Yleinen keskustelu > Yleinen Rc keskustelu

Life ohjeita autokäyttöön

(1/1)

Hadesbear:
Life A123 akut

Koska foorumilla on suhteellisen kattava lipoille tarkoitettu ohjeistusosio, niin päätin väsätä myös lifeakuista
kattavan ohjeistuksen. Vaikka omakohtaisesti kokemus on vielä vähäistä olen silti lukenut ja kysellyt, joten
koitan saada mahdollisimman kattavan kokonaisuuden rakennettua, selkeästi. Jatkossa jokainen tietävämpi
voi lisäillä jatkoksi faktoja, niin päivitellään tätäkin.

Seuraavaksi kirjoitettu on osin poimittu täältä: http://wiki.lennokit.net/index.php/LiFe
Mutta omakohtaisten kokemuksien perusteella on kirjoitettu Rc Formula OffRoadia kohtaan liittyviä tekijöitä.
Samaisesta linkistä löytyy myös lifeakuista lisätietoja: akun kasaus ym...

Lifejuttua voi seurata myös laatufoorumi RC10:stä, ohessa linkki:
http://rc10.fi/index.php?topic=19383.0



Miksi valita juuri Life?

Lifeakut eivät välttämättä ole kaikista akkutyypeistä se suorituskykyisin,
mutta lifeakuissa on monta hyvää syytä, miksi juuri lifeakun voisi vaikka valita akukseen.
Turvallisuus suhteessa lipoon on aivan toista maata, lifeakku ei myöskään kuole vaikka
akku menisi alijännitteiseksi. Suurin ja ehkä se mahtavin ero lipoon on latausvirta. Näitä
akkuja pystyy lataamaan normaalilla 2-3C virroilla ja pikalataus jopa 4-5C virroilla! Toiset
kertovat JOPA 8minuutin latausajasta, itse olen saanut akkuni täyteen 4C:n virralla
ladattaessa 12 minuuttiin ja se lipo puksuttaa sillä 1C virralla tunnin latausajoilla, jos edes
riittää... Tämä on kuitenkin valinta, molemmissa akkutyypeissä on edut ja haitat.



Plussat / Miinukset

+ Turvallisuus
+ Suuret purku- ja latausvirrat
+ Suuret C-arvot
+ Balansointi ei läheskään yhtä tarkka kuin lipoilla
+ Akku ei vaurioidu siitä että se ajetaan tyhjäksi
+ Mahdollista ladata hetkessä kenttäolosuhteissa
+ Toisin kuin LiPo-akuilla, loppuvaiheen hidasta latausta ei tarvita
+ Hyvin pidettynä akuilla on jopa 1000 latauskertaa!
+ Edullisia

- Paino (isompi kapasiteettiset akut)
- Malliltaan muita kömpelömpi
- Saatavilla on vain kahta kennokokoa, rajoittaa akkupaketin kapasiteettia
- Akku ei juuri varoita tyhjenemisestä; on syytä käyttää ajastinta eikä luottaa nopeudensäätimen cutoffiin



Pohdintaa, foffia ajatellen

Lifeakut tarjoavat aivan uudenlaisen valinnan foffia ajaville. Hurjat latausajat mahdollistavat
sen, että voit jokaisen suorituksen jälkeen asianmukaisella laturilla / akulla ladata lifeakkusi
vartissa täyteen tai jopa nopeammin! Jotkut sanovat akkuja kömpelön mallisiksi, itse tätä
lajia ajavana sulaudun akkuun sillä tapaa, että sen muoto ei ole ongelma, vaan autoon
tehdään sitten asianmukainen tila tätä akkua varten. Muoto voi olla ongelma standardiakkuja
käyttäville, kuten jossain touringissa etc, mutta foffilaisille se ei ole ongelma!

Milliampeereissa (ajoajassa) lifet häviävät lipoille selvästi, se on myönnettävä. Toki lifejäkin
löytyy jopa 12000mAh, mutta onko kahdenkilon akulla enää suorituskykyä  ;D Ei...
Parhaiten suorituskyvyn löytää 30-60C jatkuvanvirran akuista ja tuollainen 2000mAh akku
latautuu vielä laturillakin 5C virralla. Jos hankit 5000mAh akun, joka painaa lähemmäs kilon
ja sitä voi ladata 5C virralla, niin 25A latausvirtalaturia saakin sitten etsiä.

Jos siis harkitset lifeä akuksesi, niin suosittelen tutkimaan lipojen c-arvoja, painoja, kokoja
ja vertailee sitten lifen kesken mikä on järkevin kokonaisuus. Parhaimmassa tapauksessa
voi löytyä jopa lipoa kevyempi ja c-arvoltaan parempi paketti, joka häviää vain mah:ssa,
mutta latautuu taas siinä järjettömän nopeassa ajassa. Lifestä voi myös hyötyä painollisesti,
jos kaipaa vaikka axiaaliin painoa..



Lataaminen

Nimellisjännite 3,3V - täyteenladattuna 3,6V
Löytyy myös 3,0V & 3,2V versioita.

LiFe-akut ladataan vakiovirralla 3.6V jännitteeseen. A123 Systemsin akuille ilmoitetaan pikalatausvirraksi 4.3C,
eli tyhjän akun latausaika on alle 15 minuuttia. Toisin kuin LiPo-akuilla, loppuvaiheen hidasta latausta ei tarvita.

Normaalilatauksen voi suorittaa 2-3C virralla, mutta ampeereja menee ihan yhtä paljon 4,3C virralla kuin 2C
virrallakin. Erona näissä se, että akku latautuu 2C virralla puolisentuntia, kun 4,3C virralla akku saadaan täyteen
alle vartissa.

Lataus onnistuu myös 12V lyijyakusta: Ajatuksena on pikaladata 3s A123-pakka suoraan 12V lyijyakusta
käyttäen sopivaa vastusta rajoittamassa latausvirtaa. Lataustavasta käytetään nimitystä 'zip charge'.
On myös osoittautunut että A123 ei juuri kärsi nimellistä maksimilatausvirtaa suuremmista virroista, vaan
sen pystyy lataamaan jopa 6½ minuutissa tällä menetelmällä. Eikä sekään haittaa että vastuslankaa
käytettäessä latausvirta ei ole vakio koko latauksen ajan, vaan aluksi virta on hyvin suuri hetken aikaa
ja tasaantuu sitten laskien loppua kohti.



Balansointi/Tasalataus

Lifeakut eivät vaadi yhtä tarkkaa balansointia/tasausta kuin lipoakut. Vaikkakin jotkut eivät
suuremmin lipojakaan tasaa on se silti jälleen yksi tekijä, jolla voi pitää akkunsa hyvässä kunnossa
ja pidentää akkujen ikää merkittävästi. Itse olen balansoinut lifejä aina jokaisen ajon jälkeen, mutta
ne ovat olleet sen verran hyvässä balanssissa, että oikeita balansointeja on ollut vain muutama
20 ajokerran jälkeen. Life siis pysyy hyvässä kunnossa, eikä balansoimattomuus ole maailmanloppu.

- Tavallinen LiPo-tasauslaite käy myös A123-kennojen tasaamiseen.



Purku

Lifeakkua voi purkaa, mutta se ei ole välttämätöntä.
Suositeltava kennokohtainen purku 2,0V/kenno.



Koottuja tietoja

6,6V 1100mAh 30C.........Paino = n.100g.............Ajoaika 90% talla pohjassa, axiaalilla..........n.7min..........Lataus 4C..........12-14min
9,9V 2300mAh 30C.........Paino = n.210g.............Ajoaika 90& talla pohjassa, axiaalilla...........n.15min........Lataus 4C...........12-16min

2x 6,6V 1100mAh 30C akkua - rinnankytkennällä 6,6V - 2200mAh: ajoaikaa noin 15 minuuttia.



Laturiksi?

Laturi kannattaa miettiä tarkoin. Riittääkö sinulle 5 tai 6 ampeerin latausvirta vai ajatko isommalla autolla, isommilla akuilla?
1000mAh akulle riittää 4A laturi, mutta 2300mAh akku kykenee 4C virralla jo 9,2A latausvirtaan. Markkinoilla ei hirveästi ole
yli 10A latureita (korjatkoon, linkittäköön joku jos tietää), joten omakohtaisesti kokemus on vain yhdestä ja laadukkaasta.


Bantam E-Station BC6-10, 200W
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=826

Tämä bantamin 10A latausvirralla varustettu laturi on ehdottomasti paras laturi mitä lifeakuillani olen kokeillut.
Itseltä löytyy 9,9V 2300mAh akkupakka, jota voi ladata 4C virralla jopa 9,2A latausvirralla. Laturi tukee myös
lipot, nimhit, nicdit, lyijyt jne... hintaisekseen 100% laadukas ja laturiin saa softat + kilkkeitä, sisäinen balanseri!


Bantam E-Station LP-6
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=667

Näppärä ja pienikokoinen bantamin laturi. Latausvirta max. 4A, joten 1000mAh tietämillä olevat akut pystyy vielä
kutakuinkin latamaan täydellä teholla. Hyvin simmpeli laturi, valitset vain kennomäärän, latausvirran ja painat start.

Swallow DC EQ 12V
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018

Edullinen ja riittoista laturi. 6A latausvirta riittää jo ihan mukavasti, jos ei ole pakko saada akkua 12 minuutissa täyteen.
Tälläkin saa ladattua tuota 9,9V 2300mAh akkua reilun 2,5C virralla, joten latausaika on noin 25-40min. Tukee myös lipoa,
nimhin, nicd jne...

Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028&Product_Name=Turnigy_Accucel-6_50W_5A_Balancer/Charger

Kiinaihme, joka hintaisekseen on kokeilunarvoinen. 5A maksimi latausvirta, tuki lipolle, lifelle, nimhille, nicdille jne...
Tästä ei ole vielä kokemusta, mutta kun laturi rantautuu kokeiltavaksi, siitä kerrotaan kyllä.

GT A-6-10 200W Balance charger & discharger
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7386&Product_Name=GT_A-6-10_200W_Balance_charger_&_discharger

Halvin & tehokkain, mutta onko luotettava? Tätä kiinalaturia kannattaa seurata tarkasti. Jopa 10A latausvirta
ja mihin hintaan?! Tukee samoin kaikkia tuttuja akkutyyppejä, löytyy balanseria ja muuta mukavaa. Tämä tarkoitus
tilata jossain kohtaa kokeiluun.



Mistä Lifeakkuja saa?

Tarjonta suomessa on melko pientä, paikkoja toki on, mutta itselle tuttuja vain muutama.
Ulkomailta tilaaminen on vielä alkutekijöissään, mutta tietoja päivitellään, kun informaatio etenee.

Vertical Hobby:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/index.php?cPath=51_50

Sabe: (Graupnerin akut)
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5017


Artikkeli Lifeakuista on vielä kesken. Ajansaatossa päivitellään infoa lisää,
mutta tässä vähäksi aikaa informaatiota. Muutkin saavat tietojaan kertoa
ja päivitellään ne sitten listoille, kuten lipoaiheessa tehtiin.

--------------------
Päivitetty: 6.1.2009
--------------------

FINSKI:
Hobbykingillä on 6S akkuja jo LIFE:nä myynnissä, melkein kilon tuo mutikka painaa.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10311__Turnigy_4500mAh_6S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

2 x 3S voisi olla järkevämpi sijoitus, auton balanssia ajatellen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10310__Turnigy_4500mAh_3S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Tai tämä 3S,tosin ei ole kuin 2C latausvirrat.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14069__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_3S1P_30C_LiFePo4_Pack.html

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta