RC FOFF > 2011

Kauden 2012 modified luokka/luokat?

(1/6) > >>

Hadesbear:
Jakautuminen vai hirttosolmu?

Aloitan keskutelun aiheesta, sillä siihen on hyvä saada yleinen selvyys jo hyvissä ajoin, etteivät autot katoa.
Modified luokka on kehittynyt tänä vuonna selkeään suuntaan, sen suunnan nimi on erillisjousitus. Tuo suunta
on tulevaisuutta, mutta onko se täysin se ainoa oikea tie? Tätä olen kysynyt itseltäni monasti ja päätynyt
vastaukseen ei, pohjustan:

"Kun unlimited luokka syntyu foffiin oli jäykkäakselisen kyoshon twin forcen aikakausi. Tuo aikakausi kesti vain
vuoden 2006 ja osin vuotta 2007. Jo 2007 alkoi erillisjousitettu ottaa valtaa jäykkäakselisilta. Vuodet 2008,
2009 ja 2010 ovat olleen modified luokassa samoin jäykkäakselisten kulta-aikaa, mutta nyt 2011 mestaruutta
ei ota jäykkäakselinen vaan erillisjousitettu. Nyt historia on toistamassa itseään pudottamalla jäykkäakseliset
autot pois. Unlimitedin osalta twinit putosivat, koska niillä ei enää mitenkään pärjännyt erillisjousitetuille autoille,
eikä twinien lisäksi jäykkäakselisia autoja ollut montaa erilaista."

Modifiedin suhteen tilanne on kuitenkin paljon valoisampi, vaikka pääasiassa jäykkäakselisia on vain axial merkkinä,
on vuosien saatossa ollut muitakin ja axialin akseleille voi rakentaa vaikka mitä. Autojakin tuntuu olevan ja alustavan
laskennan mukaan se 5-7 autoa olisi hyvin kasassa, vaikka vain omaan jäykkäakseliseen luokkaan. Voimmekin kysyä
itseltämme olemmeko todella valmiit ripustamaan jäykkäakseliset, ne viimeisetkin tässä lajissa hirttosolmuun?

Omasta mielestäni teemme virheen, jos ajaudumme tuohon päätökseen. Pahoin pelkään, että erillisjousitetut modit
ovat pian "Mini Unli" autoja, jotka ajavat jo ensikaudella sellaisia jaksoja mitä unlimited autot ajoivat pari vuotta
takaperin. Entäpä 2013? Aletaanko tätä mini unlia ajattaa jo unlin radoilla? Tuota en koskaan toivo näkeväni, sillä
unlissa se niin sanottu rinneskaala toimii, mutta mini unlilla tilanne voi karata käsistä ja niistä tulee enemmän ufoja,
joista ei puutu kuin siivet ja propelli, kysy itseltäsi tahdotko sitä?

Tämä on tietysti kokonaisuutena äärimmäisen suuri kysymys ja päätöksenteko ei ole helppoa, koska siihen vaikuttaa
yksi ja miljoona asia. Miten aika riittäisi ajattaa, jos olisi kahta eri modiluokkaa, olisiko molempiin autoja? Onneksi meillä
on liki 6kk aikaa pohtia tätä ja muodostaa siitä toimiva kokonaisuus. Muutaman henkilön kanssa olen käynytkin jo
keskustelua ja niistä olen poiminut hyviä ideoita, joita ranskalaisinviivoin:

- modified:sta 2 eri luokkaa: jäykkäakseliset & erillisjousitetut: autotarve: minimissään 5 pitäis saada molempiin.
  RFOT:sta 3 henkee olisi tukemassa tätä ideaa ja kaikilla kolmella on molempiin luokkiin autot.
- modified yhtenä yleisenä luokkana, samat radat, mutta lasketaan: 1) yleisenä 2) erillisjousitettu 3) jäykkäakseliset
- parhaimmillaan: halutessaan jokainen kuski saa ajaa molempia modeja = olisivat täysin omat luokat

Radoista:
Erillisjousitetuille tehtäisiin modina radat, täysin niiden mukaan. Jäykkäakselisille EI tehtäisi ollenkaan omia ratoja,
vaan ne ajaisivat esim. 3 sc-auton rataa ja 3 "mini unlin" eli erillismodin rataa. Tällöin aikaa ei mene ratojen tekoon,
kun ne ovat jo valmiina ja sekä erillistä-että jäykkää voi ajattaa samana luokkana.


Kerätään listaa:
Kuka ajaisi erillisjousitetussa luokassa, kuka jäykässä ja kuka molemmissa, merkitse *-merkki sille luokalle, jota ajat mieluummin.

Jäykkäakselinen:
1) Saku Sarka, Hadesbear*
2) Samu Sarka, ?
3)
4)
5)

Erillisjousitettu:
1) Saku Sarka, Ra
2) Samu Sarka, Ramsessor*
3)
4)
5)


Oli myös puhetta, että jos modi saataisiin jaettua kahdeksi alaluokaksi, voitaisiin päivän venymistä mitata
ensikeväänä järjestämällä testi/oheiskisa, jonka mukaan määräytyisi se onko meillä reserviä ajattaa 4 luokkaa,
ilman että päivä venyisi liikaa. Myös muita ehdotuksia otetaan vastaan, miten tuo 4-luokan toteuttaminen olisi
mahdollista ilman, että päivä venyy liikaa. Omasta mielestä jo se, ettei ratoja tarvitse tehdä + se, että ajetaan
yhtenä porukkana luokkia nopeuttaa aika hyvin menoa.

Itse ajan mieluummin jäykkäakselisella ja itsellä on siihen omat syyt, mutta mieluusti ajaisin molemmissa, jos
niiden toteuttaminen vain on mahdollista. Nyt on kansan aika puhua, joten mieluusti monenlaisia näkökulmia,
en minäkään kaikkea tähän ole tajunnut kirjoittaa ja listailkaa itseänne, jotta saadaan vähän käsitystä onko
meillä autoja tarpeeksi vai ei.

Kiitos!

Zarizi Tech:
Kannatan luokkajakoa. Ja sitä että molemmissa luokissa saisi ajaa...

Erillisiin *Ramsessor
Jäykähköön jotakin jäykkää

Arttu Ahtiainen:
itse en lähtis jakamaan luokkaa kahteen, samaan luokkaan mahtuu molempia. Itse ainakin teen jäykkä akselisen auton ens kaudelle ja ajan sillä vaikka vastassa ois pelkkiä erillisiä kyllä silläkin pärjää kunhan kehittää autoa ja kuskia. Kyllähän nämä samat naamat vei niitä ykkös sijoja ajo ne jäykällä tai erillisellä.
Eiköhän noista radoista saada tehtyä semmosia että ne suosii kumpiakin autoja.

niemikko:
mielenkiintoinen aihe miten on ratoja ei ainakaan lisää kaivanne .
ajan ainakin yhdessä luokassa kummassa molemmissa saa nähdä autot on molempiin nyt kyllä, saa nähdä pitäs kokeilla autoja.

Hadesbear:
Itse näen, että modified luokkaan ei mahdu kahta täysin toisestaa eroavaa autotyyppiä, ilman että siitä syntyy kahinaa.
Kun kilpailussa on monta radantekijää ja kahta eri autotyyppiä alkaa siellä muodostua jo yli metrisiä pystysuoria ja jo
pahimmillaan radan alkuosuuksille, jotka ovat kuolettavia jäykkäakselisille. Samoin jäykällä ajava voisi tehdä armottoman
pujottelun ja "ristiriipuntaradan" kiusaksi erillisille.

Faktahan on se, että jäykkäakselinen ja erillisjousitettu eivät ole samanlaisia, eikä niitä pitäisi ehdointahdoin pakottaa
tai edes yrittää enää pitää samassa, ettei synny rähinää esim. radoista. Toiseksi, jos saataisiin jako toteutumaan voisi
erillisjousitetuille siten tehdä täysin perustein niitä vähän miniunlimaisia ratoja, joissa voisi olla välipystyissäkin eroa,
mutta on sanomattakin selvää, että jäykkäakselisien osalta tilanne on toinen. Jäykkiksethän ajais jo tehtyjä ratoja,
eli ratoja ei tarttis tehdä edelleenkään kun kolmelle luokalle ja jäykät ajais yhdistetysti esim juuri sc+miniunli ratoja.

Radoista sen verran, että ensivuonna varmasti erillisillä ajavat haluavat nautittavia ratoja, ei sellaisia jotka ovat
läpiajoa, vaan sinne kaivattanee välipystyjä ja teknisyydeltään erilaisia ratoja mitä taas jäykkäakselisille tehtäisiin.
Tässä kohtaa se ongelma tulee, kun nämä kaksi eivät ole samanlaisia, eikä niistä samoja saa.

Mutta heitelkää muutkin juttua aiheesta, jahka ehditte.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta