no eka kisa tuli ja meni mitä jäi mieleen ?
Omaan silmään näytti hyvältä kun redbull kumminki pysy toisena vaikka mersukoneiset meni hyvinkin vakuuttavaa kyytiä, mutta nyt kun redbullikin hylättiin jonkun aivan älyvapaan säännön takia ni menee kyl maku melkeen tässä kohtaa kautta. Eihän tossa australian kilpailussa ollu juurikaan yhtään kilvanajoa, vaikka noita teennäisiä ohituksia tulikin kun toinen säästi bensaa ja toinen kiristi sitten turboruuvia ja paino ers nappulaa ja hups onkin jo suoranmitta eroa. Niin ja viel lisäks voi avata välillä takasiipeä, ite kun on tottunu kilvanajoa katsomaan ni niitä ohituksia kyl tulee ilman tommosia ylimääräsiä vippaskonstejakin kun vaan autot olisi tasaisiksi rakennettuja.
Toinen huomio itellä on et viime vuonna nopein kierros 1.29,274 tänä vuonna ylivoimasella ruusperilla 1.32.478 !! siis onhan noi aivan älyttömän hitaita autoja, nähdään varmaan tänä vuonna kisoja missä gp2:set on nopeempia kun ykköset, ei se näin pitäny mennä. Vois noille autoille kyl vähän enemmän antaa siimaa kulkupuolelle ettei koko kisaa tarvitsisi säästellä bensoja, meil on kumminkin lemanss luokat jo olemassa mitkä on vuosia jo olleet tommosia säästöliekillä ajettavia kilpailuja tarviiko ykkösistä tehdä tämmöistä ? Ei minusta.
no tälläinen vuodatus tähän väliin jatketaan malesiassa
"auto ei saa ylittää missään vaiheessa 100 kilon tuntikulutusta"FIA nosti tästä ISON jutun vielä ennen kauden alkua ja korosti oikeen, että tässä ei anneta "siimaa" yhtään, vaan rikkoja hylätään.
Isommalla kulutuksella saa enemmän hyötyä irti ja todisteiden mukaan red bull (ricciardolla) kulutus nousi monta kertaa kisassa
tuon rajoitetun rajan ylitse. Sai siis hyötyä ja insinöörit osaa sanoa kuinka merkittävästi, kun potkii etiepäin. Anyway, olikin hyvin
mielenkiintosta odottaa FIA:lta päätöstä, kun niin kovasti tätä vielä hehkuttivat, ettei anneta armoa. Ei annettukaan, ei edes
aussille, vaan se sai vaan hetken tuntea sen mitä voi saavuttaa, kun ajaa laillisesti. RB rikko sääntöä ja ne myös tiesi, että kulutus
on X, mutta sanoivat FIA:lle, että FIA:n laite kusee ja heidän on oikeassa (ei muka ylittänyt koskaan rajaa).
Lisäksi RB:lla oli ongelma jo aiemmin, se kuulemma "korjattiin" ja silti se ylitti rajat:
"FIA:n lauantain raportti kertoo, että Ricciardon auton sensori korjattiin tai vaihdettiin uuteen aika-ajojen jälkeen, kun auto oli viety suljettuun parkkiin.""Saksalainen Auto Motor und Sport kertoi sunnuntaina, että Sebastian Vettel Red Bull oli antanut lauantain harjoituksissa vikailmoituksia nimenomaan
polttoaineen keskimääräisen tuntikulutusrajan ylittymisestä. Vian takia anturin mittausväliä oli pidennetty, jotta yksittäiset häiriöt eivät tekisi virheellisiä kulutuspiikkejä."---
Kilvanajoa oli mielestäni 2/3, mutta loppu renkaanvaihdon jälkeen oli bottas aikalailla ainoa, joka sai jotain aikaan ja ohitteli 10 autoa.. Muuten porukka tosiaan
"pelkäs" ja haki "varmoja pisteitä" tilille. Ei saatu kunnon ajoa, vaan perässäajoa myös ferrarilta, jolta itse odotin paljon parempaa. Alonso alotti 5 ruudusta ja
jäi siihen, aika näkymätöntä ja sama räikkösellä, ei montaa sijaa saanut -vs- Bottas...
Kierrosaika selittynee myös sillä, että varmasti mersuki veti napit kaakosta poiketen hieman pohjoseenpäin, että kestäs leikkiä. Hitaita toki, mutta tuntu siltä, että
tässä kohtaa kautta kerätää ne arvokkaat alkupisteet ja ne tosiaan on arvokkaampia, kun huudattaa 15k 20 kieppii ja keskeyttää 3 kierroksen johdosta, sillä kun
ei niitä pisteitä saa. Kaiken tän korostaa toi huvittava 5 mosaa/koko laitteistoa per. kausi - sit rankasaa, tää varmasti on laittanut talleja säästökuurille. Niin ja
ruusberi, joka sen nopeimman ajan teki pääs ajaa rauhassa, eikä hakenut yyberaikaa - toisin kuin kimi varmaan hakis, mut farkku ei vielä kulje niin hyvi..
Anyway, silti samaa mieltä, että saisivat kyl ajaa kovaa ja ilman älyttömyyksiä, mutta omaan mieleen mielenkiintonen kisa, eikä nukahtanut!