Rc Formula OffRoad
Autot => Modified - 1:10 autot => Aiheen aloitti: niko97 - 09 Heinäkuu, 2012, 18:22:36
-
Nonii minunkin foffi ura alkoi rtr wraithin ostolla.
Auton nimeksi en keksinyt oikeen mitään järkevää niin päätin laittaa Sand Eater = Hiekan Syöjä, en tiedä onko kellään muulla ollu moista nimeä?
Ja lauantaina pääsin jo kokeilemaan mäkeen vakio wraithhia.
Tähän on jo tulossa 2.8" sand pawwit
Ja tälläisellä combolla lähetään liikkeelle http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11059__Brushless_Car_Power_System_4000Kv_100A.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11059__Brushless_Car_Power_System_4000Kv_100A.html)
Konkari kertoi, että toi on hyvä.
Tänään aloittelin projektia.
Ajattelin sijoittaa akun konepellin alle niin ois aika vee mäinen aina ruuvvata 4 ruuvvia, että saa akun johon kiinni/irti. Niin päätin laittaa konepellin kori sokilla kiinni.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0404.JPG/_img900.jpg)
Sitten etupuskuri oli hirveän ruma niin päätin pienentää sitä.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0401.JPG/_img900.jpg)
-
Siitä se tämäkin foffi lähtee ja samaa nimeä ei ole muilla, joten Sand Eater on hyvä! :)
Sand Pawit ovat parhaat tehdasvalmisteiset tähän autoon, itsekin niitä innolla odottaen.
Tekevät autosta myös scalemaisemman kokonaisuutena. Combossa on riittosta potku wreittii
ja kätevä tuo konepelti kun prikoilla aukee!
Kuumeisesti jo odotellaan renkaita, niin näkee lookin sitten ;)
-
Tänään tuli hiekka tassut.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0414.JPG/_smaller.jpg)
-
Tulee näyttää hyvältä. Madalla vielä jousitusta vakiosta. Heitä spacereita sinne iskareihin rajottamaan joustoja. Ei noi foffarit tarvi oikein mitään joustoja.
Laiska, mutta kokeilunhalunen kun olen, niin tilasin level3rc:n droop-kitin (http://level3rc-store.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=3).
E: Laiska siinä suhteessa, ettei huvittanut tehdä sopivia spacereita iskareihin. Kyseinen kit ei ratkaise sitä ongelmaa, että joustaa liikaa, mutta saa koko rungon matalammalle. En osaa sanoa toimivuudesta, koska en ole juurikaan ajanut vakiona. Todennäköisesti toi kit parantaa suorituskykyä.
-
Ajatus oli jotenki vielä madaltaa, kun nyky maavara mitattuna keskeltä pohjalevyä 75mm.
Tuleeko tohon 15dollarin hintaa 4 palikkaa?
Paljon sulla on maavara nuilla palikoilla?
-
Ajatus oli jotenki vielä madaltaa, kun nyky maavara mitattuna keskeltä pohjalevyä 75mm.
Tuleeko tohon 15dollarin hintaa 4 palikkaa?
Paljon sulla on maavara nuilla palikoilla?
Kaikki tarvittava tulee. En ole mitannut, mutta linkit ei ole kauhean montaa astetta vaakatasosta pohjalevyn kanssa. Ainoa ongelma on akselin osuminen runkoon.
Tarkoituksena tulevaisuudessa on muuttaa siten, että laitan iskareihin spacerit jotta runko ei ota kiinni akseliin. Sen jälkeen täytyy varmaan laittaa jäykemmät jouset. Jäykkä jousitus auttaa varsinkin pystyissä. Löysempi jousitus on eduksi nopeudella.
Jäykkä on todettu hyväks, mutta löysälläkin voi painaa, jos uskaltaa ::).
-
Wendyetten maavara 80mm ja itse laittanut vaan lyhemmät jouset ja kiristyksiä, jousto on OK.
Itsekin ollut haaveena saada madallettua, mutta niin, että takalevyä ei joutuisi leikkelee.
Mitenkäs sand pawit istuu noilla vanteilla wraithiin, ottaako kääntö maximissa runkoon kiinni?
Mikä on tarkka leveys paweilla noilla vanteilla? Omaan vertailutietoa haen ;)
-
En ole (vielä) alle laittanut auto ihan osissa ::)
Yhtä rengasta mallasin vähän niin ei ota ainakaan tukivarteen eikä ohjausvarteen max käännössä.
Ainii joo eilen tilasin tämmösen combon tähän http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=22596 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=22596)
Voi olla aika nykivä lähtee pienillä kierroksilla liikkeelle :(
Mutta on sitä "jotakin" liipasimen takana ;D
-
Tänään projekti eteni vähän eteenpäin, kun postilaatikosta löyty Amainhobbiessin paketti.
Paketissa oli alumiini ohjausvarsi ja alumiini kardaanit
Ohjausvarsi.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0561.JPG/_smaller.jpg)
Taka kardaani meni suoraan paikoilleen, mutta etu kardaani koitui ongelmalliseksi, vaihdelaatikon puolen ulostuloon uusi kardaani meni paikoilleen, mutta kardaani otti kiinni spurrin ja pinjonin pölysuojaan.
Tässä kuva siitä nii tajuaa helpommin
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0563.JPG/_smaller.jpg)
Vaihtoehtoja on 2, joko ajan vanhalla muovi kardaanilla ja pölysuojan kera tai alumiinikardaanilla ilman pölysuojaa.
Onko muilla vinkkejä mitenkä muuten voisin tehdä ???
-
Vaihtoehtoja on 2, joko ajan vanhalla muovi kardaanilla ja pölysuojan kera tai alumiinikardaanilla ilman pölysuojaa.
Onko muilla vinkkejä mitenkä muuten voisin tehdä ???
Jätä muovinen, ja vaihda vasta kun hajoaa. ;)
-
Tänään sand eatteriin tuli sähköt
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0575.JPG/_smaller.jpg)
Sähköt koilvailtu kiinni ja autoon asennettu, mutta nopari ei ota komentoja vastaan, mutta noparin jäähdytin pyörii. On säädetty vaikka mitenkä, mutta ei ota mitään vastaan ???
-
JES sain sähköt toimimaan nyt nopari ottaa käskyt vastaan.
Ajamaan en vielä pääse, kun on liian pieni spurri niin pinjoni ei yllä spurriin, mutta uusi 87t on tulossa liguidilta.
-
Pistä se vakio 20 kiinni niin päästääs pärräämään... Tonillekin kerkee tulla jo sähköt niin wraitti kainaloon kanssa... ;)
-
En vielä pistä, kun spurri voi hyvällä säkällä tulla perjantaiks.
Ois mulla 16t pinjoniki, mutta laitain 87/13 välit.
-
Onko siihen joku erityinen syy, miks haluat noin lyhyen välityksen? Vääntöä ja vauhtia on molempia riittävästi vakio välityksillä.
-
Toi mun moottori on 5200kv eli aika kiertävä niin vakio välitykset on aika pitkät niin (voi olla) aika huono lähtee pienillä kierroksilla parkista en tiedä...
Niinhän noi muutkin laittaa 87t spurrin ja pinjonin 13 ja 15t väliin.
Jos ei oo noin hyvä nii tehdään niinku konkarit sanoo ::)
-
Toi mun moottori on 5200kv eli aika kiertävä niin vakio välitykset on aika pitkät niin (voi olla) aika huono lähtee pienillä kierroksilla parkista en tiedä...
Niinhän noi muutkin laittaa 87t spurrin ja pinjonin 13 ja 15t väliin.
Jos ei oo noin hyvä nii tehdään niinku konkarit sanoo ::)
Kun auto on kuitenkin aika kevyt ja lootan sisänen välitys ja akselien vakiovälitykset suhteellisen lyhyet, ei pinjonin pienentämisellä ole juurikaan muuta käytännön merkitystä kuin lämpöongelmien vähentäminen. Yhdessäkään modissani ei ole jäänyt väännöstä kiinni, vaikka moottorina on ollut 5700kv castlejakin ja painoa autolla n. 3kg.
Ihan hyvä se tulee olemaan tulevalla välityksellä. Ei ainakaan lämpöongelmista tarvi ressata samalla tavalla. Kunhan uteliaisuuttani kyselin.
-
Nonni tämän projektin ensi piha testi suoritettiin tänään. Huomenna sit mäkeen.
Ensimmäisellä metrillä irtos taka kardaani, no toisella yrittämällä irtos sensori johto, kolmannella yrityksellä oli pakin kanssa ongelmia ;D No neljäs yritys meni hyvin auto potki hyvin ja sora lensi 8)
Vähän jotain kuvia, kun auto on kasassa,
Akku sijoittui loppujen lopuks tuohon.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0692.JPG/_smaller.jpg)
Nopari on rumasti "väliaikaisesti" tuossa.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0696.JPG/_smaller.jpg)
Paino, Omasta mielestä suuri :-\
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0695.JPG/_smaller.jpg)
Kaikki on nyt väliaikaisesti kasassa ja testissä toimiiko koko auto edes. Eli älkää välittäkö vaikka sähköt näyttää sotkuiselta ja nippusiteitä ei ole säästelty :D
Vaikka luulin ja muut pelotteli, että auto lähtisi melkein lentoon nuin hurjan isolla moottorilla, mutta piha testissä yllätyin ja vähän, että HÖH missä maximi tehot :o
Mutta hauska vehe toi on muuta ei voi sanoa.
Ps. Kommentoikaa ja kertokaa mielipiteitä
-
moottorinkun vaihtaa 4000kv ja 3s akut nii kulkee.
kai tuollakin spurtteja ajaa 3s mut voi olla overkill ja lämmetä liikaa.
luulis kulkua 2s älläkin olevan kun välitys hyvä tiuhuus vaan tappaa äkkiä vauhdin.
-
Vaikka luulin ja muut pelotteli, että auto lähtisi melkein lentoon nuin hurjan isolla moottorilla, mutta piha testissä yllätyin ja vähän, että HÖH missä maximi tehot :o
Tehon "tuntu" on myös välityksistä kiinni. Joku corri todennäkösesti onkin aivan eri luokkaa 3S akulla, tolla moottorilla ja suurehkolla pinjonilla. Esim. Eeron Spencer king (hyper sc10 pohjanen auto) on todella äkänen, vaikka moottorin kv-luku on 3000 luokkaa.
Edit:
Jos akku on 2S, niin vaihda 3S akku tilalle. Sillä saa mukavasti lisää potkua. Itse en ollenkaan tykännyt ajaa 2S:llä. Ei tarpeeks vauhtia edes vakio välityksillä.
-
Omaan autoon laitoin heti 3S lipon, koska siinä on se tarvittava jytky (4000kv koneen kanssa).
Tehoja saa olla ja reserviinhän niitä saa rajattua. Ei toi 2S:n mahdoton ole ja silläkin voi hyvin ajella,
jos itsestä tuntuu hyvältä, kyllä se darra cudassakin riittää, siinä 4000kv kone.
...ja kuten slidekin totes, niin sc-auto/erillinen, jossa poweria -se kaasuttelu on ihan toinen juttu.
Jäykkiksillä ei tarvita kohtuutonta poweria, kun kikkaillaan ja ilokaasutellaan sit pahimmat :D
Auton painosta, se on aikalailla se mitä vois kuvitellakin. Noi sanw pawit painaa enemmän mitä esim. sliden/zarizin,
mutta mun autosta tulee sit 2600-2700g, kun on vielä hytti ja maskottikin ;D Meinaatko itse laittaa hyttiä tonne?
-
Itsekin ajelen jo 3S:llä, joten se kannattaa melkein sinne pistää.
-
Kuka tässä on sanonu että minä 2s ajan. En ole meinannukkaan ajaa 2s, tossa akku kuvassa on 2200mah 45-90c 3s se on mun ajo akku.
Niin välitys siinä on nyt 80/20 eli vakiot
En varmaan laita sisustaa ja kupipenkkejä painoksi kahtoo nyt mitä tuleman näyttää.
-
Aah ;D
Sit se on yksinkertasesti niin, että vauhti tuntuu hitaalta, mut jäykkäakseliseks just passeli.
Eivät nämä erillisjousitettujen vauhtiin pysty, oma maailmansa ne, mutta näillä kiipee silti.
Se vauhti kun ei ole ainoa mitä täytyy autossa olla, eikä vauhtiakaan tarvi mahdottomasti.
=> Kokonaisuus ratkasee.
-
Niimpä niin.
Tänään punnitsin sisustan kaikkineen romuineen niin paino 156g
Varmaan lähi päivinä "lyhennän" autoa, taivuttamalla taka kaari häkin sisään päin sillee mite muutki on tehny.
-
Tännän oli mukava ajo päivä 3 auton voimin hiekka mäessä.
Joo se ihmettely eilen, että missä tehot, johtui siitä, että meidän piha on tosi kovalla hiekalla niin se suti ihan älysti ja ei ollu pitoja ja tuntu että ei kule mihinkää.
Mutta tänään tasaisella ohuella hiekalla pito ja VOIMA/vauhti oli ihan järetön. Jos paikalteen laitto kunnolla lämää niin auto heitti takaperin voltin. Keulii iha järettömästi missä vauhissa tahansa. :o
Ei mitenkään pysy auto hallinnassa isommalla kaasulla saatika sitte lämä pohjassa ;D
Mutta niitä kuvia.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7435.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7437.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7441.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7454.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7469.JPG/_smaller.jpg)
Nätisti keulii ;D
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7471.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7472.JPG/_smaller.jpg)
Ja tämä harmitus tapahtui 4 radan jälkeen :'(
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7474.JPG/_smaller.jpg)
Joo nyt on tuntumaan foffi wraithista.
Ensinnäkin autoni on ihan liian korkee kaatu ihan liian helposti.
Jotkut matalemmat iskarit pitäs ostaa, mutta mitkä?
Autossa on pitkä pakki viive , drag breig ihan liian pieni ei pysy missään, pakissa ei oo tehoja juuri yhtään, pitää säätää. Sitte semmonen vielä, että auto peruuttelee itsestään välillä :-\ mistä moinen johtuu.
Reenata pitää ihan hirveesti ennen ku kisaan lähtee ei vielä eikein luonnistu, mutta eihän sen tarvii luonnistua ekalla ajo kerralla :)
-
Tänään operaationa oli madaltaa sand eater.
Ensinnäkin jos keulaa madaltaisi niin puskuri olisi tiellä, puskuri lähti helposti dremelillä pois.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0700.JPG/_smaller.jpg)
Madallus palat tein POM muovista eli delrinistä.
Eteen tein tälläset.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0704.JPG/_smaller.jpg)
Ja taakse.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0702.JPG/_smaller.jpg)
On se nyt aika lailla matala entiseen verrattuna, onko ehkä liikaakin.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0701.JPG/_smaller.jpg)
-
Ei todellakaan liian. Sais olla vielä matalampi, jos on varaa madaltaa. Joustovaraa ei paljoakaan tarvi.
-
Ei pysty paljoa enää madaltaa, kun rengas hipoo jo vähän joka paikkaan linkussa. Ja etu runko ottaa servoon sisään joustaessa..
-
Tänään "lyhensin" sand eatteria.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0736.JPG/_smaller.jpg)
Homma kävi aika helposti ja nopeasti.
Minusta auto on nyt paljon hienompi, kun ennen.
-
Lyhensitkö perää vai vaan kattoa? Jos itse peräpäätä, niin millä menetelmällä ja paljonko?
-
Kattoa vaan, katkoin eka dremelillä taka pysty tolpat pois ja lämmöllä taivutin takahäkin alas.
-
Kattoa vaan, katkoin eka dremelillä taka pysty tolpat pois ja lämmöllä taivutin takahäkin alas.
Näin mä aattelinkin, seuraavaks sit perää lyhemmäks ja hytti takas? ;)
-
Ei vielä :) Seuraavaksi uudenlaiset paneelit. Ja paljon treeniä.
Sitte vähä myöhemmin uutta iskaria.
-
Tänään aamulla menin pajaan ja istuin wraithi nenän eessä ja mietin mitä rakentais?
Pyörittelin wraithia kädessä ja pyöritin renkaasta, että akselit pyörii. Niin kuulu hirveä rutina ja rapina taka-akselin sisältä.
Sitte rupesin purkamaan taka-akselia osiin niin akseli putket sisä puolelta oli ihan hiekassa.
Putsasin hiekat pois ja pyyhin perän rattaista vakio vaseliinit pois ja laitoin uutta hiekatonta tilalle :)
Taka-akseliin joutuin vaihtamaan 2 laakeria oli JO NYT niin huonossa kunnossa >:(
Kasailin loppuun taka-akselin ja pyöritin no nyt on hyvä ei rutise ja rapise.
No etupäästä kuulu vielä ääntä, no eiku etuakseli auki. Ja siellä sama juttu akselit ihan hiekassa ja sinne vaihoin 3 laakeria. Noo ei se laakerien huono pyörintä haitannu oli siellä suurempiakin vikoja. Nimittäin lyhyen puolen vetoakseli vääntyny prkl >:(
Sillo samassa kaadossa varmaan väänty tuo, kun särky se knucle ja c-hubi
Tästä kuvasta, kun kahtoo vetoakselin päätä nii onhan tuo väärä tuossa ei näy vielä kaikki vääntyny osa myös se varren kohta koko matkan vähän mutkalla.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7474.JPG/_smaller.jpg)
Miten usein muut purkaa ja putsaa akelit ja vaihtelee laakereita.
Ja ootteko mitenkään tiivistäny akseleita, että hiekka ei mene sisälle?
-
Paljon ajotavasta kiinni. Jos rässii tolla tavalla, niin autoja saa varmasti korjata jokasen ajokerran jälkeen. Omastani AX10 on hajonnut spurreja, lootan rattaita, ulostuloja, linkinpäitä ja kardaaneja, kun on innostunut bashailemaan. Wraith on selvästi AX10 kestävämpi vakiona. Taisit löytää sen heikot kohdat.
Yleensä vaihdan laakerit vasta siinä vaiheessa, kun ne on kokonaan rikki. Samoin puran ja putsaan vasta siinä vaiheessa, kun akselien sisustassa on jotain vikaa. Tiivistyksiä en ole koskaan käyttänyt. Hieno hiekka tuppaa löytämään tiensä pienimpiinkin koloihin, eikä siitä mahdotonta haittaa ole ollut. Yhdessä autossa on ollut samat akselit (avaamattomat) 2009 vuodesta lähtien. Ennen tätä vuotta sillä tuli ajettua lähes jokaisessa osallistumassani kisassa.
-
Paljon ajotavasta kiinni. Jos rässii tolla tavalla, niin autoja saa varmasti korjata jokasen ajokerran jälkeen. Omastani AX10 on hajonnut spurreja, lootan rattaita, ulostuloja, linkinpäitä ja kardaaneja, kun on innostunut bashailemaan. Wraith on selvästi AX10 kestävämpi vakiona. Taisit löytää sen heikot kohdat.
Yleensä vaihdan laakerit vasta siinä vaiheessa, kun ne on kokonaan rikki. Samoin puran ja putsaan vasta siinä vaiheessa, kun akselien sisustassa on jotain vikaa. Tiivistyksiä en ole koskaan käyttänyt. Hieno hiekka tuppaa löytämään tiensä pienimpiinkin koloihin, eikä siitä mahdotonta haittaa ole ollut. Yhdessä autossa on ollut samat akselit (avaamattomat) 2009 vuodesta lähtien. Ennen tätä vuotta sillä tuli ajettua lähes jokaisessa osallistumassani kisassa.
Kommaan täysin slidee!
Itse en ole vaihtanut 7 vuoden foffin aikana kuin yhden laakerin, kun hirtti kiinni. Ei tule vaihdettua ennen kuin hajoo. En ole koskaan suojannut/
tiivistänyt akseleita tai mottia tai muutakaan, tässä lajissa hiekka voittaa aina, se löytää kaiken ja menee kaikkialle. Turhaa ressiä huoltaa liiaksi,
vaikka jos on tottunut, niin ei se haitaksi ole.
Ajotapa ratkasee hajooko osia, mulla ei tänä vuonna 100% muovisesta axiaalin rtc (hadesbear) ole hajonnut yhtäkään osaa. Viimeksi mennyt
spurri, niitä kuluu harvoin, lähinnä jos liikahtaa tai ajanmyötä/kivi osuu/huono säkä. Muuten mennyt 3 vuoden aikana pari knucklee, hubia ja yks
vetari. Muutoin ei rikkoumia, mutta hadesilla oonkin ajanut vaan kisaa ja vuoden jälkeen uusinut akselit.
-
okei, eli ei huolta vaikka vähän hiekkaa laakereissa.
Nyt ainakin tiedän mitä muovi osat ja vetarit kestää.
Oisko jollain ideoita millä värillä paneelit maalataan?
-
General Lee tyyliin... :-D
-
On se näköjään heikko kohta toi c pala mullahan tiikeristä meni sama ja samanlailla vetari väänty, tiedä sitten kannattaako vaihtaa alumiiniseen jossain vaiheessa.
Hiekkaa menee kyllä vähän vähemmän akseliin jos torppaa ne reijät siel akselin pohjassa mulla ainakin tossa kitti wraitissa ne oli auki.
-
Mulle on tulossa muovisia c-hubeja 4 kappaletta ja knuclet alumiiniset.
Ajattelin niin, että jos vaihtaisin c-hubit ja knuclet alumiinisiksi niin sitten rupeisi särkymään jotai rattaita, ulostuloja. Niin halvempi vaihtoehto on pitää muoviset c-hubit sulakkeena.
Mulla on akselin pohjassa molemmat reiät ummessa ja oli, kun ostin en itse laittanu.
-
En usko että rinnettä alas pyöriessä autosta mene rattaita ja ulostuloja ne menee sitten jo erilailla rikki.
Alumiiniset C-Hubit ei ole huono vaihtoehto ollenkaan muovisten tilallet. Kalliimmaksi käy ostella 20 paria muovisia C-Hubeja kuin yhdet alumiiniset, jos rupeaa näyttämään siltä että muoviset ovat kulutustavaraa...
Harvemmin ole lukenut sellaisesta että esim. akseliputki olisi haljennut kun alumiiniset ohjaus osat ei anna periksi.
Alumiini ohjaus osat jos vaihtaa nii villi veikkaus että sitten menee servonvarsien boorit.
Itse en ole rikkonut wraitista yhtään vakio osaa. Ja uskoisin vahvasti että se vakio ohjaustanko joka antaa periksi hyvin olisi säästänyt sinultakin C-Hubin siinä kaadossa jossa se hajosi... :-) (Tämä kirjoitettu ajatus pohjalta ei tartte ottaa vakavasti. ;-))
-
Eihän se wraithi Tonilla ole ollut kuin kuukauden. Ja kerran on ajanu foffia sillä, että ei se kyytiäkään ole saanut,
Että ois kerenny jotai särkyä.
Tänään tähän tuli alumiiniset knuclet ja muoviset c-hubit niin sain ajo kuntoon. Sitä vääntynyttä vetoakselia oijoin ja laitoin paikalleen. Vähän rengas kyllä väpättää, mutta ei kait nii paljo, että ajoa haittaisi.
-
Jostain voisi kevennellä tätä autoa, mutta mistä?
Akku tässä on aika painava niin siitä sais helposti monta kymmentä grammaa pois.
Ylempi akku olisi bashan ajoa varten ja alempi kevyt kisa akku. Onko liian pieni 850mah 45-90c 3s, näitä mulla on 6 kpl
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_7476.JPG/_smaller.jpg)
-
Ei se liian pieni ole...
-
Jos sulla sama combo mikä mulla oli eli se kiinalainen, niin tolla ajaa hyvinkin wreittiä!
Itsellä oli 1300mAh akku, jolla ajo koko kisan, tolla ajat varmasti puolet ja toisella toiset puolet :)
-
Eikös sulla ollu se 4000kv motilla mulla on 5200kv, mutta samat noparit molemmilla.
Tolla pikku akulla painoo sai lähtemään 138g.
-
Jep, anyway, kyl toi riittää :)
-
Eile käytiin hiekkamontulla tekemässä 4 rataa ja rällättiin bashaa. Ei saatu mitään rikki.
Mutta tänään pikku piha ajelussa meni etukardaani solmuun.
-
Tänään illalla kävin tekemässä 5 rataa ja yksin ajelin niitä.
TAAS hajos jotain ja tällä kertaa vanne, hexsi pyöri vanteen sisällä ympyrää Prkl ! >:(
Ja nyt ei voi syyttää hirveetä bashailua vanne hajos pinta kaasulla revitellessä :'(
Tää ei kestä yhtään AINA on jotain rikki. Rupee pikku hiljaa hermot menämään tähän vehkeeseen.
-
Niin ei meillä mitään ole mennyt rikki vaikka on saanut kenkääkin... Oiskohan himpun verran liikaa potkua tossa koneessa wraittiin... ::)
-
Vannetta ei tarvitse heittää pois. Pyöristyneeseen hexi koloon voi epoksilla liimata ylimääräisen heksin.
-
Nyt alkaa kuulostaa siltä, että liiaks on bashailua.. mä en saa (kisakäytös) osia rikki, mut toisaalla saadaa ihan mennen tullen.
Se on ajotapa ja se vietti bashata, ei autosta saa osia rikki kisakäytös, jossa varoo rikkomasta. Harrastekäytössä toki, mutta
itse en harrasta - vaan kisailen.
Alumiiniosat/vahvennetut ei poista ongelmaa - ne siirtää sitä, ajotapaa tarvii muuttaa, järjettömät kaasutukset kuriin sun muut,
siten sa kestää. Niin se kestää kisatasolla, vakiona, muovisena :)
-
Joo pitää kokeilla liimata. Ajo tyyli olen jo muuttanut ihan hirveesti, kun vertaa ku ajo ekoja kertoja. Nykyään ajan aika pikku kaasulla ja tarvittaessa "vähän" ::) lämää. Kun ajoin ite 5 pätkää nii kaatoja ei tullu kuin 1 ja sekin pehmeä kaato kylelleen. Ihmettelen kyllä miten hajos noin helpost.
Pitäsköhän vaihtaa pikku lapakumit alle ja joku 4000kv kone :D
-
Niin, mikäs kone ja akku nyt? Siinäkin saattaa piilee ongelma, jos on liiaks?
-
Tämä combo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=22596 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=22596)
Tämä akku: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11951 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11951)
-
Pidät samat pyörät ja pistät 4000kv-4500kv koneen riittää 3s lipolla jerkku ihan hyvin... ;-)
-
1200kv enemmän kun mun orkkis wreitis, nykysee verrattuna 830kv enemmän, puhumattakaa akusta...
Liian tehokas setti, ei tarvis noin powerikasta / rajaa tosta 1/3 pois! Sillon ollaan aika liki "alueella"
ja toivon mukaan loppuu rikkoumat. Powerii on joko liikaa - tai sitä käytetään väärin, aina saa rajattua,
mut lisää ei saa koskaan.
-
Tänään tutkin autoa ja huomasin, että takakardaani on vähän mutkalla :D
No siinä taitaa olla auton yleis sulaka jo 2 kardaania mutkalla, mutta parempi vaitoehto kardaani, kun c-hubi tai knucle. Nimittäin aika halpoja http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1449_1864/products_id/204902/n/Axial-WB8-Driveshaft-Set (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1449_1864/products_id/204902/n/Axial-WB8-Driveshaft-Set)
Tehoja rajotan huomenna ::)
-
Muutama päivä sitte tuli laitettuta tähän ne 87/16 välitykset, että sais vähän sitä maximi tehoa pois ja ei
lämpiis.
Tänään tuli hexit ja liimasin kaikki suoraan epoksilla vanteisiin, että ei pääse pyörimään tyhjää vanteen sisällä.
Ja maalasin mustalla konepellin ja loppui maali niin en voinut maalata kylkiäkin. Pitää käydä maalikaupassa.
-
Tänään kävin hiekkamontulla ajelemassa, yllättäen auto kesti :o
Aika paljon reenasin loppu pystyjä rupee jo vähän oppimaan miten ne ajetaan.
Ja niistä tehoista enää ei keuli ympäri mistävauhista tahansa kun antaa lämää, ennenhän keuli.
Hyvä niin , että ei säry joka paikka hirveillä tehoilla.
On se FoffI vaan niin mukavaa, kun kalusto kestää 8) 8)
-
Paneelit maalattu.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0809.JPG/_smaller.jpg)
-
Paneelit maalattu.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0809.JPG/_smaller.jpg)
Hienoa! Yksi asia vaan hämää, älä nyt ihmeessä riko kaavaa ja jätä hyttiä ja scalea pois tästä hommasta. ;)
-
Tyylikäs ja varma musta. Vielä sisusta kii ja kuski, niin voela! ;)
-
Kiitos
Joo oisin jo laittanu sisustan kiinni mutta se ei oikein istu ku nopari on takana nii mistä vetää akun johon?
Tai kyllä tietäsin paikan mistä vetää mutta ois mahdoton vaihtaa akku.
Ajattelin laittaa noparin konepellin alle nii sit ois helppo laittaa piuhat kiini.
-
Tuosta... ota se:
(http://pnc.pp.fi/RC/FOFF/Autot/Wraith2012/280712/IMG_0537.jpg)
Saat moottorinjohdot lähemmäs, ton peittää helposti. Noin yltää motinjohdot konepellin alle
=> saat noparin konepellin alle, samaten akun. (viritellen saa vielä lähemmäs, toi mallikuvassa
oleva tulee 90 asteen kulmassa johtona ylöspäin, vähä vääntelee alemmas ja taas pitenee johdot)
-
Paneelit maalattu.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0809.JPG/_smaller.jpg)
Hienoa! Yksi asia vaan hämää, älä nyt ihmeessä riko kaavaa ja jätä hyttiä ja scalea pois tästä hommasta. ;)
Joo oisin jo laittanu sisustan kiinni mutta se ei oikein istu ku nopari on takana nii mistä vetää akun johon?
Tai kyllä tietäsin paikan mistä vetää mutta ois mahdoton vaihtaa akku.
Ajattelin laittaa noparin konepellin alle nii sit ois helppo laittaa piuhat kiini.
Oon nyt ajanut muutaman akullisen alla olevan kuvan ratkasulla.
(http://slid.kapsi.fi/RC/Wraith/Part6/IMG_0611%20(Custom).JPG)
1300mah 3S nano-tech ei irtoile, vaikkei se juuri millään ole kiinnikään (bashailtu on kunnolla ilman konepeltiä). Akku lähtee pienen kikkailun jälkeen ulos ilman raakaa voimankäyttöä. Tein pienen jatkojohdon akulle, jotta johdotukset saa siistimmin aseteltua. Noparin ja moottorin johtoja ei ole pidennetty.
-
Kiitos kuvista ja tiedoista pitää tänään ruveta suunnittelemaan noparille uutta paikkaa.
-
Hyvinhän se meni kolmas sija liedenpohjassa, pistin tavotteeksi aamulla, että jos sitä 8 sakkii pääsis nii ois hyvä
:D
Huomenna pitää tutkia mitä hajos kun hävis etuveto vikan pätkän jälkeen. Ei ainakkan kardaani tai ulos tulo menny, voisin veikata että lootan joku ratas rikki tai perän rattaat tai.... ;D
-
Onnittelut loistavasta debyytistä! ;)
-
Kiitos!
Tänään aloin etsimään hävinnyttä etuvetoa. Aloitin etuakselin purkamisella. Sieltä ei löytynyt mitään vikaa.
Sitten purin lootan irti, no sieltähän se vika löyty ne 3 pientä ruuvvia jotka pitää etupään ulostulon kiinni oli kaikki löystynyt irti ja hankannu naarmuja vähän joka paikkaan ja kierteet kaikista ruuvveista oli sen verran hakkaantunut niin laitoin uudet tilalle. loota kasaan ja kokeilemaan, no katos kaikki neljä pyörää veti :)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0848.JPG/_smaller.jpg)
-
Upea debyytti, historiankirjoihin uusi sivu, sillä uusi kuski murtautunut modin 3 joukkoon!
Tasaista ajamista ja vakuuttavia suoritteita, kauden päätöskisassa varma uhkaaja ja
jos ensikaudella jatkuu laji, niin sieltä tulee vastusta, hienoa! 8)
-
Tänään treenit Suonenjoella meni hyvin, ei särkynyt mitään.
Aika hyvin auto ja kuski toimii kun taisin ajaa MELKEIN joka pätkälle pohjat :)
Pienen perus huollon tein tänään ajojen jälkeen. Vaihdoin yhden knuclen ja kiristelin kaikkija ruuveja.
Jämsään lähdetään innolla! ja tavote ois kolmen sakkiin :D
-
Jämsään lähdetään innolla! ja tavote ois kolmen sakkiin :D
Sinne tuntuu olevan tunkua tällä hetkellä. ;)
-
Jämsässä ei tavotetta saavutettu, mutta ihan hyvä viides sija oli toiseksi kilpailuksi.
Sand Eater on kestänyt jo kaksi kisaa särkymättä :o
Tänään pistin auton scale/top truckiksi. Foffi sähköt pois ja sidewinter ja 45t holmes kone tilalle. Lapa renkaat pois ja ripsawit tilalle. Samalla purin ja putsasin foffi koneen, hiekkaahan siellä oli aika lailla.
Näillä asetuksilla ajellaan talven yli ja kesäksi takasi foffi asetuksiin.
-
Jep, 5-sija ei ole häpeäksi! Modified luokan taso on jäätävä ja sullakin vasta toinen yleinen kisa.
Tuolta pohjalta on hemmetin hyvä jatkaa ja jos enskauden kierrät kisoja, niin haastajaks olet ehdottomasti! :)
-
Tämäkin härveli on otettu hyllyltä pölyyntymästä pois. Foffi sähköt laiteltu jo kiinni joku tovi sitte.
Tänään päätin kokeille lumessa ajoa.
Ekana piti kiristellä kaikki ruuvit ja tutkia joka paikka.
Hyvin hän se toimi muuten, mutta vakio radio ei enää oikein "kanna" tarpeeksi pitkälle. Täytyy vaihtaa perus spektrumin dx2e. Kyllä se ihan hyvin pellolla kulki koko ajan täys kaasulla :)
Kesää odetellessa.
-
Kesää odetellessa.
Älä muuta sano. :-[
-
Kävin ajelemassa tänään lisää hankirallia kovalla hangella. Olihan se tosi mukavaa, mutta ajo loppu lyhyeen kun käytin kellarinkattoa hyppyrinä ja vähän lähti lapasesta täys vauhista ja kellarinkaton "piippuun" jysähti :-[ Ei muuta särkyny ku Hobbykingin halpa takaiskari.
-
Tämän auton kyydistä tulee huomenna videokuvaa. Tänään kokeilin jo illalla säkki pimeässä autoon valot asennettuna, mutta ei siitä mitään tullut kun ei wraithin omat valot näytä tarpeeks kirkaasti.
-
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/video-2013-03-03-10-01-29.mp4 (http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/video-2013-03-03-10-01-29.mp4)
Tuossa se video minkä lupasin.
-
Vakio servo sanoi sopimuksen irti viime ajelulla.
Tilasin Kärkkäisen Power HD:een 17kg vääntävän tilalle.
-
Tänään kävin korkkaamassa foffikauden.
Kuvat on sieltä montulta missä tulee olemaan tänä vuona foffi kisat.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/GOPR0038.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/GOPR0041.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/GOPR0046.JPG/_smaller.jpg)
Tämä on lumitilanne "etumontulla"
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/GOPR0048.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/GOPR0051.JPG/_smaller.jpg)
Nämä on "välimontun" kulmalta ;D Takamontulla ei käyty ajamassa.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/GOPR0056.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/GOPR0059.JPG/_smaller.jpg)
-
Näyttääpä se kutsuvalta! 8)
-
Erinomaista maastoa ja uutta, hienoa päästä sinne kisailemaan kesällä! 8)
-
Tälläkii käyty rälläämässä montulla mutta ei kauvaa kestäny enneku särky :(
Jäi kiinni pohjastaan mäkeen, ja revittelin vähän rattia veivaten ja RUKS ja veto hävis. Olin jo aika varma että pinjoni ois vaa löystynyja liukunu akselilta pois, mutta ei :-\ Mikähän sit ois vikana? Epäilisin taas vaihelootan rattaita ???
-
NO hö :-\
Ellei veto ole pois kardaanien irrottua tai murikoissa, niin lootaanhan se viittaa.
Ulostulot ei ole irti ja muut paikallaan? Ihme jos laatikosta mennyt rattaita.
2008 asti ajanut axiaalin lootalla enkä koskaan ole saanut lootan vakiorattaita rikki.
Toivotaan, että vika selviää ja ois edukas korjaus :)
-
Joo, vika löyty. Vaihelootan keskimmäisestä muovi rattaasta hampaat poikki :(
-
Vihdoinkin tuli amainhobyn paketti. Sain lootan pyörimään nätisti rattaan ja kahden laakerin vaihdon jälkeen. Pitää käydä joku päivä reenaamassa että sais ees jonkulaise sijotukse Laukaalla :)
-
Tuli tehtyä uudet taka-alalinkit 8mm delrinistä
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1113.JPG/_smaller.jpg)
Nämä oli vanhat linkit. Löyty kaapin pohjalta ja laitettu väliaikaiseksi. Ollu kait joskus jossai rawlerissa.
Nää oli jo laittaessa vähä ei käypäset ja nyt ne on näköjään kait taipunu lisää. Taka-akselikin oli jo vinnossa nii rupes häiritsemään :)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1116.JPG/_smaller.jpg)
Nyt on eessä ja takana saman näköset linkit.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1114.JPG/_smaller.jpg)
-
Tänään kisat meni ihan hyvin, ainoastaan vain harmittaa viimisellä jaksolla kun akku loppu. Mutta se oli oma moka kun en muistanut vaihtaa :-[
Kisakumppanit varmaan huomasi että mulla meinas olla käynnistymis ongelmia kakkos jaksolla. Sen jälkeen pein autossa koko ajan virtoja päällä.
Itse kuvittelin että vika on noparissa, mutta kotiin päästyään vaihdoin heti spektrumin dx2e ohjaimen ja vastarin. Niin kappas auto käynnistyi monen kokeilun jälkeen aina hyvin :) Tiedä sitten oliko vika nyt oikeasti siinä?
Sekin oire hävisi kun ennen peruutti niin pakki jäi päälle ja auto jatkoi matkaa vaikka oli jo vapauttanut pakin vapaalle. Kait siinä joku vaikutus oli :-\.
-
Tähän tuli vähän uutta osaa pari viikkoo sitte.
Vp knuclet (koska meni hermot niihi asiateesi halpoihi),Titaani ohjausvarsi, kääntyvyyttä viilatuilla nivelvetareilla ja DualSky 1200mAh 45/90c 3s, laatu akut toivottavasti nyt ei loppus virta kesken jakson.
-
Tänään maalailin uusia värityksiä paneeleihin.
Samalla lyhensin sivupaneelit.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0265.JPG/_smaller.jpg)
Mitä muut on mieltä?
-
Hienoa saada jotain erilaista teemaa, ettei kaikilla aina orkkis tai se tuttu musta :D
Tuo on ihan jees, jatka samaan malliin!
-
Joo että sillee. Konepeltiin yritin maalailla pääkalloa mutta v***t siitä mitään muuta tullu ku sanomista. Tarra sabluuna ei kestäny sinistä maalia ja otti ja meni läpi >:( Oli niiku tarkotus maalata nenä ja silmät sinisellä...
Jotain on kehitettävä että sais ees jonku näköse.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/2013-08-17+14.50.57.jpg/_smaller.jpg)
-
Ei kaiken tarvi olla prokuolakynäruiskurahaimurihienoja. Vähän kulumajälkiä pintaan ja tosta voi tulla jopa taideteosta uskottavampi. Sinisen levynneisyys tuo liekkimäisen vaikutelman silmiin. Onhan se vähän sama kuin tribaali käsivarressa, mutta huonomminkin voisi olla.
-
Totta, tuo sinisen "leviäminen" luo oman kontrastin koko kalloon, mielestäni ihan käypänen ;)
-
Aijaa se olikin kansan mielestä hieno :o
Omaan silmään se ei jotenki napannu, niin heitin tinneriä päälle ja pyyhin/pesin painepesurilla. Nyt se on originaali värityksellä. Täytyy yrittää kolmannen kerran...
-
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0270.JPG/_smaller.jpg)
Nyt on tämmöne kuva.
On ainakin omaan silmään paljon hienompi kun aikasempi sätöstys, rumentuko vai parantuko?
-
Joo Liedenpohjassa käytiin ajamassa ja tuloksena 4 sija.
Eilen illalla tuli liimailtua vanteet hadesbearin itse tehtyihin laparenkaisiin.
Tänään kävin koe ajamassa renkaita kolme akullista.
Ja tuntui toimivan 8) Nämä renkaat jää alle ja sand pawit menee hyllylle pölyyntymään.
Ainua huono puoli oli näissä renkaissa se, että ihan hienoimmaissa hiekasta lähtö paikallaan tarvisi enemmän kaasua kun sand paweilla.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0301.JPG/_smaller.jpg)
On se kapeempi kun enne
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0302.JPG/_smaller.jpg)
Tuommoset perus valkoset liimavanteet
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0303.JPG/_smaller.jpg)
-
Hyvännäkönen pirssi ja renkaat, mitkä foumit laitoit onko rengas nyt sopivan "kova", ettei sorra alle?
Sand Pawit on varmasti mailmanparhaat renkaat pikkukaasulla menoon, mutta noissa on pitoa sit ihan toisella tapaa
ja sopivalla kaasulla pehmeessä "oma jerkku" ;)
Ps. onnea 4-sijasta, hyvin ajettu kisa!
-
Kiitos! :)
On tarpeeks kova, ei sorra alle. Muuta sopivaa vaihtoehtoo ei ollu kun boss clawssien mukana tulleet.
Kyllä sieltä löyty sopivalla hiekalla se "oma jerkku" menoon 8)
-
Kiitos! :)
On tarpeeks kova, ei sorra alle. Muuta sopivaa vaihtoehtoo ei ollu kun boss clawssien mukana tulleet.
Kyllä sieltä löyty sopivalla hiekalla se "oma jerkku" menoon 8)
Hienoa kuulla, että löysit siihen passelin foumin/sopi heti noinki hyvi :)
Ja tosiaan, jos vähänkään, kuten Pnesh F11, niin sen huomaa, kun antaa x-kaasun, ottaa pidon ja
sit mennään, sitä ei sand pawi tee! :D
-
Tähänkin projektiin puhaltaa uudet tuulet ensikaudelle 8)
Tässä alku "talvesta" ja loppu kesästä tuli bashailtua paaaljon ja ajettua kaiken näköstä piha rallia. Todella pienellä huollolla. Nii rupes löytyy paljon pikku vikkoja esim sommonen että etuveto hävis pahassa paikassa ja sillee..
Niin nostin viimeviikolla wraiti pöydällä ja purin ihan kaiken osiin ja pikkunen huolto ois paikallaan :)
Etupäässä näky oli tämmönen:
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1295.JPG/_smaller.jpg)
Rattaatkin oli jo aika finaalissa.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1298.JPG/_smaller.jpg)
Sitte muuta pientä vikaa, laakereissa ei ollu enää yhtään hyvä kuntosta, moni oli juminu ja loput pyöri huonosti.
Ylälinkit (vakiot) oli jo ihan älyttömän väljät palloistaan.
Etupään alalinkit oli banaanilla. Kardaanit kierteellä... ja kaikkee semmosta muuta mukavaa ;D
Tämä möhkäle saa siirtyä sivuun
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1293.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1294.JPG/_smaller.jpg)
Ja tilalle tulee hadesilta hommattu koppa ja runko
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1292.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1291.JPG/_smaller.jpg)
Hobbykingin mosa pääsee hyllylle lepäämään ja tilalla tulee castlen 4600kv
Kevennystä tulee ainakin jotain reilu 400g tuolla muutoksella.
-
Hyvältä näyttää ja hyviä kehityksiä tulevaan kauteen! Paino putonee alta kahteen kiloon, eikö? ;)
Anyway, luvassa varmasti kisakykynen kiesi!
-
Juu entinen paino oli jotain 2300g sand paweilla. Täytyy yrittää keksiä muualtakin autoa kevennys kohteita :)
-
Juu entinen paino oli jotain 2300g sand paweilla. Täytyy yrittää keksiä muualtakin autoa kevennys kohteita :)
Niin se oli paweilla sen verran, ajatko tällä kaudella niillä pnesseillä vai?
Paino lienee sitten jo reippaasti vähemmän 1800-1900g välille? ;)
-
Joo kyllä ois tarkotus ajaa niillä sun tekemillä renkuloilla. Varmaan ne toimii paremminkin kevyemmän auton alla.
-
Jep, kun löydät/löysit sopivat foumit, niin varmasti pelaa hyvin ja auton keventyminen on plussaa renkailla, uskoisin :)
-
Tänään vähän kasailin akseleita ja tein linkkejä, pikku hiljaa se alkaa muodustumaan.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1307.JPG/_smaller.jpg)
Takatukivarret tais olla xr10 ylälinkkejä.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1308.JPG/_smaller.jpg)
Etuylälinkit on bullysta ja alalinkit on omavalmiste delrin mallia.
Oho, joku laitto näköjään etuiskarit eripäin, vasta ite nytte kuvasta huomas :D
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1310.JPG/_smaller.jpg)
JA sit se akseliväli ??? siitä tuli noin 32cm. Ennen se oli sen 37cm, ohan se lyhyempi mutta niin oli tarkotuskin.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1306.JPG/_smaller.jpg)
JA sitten se toinen juttu eli paino ::)
Tuossa on kaikki muut kuvassa paitsi servo, joka unohtu :-[
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1302.JPG/_smaller.jpg)
Tuohon vielä lisätään se servo ja se paino 64g.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1304.JPG/_smaller.jpg)
Eli kokonais paino olis 1901g
Noo...ohan se vielä paljon, mutta on siinä paljon pudotusta siitä mistä lähettiin sillo eli tästä ;D ;D
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_0695.JPG/_smaller.jpg)
Tavotteita pitää aina olla joten laitetaanko tavotteeks vaikka 1800g? Mistähän sen 100g vielä repis :D
-
Hyvin on keventynyt lähtökohdista!
Wraithin osia käyttämällä sitä painoa tulee väkisin enemmän. Itsellä irtonainen loota ja taka-akseli, jotka iskin puntarille:
Wraithin loota huikeet 122g -vs- ax10, joka slipperillä 87g. Wraitin taka-akseli 192g -vs- ax10 132g. Wraitin osat tuossa
kerryttää valehtelematta todella paljon painoa. Jos vaihtasit lootan ja akselit ax10 (etuakseli xr10 modaus), lisäksi linkit
ja pohjalevy, niin lähtis about 200g painoo pois ;)
5700kv castlen koneen punnittin myös taannoin ja oli hivenen yli 200g -vs- oma kiinakone 4400kv, joka 167g.
Siinä nyt jotain idiksiä, toki wreitin osien pitäminen on kans vaihtoehto, eikä tosiaan huono, kun ottaa huomioon, että ne alla.
Kummiski myös wraith akselit pelaa tässä lajissa hienosti, joten tuo nykypaino kuulostaa mun korvaan ihan kisakykyseltä! :)
Eli vaikka jotkut pyrkiiki tekee höyheniä, niin sun autos paino inansa 1900g puolella kuulostaa ihan suorituskykyseltä! Ei meinaan
ole montaa autoa, jotka ylipäänsä modissa on alle 2000g :)
-
Kyllä tässä ainakin toistaseks tullaa pitämään wraiti omat akselit :)
Mutta nyt auto odottelee amainilta pakettia ja sieltä on tulossa akseleihin kaikki osat.
Jotain pientä keventelyä ja muuta näpertelyä on tullu tehtyä kun ei muutakaan keksi ;D
Sähköt löin paikallee.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1315.JPG/_smaller.jpg)
Akkuteline tuli tehtyä pikasesti, en tiiä jääkö se nyt lopullisesti tuohon vai mihin?
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1320.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1317.JPG/_smaller.jpg)
Vastarista lähti kuoret, helpot 6grammaa :)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1311.JPG/_smaller.jpg)
Renkaitten lavoista lähti nappulat hurjat 2g ;D
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1314.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1312.JPG/_smaller.jpg)
Rungon välitankoihin reikiä oisko lähteny 8g molemmista.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1321.JPG/_smaller.jpg)
Sitte se päivän hurjin kevennys, hioin renkaista kylkikuviot pois nii lähti 16g kaikista yhteensä.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1322.JPG/_smaller.jpg)
Eli sehän tekee yhteensä kaikista kevennyksistä 32g ;D
-
Hyvin taas edistynyt!
Vinkki: käännä voimansiirto toisinpäin, se vie moottorin eteenpäin -> paino eteen ja spurri ei kulu enää lainkaan.
Itse tein noin ja ei ole sen jälkeen spurreja mennyt, vaikkei ole suojaakaan ja painopiste on ok.
Joskin, en tiedä miten tuo wraithin loota kääntyy ja hyödyttääkö, mutta uskoisin.
Muutenhan ihan passelisti lähtenyt taas painoa, renkaitakin hifistelty :)
Servoteline näyttää omaan silmään olevan ok, kun akun vaan laittaa vaakatasossa kiinni ja 1200mAh riittää hyvin,
itsellä saman valmistajan samat akut, mutta 1000mAh.
-
Kiitos vinkeistä!
Käänsin just vaihelotjun toisinpäin ja laitoin tattitarraa akun vaakatasoon :)
-
Viikolla oli tullu amainin akseli paketti laatikkoon..
Tänään pääs kasailee autoa kun kotiutu. Olipas kiva kasata akselit uusilla osilla, ja kaikki akselin laakerit kasasin avidin keltasilla.
Nyt se ois niiku kasassa :o 8)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1323.JPG/_smaller.jpg)
Max joustot
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1327.JPG/_smaller.jpg)
Maavarat
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1329.JPG/_smaller.jpg)
Leveys
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1333.JPG/_smaller.jpg)
Sitte se mihin sen akun piti asettua ei oikee toimi hyvin :-\ ottaa aika ilosee renkaaseen kiinni kääntäessä.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1326.JPG/_smaller.jpg)
Mielipiteitä onko tää nyt liian korkee, levee jne.
-
Hyvältä näyttää kaikin puolin! 8)
-
Hyvältähän tuo näyttää!
Tuon akun sijotteluun: hommaapas vaikka tomyltä hiilari akku/servoteline, siinä saat tuon ongelman hoidetuksi.
Siinä saa servon toiseen reunaan ja akun toiseen, siten ei sit osukaan pahasti ;)
Korkeus, leveys ja muut mitat näyttää omaan silmään hyvältä + joustot, saa joustaa paljonki, jos tottuu ajaa sellasella (itse totuin).
Maavara on OK, mutta tiukoissa "mahapaikoissa" tulee muistaa "rynnätä" ylös, ettei tartu kiinni. Tosin omatkin pari autoa on 5-6cm,
joten sama homma ja perussääntönä "jos puoliautoa on putoomassa alas, niin alas sen saa" ;)
Tuli laparenkaista mieleen, että jos haluat kokeilla voisit lisätä jokaiseen "lapaväliin" vielä lavat ja saada siten vielä paremmat laparenkaat.
Elleivät toimi saa ne aina leikattua poies. Nyt itse todennut, että hieman enemmän lapoja antaa omat mahdollisuutensa. Anyway, jos toimii
noinkin, niin pidä sellasina :)
Hyvältä näyttää sun autos ja varmasti tulee olemaan haastaja tulevalla foffikaudella!
-
Tuon akun sijotteluun: hommaapas vaikka tomyltä hiilari akku/servoteline, siinä saat tuon ongelman hoidetuksi.
Siinä saa servon toiseen reunaan ja akun toiseen, siten ei sit osukaan pahasti ;)
Tomy ei tee wraithiin telineitä... Ite laitoin akun yetu ylälinkkien päälle.
-
Paitsi että se levy mikä ainakin meillä on joka on tehty ax-10 akseliin, käy myös wraithin akseliin. ;)
-
kiitoksia hyvistä palautteista! Taidan laittaa sen akun etunelilinkkien päälle nii pääse helpoimmalla ja halvimmalla :)
-
Kun kerta muutkin on jo kauden käynyt alottamassa nii pitihän se tänään itekki 8)
Lunta ei ollut enää missään esteenä.
Kuva todisteeks :)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/DSC_0035.JPG/_smaller.jpg)
Auto toimi ihan hyvin, jotain pientä alustan säätöö vaan tarvii.
Sitte se suru-uutinen, ne kalliot jossa viime vuonakin ajeltiin crawlingia on räjäytetty pois ja murskattu soraks :( Että tuskin tänä vuona tulee Suonenjoki jamboretta tuolle paikalle. Pitää yrittää etsiä lähi kunnista hyviä kallioita..
-
Sporttisen näköinen, mitäs nykypainoltaan vai sama kun aiemmin?
Toivotaan, että lähialueilta löytys crawlmestaa, niin sais samaan vkloppuun crawl+foff.
Ellei löydy, niin tullaan kuitenkin viikko tuon jälkeen suonenjoelle ajaa fincupin kisa ;)
-
Tämä on nyt painoltaan jotain 1900g
-
Tulipahan tuossa joutessaan tehtyä ensimmäiset ihan itsetehdyt laparenkaat 8)
Pohjona toimii 2.2 Ripsaw.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/DSC_0092.JPG/_img900.jpg)
Renkaat tunto ihan älyttömän hyvilta ajaa. Lähti paikaltaan pehmeestä hiekasta paljon paremmin kun nuo edelliset alla olleet :)
-
Nyt ollaan todella lähellä renkaan 14cm maksimihalkaisijaa. Mietin itsekin Ripsawille ja Roverille custom renkaiden tekemistä, mutta halkaisija menee pienilläkin lavoilla todella likelle 140mm. Vaikkakin renkaita rakennellessa pystyy pelaamaan siten, ettei sijoita lapoja suoraan toistensa vastapuolille, jolloin renkaan keskipisteen kautta mitattaessa korkeutta ei kertyy vähemmän.
Voisitko mitata renkaan korkeuden lavasta lapaan keskipisteen kautta (korkeimman kohdan mukaan). Jos korkeus ei ole korkeimmillaan lavasta lapaan, niin sitten lavasta siihen kohtaan, jossa korkeus on korkeimmillaan. Pääasia, että mitta kulkee renkaan keskipisteen (= reiän keskeltä) kautta jokaisessa mittauksessa.
-
Hienoa Niko! Hyvännäköset ja omanlaiset renkaat, nostan hattua omatekoteollisuudelle, joten hienoa että olet rohkeasti lähtenyt voittajan tielle :)
Moniko lapainen yksi rengas on, 9? Oletko kokeillut miten rengas toimii, kun ajaa kovaa hiekkaa alas ja pitäisi tehdä äkkikäännös ylös?
-
Pikaisella mittauksella oli ihan tasan 14cm, mutta pitää viikonloppuna mittailla tarkemmin ja ottaa kuvia.
Kovalla hiekalla en hirveesti kokeillut kääntymistä miten käyttäytyy, mutta kun ylöspäin ajo nii tuntu olevan paljon "pitoja" kun pienelläkin kaasulla meinasi keulaa keventää.
Renkaat on joo 9 lapaiset.
-
tuossa se kuva,
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/IMG_1334.JPG/_img900.jpg)
-
Sehän menee heleposti säännön sisälle. ;D
-
Ompas taas pitkä aika siitä kun viimeks päivitteli topikkia :-[
Viimevuona syksyllä tästä meni servon rattaat sileeks ja se jälkee seiso tämän vuon puolelle hyllyssä.
Kunnes tehtiin tiimi kaverin kanssa vähän vaihtokauppaa nii tähän tuli sävöksin 30kg servo.
Sitte joskus talvella tästä tuli rakennettua semmonen lumessa räppäily auto. Ja nyt sillä on ajeltu aika ahkeraan..
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/DSC_0080.JPG/_smaller.jpg)
Tänään sit rupesin muuttamaan tätä takasi foffariks vaikka ohan tässä vielä aikaa ;D
Nyt sais ehotella hyviä ja opiskelija ystävällistä foffi noparia tähän. Entinen hobbykingin nopari otti toiminta savut tuossa joskus ja se oli ihan käytäjän vika, mut ei siitä sen enempää :-[ ;D
Tähän pitäs nyt varmaan samalla castlen becci tinailla kiinni. Kun taitaa tuo sävöksi viedä virtaa vähä erilailla ku edellinen kärkkäisen 16kg servo.
-
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22632__Turnigy_TrackStar_120A_Brushless_Short_Course_Truck_ESC.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22632__Turnigy_TrackStar_120A_Brushless_Short_Course_Truck_ESC.html)
Mitenkäs ois tuommone nopari?
Tuossahan on joku 6v sisäinen beccikin.. Ja tuon kaveriks laittais sit castlen 4600kv moottorin.
-
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDAXF&P=ML
Laitat tuon kiinni ja siihen castle 10A becci, niin varmasti pärjää. Ite en koske noihin hobbykingin romuihin pitkällä tikullakaan, kun ei koskaan tiedä mitä sieltä saa. Reilu kymppi lisää hintaan ja saat vielä vesisuojauksenkin.
-
Itse astiassa tuossa pöyvällä ois sidewinter 3 waterbrooffina ja siinä kiinni castlen becci, mutta se scalessa pätki max kaasulla ja kokeilin 2 eri moottorilla nii jotai pientä pätkimis oiretta oli molemmilla moteilla havaittavissa. Mutta voishan sitä kokeilla tuossakii.
Ei oo ainakaa itellä kovi hyvä luotto tullu tuoho sidewinter 3 ku scalessa oli yhen kauden kiinni ja nyt jo pätkii. Nii ja edellisellä omistajalla tuossa scalessa oli samoja oireita mutta oli lähettäny takasi ja saanu uuden :-\
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/DSC_0084.JPG/_smaller.jpg)
Mut jos tuo ei toimi nii tilataan sit toi normi versio tosta noparista.
-
Joopa joo... :( Tuossa just castle linkillä laittelin foffi säädöt ja kokeilee nii akun piuhan ku tökkää kiinni nii akku lämpee sekunneissa helvetin kuumaks. Taitaa olla noparissa joku häikkä vai mistähä mahtas johtua.. ???
Kyllä kahtelin että oisko jossai piuhat yhessä mutta ei mistää sattunu mitää silmää.
-
Joopa joo... :( Tuossa just castle linkillä laittelin foffi säädöt ja kokeilee nii akun piuhan ku tökkää kiinni nii akku lämpee sekunneissa helvetin kuumaks. Taitaa olla noparissa joku häikkä vai mistähä mahtas johtua.. ???
Kyllä kahtelin että oisko jossai piuhat yhessä mutta ei mistää sattunu mitää silmää.
Sulla menee aina putkeen näiden sähköjen kanssa. ;D
Vaikea sanoo mistä johtuu, mutta ehdottomasti jotain häikkää siellä on. Itellä samanlainen reaktion crawling br-mineissä. Akun piuhat kiinni, kaks sekuntia ja savut noparista ja akku pullistunut. Eikä ole virheliitoksia. Mystisiä juttuja...
-
Joo sanotaanko että nyt meinaa vähäse v***t**a kun tässe ekana kiinan nopari savutteli ja sitte scalesta nopari lainaa ja nyt seki palo ja xr10 takanopari pätkii.. >:( :D
Minusta kyllä ei sais sähkömiestä tekemälläkään ;D
Sori hieman ot..
-
Tollaset oli viikolla ilmestyny postilaatikkoon. Toivottavasti nyt sais ilman ongelmia sähköt toimimaan :D
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/foffi+s%C3%A4hk%C3%B6t.jpg/_img1280.jpg)
-
Vaikeuksien kautta voittoon ;D 8) Sinne asettu sähköt.
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/DSC_0176.JPG/_smaller.jpg)
Pikku testi vedot pihassa..
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/foffi.jpg/_smaller.jpg)
ja hyvin rokkaa, huomenna rinteeseen testaamaan :)
-
Hyvältä näyttää, eikä varmaan pätki enää, kun combo ja becci ;)
Mukava huomata, että sielläkin on vielä intoa foffailuun!
-
Juu tuli eilen käytyä pari akullista ajamassa ja hyvin tuntu toimivan ilman minkään näköstä pätkimistä :D
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/IMG-20150411-WA0013.jpg/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/DSC_0178.JPG/_smaller.jpg)
Pikkusen himottas tehdä uudet renkaat, mutta ei nyt oo oikein mitään hyviä aihioita..
-
Hyvä kuulla, että sähkömurheet on historiaa. Suonenjoella nähdään! ;)
-
Tänään tuli taas joonan kanssa käytyä reenaamassa merkkien kanssa ajoa.
Melkein tuli masennuttua kun toisella jaksolla autosta hävisi kaikki sähköt :o Siinä meni tutkaillessa joku tovi ennen ku vika löytyi. Ekana arveltiin noparin katkasijaa mitkä monesti reistailee nii siitä johdot yhteen, mutta ei vika ollu tällä kertaa siinä.
Akusta löytyi vika, vissiinki liittimestä tai mistä sitä tietää.. Akussa on virtaa, mutta mitään ei tapahdu kun liittimen laittaa kiinni.
Toisella akulla toimi komeesti :)
Nyt sit pitäs tilailla uusia akkuja ku jo kaks dualskyta on sanona sopimuksen irti :( Nyt on tässä autossa kokeiltu Nanotechejä ja Dualskyjä, mutta mitä otetaan seuraavaksi testiin??
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/DSC_0183.JPG/_smaller.jpg)
Nii tulihan tossa ne "uudet" renkaat väsättyä ::)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/DSC_0189.JPG/_smaller.jpg)
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/DSC_0192.JPG/_smaller.jpg)
Sand pawit aihioina ja Panther Paddle tyyliset niistä tehtiin.
Nuissa vaan tuntuu olevan liikaa pitoa, kun ei kestä rinteessä paljoo kaasua antaa kun menee keula pystyssä.
Esim, johonki loppupystyyn lyhyestä matkasta kiihytys nii monesti mentiin katollee :-\
Pitää vähän ylä linkkien kulmaa säätää jos se vaikuttas asiaan jotenki. Tai sitte ajettava enemmän ja totuteltava :D
-
Asiallisesti suonenjoellakin herätty foffikauteen, hyvä äijät! :)
DualSky akkukyssäri: onko vika-akuissa sininen dc3 liitin? Jos on, mulla aikoinaan irtos liitin, kiinalaiset ei tinaa niihin juuri käytä.
Itse vaihtanut kaikkiin deanssit RUNSAALLA tinalla, eikä ongelmaa ole.
Pitoohan noissa paweissa on tosi paljon, mutta lähtisin itse kokeilemaan, josko sais akkua etuakselille. Joku leveempi keulateline,
jonne servo ja akku + sit nopari/vastari tuohon akun nyk. paikalle / niin eteen, kun mahdollista (johdot ja jousto sallii). Se paino
auttaa, kun nyt knuckepainojakin on alettu käyttämään ;) Ylälinkkien paikkojakin voi fiksailla ja ettiä sopivaa.
Hyvä siitä tulee, kun jaksaa vähän kokeilla ja ottaa tuntumaa. Kiva kummiski huomata, että intoa vielä on! 8)
-
Juu kyllä aikuissa on dc3 liittimet. Eilen kun montulla akun liitintä/johtoja väänteli niin kerran saatiin henkiin vähäks aikaa, mutta ei se taas kauaa kestäny.
Tänään otin kutistesukat liittimen juuresta pois niin ei mitään kovin ihmeellisempää näkyny. Vain toisesta johdosta oli jokunen karva irti.
Niin ja nyt kun kokeilee akku testerillä lataus piuhasta niin ei mitään lukemia tule :-\ Että on se sit varmaa kuollu lopullisesti..
Tilaiskohan nyt nuita jokusen kappaleen seuraavaksi?
http://fi.eurorc.com/product/2666/gens-ace-1000mah-111v-25c-3s1p-lipo-battery-pack (http://fi.eurorc.com/product/2666/gens-ace-1000mah-111v-25c-3s1p-lipo-battery-pack)
-
Tilaiskohan nyt nuita jokusen kappaleen seuraavaksi?
http://fi.eurorc.com/product/2666/gens-ace-1000mah-111v-25c-3s1p-lipo-battery-pack (http://fi.eurorc.com/product/2666/gens-ace-1000mah-111v-25c-3s1p-lipo-battery-pack)
Voin suositella lämpimästi! Ite olen noita käyttänyt jo muutaman vuoden. ;)
-
Noi tuli eilen,
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Axial+xr10/DSC_0235.JPG/_smaller.jpg)
Nuitte lisäks on se yks 1300mah dualsky, eli yhellä akulla ajetaan 2 jaksoa..
-
Helposti ajelee noillakin jo kisan! ;)
Itsellä kahdessa modissa castlen 4600kv koneet, 60A kinkkinoparit ja 2x 800mAh akuilla ajan kisan 3+3 ratasyklillä (per. auto).
-
Joo Laukaan kisahan yllätti ja tuotti tulosta :)
(http://paron.pp.fi/TULOKSET/FOFF/2015/Foff%20Cup%20Comp%204%20-%20Laukaa.jpg)
Siinäku Saku luki tuloksia niin arvelin, että se hyppäs vahingossa yhen yli kun ei alkanu heti mun nimee kuulua :D
Parit fotot, kiitokset kuvaajille!!
(http://paron.pp.fi/ZT%20Pictures/Foff%20Cup%202015%20%234/P1010268.JPG)
(http://paron.pp.fi/ZT%20Pictures/Foff%20Cup%202015%20%234/P1010621.JPG)
(http://paron.pp.fi/ZT%20Pictures/Foff%20Cup%202015%20%234/P1010625.JPG)
Vikalla jaksolla mentiin äärirajoilla ;D
(http://paron.pp.fi/ZT%20Pictures/Foff%20Cup%202015%20%234/P1010634.JPG)
Sieltä pikku loikalla maaliin "hyllylle"
Taitaahan noi omavalmiste kuviolla olevat sand pawit toimia, mutta kuski ei oo vielä toiminu ;D
Niiin tosiaan tällä viimeksi oltu podium paikoilla lajin debyytti kisassa liedenpohjassa kolme vuotta sitte.
-
Siinäku Saku luki tuloksia niin arvelin, että se hyppäs vahingossa yhen yli kun ei alkanu heti mun nimee kuulua :D
Ei tarvinnut edes vahingossa hyppiä yli, kun edellä on parempi kuski ja parempi voittaa aina ;)
Onnittelut siis hienosta 2-sijasta modissa, upeesti ajettu!
Kyllä ne renkaat näyttäs toimivan, samoin jarrutukset alamäkiin yms yms... "kokonaisuus" on hyvä ja kyllä kuskillakin
on "hajua", kun tulosta syntyy ja podiumkuva kertoo olennaisen, onnea vielä kerran! 8)
-
Ulkoilutin tätäkin tossa joku päivä sitte. Ei se huvi kauan kestäny, kun laatikosta porsi se "perinteinen" keskimmäinen ratas
(http://niko97.kuvat.fi/kuvat/wraith/DSC_0351.JPG/_smaller.jpg)
Ois tossa pakissa metalli rattaat tilalle, mutta tuntuu olevan hyvä sulake toi ratas :D
Jostai pitäs väsätä uudet taka-alalinkit ei kestä ku yhen kisan ajaa noi xr10 tukivarret, kun on mutkalla joka suuntaan.