Kirjoittaja Aihe: Pian se käynnistyy, RCFFC 2012!  (Luettu 6982 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Pian se käynnistyy, RCFFC 2012!
« : 07 Toukokuu, 2012, 19:07:33 »
Pian se käynnistyy, RCFFC 2012!

Vajaa kaksi viikkoa ja RC Foff Finland Cupin kuudes kisakausi käynnistyy! Uusi kausi käynnistyy hieman arvaillen,
sillä ei ole tiedossa ketkä kaikki ajavat aktiivisesti tällä kaudella. Itse kuitenkin toivon, että saan nauttia jokaisen
hyvän foffityypin seurasta tälläkin kaudella! Vuoden 2012 alku on kuitenkin ollut ajollisesti hyvin hiljainen,
lähinnä osanottajamäärän osalta. Vain RFOT on ajellut sekä kertaalleen jalovi, mutta muutoin kukaan ei ole
päässyt kisaamaan. Kylmiltään fincuppiin lähtö onkin aika mielenkiintoinen seikka, jso reeniä ei ole alla, niin se
talvihorros voi vielä olla päällä. Kaikkiin se ei toki vaikuta samalla tavalla, mutta ainakin itsellä kauden ensimmäinen
kisa on aina ruosteenomainen, uuden tuulahdus ja virheet moninkertaistuvat. Tosin kukaan ei todellisuudessa
tiedä mitä muut tekevät, ainakin Team Daytona on uudistanut kalustoaan ja tehnyt testejä, mutta muutoin
ei ole tiedossa, että hirveästi olisi ajettu.

Tänä vuonna ajetaan kolmea kisaluokkaa SC, Modified sekä Unlimited. Kisoja on kuusi sekä tottakai MM-kisat,
jotka tänä vuonna kisaillaan Hyvinkäällä. Näiden lisäksi on liuta Foff Cuppeja, joihin kaikki ovat tervetulleita.
Kauden päättää arvostettu Old Boys, jonne pääsee tänä vuonna -07 ja aiemmin kisailleet henkilöt, jännittävä
nähdä saammeko seuraksemme muitakin parinopeudella yms!? RC Foff Finland Cupissa ajetaan viidellä eri kisapaikalla:
kausi alkaa jämsästä, jonne se myös päättyy. Kauden toinen kisa kisataan Jyväskylän lähellä Laukaalla, joka jo
pari vuotta on ollut hienona paikkana mukana. Kolmoskisa tutussa Säkylän maastossa, jossa jälleen tänä vuonna
paremmat Unlimited maisemat! Kauden nelos-ja vitoskisat ovatkin monttuina uusia, sillä neloskisa ajetaan
kangasalan montulla, mutta eri omistajan omaavalla, jonne portit, eikä siten ole hajuakaan millainen maasto on.
Vitoskisa taas saadaan ajaa Liedepohjassa, joka korvaa aiemmin ajatellun säkylän toisen kisan. Uusia paikkoja ja
vanhoja tuttuja, jännittävästi siis uuttakin mukana!

SC-luokassa on ollut yksinvaltias Koillisesta Hiippakunnasta, Pnm ja Apostoli. Tänä vuonna SC-luokka on
edelleen vakioluokka ja viime kauteen verraten todella, sillä nyt vain tehdasvalmisteiset renkaat sallitaan. Tämä
tasaa puntteja omatekoteollisuuden osalta ja hyvä niin, pidetään vakio vakiona. Ruutanan Foffroad Teamin selkeästi
vahvin SC-lenkki on Zarizi Tech, jonka Mercury on alkukauden hallinnut ajoja suvereenisesti. Näyttää jopa siltä, että
tämä kausi on ZT:n osalta täysin SC:ssä ja olisiko tämä se vuosi, kun Apostoli kukistetaan? Kolmas kukonkiekaisu ja
Hiippakunta saa tuta tappion? Muutoin RFOT:ssa ei ole potentiaalista haastajaa, sillä Hadesbearin Pääkallovartija on
enemmän tai vähemmän täyteauto ja SlidSlidellä ei vielä liene autoa toiminnassa? Sitten tuleekin litania potentiaalista
haastajaa: Team Daytonan uutukainen Dingo sekä viime vuotinen Kojootti, PRCA:lta Stupid Flanderssiä, Shitstormia,
Desert Eagleä ja Dragonsflatusta -siinä on kovia nimiä ja varmasti kärkikahinaan kiusaajia! Näiden lisäksi Breed ja Overkill
ovat ajossa, jos ovat, aika näyttää? SC:n osalta kuitenkin näyttää näin kauden alkaessa siltä, että mestaruudesta
taistelevat Apostoli sekä Mercury. Listalta uupunee myös nimiä, mutta katsotaan kuinka isolla joukolla SC-luokkaa
tällä kaudella sitten ajetaankaan?

Modified luokka onkin sitten mukavasti sekaisin! 2011 alkoi jo kaikua erillisjousitettujen aika, mutta kuinkas
nyt asiat ovatkaan? Tietojen mukaan erillisjousitettuja on 2-3 tällä kaudella. Vamuudella siellä nähdään Wild Westin
kuskaamana Spencer King sekä Niemikon Outlaw. Zarizi Tech puntaroi yhä kahden välillä ja Slidsliden kevätteos halajaa
vielä parannuksia, mutta huhujen mukaan siellä on kolme modiautoa, mikä niistä sitten valikoituu vuoden arvoikkaimpaan
cuppiin -vai nähdäänkö vuorottelua? Allekirjoittanut jatkaa tutulla Hadesbearilla, joka on kuitenkin tehnyt radikaalina
muutoksena rengaskoon pienennyksen. Hadesbear on kevätkisoissa loistanut suorituskyvyllään, joten se saattaa jopa
yllättää tänä vuonna. Koillinen Hiippakunta on ajanut pitkään Pikku-Pastorilla, mutta viime vuoden lopussa kirjoitettu
"Jotain balsamia haavoille oli vikakisa Pikku-Pastorilla jossa Hades jäi taakse..." viittasi vahvasti, että myös Hiippakunnassa
oltaisiin tehty erillisjousitettua autoa. Tarkkaa tietoa ei ole, mutta olisiko silti Pastorilla vielä sananen sanottavana
arkkiviholliselleen eli Hadesbearille? Team Daytona tuo uutukaiset Possun ja Tiikerin, joista toisessa on wraithin akselit.
ZT:n Darra Cuda ja Skeidaruton Tiikeri lienevät näin ainoat wraithin akseleilla toimivat ajopelit. Blitzkrieg on vaihtanut
kaiketi omistajaa, mutta jatkaa yhä lajissa. Modified luokassakin on täten litaniallinen kovia autoja ja on varmaa, että
siellä käydään todella tiukaa kamppailua. Jos joskus, niin nyt modipakka on todella sekaisin heti kauden alussa!

Unlimited luokassa sen sijaan odotetaan jännityksellä muutamaakin kohtaloa: onko ilmiömäinen autojenrakentaja
ja huippukuski tuunari lähtenyt vapaalle, miten allekirjoittanut pärjää tosikisoissa uutukaisella Sir Fottiuksella, millainen
auto tejulelta rakentuu ja ennenkaikkea ehtiikö ZT:n Red Eagleen varaosat ennen kauden alkua?

Unlimitedissä on pakka sekaisin. Autoja riittää, mutta onko niihin tullut mitään muutoksia sitten viime kauden? Ei ole
epäilystä ketä sinne korkeimmalle veikataan, mutta kuten viime vuosi todisti voittajia oli monta ja taso on kasvanut
jatkuvaa tahtia kovemmaksi. RFOT:n autojen Red Eaglen & Von Oscarssonin odotetaan olevan kauden ennakkosuosikit.
Pnm:n Kanttori on sekin erittäin kovatasoinen, eikä sovi unohtaa viime kaudella Unlimited luokassa ensimmäisen voittonsa
ottanutta artsia ja Fighteria! Dragonlady, Tornado, Bullit, Downer, Big Willys ovat myös varteenotettavaa sakkia. Mihin
pystyy alkukevään uutukainen Sir Fottius, se lienee tuovan myös oman sekoituksen soppaan? Jännä nähdä miten porukka
tänä vuonna sitten kisoja kiertää, tiukka taisto on kuitenkin taattu tässäkin luokassa!

Sääntöjen osalta laji ei ole juurikaan muuttunut, mutta pari uudistusta on toki viime kauteen verrattuna:
1) SC-luokassa ajettava tehdasvalmisteisilla laparenkailla
2) Ratalinjaus tulee uutuutena käyttöön myös SM-sarjaan, että MM-kisoihin
3) Ratamestareiden on poistettava jalanjäljet kisaradalta


Näistä SC-rengassääntö onkin jo kaikille tuttu ja ratalinjaakin on esitelty mallikkaasti. Ennen kauden alkua tullaan vielä
selventämään ratalinjauksia ja kauden avauksessa käytännössä porukka näkee mitä ratalinjaus on. Jokaisen luokan
jokaisella radalla on jatkossa käytettävä yhtä rajauskelaa minimissään alarajauksena. Sivulinjojen / muun linjan rajaus
on vapaaehtoista, mutta siihen ei velvoiteta. Jalanjälkiin puututaan myös tänä vuonna enemmän eli ratamestareiden
velvollisuutena on "puhdistaa" rata jäljistä / ellei ole muistanu, niin joku kaveri voi auttaa. Pääasia, ettei ole hölmöjä
jalanjälkiä kisaradalla, vaan jokainen saa ajaa puhtaassa radassa.

Jaksoilta saatavat CUP-pisteet ovat edelleen voimassa ja tuovat ehdottomasti oman hohtonsa koko kaudelle.
Tarjolla on kuusi lisäpistettä per kisa ja jokaisen kisan jaksopisteet saa pitää, eli miinuskisankin (jos senkin on ajanut ja
saalistanut jaksopisteitä), niin ne pisteet saa pitää, kuten viime kaudellakin. Jaksopisteet tuovat mukavaa lisäpointta
saalistaa se yksikin piste, joka voi kauden lopussa parhaimmillaan tarkoittaa mestaruutta!

Kisapäivät ovat hyvin samanlaisia mitä viime kaudella. Kisat aloitetaan 10-11 aikaan ja ajetaan rennolla harrastustahdilla.
Ratamerkkien ja ratanauhojen määrän vuoksi radat tehdään 3 tauko 3 logiikalla. Toki ratoja voi tehdä valmiiksi ennen kisaa
niin paljon kuin merkkejä riittää, mutta ratanauhat on omanpussin budjetilla hankittu jokaluokan kolmelle ensimmäiselle
jaksolle. Nopeudellehan niitä ei tarvita, mutta 5 ja 6 jaksoille sitten kerätään 1-3 jaksoilta nauhat. Muutoin ajetaan tutusti
5 jaksoa + nopeusjakso ja 3 jakson jälkeen se n. tunnin rontti "sinne-tänne" tauko, jolloin evästellään, puretaan ajetut
radat ja rakennetaan loput valmiiksi. Ajotapa on alustavasti SC aloittaa ja ajaa omat 3 jaksoaan, sitten modi omat 3 ja
sitten unli omat 3 - TAUKO - sc nopeus 5-6, modi sama ja unli sama. Tilanteista riippuen voidaan porukalla sopia myös
erilaisten variaatioiden käyttämisestä, mutta tällä tapaa pyritään ajamaan ja pitämään jännitys, että ikävät paineet päällä.

Lopuksi on sanottava, että tätä kautta on odotettu kuin kuuta nousevaa, vaikka nyt tuntuukin siltä, että tästä voi tulla
hiljainen kausi. Saa nähdä paljonko lopulta porukkaa lähtee kautta aktiivisesti kiertämään, mutta toivotaan että mahdollisimman
moni ajaisi, eikä hukkuisi sapattivuosille vielä tässä vaiheessa. Jokainen on kuitenkin oma mausteensa tähän hienoon lajiin ja
joka vuosi on saatu uusia kasvoja voittajiksi, ei anneta hyvän tahdin hukkua samojen naamojen ylivoimaan  ;D

Onnekasta FOFFIKAUTTA 2012!
-Hadesbear-
« Viimeksi muokattu: 07 Toukokuu, 2012, 20:14:36 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Pian se käynnistyy, RCFFC 2012!
« Vastaus #1 : 07 Toukokuu, 2012, 19:20:11 »
Hyvä puhe. Odotus kasvaa  ;D
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Pian se käynnistyy, RCFFC 2012!
« Vastaus #2 : 07 Toukokuu, 2012, 19:58:21 »
Jep!

+ nämä ovat uutuuksia, mutta foorumia selaamalla jo pitkään ollut tiedossa:
Kaatuminen
Porttivälin läpäisy peruuttamalla
Porttivälien minimileveys

Muutenkin suosittelen tsekkaamaan foorumin osiot ennen ekaa kisaa, ellei ole nyt tänä vuonna
foorumia paljolti katsonut. Näin on sitten selvää ennen kisaa, eikä tule yllätyksiä.

Ensimmäisessä kisassa pidetään kyllä rataesittelyt, kisakulusta palaveri ja pidän itse esittelyn
uutuudestamme eli ratalinjasta ja sen rakentamisesta.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Re: Pian se käynnistyy, RCFFC 2012!
« Vastaus #3 : 07 Toukokuu, 2012, 22:22:43 »
Pientä salareeniä on tosiaan daytona tiimillä harrastettu foffi rinteessä pariin otteeseen ja tuuppi sc autoilla rontti 1000 kiekkaa rata-ajoa voi olla vähän eri näköstä menoa kun viime vuonna.

Mukava pohjustus tulevalle kaudelle toivottavasti tosiaan tulee väkeä mukaan nyt näyttää jämsän avaus aika hiljaselta osallistuja luottelon osalta.
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !