Tulevalle kaudelle 2013 eivät säännöt juurikaan muutu vaan ovat kuten 2012.
Muutama muutos tulee ja ne tässä listattuna:
1) Kaikista ratamerkeistä/porteista saa virhepisteitä:
- ennen sai porttivälissä vain toisesta portista virhepisteen, vaikka osui molempiin.
Tästä kaudesta lähtien jos otat molemmat merkit, saat molemmista virhepisteet.
Eli esim. osut 100p portilla sekä oikeaan, että vasempaan ja saat -20 + -20vp = 40 virhepistettä.
Maaliporteista saa saman -10/kpl eli max -20 (jos otat molemmat).
2) Portti/ratamerkin "kuoleminen":
- Portti/ratamerkki kuolee vasta, kun osut siihen. Esimerkiksi: jos pääset 150 pisteen porttivälin ylitse,
mutta jäät heti kiinni ja joudut pakittamaan. Pakittaessa osut 150p porttiin ja saat siitä -20 virhepistettä.
Samalla kun osut porttiin se myös kuolee. Aiemmin portti on kuollut heti, kun läpäiset porttivälin. Nyt se ei
kuole kuin vasta osumalla. Käytännössä tämä ei muuta asioita hirveästi, koska ko. peruutustapauksia
ei ole historianaikana ollut hirveän montaa.
3) Porttivälin suorittaminen väärässä järjestyksessä:
- Mikäli suoritat radalla porttimerkin väärässä järjestyksessä, päättyy suorituksesi. Harvoin kukaan ajaa
väärässä järjestyksessä rataa, mutta tähän riittää sekin, että osut esim. 200p portin merkkiin ennen
kuin olet suorittanut esim. 150p porttiväliä.
4) Sininen ja vihreä "erikoisporttimerkki" poistuu käytöstä:
- Parina aiempana kautena on ollut -40 ja -60 virhepisteen arvoiset vihreät ja siniset
porttimerkit. Tällä kaudella niitä ei enää tulla käyttämään lainkaan.
5) Tarkennuksia ratalinjaan ja edellisiin porttiväleihin:
- Viime vuonna täydessä käytössä ollut ratalinjaus jatkaa tänäkin vuonna. Samalla tullaan
tarkentamaan ratojen rakentamista ja pyritään siihen tilanteeseen, ettei tulee yhtään
epäselvyyksiä, missä rata menee ja missä saa ajaa. Edelliset ja tulevat porttivälit tulevat
myös kertomaan sen alueen, jonka sisällä saat ajolinjojasi hakea. (kuvallinen esimerkki teossa)
6) Maaliin tuleminen / 350p saavuttaminen:
- Saadaksesi radalta täyden 350p suorituksen / päästäksesi maaliin on maaliin tultava pystyssä.
Voltin saa heittää, kunhan ei katto osu maahan/rinteeseen. Ratamestarin vastuulla on rakentaa
maali sellaiseen kohtaan, jonne voi järkevästi pysähtyä. Eli ei mitään solia, aukkoja, liian pieniä
kielekkeitä, vaan reilu maali. Mikäli tekee maalin kielekkeelle tulee sen olla ISO, jotta unlikin mahtuu
siihen parkkeeraamaan ja tilaa jää silti reilusti. Kieleketapauksissa tuomarilla on valta päättää
tuliko auto maaliin hallitusti. Perusideana auton tulee pysyä kielekkeellä se 5 sekuntia, jonka
jälkeen tuomari antaa hyväksynnän maaliin tulemisesta. Jos taas kaahaat kielekkeelle ja samantein
rinnettä pitkin alas, niin tämä ei ole oikea suoritus maaliin tulemisesta.
Muuten jatketaan kauden 2012 säännöillä, jotka kootaan yhdeksi viestiksi vielä ennen fincupin alkua.
Muutama kuvallinen esimerkki tulossa.