Kirjoittaja Aihe: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten  (Luettu 17888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« : 12 Syyskuu, 2010, 18:35:11 »
Sääntökeskustelu kaudelle 2011

Aloitetaan ajoissa, niin saadaan selville nämäkin, paremmin kuin tälle kaudelle. Eli ideoita saa esittää,
mutta tällä erää tiedossa on hyvin pieniä muutoksia sääntöihin.

SC11 pysyisi nykyisillä säännöillä, joilla todettu toimivaksi ja tiukaksi luokaksi.
Modified pysyisi nykyisillä säännöillä, joilla todettu toimivaksi.
Unlimited pysyisi nykyisillä säännöillä, joilla todettu toimivaksi.

Luokat:
Kaudella 2011 ajetaan SC11, Modified ja Unlimited luokkia, uusia luokkia ei ole tulossa mukaan.

Jaksopisteet:
SC11 luokassa käytetyt jaksopisteet tulisivat käyttöön myös Modified ja Unlimited luokkiin, eli niissäkin
saisi 6 jaksosta 1 CUP-pisteen parhaiten ajanut/ajaneet.

Päällisajon pisteytys:

Kuten 1/1:ssä myös tässä ollut jaksoja, joissa esim 200p on päälleajo ja 250p tasaisella ajamista ja pudotus.
Tähän tulisi muutos siten, että jaksoilla, joissa korkataan päälle ja ajetaan tasaisella + on pakko käyttää
rajattua alastuloväliä olisi yksi väli enemmän, joka EI OLE pisteväli, mutta josta SAA virhepisteitä. Tämä
karkottaa turhan tasasella ajamisen hyödyn ja se, että merkkivälistä voi saada tappiota tekee välistä
merkityksellisen.

Minimi autoraja:

Nostettaisiin 4:stä 6 autoon, eli alle 6 auton luokkaa ei ajettaisi kilpailussa. Tilastollisesti tätä uhkaa ei pitäisi
olla yhdessäkään nykyluokassa.

Häränheittoa:
Joskus ajateltu Pro Unlimitedia, joka isompi kuin unliautot, eli wheelbase +55cm ja "skaalassa" 1/5 tai 1/6 kokoisia,
mutta sähköautoja. Ongelmana vain se, että kallista huvia, ajopaikat loppuu ja automäärä tuskin koskaan
nousisi ajettavaksi saakka.

Muutoin en ole keksinyt muita juttuja, mutta ehdotelkaa ja käsitellään niitä yhdessä. Mitään huisin lajista
poikkeavaa ei kannata ehdotella, koska ne harvemmin menevät hymyssä suin läpi, mutta tottakai ajatuksella
käsitellään ja vasta sen jälkeen hylätään, ei vaan  ;) Tarkoitus olisi saada paketti kasaan tässä kuussa,
eli syyskuun vika päivä kauden 2011 säännöt julki ja voi rakentaa rauhassa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #1 : 12 Syyskuu, 2010, 18:43:26 »
Lisätään tähän vielä se, että omasta puolesta annan vapaat kädet jannelle
suunnitella SC11 yhteislähtöä parhaimpaan muotoon/sopivimpaan, joka ei
kuitenkaan ajallisesti syö kisapäiviä liikaa, mutta on suhteessa radanteon
ja vaivan kannattavuuden kannalta paras.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #2 : 12 Syyskuu, 2010, 19:04:19 »
Hieno avaus sääntökeskustelulle.

SC

Ehdotan luokan nimen muuttamista SC:ksi eli numeroiden 11 pudottamista pois. Ovat tarpeettomat ja harhaan johtavat.

SC:n yhteislähtöä pitää vielä miettiä ja sen lopullista formaattia tuskin kannattaa löydä lukkoon ihan heti. Tämän kauden (2010) GP6:ssa kokeiltu formaatti ainakin tarjosi mahdollisuuden ajaa enemmän ja mielestäni nopeimmat kuskit olivat finaalissa. Toisaalta jo montulla nousi esille, että tuo formaatti vaati(i) autolta suurempaa kestävyyttä, mikä myös nähtiin käytännössä. Toisaalta jos ajoaikoja vertaa oikeisiin ratakisoihin, niin aika maltillisia olivat ja niissä auton on kestettävä paljon enemmän.

Toinen mitä tuo kokeilu osoitti, niin SC:n yhteislähtö ei voi olla viimeisenä, koska riskinä on riittämätön nostajien määrä.

Kolmas ongelma ja koko kauden ajan yhteislähdössä suurin ongelma on ollut kierroslaskenta. Kun radalla oli mittaa yli 100 m (GP5), niin kierroslaskuissa pysyttiin hyvin kärryillä. GP6:ssa rata oli 59 m ja kun finaali oli jo kuskien kolmas erä, alkoi rata olla hallussa ja kierroslaskenta muistutti lottoarvontaa. Lyhyemmillä radoilla tämä sama ongelma on ollut myös muilla formaateilla, joten ainakin itse pyrin etsimään tähän ratkaisua, mahdollisesti teknistä sellaista, talven aikana.

Modified

Tämä luokka on jotenkin kaksijakoinen. 5-6 jäykkäakselista vastaan luokassa ajavat SC-autot ja 1-2 muuta erillisjousitettua. Vaikka kauden mittaan kisoissa oli 19 kuskia, niin todellisuudessa 10 aktiivista osallistujaa ajoi kauden läpi. Luokassa huomaa, että heti jakson ollessa nopeampi alkaa erillisjousitetulla pärjätä, nopeusjaksoilla SC:t menevät menojaan. Kun taas jaksot ovat teknisempiä, ei jäykkäakseliselle pärjää kuin toinen samanmoinen. Ainakin meille tämä luokka oli ihan täyteluokka, jossa ajettiin enemmän testiä kuin vakavasti kisaillen.

Unlimited ja mahdolliset suuremmat luokat

Kuten Mäntässäkin (monttu on muuten reilusti Jämsän puolella) oli havaittavissa, rinteet monella montulla ovat Unlimited-luokalle matalia ja joudutaan ajelemaan ylös-alas edes-takaisin, että saadaan riittävästi kiivettävää. En muutenkaan oikein näe tilausta vielä suuremmalle luokalle. Jo Unlimited-auton hinta on kova, puhumattakaan mahdollisesta 1/5 -kokoisesta autosta ja sen vaatimista sähköistä. Kisapäiväkin on jo aivan tarpeeksi pitkä ilman yhtään lisäluokkaa.

Nykyisellaan SC on hyvä, yhteislähdön pientä viilaustarvetta lukuunottamatta. Modified ja Unlimited sen sijaan kaipaisivat kehittämistä. Ensimmäinen tuon kaksijakoisuutensa vuoksi ja Unlimited kaipaisi mielestäni korkeampia rinteitä.

Lisätään tähän vielä se, että omasta puolesta annan vapaat kädet jannelle
suunnitella SC11 yhteislähtöä parhaimpaan muotoon/sopivimpaan, joka ei
kuitenkaan ajallisesti syö kisapäiviä liikaa, mutta on suhteessa radanteon
ja vaivan kannattavuuden kannalta paras.

Koitan ottaa tätä vapautta, mutta varmasti haluan muiden mielipiteitä siitä mihin suuntaan mennään. Yllä tulikin jo muuten kommentoitua aihetta.
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2010, 19:05:50 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #3 : 12 Syyskuu, 2010, 19:16:51 »
Mitään muutahan noissa yhteislähdön erien määrässä ei ole vikaa kuin se aika. Eilenkin valehtelematta oltiin melkein 2h päivästä siinä radan varressa. Vie kyllä liikaa aikaa noin. Ettei nyt vaan muuttuisi jonnen joutavaksi rata ajeluksi tämä laji. Taidan olla ainoa mielipiteeni kanssa, mutta niitähän on monia (mielipiteitä)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #4 : 12 Syyskuu, 2010, 19:26:51 »
Hyvät tekstit, niitä kompaten:

SC11

SC luokan nimi SC11 tuli alunperin tarkoituksenaan erottua muusta SC-autoilusta. Alkuperäinen idea taisi olla
se, että luokkaan sallittiin 1/10 ja 1/12 SC-autot ja näistä laskettiin keskiarvo numero 11. Tällä kaudella ei
kuitenkaan ollut yhtäkään 1/12 autoa ja tuskin tulee koskaan olemaan, joten tuo 11 merkitys on ainakin itselle
se ja sama onko sitä vaiko ei, sc:stä kuitenkin puhutaan, mielipiteitä..

Mitä yhteislähtöön tulee, niin siihen puutun vähemmän, jätän sen sellaisille, jotka joko oikeasti tietävät rata-ajosta
tai todellakin intoutuvat tietämään siitä lisää ja ovat valmiita kehittämään sitä foffin rinnalle, yhtenä "jaksona". Aika
rankkaa autolle monessa erässä, mutta ymmärrän hyvin myös sen, että kun rataa tehdään 2h, niin 15min ajot siinä
eivät anna sitä toivottua "palkkaa" asian suhteen, vaan mitä enemmän ajoja, sen parempi ja monet ovat kehuneet
tätä ajomuotoa, joten tulevaisuutta sillä ainakin on!

Tuo on hyvä pointti, että yhteislähtö tulee ajaa finaalinkin osalta ennen kisan loppua, että porukkaa riittää. Silloin
saadaan maksimaalinen porukka apuun ja saadaan vietyä ajot siltä osin parhaiten läpi. Tuo kierroslaskenta on ongelma,
joka on osin inhimillinen moneltakin osin, mutta mihinkään laitteisiin ei ole varaa, joten toivotaan että siihen löytyy joku
toimiva ratkaisu tms... SC11 luokan sääntöjä lähinnä yhteislähdön suhteen voi kehittää pitkälle talven ylikin, kun ei ole
autoteknisriippuvaista tai ainakaan pitäisi olla.

Modified

Mitä tähän luokkaan omasta puolesta tulee on se nykyrakenteellaan tekninen ja tulee sitä olemaankin. SC11 tarjoaa
taas sen teknittömän ja laaja-alaisen ajamisen, valitettavaa vain on se, että erillisjousitetut EI SC-autot ovat tässä
tilanteessa ei kenenkään maalla ja kärsivät. Toisaalta onnistujiakin on nähty ja pärjääviä kuskeja, joten mitään suurta
hätää ei ole. Luokka on jakautunut kahtia ja nopeus on ainoa missä erillisillä voi voittaa ja muuten ns. niille epäreilua,
mutta samalla nopeuden teknittömyys on epäreilua jäykkiksille, joilla ei ole täten mahdollisuutta nopeimpaan aikaan,
vaikka radoilla saavatkin eroja tehtyä.

Modified luokka tulee jatkamaan samanlaisilla radoilla ensi kaudellakin ja se on sitten kuskista kiinni millaisen auton sinne
valitsee. Jos tahtoo laajaa ajoa, niin SC11 on se luokka, johon kannattaa osallistua, jos tahtoo teknistä, niin modi on oikea.
Nimittäin siinä vaiheessa, kun modified luokan radat muuttuvat laajoiksi, kuolee luokka, koska on samanlainen kuin sc, eikä
silloin jäykkiksillä ole mahdollisuuksia. Tämä on jo historiassa kerran koettu twinien aikakaudella, ei tehdä sitä virhettä uudestaan.
Uskon vakaasti siihen, että luokassa kilpailee jäykkiksiä sen 6 verran vähintään myös ensikaudella ja niitä ajatellen luokka on
koossa. Nostan hattua jokaiselle erillisjousitetulla ajavalle ja pärjänneelle!

Unlimited ja isommat

Mitään isompaa luokkaa ei ole tulossa hetkeen, kuten itse totesin ja kuten janne totesi, se on aika mahdottomuus, kallista ja
ideana toteutumaton. Unlista todettakoon se, että matalia paikkoja toki on, mutta siitäkään ei ole etua, että on iso rinne,
mutta aivan suoraa, jossa vaan pujotellaan. Ihannerinne unlille on sellainen, jossa on sopivasti korkeutta ja välitasanteita,
muotoja ym... joihin radat rakentuvat. Omasta mielestä mäntän rinteet ovat edelleen ajettavia ja ok kokoisia, mutta tämä
toki mielipideasia.

Uusia ajopaikkoja kaivataan, jotta saadaan monimuotoisuutta, mutta ajopaikkojen tulisi olla kuitenkin järkevällä linjalla
suurimpaan osaan aktiivikisaajia. Jokainen paikka on kuitenkin arvokas, joten tietoa vain, jos paikkoja löytyy. Suoralla rinteellä,
jossa on lopussa pysty ei tee mitään, ne joissa on muotoja, ne ovat lajin helmet.

Kompataan zt:n:

2h yhteislähtöä on mielestäni liikaa, se tunti on se OK vielä, jolla olisi mukava edetä. Aika on kuitenkin sellainen tekijä, että jos
jollakulla hajoaa auto ennen finaalia ja menee korjaamaan, niin en kisajohtajana tule viereen huutamaan tai sanomaan et aja,
jotta ajot nopeutuisi. Itse olen nauttinut tällä kaudella katsojan roolissa yhteislähdöstä ja pari kertaa rataa ajanutkin, hauskaa
on, mutta päätarkoitus on RC FOFF, joten samalla asialla ollaan, ajallisesti 2h yhteislähdöt voi unohtaa, jos tahtoo reilummin
rata-ajoa harrastaa, niin se löytyy muualta / järjestetään erikseen sellainen pikkucupi tms..  ;D ei herneruttoo vaan mielipidettä!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #5 : 12 Syyskuu, 2010, 19:27:07 »
Mitään muutahan noissa yhteislähdön erien määrässä ei ole vikaa kuin se aika. Eilenkin valehtelematta oltiin melkein 2h päivästä siinä radan varressa. Vie kyllä liikaa aikaa noin. Ettei nyt vaan muuttuisi jonnen joutavaksi rata ajeluksi tämä laji. Taidan olla ainoa mielipiteeni kanssa, mutta niitähän on monia (mielipiteitä)

Epäilen tuota kahta tuntia, mutta kritiikkisi on silti paikallaan. Suurin osa ajasta meni eilenkin siihen, että odoteltiin kuskeja ja nostajia valmiiksi. Se ainakin on selvää, että yhteislähtö pitää pystyä ajamaan kerralla ilman mitään taukoja tai muiden luokkien ajamista välissä. Näin säätämistä on paljon vähemmän ja homma menee nopeammin. Lisättyjen ylimääräistä alkuerien osalta tiedän tarkalleen paljonko niistä tuli lisää aikaa, koska itselläni kävi kello erien välissä mittaamassa aikaa.

Erän 1 alusta erän kaksi alkuun meni 8,5 minuuttia eli kun erän pituus oli 3 min, niin ylimääräistä tuli n. 5 min. Erien 2 ja 3 välissä meni n. 9 min ja erien 3 ja 4 välissä n. 6 min. Ylimääräistä seisoskelua ja odottelua tuli siis lisää 15 min ja ajoa 6 min.

Samaa se homma oli kauden 2009 aloituksessa foffi-jaksoillakin ja siitä on parannettu paljon. Tämä homma hakee vielä muotoaan ja toivoa sopii, että ensi kaudella ollaan jo paljon vikkelämpiä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #6 : 12 Syyskuu, 2010, 20:35:08 »
Niin menihän viime kisassa modin lopetuksen jälkeen->unlin nopeuden aloitukseen se 15-30min. Joten en näe että se sc rata-ajo on ainoa jossa päivän nopeuttamista voisi tehdä.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #7 : 12 Syyskuu, 2010, 21:10:19 »
Totta tuokin, mutta viime kisa on sikäli huono esimerkki, että juuri siinä välissä laskettiin modin pisteitä ja sijoituksia, jotta saatiin kauden lopulliset cup-pisteet laskettua nopeammin. Sitäkään työtä ei haluttu tehdä vasemmalla kädellä ja siksi se tehtiin kahteen kertaan ristiin varmistaen, ettei kenenkään tarvitse kauden jälkeen protestoida puuttuvia pisteitä ja kadotettuja sijoituksia.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #8 : 13 Syyskuu, 2010, 23:48:48 »
Mitenkäs olisi sellainen ehdotus, että mitään miinuskisoja ei tunnettaisi, vaan kaikista cupin kisoista saadut pisteet laskettaisiin loppupisteisiin.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #9 : 14 Syyskuu, 2010, 00:33:59 »
Jaksopisteet:
SC11 luokassa käytetyt jaksopisteet tulisivat käyttöön myös Modified ja Unlimited luokkiin, eli niissäkin
saisi 6 jaksosta 1 CUP-pisteen parhaiten ajanut/ajaneet.


Päällisajon pisteytys:

Kuten 1/1:ssä myös tässä ollut jaksoja, joissa esim 200p on päälleajo ja 250p tasaisella ajamista ja pudotus.
Tähän tulisi muutos siten, että jaksoilla, joissa korkataan päälle ja ajetaan tasaisella + on pakko käyttää
rajattua alastuloväliä olisi yksi väli enemmän, joka EI OLE pisteväli, mutta josta SAA virhepisteitä. Tämä
karkottaa turhan tasasella ajamisen hyödyn ja se, että merkkivälistä voi saada tappiota tekee välistä
merkityksellisen.


Minimi autoraja:

Nostettaisiin 4:stä 6 autoon, eli alle 6 auton luokkaa ei ajettaisi kilpailussa. Tilastollisesti tätä uhkaa ei pitäisi
olla yhdessäkään nykyluokassa.

Kannatan kaikkia! Varsinkin päällisajon pisteytystä.


Ehdotan luokan nimen muuttamista SC:ksi eli numeroiden 11 pudottamista pois. Ovat tarpeettomat ja harhaan johtavat.

Samaa mieltä.

Modified

Tämä luokka on jotenkin kaksijakoinen. 5-6 jäykkäakselista vastaan luokassa ajavat SC-autot ja 1-2 muuta erillisjousitettua. Vaikka kauden mittaan kisoissa oli 19 kuskia, niin todellisuudessa 10 aktiivista osallistujaa ajoi kauden läpi. Luokassa huomaa, että heti jakson ollessa nopeampi alkaa erillisjousitetulla pärjätä, nopeusjaksoilla SC:t menevät menojaan. Kun taas jaksot ovat teknisempiä, ei jäykkäakseliselle pärjää kuin toinen samanmoinen.

Modified on tarkoituksella tekninen luokka. Se on mahdollisesti vaikein luokka ajaa tiukkojen linjojen ja ahtaiden porttivälien vuoksi. Mitä nopeusjaksoihin tulee, muistan saaneeni nopeimman ajan kahdessa kisassa (GP1, GP4) ja jäin 0,3s Escortille historian pisimmässä modin nopeudessa GP:ssa (Escort keräsi kuitenkin 3 tolppaa sillä nopeudella). Lisäksi ZT sai nopeimman ajan GP3:ssa. Jokaisessa kisassa on ollut suhteellisen vauhdikas nopeus. Viimeisen kisan nopeuden perusteella ei voi vetää sitä johtopäätöstä, että erillisjoustetut olisi vauhdikkaampia nopeuksilla. Se on totta, että nopeimmilla ja leveämmillä radoilla ne pärjäävät paremmin, kun vauhtia ei tarvi himmata pieniin kikkailuihin.

Mitenkäs olisi sellainen ehdotus, että mitään miinuskisoja ei tunnettaisi, vaan kaikista cupin kisoista saadut pisteet laskettaisiin loppupisteisiin.

Ehdottomasti liian rankka linja. Luulen että kaikki kuitenkin haluavat taistella jonkinlaisista sijoituksista kauden mittaan. Sitten jos jokin kisoista jää väliin, niin motivaatio tuleviin kilpailuihin todennäköisesti laskee.

Mielestäni ratojen alkujen tulisi olla selkeästi helpompia kuin esim 200p portit ja siitä eteenpäin. Viimeisessä kilpailussa oli pari alkua (100-150p), jotka olivat haastavia, mutta joiden suorituksen jälkeen tie 290p kohdalle oli erittäin helppo. Onko se oikein, että vaikean 150p jälkeen seuraavat 140p saa ilmaiseksi? Nyt en puhu sellaisista aluista, joihin pnm jäi Kanttorilla MM-kisoissa, koska siinä tilanteessa vika ei ollut radassa ;D ;).

Tiedän, että radan vaikeusasteen skaalaaminen alusta loppuun asti vaikeutuvaksi on erittäin haastavaa ja työlästä ratamestareille. Sen ei aina tarvitse olla helposta kohti vaikeaa, mutta jos vaikka ensimmäisille 100p porteille asti rata olisi helposti ajettavissa, eikä mitään suurempaa pelkoa olisi ajautua kuolettavalle viivalle, jonka seurauksella joutuisi ulos. Nykyään on niin tiukkaa, että yksi 100p suoritus voi jo viedä mahdollisuudet korkeimmille sijoituksille. Tosin, jossainhan ne erot on synnyttävä...
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #10 : 14 Syyskuu, 2010, 02:25:09 »
Modified on tarkoituksella tekninen luokka. Se on mahdollisesti vaikein luokka ajaa tiukkojen linjojen ja ahtaiden porttivälien vuoksi. Mitä nopeusjaksoihin tulee, muistan saaneeni nopeimman ajan kahdessa kisassa (GP1, GP4) ja jäin 0,3s Escortille historian pisimmässä modin nopeudessa GP:ssa (Escort keräsi kuitenkin 3 tolppaa sillä nopeudella). Lisäksi ZT sai nopeimman ajan GP3:ssa. Jokaisessa kisassa on ollut suhteellisen vauhdikas nopeus. Viimeisen kisan nopeuden perusteella ei voi vetää sitä johtopäätöstä, että erillisjoustetut olisi vauhdikkaampia nopeuksilla. Se on totta, että nopeimmilla ja leveämmillä radoilla ne pärjäävät paremmin, kun vauhtia ei tarvi himmata pieniin kikkailuihin.

Detaljit sikseen. Luokan osanottajamäärä nousi tällä kaudella aiemmasta kun SC:t pääsivät tähänkin luokkaan. No oli lisäksi tupajumi ja muutama yksittäisessä kilpailussa mukana ollut jäykkäakselinen ja erillisjousitettu. Pointti oli siinä, että kilpailujen järjestämisessä suuri haaste on ja tulee olemaan miten kilpailusta tehdään sellainen, että kisaaminen erilaisilla autoilla olisi mahdollisimman tasaväkistä. Väitän että mitä teknisemmäksi mennään, sen vähemmän luokassa nähdään erillisjousitettuja ja autoja ylipäätään ja mitä vauhdikkaampi tuo luokka on sen lähempänä se on SC:tä.

Meidän tiimissä modia ajettiin ihan vaan ajomäärän kasvattamiseksi ja tuntuman lisäämiseksi erilaisiin rinteisiin. Mitään tulostavoitteita ei ollut ja ennalta oli jo selvää että edes kaluston puolesta ei olla kilpailukykyisiä, ei edes modiin varta vasten tehtyjä erillisjousitettuja vastaan.

Ei pidä pitää ollenkaan itsestään selvänä, että ensi vuonna modissa jatkuisi samanlainen osanottajien "paljous".

Mitenkäs olisi sellainen ehdotus, että mitään miinuskisoja ei tunnettaisi, vaan kaikista cupin kisoista saadut pisteet laskettaisiin loppupisteisiin.

Ehdottomasti liian rankka linja. Luulen että kaikki kuitenkin haluavat taistella jonkinlaisista sijoituksista kauden mittaan. Sitten jos jokin kisoista jää väliin, niin motivaatio tuleviin kilpailuihin todennäköisesti laskee.

Kahden kauden tuloksista tilastollisesti laskettuna miinuskisa ei ole juurikaan lisännyt mahdollisuuksia taistella sijoituksista. Käytännössä se antaa kaikki kisat kiertäneille mahdollisuuden ottaa suurempia riskejä viimeisessä kisassa, kuin kanssa kilpailijalle, jolla on jäänyt yksi kisa väliin. Jättämällä kisan väliin menettään myös todellisuudessa mahdollisuuden vähentää heikoimman kisatuloksensa kauden lopussa. Väitän että tuosta miinuskisasta suurimman hyödyn saa se joka ajaa kaikki kisat, ei se joka jätti yhden väliin. Monessa autourheiluluokassa tuosta käytännöstä on jo luovuttukin, koska se myös usein tekee viimeisestä tai jos miinuskisoja on useampia, viimeisistä kisoista cupin kannalta merkityksetöntä ajelua.

Meillä oli tarkoitus alunperin jättää yksi kisa väliin, kun ei oikein sopinut suunnitelmiin, mutta kun Pauli oikeasti taistelu podium-paikasta SC:ssä, niin pakko oli osallistua. Osallistumalla voi kuitenkin ajaa muilta pisteitä pois, vaikka ei niitä itse saisikaan.

Mielestäni ratojen alkujen tulisi olla selkeästi helpompia kuin esim 200p portit ja siitä eteenpäin. Viimeisessä kilpailussa oli pari alkua (100-150p), jotka olivat haastavia, mutta joiden suorituksen jälkeen tie 290p kohdalle oli erittäin helppo. Onko se oikein, että vaikean 150p jälkeen seuraavat 140p saa ilmaiseksi? Nyt en puhu sellaisista aluista, joihin pnm jäi Kanttorilla MM-kisoissa, koska siinä tilanteessa vika ei ollut radassa ;D ;).

Tiedän, että radan vaikeusasteen skaalaaminen alusta loppuun asti vaikeutuvaksi on erittäin haastavaa ja työlästä ratamestareille. Sen ei aina tarvitse olla helposta kohti vaikeaa, mutta jos vaikka ensimmäisille 100p porteille asti rata olisi helposti ajettavissa, eikä mitään suurempaa pelkoa olisi ajautua kuolettavalle viivalle, jonka seurauksella joutuisi ulos. Nykyään on niin tiukkaa, että yksi 100p suoritus voi jo viedä mahdollisuudet korkeimmille sijoituksille. Tosin, jossainhan ne erot on synnyttävä...

Ehdottomasti samaa mieltä, että ratojen pitäisi olla loppua kohti vaikeutuvia, eikä sellaisia että 100 pisteen kohdalle laitetaan radan vaikein kohta, jonka läpi pääsee (tuurilla) vain muutama, jotka sitten ajavatkin helposti jakson loppuun asti. Eroja tuolla tavalla toki saa, mutta tasaisen kisaamisen viehätyksen voi romuttaa tuollaisilla radoilla jo ensimmäisen radan ensimmäisellä portilla.

Noista kuolettavista viivoista en myöskään pidä. Ensinnäkään siksi, että tuntuvat liikkuvan jakson aikana sen mukaan kun päälle sorretaan hiekkaa. Toki ymmärrän, että jos joka välissä saa ajella pitkin monttua, niin kisasta ei tule mitään ja vaikeusaste radoista katoaa siihen. Jos noita kuitenkin on oltava, niin merkitsemistapa pitäisi olla sellainen, että pysyvät paikallaan, jokainen varmasti ne havaitsee ja niitä ei lisäillä kesken jakson suorittamisen.

Kaatojen osalta kisa tuntuu välillä menevän kamppailuksi siitä kuka saa näyttävimmän kaadon jälkeen pyöräytettyä auton takaisin pystyyn. Mielestäni pitäisi mennä (palata takaisin) siihen että jos auto pysähtyy kyljelleen tai katolleen, niin suoritus päättyy siihen. Pysähtymiselle vaikka joku aikaraja, niin epäselvimmät tilanteet saadaan pois.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #11 : 14 Syyskuu, 2010, 10:18:59 »
Mitenkäs olisi sellainen ehdotus, että mitään miinuskisoja ei tunnettaisi, vaan kaikista cupin kisoista saadut pisteet laskettaisiin loppupisteisiin.

Ehdottomasti liian rankka linja. Luulen että kaikki kuitenkin haluavat taistella jonkinlaisista sijoituksista kauden mittaan. Sitten jos jokin kisoista jää väliin, niin motivaatio tuleviin kilpailuihin todennäköisesti laskee.

Ehdottomasti miinuskisa mukana.

Mielestäni ratojen alkujen tulisi olla selkeästi helpompia kuin esim 200p portit ja siitä eteenpäin. Viimeisessä kilpailussa oli pari alkua (100-150p), jotka olivat haastavia, mutta joiden suorituksen jälkeen tie 290p kohdalle oli erittäin helppo. Onko se oikein, että vaikean 150p jälkeen seuraavat 140p saa ilmaiseksi? Nyt en puhu sellaisista aluista, joihin pnm jäi Kanttorilla MM-kisoissa, koska siinä tilanteessa vika ei ollut radassa ;D ;).

Tiedän, että radan vaikeusasteen skaalaaminen alusta loppuun asti vaikeutuvaksi on erittäin haastavaa ja työlästä ratamestareille. Sen ei aina tarvitse olla helposta kohti vaikeaa, mutta jos vaikka ensimmäisille 100p porteille asti rata olisi helposti ajettavissa, eikä mitään suurempaa pelkoa olisi ajautua kuolettavalle viivalle, jonka seurauksella joutuisi ulos. Nykyään on niin tiukkaa, että yksi 100p suoritus voi jo viedä mahdollisuudet korkeimmille sijoituksille. Tosin, jossainhan ne erot on synnyttävä...

Ehdottomasti samaa mieltä, että ratojen pitäisi olla loppua kohti vaikeutuvia, eikä sellaisia että 100 pisteen kohdalle laitetaan radan vaikein kohta, jonka läpi pääsee (tuurilla) vain muutama, jotka sitten ajavatkin helposti jakson loppuun asti. Eroja tuolla tavalla toki saa, mutta tasaisen kisaamisen viehätyksen voi romuttaa tuollaisilla radoilla jo ensimmäisen radan ensimmäisellä portilla.

Noista kuolettavista viivoista en myöskään pidä. Ensinnäkään siksi, että tuntuvat liikkuvan jakson aikana sen mukaan kun päälle sorretaan hiekkaa. Toki ymmärrän, että jos joka välissä saa ajella pitkin monttua, niin kisasta ei tule mitään ja vaikeusaste radoista katoaa siihen. Jos noita kuitenkin on oltava, niin merkitsemistapa pitäisi olla sellainen, että pysyvät paikallaan, jokainen varmasti ne havaitsee ja niitä ei lisäillä kesken jakson suorittamisen.

Kaatojen osalta kisa tuntuu välillä menevän kamppailuksi siitä kuka saa näyttävimmän kaadon jälkeen pyöräytettyä auton takaisin pystyyn. Mielestäni pitäisi mennä (palata takaisin) siihen että jos auto pysähtyy kyljelleen tai katolleen, niin suoritus päättyy siihen. Pysähtymiselle vaikka joku aikaraja, niin epäselvimmät tilanteet saadaan pois.
[/quote]

Mieli tekisi, että rata vaikeutuisi loppuun asti mennessä, mutta saa sitä joku uusi ratamestari kokeilla, että tekee esim. nyt vaikka 4 rataa, jossa tuo toteutuu, mutta eivät ole silti kohtuuttoman helppoja ja tylsiä. Veikkaa, että niitä onnistumisen elämyksiä on aika harvassa, silloin tuo vaikeusaste usein painuu johonkin tiettyyn kohtaan nimittäin. Pyrkiä tohon kyllä täytyy paremmin ensi kaudella, mutta se on sanomattakin selvää, että se vie aikaa ja tilaa. Ja kaksin RFOT ei tule jatkamaan, minkään luokan ratojen teossa. Pari rataa per/kisa voin vielä tehdä, mutta ei viittä.

Jepjep, noi linjarikot on aika kinkkisiä, ne voisi vaikak merkein merkata niinkun ennenvanhaan.

Samaa mieltä Penguinin kanssa kaadosta.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #12 : 14 Syyskuu, 2010, 11:03:08 »
En jaksanut quote viidakkoa tähän jättää.

Mutta miinuskisan kannalla olen.

Ja ensi kaudella voisin myös itse yrittää tehdä jokusen radan joihinkin luokkiin. Ja olen myös noiden vaikeutuvien ratojen kannalla. Tosin musta tuon viimekisan radat kohtuu hyvin tuota kaavaa noudattivatkin. Tosin tuo että tasaisella ajosta tulevalla kaudella saisi 0p olisi hyvä parannus. Tällöin auton voi joko ajaa/nostaa portille oman mielen mukaan.

Mitä tarkalleen ottaen tuolla katolta/kyljeltään takaisin pyörilleen jutulla tarkoitetaan.

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #13 : 14 Syyskuu, 2010, 13:14:01 »
Onko koskaan mietitty että pro luokka olisi semmonen missä olisi kaikki nelipyörä käännöt ja digit sallittu eikä juuri auton koon mukaan mitään rajoja ainoastaan niin tolkuttoman ahtaita ratoja että jäisi isot autot viivalta? eli semmonen pellepelottomien luokka, olisiko semmoselle tilausta saatta kalastaa noita pro offaajia vehkeineen mukaan kisoihin.

Muut ideat mitä tulevista säännöistä on heitelty saa kannatusta myös täältä.
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #14 : 14 Syyskuu, 2010, 15:04:26 »
Onko koskaan mietitty että pro luokka olisi semmonen missä olisi kaikki nelipyörä käännöt ja digit sallittu eikä juuri auton koon mukaan mitään rajoja ainoastaan niin tolkuttoman ahtaita ratoja että jäisi isot autot viivalta? eli semmonen pellepelottomien luokka, olisiko semmoselle tilausta saatta kalastaa noita pro offaajia vehkeineen mukaan kisoihin.

Onhan niitä ideoita ollut, mutta kuten Penguin totesi, ja on koettu käytännössä - ei ole aikaa neljälle luokalle..
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #15 : 14 Syyskuu, 2010, 17:22:53 »
Paljon taas tullut juttua, joten katsotaan...

Tosiaan ajallisesti modistä-unliin siirtyminen viime kisassa kesti toki, mutta siinä tosiaan laskettiin jo modin kauden pisteitä,
jota ei tapahdu kuin kauden päätöskisassa, täten ei verrannollinen muihin kisoihin. Ennenkaikkea tarkoitus ei ole ajaa ressillä
ja itse tottakai pyrin hyvää tahtia kisaa läpiviemään, mutta ykkösasiana rentous.

Miinuskisa on hyvä olla ja se tulee varmuudella olemaan myös ensivuonna (1). Yksi kisa on pakko olla miinuskisana, jotta
taataan mahdollisimman monelle mahdollisuus menestyä kaudella. Jos kaikki laskettaisiin ja jäisi pois yhdestä, niin vähääkin
kisahenkisempi menettäisi todetusti motivaation, koska koviin sijoihin ei ainakaan olisi enää saumaa. Jo näillä perusteilla osaan
sanoa, että ensikaudella on yksi miinuskisa. Jossitellahan voi aina mitä tuo ehdotus olisi teettänyt, jos se olisi ollut voimassa
tällä kaudella? = toxo mestaruuteen, slidellä ja matilla ei mitään saumaa unlissa korokkeelle jne... ei hyvä, ei motivoiva, piste.

SC11 luokan nimi ollaan nyt sitten siirtämässä SC lyhenteeksi, ellei jollakulla ole asiaa vastaan jotakin?

Kommentoidaan hieman modified luokkaa lisää. Eli modiratoja tehdessä ei edes oteta huomioon erillisjousitettuja, koska modi
on luokkana tehty jäykkäakselisille, eikä asia tule muuttumaan ensikaudella, kuten aiemmin olen jo syitäkin kertonut. Vaikka
kaikki erillisjousitetut sc:t ja muut jäisivät pois, ei luokalla ole hätää, koska axiaaleja on tällä erää ihan mukavasti ja ainakin
kaksi tulossa olevaa tiedossa. Luokkaa ei muuteta erillisten takia, vaan jos kuski ei pidä modissa ajamisesta, niin vaihtakoon
sitten luokkaa. Modi on modi vain tuollaisena ja sellaisena se myös pysyy. Jos asian voi ottaa rennosti, niin modi on loistava
luokka treenaukseen, koska ajanmyötä sc-radat ottavat askeleen hieman teknisempiin osuuksiin, tällä en todellakaan tarkoita
moditeknisyyttä, vaan kutkuttavia käännöksiä ym.. Harjoitusta ei koskaan ole liikaa, edes minulla.

Mitä sitten ratakritiikkiin tulee on se paikallaan, mutta jos jollekulle viime finland cupin jaksot olivat liian haastavia, niin syy
löytyy ajomäärästä. Itse teen radoista sellaisia, että se tarjoaa parhaimmillaan erittäin hyvän onnistumisen, haastetta vielä
itsellekin ja välillä ratkaisupaikkoja, kuten unlin 2 jakson alku. Jos joku väittää 150p porttia liian vaikeaksi, niin harjoittelee lisää,
itsekin tuossa feilasin ihan omaan mokaan, joten tarvii jatkossa katsoa ennen kuin katuu. Yksikään kisan rata ei ollut mahdoton,
vaan haasteita riitti, kuten pitää. Ei ole mieltä jauhaa liian helppoja ratoja ja itse laadin radat oman kokemuksen perusteella
ja täten vaikeusasteikko on pahempi mitä aloittelijalle, mutta näin se vain menee.

Mitä sitten tulee tuohon 150p kohdalla liian paha kohta juttuun, niin tottakai näitä tulee, mutta kaikki kurahan kaatuu ratamestareille.
Kokeilkaapa tehdä itse rata ja odottakaa kun kura valuu niskaan? Näen omat ratani kisapaikkaan nähden hyvinä, eikä aina ole
mahdollista toteuttaa sitä mahtavinta ideaa, kun muutama muu jakso menee oman lävitse, tässä vältetään viidakkoa, koska siitäkin
tulisi sitten sitä kuraa niskaan. Kokonaisuutena ratojenteko ei ole mitään helppoa, vaikka nyt tietysti joku tulee niin sanomaankin,
mutten aio sitä noteerata ollenkaan, tiedän mitä sanon ja kestän kyllä kuran.

Yleisesti 250p merkit ovat ns. "turhimmilla" paikoilla, mutta se on osa niiden roolia. Vaihtelevasti voi olla muitakin, mutta pyrimme
toki rakentamaan hyvät jaksot ja kaudelle 2011 muuttuu päällissääntö hieman parantamaan logiikkaa.

Radan kuolemaviivan merkitsemiseen otetaan vastaan ideoita, narut tai langat eivät ole niitä. Ehdotuksena heitettiin paluu
muutaman merkin ottamiseen, eli viiva tulisi koostua sopivasta määrästä merkkejä (joista ei virheitä), mutta siihen osumalla
olet ulossa leikistä. Tämän näkisi helpommin ja tuomari linjaisi linjan väliin esim viivalla. Merkit olisivat apuna tuota laadittaessa.
Lisäksi tuo pitäisi saada yhteneväiseksi, kun on olemassa ainakin kahta mallia "saa osua, muttei mennä yli, ja ei saa osua". Eli
lähdetään ensikaudella EI SAA OSUA linjalla liikenteeseen kaikissa kohdissa.

Kaadoista kommenttina se, etten ole tuollaisia huomannut kuin SC11 luokassa, jossa autoa oli tällä kaudella mahdoton saada
kyljelleen, mutta kyljelleen osuma rinteeseen = kaato. Ensikaudella se olisi helpoin tulkita suoraan kaadoksi, jos auto sellaiseen
asentoon menee, että kylkipäin ollaan maassa ja odotetaan vaan sitä seiviä. Eli ei mtn sekunttilaskuja, vaan raakalinja = kaato.

Pro luokkia on ollut ja mietitty, mutta 3 luokalla tullaan jatkamaan, joten uusia luokkia ei oteta kaudelle 2011. Katsotaan tilanne
uudelleen kauden 2011 päätteeksi, jos jostain syystä joku luokka on vaakalaudalla jatkua.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #16 : 14 Syyskuu, 2010, 18:10:47 »
niin ei ollutkaan tarkoitus lisätä luokkia kysellä vaan onko tämmöistä pro luokkaa mietitty mutta kyllähän täälä näköjään kaikki tommoset asiat on jo käyty läpi aikoja sitten sitä vaan uutena kuskina tulee mileen kysyä kaikkea.

onko modissa tarkotuksella minimi akseliväli 24 senttiä sehän rajaa kaikki erillistuetut 1/18 autot pois aika tehokkaasti eikös nekin saattais tuoda lisää mahdollisia haastajia jäykkä akselisille. tosin noitakin varmaan sais pidentää ettei keulis niin helposti yli mut kustannuksia alotteleville saattais tulla vähemmän.
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #17 : 14 Syyskuu, 2010, 18:16:06 »
25cm wb on modissa siitä syystä, ettei siellä aja mitä sattuu autoja, vaan luokan näköisyys pysyy autokoossa
suhteellisesti sellaisena, mikä näyttää hyvältä. Aika vähän noin pienillä autoilla tulevia on, joten sen merkitys
on minimaalinen tässä tapauksessa.

Kysyä saa vapaasti, en oleta, että kukaan aloittanut harrastaja kaikkea lukisi läpi, joten ei sen suhteen hätää.
Noita yrityksiä on ollut monta luokkaa, mutta ovat kaatuneet automäärään. Mitään täysin pellepeloton luokkaa
ei ole ollut, mutta nyt sellaiselle ei ole mahdollisuutta, kenties joskus, vuosia on vielä monia  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #18 : 14 Syyskuu, 2010, 18:43:26 »
Radan kuolemaviivan merkitsemiseen otetaan vastaan ideoita, narut tai langat eivät ole niitä. Ehdotuksena heitettiin paluu
muutaman merkin ottamiseen, eli viiva tulisi koostua sopivasta määrästä merkkejä (joista ei virheitä), mutta siihen osumalla
olet ulossa leikistä. Tämän näkisi helpommin ja tuomari linjaisi linjan väliin esim viivalla. Merkit olisivat apuna tuota laadittaessa.
Lisäksi tuo pitäisi saada yhteneväiseksi, kun on olemassa ainakin kahta mallia "saa osua, muttei mennä yli, ja ei saa osua". Eli
lähdetään ensikaudella EI SAA OSUA linjalla liikenteeseen kaikissa kohdissa.

Ennemmin näkisin tuon toisella tapaa. Ei noin jyrkkää pikku hipaisu ja olet ulkona. Koska linja liikkuu kisan mittaan ja loppupään kavereilla on linja eripaikassa ja jättää liikaa tulkinnan varaa.

Mites jos ei olisi koko linjoja ollenkaan. Mutta et saisi lähteä heittämään tasaiselle lenkkiä etkä ajaa rinne osuutta tasaisella. Mutta hetkellisestä lipumisesta ei koko leikki loppuisi. Pitäisi palata rinteen suuntaan takaisin eikä vauhtia saisi hakea tasaiselta. Tietysti ratojen suunnittelullahan tähän voi vaikuttaa jonkin verran.

tonitop

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 204
Vs: Sääntökeskustelu kautta 2011 varten
« Vastaus #19 : 14 Syyskuu, 2010, 19:40:08 »
Eihän se tarvis ku merkkaussprayn niinku mikko ehdotti jo mäntässä,sillon ymmärtäis sen osumasta ulkona homman koska viivan voi aina piirtää uudestaan jos siihen hiekkaa valuu ja näkee selkeesti osumat. Modiratoihin ei pidä kajota,ne on loistavia tollasenaan. Mutta onko nopeusjakso aivan välttämätön nuolle axialeille kun ei ne mene metriäkään suoraan,menee sellaseks varman päälle ajamiseks ettei mee koko kisa vituralleen ku heittää selälleen.