Aikaraja on umpeutunut ajat sitten, mutta kirjoitan silti mietteitäni SC-luokasta ja sen tulevaisuudesta. En ole muistaakseni julkisesti kommentoinut luokasta, mutta tiimipalstalle olen kertonut mielipiteitäni suorasukaisesti.
SC perustettiin 2010 sitä varten, että ratakuskien olisi helppo päästä foffin pariin ainoastaan renkaat vaihtamalla. Säännöt on luotu rata-autoja koskevien sääntöjen perusteella! Nyttemmin sääntöjä on kevyesti löyhennetty korin ja puskurien osalta. SC-luokkaan kuului olennaisena osana yhteislähtö. Se oli ajomuoto, joka ajettiin montulle rakennetulla radalla. Siinä oli useampi lähtö, jossa karsittiin finaaliin etenevät. Pisteet yhteislähdöstä määräytyivät lopulta sijoitusten mukaan. Yhteislähtö oli todella mukava lisä.
Luokan tarkoitus vakioluokkana rupesi hiljallee rapistumaan, kun yhteislähtö lopetettiin. Viimeisetkin murut rapistui siinä kohtaa, kun rata-autoilijoista suurin osa lopetti ajamisen. Silti luokka on edelleen vakio, eikä anna tilaa kehitykselle. "Vakiosta" on SC:n kautta muodostunut yksi inhokkisanoista: tyylitöntä, sääntöviidakkomaista, luovuuden puutteessa kiemurtelevaa tasapaksua tylsyyttä. Nykyään ei taida olla yhtäkään kilpailijaa, joka ajaa pelkästään tätä vakioluokkaa tai ajaa sitä ykkösluokkana. Minä en ajaisi koko luokkaa, ellei luokan ajattamisen odottaminen olisi vielä tylsempää.
Luokan säännöt on jäänne kaukaisuudesta, eikä palvele tällä hetkellä luokkaa millään tavalla. Luokasta saisi paljon mielekkäämmän, jos sääntöjä voitaisiin löyhentää, esimerkiksi akkujen, renkaiden, rungon ja korin suhteen. Luokassa edelleen voisi ajaa vakio SC-autolla ja radat olisi sen profiilin mukaiset, mitä suurin osa autokaartista edustaa. Mielestäni huono peruste luokan muuttamista vastaan on se, että muutokset toisivat luokkaan ylivoimaisia erillisjoustettuja. Tämä voi kyllä pitää paikkansa jossain määrin, mutta menneisyydessä on nähty, että SC-autolla pystyy suorittamaan ratoja jopa modia paremmin. Lopullinen kilpailuetu olisi todennäköisesti aika marginaalinen, kun radat pysyisivät kuitenkin nykyisellään. Eikö olisi parempi ajaa luokka suuremmalla autovariaatiolla kuin jättää ajamatta kokonaan?
Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, ettei kaikkia kilpailuja kuitenkaan pystytä ajamaan vähäisen osanottajamäärän vuoksi. Valintana voi siis olla kuoleva vakioluokka tai kasvava yleisluokka erillisjoustetuille. Mahdoton nähdä tulevaisuuteen, mutta potentiaali erillisjoustetussa on nähdäkseni selvästi suurempi kuin nykyisessä vakioluokassa.
Sakun Lightweight-tuotanto innosti ajattelemaan, josko muutkin luokat voisivat kokea jotain samankaltaista - uusia innovatiivisia ratkaisuja, jotka lisäisivät halukkuutta osallistua kilpailuihin itse kehitetyillä autoilla. Autojen kehittäminen ja kehityksen tuoman tuloksen näkeminen kiinnostaa jopa enemmän kuin kisojen voittaminen. Suomessa on useampi erillisjoustettu, jonka tiedän suorittavan hyvin foffissa. Niillä ei pärjää modissa ratojen teknisyyden vuoksi, ja SC-luokan säännöt kieltävät osallistumisen. Yleinen erillisjoustettu olisi ratkaisu tähän.
Viestin punainen lanka on se, että kannattaisin luokkaan vapaampia, modimaisempia sääntöjä. Tiukkoja sääntöjä olisi edelleen akseliväli, renkaan korkeus, erillisjousitus, korin autolta näyttäminen. Kyllä, mielestäni on järkevämpää ajaa isommalla autovariaatiolla kuin jättää luokka kokonaan ajamatta.