Kirjoittaja Aihe: 1/1 auton maalaaminen?  (Luettu 5796 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
1/1 auton maalaaminen?
« : 15 Maaliskuu, 2011, 15:52:49 »
Ideana olisi maalata ITSE tuo -87v wolkkarin golffi. Väriksi tulee musta ja mahdollisuuksien mukaan ehkä toinen väri,
mutta nyt selvitellään vielä sitä tapaa ja maalia. Budjetti on parttiarallaa 300€ / mitä spraymaalit maksaisivat,
eli ainakaan yli 500€ kokonaiskustanteella en edes lähde yrittämään, enemmän kiinnostaa edullisin keinoin itse tehdä.
Syy: itse auto maksoi 400€, ajokilometrejä 519000km takana, joten pullan leivointa voi loppujen lopuksi koittaa koska
tahansa, siksi en ala viemään maalaamoiden kiskurihinnastoon ja vimpanpäälle tavoille.

En hae kiiltopintaa, loistetta kuin uusi meininkiä, vaan jujun idea on ihan toinen. Mikä maali sopisi autolle ja millä
pintaa hioa pois ennen maalausta? Perus laadukas spraymaali ja niitä reilusti, kolmella kerroksella, metalliin tarkoitettua
maalia siveltimellä vai miten?

Apuja ja ideoita kaivataan!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

tejule

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 255
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #1 : 15 Maaliskuu, 2011, 17:16:51 »
Maalaamosta kannattaa käyä kysäsee purkinpohjia ne ei meinaten paljoo maksa. Matta pintaiseksi hioo niin uusi maali tarttuu siihen hyvin.

tejule

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 255
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #2 : 15 Maaliskuu, 2011, 17:22:30 »
epäkesko hiomakone on paras siihen hommaan ja niitä saa muutamalla kympillä vaikka bauhausista ja sopivan hieno hiomapaperi

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #3 : 15 Maaliskuu, 2011, 17:46:56 »
Jos mitään ihmeellistä pintaa ei tarvi niin kevyt hionta hienolla paperilla läpiauton(joku veshiontapaperi), pölyt pois tinnerillä ja muutamalla paukkupurkilla maalaus päälle. Näin ainakin kaverin meseen toteutettiin mattamusta.  Ja ainakin sen 6kk pysy ihan ok mitä oli ajossa. Ja tuskin ihan hirveän montaa purkkia vaatii. Ainakin meseen tuli yhdellä maalaus kerralla peittävä pinta.  ;D Ja aikaa meni joku muutama tunti ja sekin lähinnä ikkunoiden peittelyyn.

Tietty toinen vaihtoehto on että telalla vetää RAL värikartartan maalin pintaan, eka tietty hionta. Ei ehkä tule maailman tasaisin pinta, mutta kohtuu hyvin tuokin tasoittuu jos tarpeeksi juoksevalla maalilla maalaa.

Ja kolmas vaihtoehto on ruiskulla maalata RAL kartan väriä. Tosin vaatii kompuran ja ruiskun. Sekä lämpösen sateettoman päivän jos ei maalaus hallia ole.

Neljäs vaihtoehto on teipata auto mustaksi. Varsinkin jos teippi taipuu hyvin kourassa ja jämä palaa löytyy niin mikäs siinä.

Ja miksi nuo RAL-värikartan värit on hyviä, niin ne ovat tinneri ohennettavia eikä näitä nyky vesivärejä. Pystyy kotona paremmin maalaamaan kun kuivuu ilman uunia. Eli kuivuvat noin päivässä/puolessa kesäpäivänä. Vesivärit vaativat hiukka pitemmän kuivumis ajan.

Karkeesti
5 arkkia hienoa paperia 12,5€
10 purkkia paukkua 50€

eli n.60€ menisi, ja säästää voi siten että ostaa eka vain 5 purkkia ja kattoo mihin niillä pääsee ja sitten jatkaa...

P.S Myös jollain karhun kielellä hinkkaamalla pitäisi saada tarpeeksi karhea pinta...
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2011, 17:49:37 kirjoittanut matti.l »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #4 : 15 Maaliskuu, 2011, 18:41:01 »
Kiitos matti infopläjyksestä, lisää kysyttävää:

Tosiaan ei haeta mitään heti suoriltaan 5 vuotta kestävää pintaa, vaan lähtökohta on se, että silloin tällöin
paikkaillaan pintoja, jos tuntuu kivitys tekevän tepposia. Hieman FOFF-henkisyyttä hakeva väritys, lisäiltynä
RFOT:n uusilla logoilla olisi hakusessa. Tarrat jo on tiedossa, mutten niitä tuohon "kultaiseen" pintaan laita  ;D

Saako noita epäkeskoa parilla kympillä? Ja mikä/mitkä (arvoltaan) olisivat sopivia hiomapapereita nykypinnan
karhentamiseen? Minkä "arvoista" tuo vesihiontapaperi mahtaa olla/löytyykö ihan tuolla nimikkeellä kaupasta?
Auto tulee tietysti pestä kaikenmaailman mömmöistä, mitäs siihen kannattaa käyttää, että vuosikymmenten
rasvat ja liat irtoavat mahdollisimman hyvin?

Matti: mitä paukkua käytitte, joku erityinen vai ihan perussettiä? Onko väliä lämpötila-arvojen suhteen vai
passaako ihan perusspray tähänkin leikkiin? Tosiaan mustaa tulisi ainakin, kenties toisen vaihtoehdon toteutuessa
kahta väriä, mutta ainakin itse ajattelin, että jos sprayllä rupee leikkimään, niin vaatii pohjakerroksen + väripintaa
ainakin sen 2 kertaa, vai?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #5 : 15 Maaliskuu, 2011, 23:40:59 »
Kiitos matti infopläjyksestä, lisää kysyttävää:

Tosiaan ei haeta mitään heti suoriltaan 5 vuotta kestävää pintaa, vaan lähtökohta on se, että silloin tällöin
paikkaillaan pintoja, jos tuntuu kivitys tekevän tepposia. Hieman FOFF-henkisyyttä hakeva väritys, lisäiltynä
RFOT:n uusilla logoilla olisi hakusessa. Tarrat jo on tiedossa, mutten niitä tuohon "kultaiseen" pintaan laita  ;D

Saako noita epäkeskoa parilla kympillä? Ja mikä/mitkä (arvoltaan) olisivat sopivia hiomapapereita nykypinnan
karhentamiseen? Minkä "arvoista" tuo vesihiontapaperi mahtaa olla/löytyykö ihan tuolla nimikkeellä kaupasta?
Auto tulee tietysti pestä kaikenmaailman mömmöistä, mitäs siihen kannattaa käyttää, että vuosikymmenten
rasvat ja liat irtoavat mahdollisimman hyvin?

Matti: mitä paukkua käytitte, joku erityinen vai ihan perussettiä? Onko väliä lämpötila-arvojen suhteen vai
passaako ihan perusspray tähänkin leikkiin? Tosiaan mustaa tulisi ainakin, kenties toisen vaihtoehdon toteutuessa
kahta väriä, mutta ainakin itse ajattelin, että jos sprayllä rupee leikkimään, niin vaatii pohjakerroksen + väripintaa
ainakin sen 2 kertaa, vai?

Vesihiomapaperi on muistaakseni 2,4€/ arkki ja kun ei sitä vanhaa maalipintaa muutakun hiukan vain karhenneta niin 5 arkilla uskosin pärjäävän. En oman mk2 golfin ylimaalaukseen ruiskulla tehnyt sen kummempaa ja nyt tulee 5 vuotta ja edelleen ne maalit siinä on pysynyt. Ja samalla kun sen hiot vesihiomapaperilla niin lähtee vuosikymmenten rasvat ja liat pois. Varsinkin kun putsaat ne hiomis töryt pois asetonilla. Eli asetonia rättiin ja pyyhit korin sillä. Joku 400 paperi vois olla jees. Ja tunnistat perus rautakaupassa sen vesipaperin siitä että se on musta väriltään. Mutta saman hintasta se pitäs olla kun normi paperikin. Ne ei vain ole tarpeeksi hienoja. Muuttuvat 240/360 jälkeen vesipapereiksi. Ja kannattaa muistaa heittää vettä hiottavaan kohteeseen ennen hiomista, muuten paperi ei toimi oikein.

Ite näkisin sen epäkesko koneen turhaksi ja helposti sillä hiomalla saa koneen haukkaamaan pellille,  kun kuitenkin paras ruosteen kannalta olisi että alkuperäinen maali pysyisi ehjänä ja vain hiukan karhentuisi.

Paukku saattaa kiveniskuista irrota helpommin kuin ruiskulla vedetty pinta mutta muutama ylimääräinen purkki peräkonttiinvarastoon niin voi vaikka montulla suihkia paikkamaalauksen. Kuitenkin kannattaa miettiä montako vuotta sen maalin pitää siinä pysyä, jos joku kesä/2 kesää niin paukulla menisin. Jos pitempään niin ettisin jonkun tutun joka maalaa kesällä auton pihalla. Tai sitten vielä parempi jos sen joku jossakin hallissa voisi maalata. Sillä roskia tulee maalasi miten tahansa sen jos ei virallista maalaus tilaa ole.

Ja ihan perus paukulla pistettiin, ei tarvi mitään kuumakestoja yms. Ja tosiaan vedettiin väripintaan yhellä kerralla. Tietty vähän valumia tuli, mutta kyseessä oli 500€ kesä kippo niin eipä niillä niin väliä ollut. Kuitenkin näytti 3metrin päästä ihan hyvältä ja paremmalta kun se ruosteen ja hopean sekoitus, mikä mersun pinnassa sitä ennen oli. Mutta älä mitään harmaita pohjamaaleja ala suihkimaan vaan se sun vanha maalikerros on jo se pohjamaalikerros. Suoraan pintaa vain. Yhtälailla se Musta maali siinä hiotussa pinnassa pysyy kuin pohjamaalikin.

Se kannattaa myös huomata että tankatessa täytyy olla tarkka jos paukun kanssa etenee, sillä bensa liuottaa värin irti. Tässä asiassa nuo ruiskumaalit vievät voiton.

Mutta karkeasti joku kumminkaiman serkun poika maalaamaan kossupalkalla niin johkin 200€ tarvikkeineen voi päästä ruisku maalauksella ja itse sutastuna paukulla hinta on jotain 50-100€.

Itse jos mielii ruiskulla maalata niin en suosittele niillä bilteman 30e väriruiskuilla maalaamaan. Vaan vaatii sen hiukka paremman ruiskun sekä kunnollisen vedeneroittimen kompuraan sekä tarpeaksi ison tuoton kompuralta/ison säiliön. Ilkee meinaan maalata 5sec ja oottaa 15s ennene seuraavaa 5s rutistusta jne...





Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #6 : 16 Maaliskuu, 2011, 15:20:10 »
Taas tukevaa tekstiä, kiitos!

Tuon vesihiomapaperin jo löysinkin kaupasta ja veden kanssa siis käytetään, jotta saadaan hyöty irti?
Tutkin noita rasvanpoistoaineita ym, mutta riittääkö pelkkä vesipaperi sitten toteuttamaan saman asian,
jos ajattelee, että ensin pesee auton hyvin ja hioo vesipaperilla sileeksi?

Pohjamaaliako ei kannata laittaa, vaan suoraan hiotulle ja putsatulle pinnalle sitä mustaa? Tottakai tässä
etuna se, että alla on vaaleampi pinta ja mustalla vedetään päälle, mutta entä jos toisena värinä olisi vaikka
valkoinen, sitä saa sitten suihkutella parikin kerrosta, ettei kuulla läpi, vai?

Pitkälti olen ihan paukkupurkkien kannalla, mutta miten paljon 400m purkista riittää, maalattavaa pinta-alaa,
kun tuppaa olemaan aika paljon, toki suhteellista, mutta ainakin itse uskon budjetin kattavan purkit, kun taas
kuulee ihmeellistä hössötystä, ettei 300€ riitä purkkeihin, ei varmaan jos ostaa jotain 20€ purkkeja, mutta
jos niitä vitosen purkkeja ostaa, niin riittää, mutta kestääkö ne vitosen purkit tässä tapauksessa?

Tänään vähä kaupoille kattelee kamppeita ja sitä ennen suunnittelua, täytyy vähän golffiakin kattella ja
miettiä vaihtoehtoja, mutta edelleen olisi projekti toteutettavissa. Joskus pääsiäisen aikaan meinasin suttailla,
jos kelit sallii tai vappuna viimeistään.

Mites lakkaspray? Sellasta pintojen päälle vai? / muuta maalia suojaavaa ainetta?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #7 : 16 Maaliskuu, 2011, 22:47:48 »
Taas tukevaa tekstiä, kiitos!

Tuon vesihiomapaperin jo löysinkin kaupasta ja veden kanssa siis käytetään, jotta saadaan hyöty irti?
Tutkin noita rasvanpoistoaineita ym, mutta riittääkö pelkkä vesipaperi sitten toteuttamaan saman asian,
jos ajattelee, että ensin pesee auton hyvin ja hioo vesipaperilla sileeksi?

Pohjamaaliako ei kannata laittaa, vaan suoraan hiotulle ja putsatulle pinnalle sitä mustaa? Tottakai tässä
etuna se, että alla on vaaleampi pinta ja mustalla vedetään päälle, mutta entä jos toisena värinä olisi vaikka
valkoinen, sitä saa sitten suihkutella parikin kerrosta, ettei kuulla läpi, vai?

Pitkälti olen ihan paukkupurkkien kannalla, mutta miten paljon 400m purkista riittää, maalattavaa pinta-alaa,
kun tuppaa olemaan aika paljon, toki suhteellista, mutta ainakin itse uskon budjetin kattavan purkit, kun taas
kuulee ihmeellistä hössötystä, ettei 300€ riitä purkkeihin, ei varmaan jos ostaa jotain 20€ purkkeja, mutta
jos niitä vitosen purkkeja ostaa, niin riittää, mutta kestääkö ne vitosen purkit tässä tapauksessa?

Tänään vähä kaupoille kattelee kamppeita ja sitä ennen suunnittelua, täytyy vähän golffiakin kattella ja
miettiä vaihtoehtoja, mutta edelleen olisi projekti toteutettavissa. Joskus pääsiäisen aikaan meinasin suttailla,
jos kelit sallii tai vappuna viimeistään.

Mites lakkaspray? Sellasta pintojen päälle vai? / muuta maalia suojaavaa ainetta?

Sillä asetonilla kun pyyhit hionta pudun pois niin se toimii rasvanpoistajana samalla. Ja se hiominen han vie mennessään sen pinta paskakerroksen. Tosin suotavaahan se auto on ensin hyvin pestä kurasta pois.

Lähtisin kokeilu linjalla niiden paukkupullojen kanssa liikkeelle. Kun niin monta tekijää vaikuttaa määrän riittoisuuteen Esim 5 purkkia mustaa ja kattoo mihin asti piisaa. Mutta aika ihme on jos 300e saa tohon operaatioon kulumaan. Mutta 190 meseen meni muistaakseni alta 10 purkkia ja kuitenkin hiukka isompi auto ku golf. Ja testaamalla sen valkoisen peitonkin saa selville. Ja ostaa sitten kun auto on maalattu kokonaan muutaman purkin paikkamaalia varastoon niin pysyy pinta pidempään hyvänä. Paukulla on sitten hankala saada tasaista jälkeä tehtyä mutta kyllä siihen nopeasti oppii.

Yhtä kestävää pintaa et paukulla saa kuin ruiskulla. Mutta jos lähtee siitä liikkeelle että tollasen golfin arvo ei siitä mihinkään muutu vaikka sen ruostuttaisi. Tähän tapaan(oma kiulu muuten kuvassa). Niin aika sama millä tapaa sen maalaa. Mitään kallista ei tuossa tule pilattua. Ja hiomalla sen paukun saa pois ja maalaa sitten ruiskulla uudestaan jos ongelmia tulee. Vaikka uskoisin että ei tule. Kunhan tankatessa on varovainen maalin kanssa.

Mutta etkös sä ollut teippifirmassa hommissa. Pistät koko auton yli mustan teipin. Eikai tollasen kantikkaan kopan teippaus edes olisi hankalaa ja eikai perus musta teippi rulla paljoa maksakaan. Ja samalla saa harjoitusta jos joku muut joskus tahtoisi autonsa teipattua. Ainakin jokusen teipatun auton olen nähnyt ja ihan maalipintaa muistuttava pinta sillä tulee. Joten kannattaa sitäkin harkita.

Ja lakkaa ei meseen tullut laitettua. Joten siitä en sano mitään.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #8 : 17 Maaliskuu, 2011, 16:23:55 »
Ok,

Asetonia löytyy ja nyt myös nelisatasta vesihiomapaperia hetkeksi.. Tarkotus on ihan kunnolla pestä ensimmäisenä,
sitten hiontaa ja asetonilla loppusilaus. Itsekin tuota aattelin, että sen 5 purnukkaa ottaa alkuun 400ml ja katsoo
mihin riittävät. Joka tapauksessa ostetaan sitten lisää, ainakin ne varapaukut, ellei muuta. Biltemassa "hintavia"
6-7€ per purkki, mistäköhän noita kannattais hakea, hong kong autosprayt? Vai ihan sama mitä laittaa pintaan?

Olin hommissa tosiaan teippifirmassa, nykyään alumiiniä työstelen, mutta teippauskin oli mielessä, mutta taidan
silti paukkupurkkiin kallistua, saahan sen teipin sen pilalle menneen mattamustakin päälle  ;D

Lakkaa et siis laittanut, mitäs onko helmoihin / alas mitää mömmöä, jolla saa vähän iskunkestävämmäks alaosan
lähinnä kaikelta irtohiekalta, joka helmaan lentelee, mutta että edelleen saa maalattua sieltäkin?

Tavoite on saada projekti valmiiksi ennen finland cupin ensimmäistä kisaa, jonne valmiilla pirssilla tarrojen ym kera
kurvailtaisiin. Enitenhän aikatauluun vaikuttaa kelit, pitää lämpöä olla vielä enemmän, kun ulkohommiksi toi maalaus
menee ja kärpäset tykkää  ;D Pääsiäinen-vappu akseli olis parasta aikaa, mutta lieneekö vielä liian viilee, mene ja tiedä
joka tapauksessa vapustakaan enää kun parisen viikkoa ja kisat, joten sinne nurkille se maalaus menee.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #9 : 17 Maaliskuu, 2011, 16:44:12 »
Tuo 400 vesihiontapaperi siis vaatii vesi läträystä hiontavaiheessa, koitin pintaan, niin aika hienojakeista on,
kun meinaa silmällä erottaa, että onko muuttunut, mutta sormella tuntee, kun auton kiiltopinta hävinnyt.
Mitenkäs paljon tuolla kuuluu yhtä kohtaa jynssätä vaiko päällisin puolin juurikin saada se kiiltopinta pois ja
sitten okei?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #10 : 17 Maaliskuu, 2011, 23:45:59 »
Pistä helmoihin paukkupullosta tulevaa mustaa kiveniskumassaa, saa auto tarvikeliikkeistä. Ja kestää sillä tavalla kiven iskut paremmin. Taitanee osa tököteistä jopa olla päälle maalattavissa. Joten ensin kiveniskumassa ja sitten vasta maali.

Ja ihan se honkkarin perus paukku kelpaa maaliksi, mutta käy nyt motonettikin kattomassa hintojen puolesta.

Ja pitäisi tosiaan piisata että saat sen maalipinnan kiillon pois, kun silloin siihen tulee pieniä uria mihin maali tarttuu paremmin kiinni. Hionnan jälkeen pinnasta  tulee vähän kuin matta pinta. Eli luultavasti olet tarpeeksi jynssännyt , kun kiilto on lähtenyt

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #11 : 19 Maaliskuu, 2011, 08:58:52 »
Jep, täytyy poikkoilla motonetin ja parin muunkin kautta hintoja vertailemassa. Samalla sitten sitä kiveniskumassaa
ja levittelee helmoihin sitä edes hitusen suojaamaan, autto sitten tai ei..  :)

Ja pitäisi tosiaan piisata että saat sen maalipinnan kiillon pois, kun silloin siihen tulee pieniä uria mihin maali tarttuu paremmin kiinni. Hionnan jälkeen pinnasta  tulee vähän kuin matta pinta. Eli luultavasti olet tarpeeksi jynssännyt , kun kiilto on lähtenyt

Juuri tuolla tavalla se pinta lähtikin, ei kaukaa huomaa että hiottu, mutta läheltä näkee pinnassa eroa ja kädellä
kun kokeilee sen eron tunteekin, kun ei ole kiiltopintaa, vaan karheampaa. Tavallaan juuri "mattamainen" pinta
tuon operaation jälkeen.

Seuraavaksi paukkupullo hintavertailua ja sitten pitkälti hyvien kelien odottelua, jotta pääsee pesee auton, hiomaan
ja aloittamaan muut toimet. Saa nähdä minne asti vierii, että tuo onnistuu. Mitenkäs muuten, kuinka "kylmällä" noita
paukkuja uskaltaa käyttää, onko +5c liian vähän vai? Kuivumiseen tottakai vaikuttaa, jos olis se +20c kesähelle ja
arska = kuivuu nopeesti, mutta keväällä tuollaista ei vielä ole. Missä lämmöissä hyvä tehdä?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Re: 1/1 auton maalaaminen?
« Vastaus #12 : 20 Maaliskuu, 2011, 08:51:00 »
Jep, täytyy poikkoilla motonetin ja parin muunkin kautta hintoja vertailemassa. Samalla sitten sitä kiveniskumassaa
ja levittelee helmoihin sitä edes hitusen suojaamaan, autto sitten tai ei..  :)

Ja pitäisi tosiaan piisata että saat sen maalipinnan kiillon pois, kun silloin siihen tulee pieniä uria mihin maali tarttuu paremmin kiinni. Hionnan jälkeen pinnasta  tulee vähän kuin matta pinta. Eli luultavasti olet tarpeeksi jynssännyt , kun kiilto on lähtenyt

Juuri tuolla tavalla se pinta lähtikin, ei kaukaa huomaa että hiottu, mutta läheltä näkee pinnassa eroa ja kädellä
kun kokeilee sen eron tunteekin, kun ei ole kiiltopintaa, vaan karheampaa. Tavallaan juuri "mattamainen" pinta
tuon operaation jälkeen.

Seuraavaksi paukkupullo hintavertailua ja sitten pitkälti hyvien kelien odottelua, jotta pääsee pesee auton, hiomaan
ja aloittamaan muut toimet. Saa nähdä minne asti vierii, että tuo onnistuu. Mitenkäs muuten, kuinka "kylmällä" noita
paukkuja uskaltaa käyttää, onko +5c liian vähän vai? Kuivumiseen tottakai vaikuttaa, jos olis se +20c kesähelle ja
arska = kuivuu nopeesti, mutta keväällä tuollaista ei vielä ole. Missä lämmöissä hyvä tehdä?

Katso siitä paketin kyljestä käyttölämpötila. En nyt äkkiseltään muista noitten käyttölämpötiloja. Voipi hyvin olla että kohta puoleen voisi onnistuakin pihalla loppupäivästä. Jos vain ei lumisadekeli osu kohdalle.