnakkain, mutta olettaisin auton menevän helposti rinteessä
- gd600 miinus on heikot rattaat

R2 odotellessa...
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #8 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:02:59 »
Ja väärässähän olin.. Muovirattaat kesti tämän illan testit erinomaisesti, kiitos Divin kohdistusvinkille  ;). Ite en oo koskaan perustanu "ylitarkkuuteen", joten ei ihme että rattaita on paukkunut aikojen saatossa :D.

Ja tarkemmin testiin. Välitys oli aivan mahtava! Nopeutta löytyi juuri sopivasti ja kiihtyvyys oli erittäin tehokas. 2,5:1 oli täydellinen lisä tohon autoon. Hieman tökkimistä vielä ilmeni, mutta saattanee johtua yhä edelleen moottorin nielemistä omena-ampeereista. Pinjoni oli 22t, joten jos välitys tuntuu pitkältä, niin on varaa pudottaa sitä 14t saakka. Tänään kokeilin 4 jousisetupia ja se on aivan liian vähän ottaen huomioon, että vakiosetup on 7 jousta (3edessä, 4 takana). Vkl mennessä väsäilen hieman autoa ja parantelen setupeita. Viimeistään pe on luvassa informaatiota lopullisista kisasäädöistä.. Aivan, auto on osallistumassa näillä näkymin seuraavaan kilpailuumme.

Pitäisi vielä saada se läskiäinen mahtumaan twiniin  ???, niin kahden auton varustus olisi taattu.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #9 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:03:15 »
Rc4wd-tilaus saapui jokin aika sitten. Mukana tuli edellä mainitut tavarat. Tänään kokeilin sovitella niitä autoon ihan sähköjen kanssa. R2 kesti hyvin kaasuttelut ilmassa. Ajattelin sovittaa voimansiirron autoon siten, että ruuvaan sen vaakatasoon erilliselle laatalle, joka taas on ruuvattuna pohjan alkuperäisiin reikiin. Ratkaisu on väliaikainen, koska en ehdi visioimaan nyt mitään pysyvämpää.

Tänään aloitin myös renkaiden liimaamisen vanteille. Kyseessä on maxx paddlet ja ek4 alkuperäiset vanteet. Surukseni huomasin, että vanteet on liian leveät ja liian matalat, joten liimaus jälki on TODELLA huono. Toivotaan liiman ottavan edes jotenkin kiinni, että saan auton tiimimme suurimpaan foffikilpailuun.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #10 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:03:30 »
Ei siinä oikeen muuta vaihtoehtoa ole, kun pistää iso ryöppy liimaa ns löysään kohtaan tai sitten ottaa toiset vanteet. Kävin äsken testaamassa nurmella ja renkaiden liima pysyi hyvin. Se oli loistava uutinen. Vieläkin loistavampi uutinen on se, että sain ek4 projektin todella hyvälle mallille. Nyt on R2 kiinni välijalustalla, vetarit paikoillaan, akut sijotettu keulaan (hankin pidikkeen myöhemmin) ja muutkin osat on löytänyt paikalleen.

Ensimmäisille testeille lähdettiin 9 kennon akun voimin. Autossa on kiinni bkoon warrior 12020 ja wanderer 20s8 moottori. Lusmut asetukset, mutta en jaksanut irrottaa mamba/feigaoo twinistä. Pinjoni 19t. Ensivaikutelma oli tietenkin iloinen, koska auto toimi juuri niin kuin pitikin - ei hajonneita osia ensi kaasulla 8). Totuteltuani huomasin, että auto ei lähde kuin tykin suusta, vaan odottaa hetken ennen lähtöä. Ilmeisesti se 0,2 - 0.5sek viive johtuu alentimesta. Huippunopeus autolla ei ole mikään erikoinen, meni ehkä 30km/h maksimissaan. Täydellä kaasulla rattaatkin winkuu mukavasti. Erittäin positiivisena huomasin, että etupää ei lähde yhtä raivokkaasti mukaan kuin takapää, joka taas auttaa kääntöön. Servona oli tuore airtronicsin 359, enkä rehellisyyden nimissä pitänyt sitä testien perusteella mitenkään ihmeellisenä. Kyllä helltoyn kopropo on paljon parempi, mutta uskoisin ton olevan ihan riittävä.

Uskoakseni paljon saadaan aikaiseksi, jos heittäisin mamba/feigaon kiinni ja niin suuren pinjonin kuin mahdollista pinjoni. Kennojakin saisi lisättyä 16 asti, mahdollisesti 18, kunhan muistaa pitää lämmöt aisoissa. Arviolta 12h on mennyt autoon nyt kahden päivän aikana. Hustler jakaa ek4 kanssa tämän ajan. En oo ollu koko aikaa ruuvari kädessä, mutta pääsääntöisesti olen koko ajan touhunnut auto(jen) kanssa, jos nyt välillä hieman levähtänyt ja syönyt. Aika tutti-frutti olo :D.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #11 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:03:45 »
Suuri kilpailumme päättyi noin 7h sitten. Kaksipäiväinen aurinkoisilla montuilla (varjossa +25) ajettu kilpailu testeineen koetteli autoje toden teolla. Hieno hiekka tunkeutu jokaiseen väliin autoissa hieroen ja kuluttaen metallinkin edestään. Kivet vetarien välissä vastaavat suolaa haavoissa. Suorituskykyä oli paljon ja risat, hajonneita osia vähän, mutta riittävästi.

Se että pitää johta pätkillä 1 - 8 kymmenestä on ennennäkemätön suoritus foffikilpailuissamme. Tulokkaalta se on vielä suoritus, joka ei jää unholaan tiimimme sisällä.
Vastassa historiamme kovimmat foffiautot;

*Helltoy - historiamme ylivoimaisesti paras foffiauto. Twineillä ei mitään sanaa tälle. Menee pakilla ne radat, joita twinit ei voi uneksiakaan.
*Tipsy - viime vuoden toinen. Uskomaton balanssi ja erittäin hyvä moottorivalinta. Kuskilla ajotaitoa.
*Apophis - aloitti tällä kaudella. 2 kilpailua - 1 voitto, 1 kolmas sija.
*Zazuki Looser - pieni mutta pippurinen. Projektiauto, joka vetää jauhot suuhun isommille. Johti kilpailun toiseksi sijoittunutta autoa kevyesti keskeytykseen asti.
* Spiky Spider - vielä keskeneräinen projekti, mutta odotukset kovat. Tulevaisuuden potentiaalinen haastaja.

Kahdeksan pätkää hienosti läpi, paikoin ehkä tuurilla, mutta kuka sen kieltää. Sitten tuli kohtalon pätkä. Korkean nousun jälkeen rattaat takoivat viimeisen kerran rautaa. Rauta muuttui tinaksi ja mureni. Näin päätti Emperorin menestystarina pätkälle 7, josta se sai viimeiset pisteensä. Huolimattoman R2 levyn kiinnityksen vuoksi moottori oli päässyt liikkumaan ja silpoi spurrin ja pinjonin säpäleiksi  :(. Siinä tuli huulta purtua olan takaa. Lähes veren maku suussa pakkasin auton lähtökuntoon, kun kilpailua oli vielä muutama pätkä jäljellä. 7 pätän jälkeen vahvaa reilu 200p johtoa pitävä Emperor joutui luopumaan suuresta unelmastaan, vuoden arvostetuimman foffikilpailumme voitosta. Ja vielä kuskin oman mokan vuoksi  >:(! Yksi ruuvi oli 0,5cm auki ja sen takia meni mahdollisuus upeasta molempien autojen yhteissuorituksen saavutuksesta. Loppujen lopuksi kolme autoa meni Emperorista ohi eikä se päässyt pallille. Ehkä sitten tulevaisuudessa..


Tässä hieman kertausta kilpailusta. R2 oli siis kiinni koko kilpailun ja moottorina oli Feigaon 8XL. Ensimmäisen päivän ajoin 20t pinjonilla, kiitos meloenmetsässä! Se toimi hienosti, tosin nopeutta olisi saanut olla 5 - 10km/h enemmän. Nopeus oli tässä vaiheessa 25 - 30km/h. Ensimmäisen kisapäivän jälkeen pinjonin ruuvi irtosi lopussa ja urakkaa oli tiedossa illalle. Päätin samantien kokeilla kiinni suurempaa 22t pinjonia, että nopeutta saataisiin lisää.

Pinjoni sopi kuin sopikin R2, vaikka rc4wd sanoi 20t olevan suurin mahdollinen. Itse asiassa siihen mahtuisi vieläkin suurempi pinjoni. Tosin käytin feigaon moottorissa adjustable motor mountia, koska moottorin reikäsuunnittelu on jotain todella eksoottista eikä mitenkään ole eduksi tarkoitukseeni. Lootaa kiinnittäessä unohdin sen kohtalokkaan ruuvin kiinnittämisen, joka sitten ratkaisi kisani lopun. Kokonaisfiilis koko lootasta on kuitenkin hyvä. Rattaat kestivät kulumattomina 6 pätkää, vaikka kierrosero crawlingiin on moninkertainen. Tuli todistettua, että R2 kestää ihan hyvin ek4 kokoisen foffiauton, ja sen alennuskin on ihan hyvä, ehkä hiukan liian suuri.

Tulevaisuus näyttää mitä teen R2 suhteen. Nyt lähtee tilaukseen pari settiä vararattaita. Jos nyt ihan äärirajoille haluaa mennä, niin laittaisi vaikka 24t pinjonin kiinni. Varteenotettava vaihtoehto olisi kuitenkin http://rc4wdstore.com/product_info.php?cPath=64&products_id=593 . Tämä 2 vaihteinen loota olis välityksiltään täydellinen foffiautooni. Tosin kyseiset välitykset on 8t pinjonilla, jota ei ole tietääkseni 5mm akselilla, joten en saisi feigaota kiinni mitenkään. Nyt autoni hävisi selvästi nopeudessa muille autoille. Pieni lisäys saattaisi saada ihmeitä aikaan. Päivittelen lisää uusien testejen ja kuvien merkeissä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #12 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:03:57 »
Kirjotetaan nyt kun kerran inspistä on..

Testeissä ilmeni ristiriipuntaa, mutta jousia löysentämällä ongelma hävisi. Nyt on kuitenkin semmonen tilanne, että maavaraa ei ole todellakaan paljon, kun akutkin on edessä. Nyt seuraava hankinta hajonneiden osien uusimisen jälkeen onkin varmaankin uusien jousien hankkiminen. Maavaraa saa korotettua vielä jonkin verran, joka auttaa huomattavasti rinteessä. Setupien hiomista on vielä runsaasti, joten projekti jatkuu vielä pitkään. Tästähän se vasta alkaa, kun auto on ajokelpoinen.

Nopeuttahan saa todistetusti lisää lipojen merkeissä, kuten Foff:kin sai Helltoyhin. Tässä illan mittaan tuli kuitenkin mietittyä eri vaihtoehtoja ja mieleen juolahti hullu visio mahdollisesta setupista 2 vaihteiselle lootalle.

Ensiks clodin alentajan moottoriin http://rc4wdstore.com/product_info.php?cPath=3&products_id=269 . Sitten koko systeemin laittais kiinni lootaan. Saatan olla väsyny ja kirjottaa täysin naurettavuuksia, mutta idea ei ole mahdoton. Jos 2,2:1 on 12 - 13t pinjonilla, niin 18t pinjonilla kokonaisalennuksen sais aika lähelle toivotta, kun otetaan vielä huomioon vaihteiston alennukset. Harmi kun noiden vakioalennusten pinjonin hammaslukua ei ilmoteta. Täytyy vielä tutkailla asiaa..
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #13 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:04:12 »
Vision perään toinen. Tuli mieleen et kääntöä vois parantaa huomattavasti, jos asentais lukottoman keskidiffin kiinni. Samaan syssyyn voisin rakentaa koko välityksen uusiksi. Jonkinlainen mielikuva olisi seuraavanlainen:

- Ek4 perusrunkoon sovitetaan keskelle keskidiffi. Uskoakseni sopii. Ellei sovi, niin laitetaan sopii keinolla millä hyvänsä.
- Että saadaan ideasta oikein hullunkurinen, jätetään moottoripukki tekemättä ja yhdistetään R2 5mm mod1 pinjonilla itse diffin spurriin.
- Modauksiin sopivat vetarit ja muut vehkeet löytyy


Kokonaisuudessaan toivottu tulos olisi seuraavanlainen:

- R2 hoitaa moottorin kiinnittämisen ja alentajan osuuden, välitysten säätövaraa on niin moottorin pinjonin kuin diffin spurriinkin tulevan pinjonin suhteen
- Keskidiffin ansiosta kääntö paranisi, spurrin vaihdos onnistuu ---> säätövaraa senkin suhteen
- Vois pelata lukollisella/lukottomalla voimansiirrolla

Spurrin ja pinjonin vakiovälitys saattais olla joku 4.20. Jos löytäisin R2 vieläkin suuremman pinjonin, niin saisin lisää nopeutta. En oo vielä laskenu tarkemmin R2 välityksiä, mutta veikkaisin väliyksen olevan 10 - 11 24t pinjonilla. Se siis vastais pyöreesti 2,5:1 alenninta. Jos saisin spurrin ja pinjonin suhdetta pienennettyä johonkin 2.5 - 3.5, niin nopeus noin pyöreesti olisi 12 kennolla (ei lipo) todella lähellä 40km/h. Lipo kiinni ja nopeus nousee selvästi 40 paremmalle puolelle. Tässä vaiheessa saattais olla sitten R2 urakan päätepiste. Ainakin toistaiseksi visioissani :D.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #14 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:04:27 »
En nää mitään estettä miksei se toimis. Ainoa on ehkä se, et en oo kovin tarkka poraa kohtalokkaita reikiä pohjalevyyn. Pinjoni ois kuitenkin ihan kiva saada kohdilleen spurria vasten  :).

Tosin koko R2 tulis välilevyllä kiinni, joten välilevyyn saa tehdä epätarkempia reikiä. Kattelen täs vkl aikana, miten idea onnistuis käytännössä ihan tohon vakiomoottoripukkiin (ek4 omaan siis). Jos näyttää siltä et peruskoon diffi sopii helposti pukkien väliin, niin sitten taidan laittaa tilaukseen Spider diffin spurrilla. Projekti on lähinnä visio ens talven säätämisiä varten.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #15 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:04:36 »
Tossa rupesin vähän funtsailee tota viimesintä ideaani. Sinänsä ihan hyvä, mutta välityksen saaminen kuntoon saattaa olla jonkinlainen ongelma, koska taas uusi välitys pinjoni - spurri entisestään lyhentäis kokonaisvälitystä. Ajattelinkin ratkaista ongelman sillä, että pidän foffarini ihan nykyisellään. 24t pinjoni ja lipo alle, niin eiköhän sekin ala liikkumaan  :D.

Ehkä se mielenkiintoinen visio nähdään sitten tulevaisuuden Winter Projectissa..
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Thunder Tiger EK-4sta Foffiauto
« Vastaus #16 : 22 Maaliskuu, 2008, 22:04:53 »
RC4WD potkas uuden ratassetin pari päivää sitten. Laitoin rattaat R2 lootaan kiinni sekä lisäsin iskariöljyä rattaisiin, kun muuta liukastetta ei ollut (tiedä sitten oliko viisasta ::)?) Moottorina on yhä edelleen 8XL ja siinä 20t pinjoni.

P.S
Selailin pari sivua tätä ja tuli ihan hirvee fiilis. En oo upannu paljon mitään kuvia ja topic näyttää hirveeltä tekstiryöpyltä  :o. Oon sanonu varmaan ennenkin, mutta nyt lupaan kuvien tulevan esille tulevaisuudessa :D.

Tämä on jo muualle pastettu, mutta tästä on hyvä aloittaa uusi aika:
Auto voimansiirron osalta valmiina. Lisäkuvia http://slid.kapsi.fi/RC/R2_tyranny/ .

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Tällä hetkellä on ollu visioo tästä autosta modiluokan foffariks.
Pelkään vaan tekniikan painavuuden puolesta, jollen löydä sopivan kokosia renkaita.

Kamat kyllä ois vaikka keskidiffin tekemiseen ja välitysten rajotukseen.
Katsotaan mitä käy..
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson