Kirjoittaja Aihe: Revolution --- Land Rover Defender Crew Cab 147 Revolution  (Luettu 48344 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: Revolution
« Vastaus #20 : 12 Tammikuu, 2009, 15:54:49 »
Yläpuolelta madalletaan vähän dremelillä ja tehdään päälle kansi, joka sitoo tuon pukin noihin pitkittäisiin jäykisteisiin. Diffin ratas ei ihan mahdu jäykisteiden väliin, mutta eiköhän siihen mockupissa saada tilaa dremelillä ja lopulliseen palaan voidaan tehdä jyrsimällä.




Mullahan oli kans samanlainen probleema, että spurri ei mahdu runkoplakkien väliin, mutta viilasin tarkasi 2mm per puoli pois, ja johan tuli hyvä!

Mielenkiintoista nähdä, miten toinenkin Gorillamaxx osainen projekti etenee.
´Red Devil ja Panther

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Revolution
« Vastaus #21 : 12 Tammikuu, 2009, 16:49:04 »
Tässä meikäläisen projektissa alkaa olla aika vähän Revon osia, mutta kai tämä edelleen enemmän on Revo kuin mikään muukaan.

Käsittääkseni se yleensä luokitellaan akseliston tai ns. valtaosa tekniikan mukaan.
Crawlingista tutut Clodin askeleilla olevat crawlerit on Clod-based buildeja.
Tämähän on siis Revo-based build.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #22 : 12 Tammikuu, 2009, 20:03:37 »
Mullahan oli kans samanlainen probleema, että spurri ei mahdu runkoplakkien väliin, mutta viilasin tarkasi 2mm per puoli pois, ja johan tuli hyvä!

Mielenkiintoista nähdä, miten toinenkin Gorillamaxx osainen projekti etenee.

Niin mulla ei tule Gorillamaxxin keskirunkoa, vaan siitä tulee täysin omavalmiste, mutta ilman noita valmisosia, hommasta olisi tullut paljon hankalampi. Pakko kyllä heittää kiitokset Gorillamaxxin Georgelle. Sieltä on saanut hyvää tukea projektille. Noin puolen noista apurunkojen osista tuli ilmaiseksi, George on lähettänyt todella hyviä kuvia kasatuista autoista ja tärkeimpiä mittoja ylipitkien x-brace-osien suunnitteluun olen myös saanut.

Käsittääkseni se yleensä luokitellaan akseliston tai ns. valtaosa tekniikan mukaan.
Crawlingista tutut Clodin askeleilla olevat crawlerit on Clod-based buildeja.
Tämähän on siis Revo-based build.

Niin onhan tässä Revon bulkheadit edessä ja takana, tukivarret (toistaiseksi jopa Traxxasin valmistamat) edessä ja takana, axle carrierit edessä ja takana. Lisäksi jousitus on Revon alkuperäinen, joskaan ei orkkisiskareilla, eikä jousilla. Traxxasin osia kuitenkin. Tämä on kuitenkin juuri se osa Revosta, jonka tähän autoon halusin alunperinkin eli pyöränripustus ja erityisesti jousitusratkaisu.

Vähän taustaa

Olin suunnittelemassa jo kytkettävää mekaanisella lukolla olevaa tasauspyörästöä DIY-projektiksi, kun tuli vastaan rc10-foorumilla juttua torsenista. Luin sen huolellisesti läpi ja kaivoin lisää tietoa netistä monta päivää. Tuon jälkeen olin vakuuttunut, että se on ratkaisu jota haluan testata käytännössä. Kun poika on kulkenut kaikki isommat ja pienemmät sorakasat läpi lähiympäristöstä ja hinkui pääsystä suurempiin mäkiin ja nelivetoautolla, päätin että yhdistetäänpä nämä toiveet ja omat projektisuunnitelmat yhteen ja tehdään foffi-auto.

Revo oli heti selkeä lähtökohta, vaikka itsellä ei sellaista ollut. No niitähän saa kaupasta uusia tai käytettyjä netin kautta. Mietin välillä sitäkin, että ostaisi tarvittavat osat varaosina, mutta siinä tuli vastaan se ongelma, että en sillä tavalla olisi nähnyt missään vaiheessa koko autoa kasassa, enkä päässyt mittailemaan siitä oleellisia mittoja. Ongelma ratkesi, kun sain Revo 3.3:n lahjoituksena tätä projektia varten.

Netistä kaivoin ainakin viisi erilaista korvaavaa runkoa Revoon ja huolellisen tutustumisen jälkeen päädyin siihen, että Gorillamaxx G3R on lähinnä sitä mitä haluan. Se pitää pyöränripustuksen geometrian likipitäen alkuperäisenä, toisin kuin moni muu runko. Yhtään ratkaisua en löytänyt, joka pidentäisi Revoa liki viisi tuumaa, joten sikälikin tuo G3R oli hyvä vaihtoehto, että se oli saatavana myös varaosina. Lopputuloksena on G3R-runko edessä ja G2R/G3R-runko takana.

Raaka-aineiden etsintää

Tänään kävin hakemassa Hernesaaren Romusta lisää 3 mm alumiinilevyä, kun osoittautui hyväksi levyksi. Sitä kun tarvitaan muihinkin projekteihin. Tuosta naapurista löytyi 50x10 alumiinilattaa ja taidan tehdä pystyjäykisteet siitä. Aika paljon joutuu jyrsimään pois, mutta samalla saan eliminoitua tuon keskirungon kapeusongelman.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

ode

  • Hajalapa
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Revolution
« Vastaus #23 : 12 Tammikuu, 2009, 21:40:12 »
Hieno peli tulossa  ;) Ja katkerahan ei saa olla mutta kateeksi käy kun oot kerran projekti aihion sekä noi gorilla osat saanut ilmatteeksi. Kyllä tälläinen köyhä harrastajakin haluis itseään toteuttaa mutta lompakko sanoo muuta :'(

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #24 : 13 Tammikuu, 2009, 11:01:24 »
Se pitää vaan rohkesti etsiä tukijoita tällaisiin projekteihin. Sen olen huomannut, että yllättävätkin tahot voivat kiinnostua niiden tukemisesta. Joka tapauksessa oma lompakko on se suurin rahoittaja tähän mennessä ja tuskin mikään sitä enää muuksi muuttaa projektin tässä vaiheessa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
Vs: Revolution
« Vastaus #25 : 14 Tammikuu, 2009, 11:16:40 »
Eikös siihen punisher saftiin, sais tehtyä kardaanista ne pallopäät, eli ensin ohentaa kardaanin sorvissa ja sitten poikkasee oikeaan mittaan, eli se pallopää tulis tuohon punisher saftiin kiinni, sitten sopeis tuohon keskitorseniin.

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Revolution
« Vastaus #26 : 14 Tammikuu, 2009, 13:28:44 »
Toisista moottoreista saa muutettua pyörimissuunnan toisista ei. Koitan pitäytyä sellaisessa, josta saa.

Käsittääkseni kaikista autokäyttöön soveltuvista moottoreista saa vaihdettua sen
vaihtamalla noparin-moottorin punasen ja mustan johdon keskenään.

Oikeestaan johtojen väreillä ei ole mitään merkitystä, kuhan vaihtaa 2 johtoa keskenään ristiin harjattomissa, se riittää.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Revolution
« Vastaus #27 : 14 Tammikuu, 2009, 17:11:50 »
Toisista moottoreista saa muutettua pyörimissuunnan toisista ei. Koitan pitäytyä sellaisessa, josta saa.

Käsittääkseni kaikista autokäyttöön soveltuvista moottoreista saa vaihdettua sen
vaihtamalla noparin-moottorin punasen ja mustan johdon keskenään.

Oikeestaan johtojen väreillä ei ole mitään merkitystä, kuhan vaihtaa 2 johtoa keskenään ristiin harjattomissa, se riittää.

Kuulin joskus tornarin, et joissain moottoreissa keskijohdon ja sivulla olevan johdon vaihtaminen ei toimisi yhtä hyvin kuin sivummaisten.
Ei välttämättä merkitystä, mutta sivuttaisten vaihto ajaa kuitenkin saman asian.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Revolution
« Vastaus #28 : 14 Tammikuu, 2009, 21:14:11 »
Noh, nämä moottorit on sit epämoottoreita ;)
Mutta kun koneessa on kaikki 3 vaihetta samanlaisia, on joko kolmio tai tähti kytkennällä, joten sama on mikä järjestys muuttuu vaiheiden välillä niin kiertosuunta muuttuu.
Jos on 1-2-3 tai 2-3-1 tai 3-1-2 suunta on oikeellepäin ja muutat 2-1-3 tai 1-3-2 tai 3-2-1 järjestys ei mee laskelmallisesti oikealla vaan lähtee vasemmalle, se on sama mistä käämistä ruljanssi lähtee.

Mutta eiköhän se ole sama mitä kukakin tekee kuhan perusasia on selvillä ja se varmaan on selko kysyjälle.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #29 : 15 Tammikuu, 2009, 00:20:39 »
Eikös siihen punisher saftiin, sais tehtyä kardaanista ne pallopäät, eli ensin ohentaa kardaanin sorvissa ja sitten poikkasee oikeaan mittaan, eli se pallopää tulis tuohon punisher saftiin kiinni, sitten sopeis tuohon keskitorseniin.

Sillä tavalla siihen kardaaniin tulisi kolme tai neljä niveltä ja väitän, että ei toimi tuollainen. Se pallohan on nivel ja kun punisherissa on molemmissa päissä nivelet jo valmiina, niin akseli retkahtaa keskeltä ilman jotain lisätukea.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
Vs: Revolution
« Vastaus #30 : 15 Tammikuu, 2009, 01:14:15 »
Aivan, eipä tullu mieleen tuo...
Helpommalla siinä tapauksessa pääsee, kun tekee uudet ulostulot torseniin.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #31 : 20 Tammikuu, 2009, 00:24:29 »
Punisher Shaft II:t tulossa kardaaneiksi ja teräsvetaritkin näkyvät lähteneen jenkeistä puoli tuntia sitten. Diffin pinionit on jossain matkalla Taiwanilta Suomeen olleet jo neljättä viikkoa. Alkaa tämä Suomesta ostaminen taas näyttää todelliset puolensa. Kaksi pientä akselin pätkää rattaalla odotuttaa koko projektia.

Tässä osia odotellessa lähdin työstämään keskirunkoa autoon. Kaksi päivää meni autotallin siivoamisessa sellaiseen kuntoon, että sinne voi näitä hienomekaanisia laitteita viedä ja sunnuntaina saatiin aikaiseksi rungon pitkittäiset pystyjäykisteenä toimivat palkit. Niin tai oikeastaan vasta prototyypit, että saa mitoitettua muita osia. Nuo nimittäin tehtiin 50x6 teräslatasta ja painoa on noin 750 g per palkki kun niissä ei ole mitään kevennyksiä. Lopulliset tehdään alumiinista ja kevennetään tekemällä sopivia aukkoja palkkiin. Protot tehtiin teräksestä puhtaasti kustannussyistä, sillä näitä protoilee 10 kpl samalla raaka-ainekustannuksella kuin alumiinisia tekee yhden.

Tänään kävin hankkimassa vähän lisää työkaluja, että saa tehtyä sopivat kiinnitysreiät kierteillä noihin protopalkkeihin. Kun ne saa paikalleen, niin projekti alkaa ensimmäistä kertaa näyttää autolta, sen jälkeen kun Revo 3.3 purettiin osiksi.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
Vs: Revolution
« Vastaus #32 : 20 Tammikuu, 2009, 16:47:56 »
Ja kuvia tulee... eikö vaan ???
Minkäs kokonen se diffin pinjoni pitää olla? Meinaan mulla tuli tuossa torsenin mukana yks pinjoni, siinä on suorat hampaat ja hampaita on 11 ja se planeettapyöräkin on ylimääräsenä.Laita vaikka yv:tä jos kiinnostaa, niin selvitän tarkemmin.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #33 : 20 Tammikuu, 2009, 21:58:21 »
13 hampaiset pitää olla ja RC Garagelta ovat tulossa... ...kun tulevat. Kyllä mä kuvia otan kun alkaa saada jotain uutta kuvattavaa. Tänään pätkittiin poranteriä ja kierretappeja. Sitä kun pitää tyhmyyksissään alkaa säästämään, niin saa sitten tehdä tuplamäärän työtä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #34 : 27 Tammikuu, 2009, 21:51:48 »
Tämähän alkaa uhkaavasti näyttää siltä, että kohta päästään laittamaan autoa kasaan. Tällä viikolla tullut postissa
- Mamba Monster Combo paketista puuttunut Castlelink
- HongNorin 13-hampaiset pinionit etu- ja takatasauspyörästöille RC Garagelta
- Teräsvetoakselit Liquid RC:ltä
- Rosterikardaanit 150-192 mm RC4WD:ltä
- Moottoripukki ja 12T mod1 pinioni TeknoRC:ltä

Kardaanit kaipaavat hieman työstöä, kuten jo aiemmin mainitut torsenin ulostulot ja taakse tuleva Hobaon spider diffi. Poika saa aloittaa kuitenkin etupään kasaamisen, kun sinne on kaikki osa valmiina, eivätkä tarvitse mitään työstöä. Itse pitää lähteä aamulla etsimään asiallisia 3 ja 4 mm:n kierretappeja, jotta saadaan reikiin kierteet.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #35 : 01 Helmikuu, 2009, 22:01:00 »
Tuli sitten otettua pari kuvaa, kun niitä on kovasti kaipailtu. Loputkin kasassa olleet kokonaisuudet tuli viikon aikana
purettua osiksi ja tällaisesta osakokoelmasta pitäisi autoa alkaa kasaamaan:

No joo kuvasta jäi jotain pientä kuten takadiffi, servot ja renkaat uupumaan, mutta suurin osa osista pitäisi olla jo tuossa.
Pohjalevy tulee tuosta osin alla näkyvästä alumiinilevystä ja runkopalkkien alumiinit ovat vielä (kaupassa) naapurissa.

Poika kasasi eturungon valmiiksi* ja takarunkoa sen verran, että saatiin kuvassa näkyvät
prototyyppirunkopalkit ruuvattua paikalleen:


* = Huomattiin sitten vetareita paikkalleen laitettaessa, että hankitut vetarit on 5 mm liian lyhyet. Niin tai oikeastaan
pitäisi saada käyttöön vetareiden mukana tulleet kupit, jotka tulevat sen 5 mm ulommas. Sama ongelma näkyy
tulevan myös takana, joskaan ihan noin paljon ei uuvu sieltä, kun on erilainen diffi siellä. Taakse löytyi jo ratkaisu
diffikuorien mukana tulleista ulostuloakseleista, joihin voin laittaa nuo vetareiden mukana tulevat kupit. Eteen
ratkaisua pitää hakea samoin kuin keskidiffiin eli sorvataan uudet ulostulot.



Toinen esiin tullut ongelma oli aiottua pidempi akseliväli. Taka-akseli ei ole vielä paikallaan, mutta näyttäisi tällä
runkopituudella menevän akseliväli jopa yli 480 mm:n. Voisihan se toimiakin, mutta uhkaa jopa nuo RC4WD:n kardaanit
loppua kesken, joten huomenna on edessä protorungon lyhennys nykyisestä 20 mm lyhyemmäksi.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Revolution
« Vastaus #36 : 01 Helmikuu, 2009, 22:23:31 »
Pelottavan hyvältä näyttää kokonaisuudessaan. Lisää kuvia vaan projektin edetessä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #37 : 02 Helmikuu, 2009, 22:53:57 »
Tulipa tuolla toisaalla säännöistä keskustellessa mieleen idea, joka varmaan tuomitaan sääntöjenvastaiseksi alta aikayksikön ;)

Olen pohtinut ratkaisua, jossa akseliväli olisi helposti säädettävä ja auton pituutta voitaisiin säätää useampi sentti n. puolessa minuutissa. Tuo olisi 1:8 luokan autossa jo kokonsa puolesta varsin helppo toteuttaa useammallakin tavalla. Teoriassa varmaan onnistuisi vaikka sellainen ratkaisu, jossa akseliväliä voi säätää ajon aikana, mutta huomattavasti vahvemman ja helpommin toteutettavan ratkaisun voisi tehdä sellaisen, jossa pituussäätöä varten lyösättäisiin muutama kiristysruuvi, liutettaisiin runkoa lyhyemmaksi tai pidemmäksi ja lukittaisiin takaisin ruuveilla. Sopivilla koneistetuilla luisteilla ei pitäisi jäykkyyskään olla ongelma. Merkitsemällä suoraan runkoon pituusasteikon saisi säädön tehtyä helposti molemmilta puolilta saman verran, ajateltuna tämän projektin runkorakennetta. Revolutioniin tulevat punisher shaftit antavat säätövaraa yhteensä 84 mm pituussuunnassa, että siihen mittaa saisi ihan kivasti säätöä vaihtoehtoisille akseliväleille. Jos enemmän haluaa säätövaraan, niin punishereita on tarjolla myös lyhyempiä, jolloin akselivälin saisi jopa alle 400 mm:iin.

No jos nyt ensin saataisiin näillä nykyisillä suunnitelmilla auto tehtyä, niin pohditaan tätä sitten lisää myöhemmin sikäli kun akselivälin muuttamista kesken kilpailun ei kielletä sitä ennen.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Revolution
« Vastaus #38 : 03 Helmikuu, 2009, 05:30:03 »
Tulipa tuolla toisaalla säännöistä keskustellessa mieleen idea, joka varmaan tuomitaan sääntöjenvastaiseksi alta aikayksikön ;)

Olen pohtinut ratkaisua, jossa akseliväli olisi helposti säädettävä ja auton pituutta voitaisiin säätää useampi sentti n. puolessa minuutissa. Tuo olisi 1:8 luokan autossa jo kokonsa puolesta varsin helppo toteuttaa useammallakin tavalla. Teoriassa varmaan onnistuisi vaikka sellainen ratkaisu, jossa akseliväliä voi säätää ajon aikana, mutta huomattavasti vahvemman ja helpommin toteutettavan ratkaisun voisi tehdä sellaisen, jossa pituussäätöä varten lyösättäisiin muutama kiristysruuvi, liutettaisiin runkoa lyhyemmaksi tai pidemmäksi ja lukittaisiin takaisin ruuveilla. Sopivilla koneistetuilla luisteilla ei pitäisi jäykkyyskään olla ongelma. Merkitsemällä suoraan runkoon pituusasteikon saisi säädön tehtyä helposti molemmilta puolilta saman verran, ajateltuna tämän projektin runkorakennetta. Revolutioniin tulevat punisher shaftit antavat säätövaraa yhteensä 84 mm pituussuunnassa, että siihen mittaa saisi ihan kivasti säätöä vaihtoehtoisille akseliväleille. Jos enemmän haluaa säätövaraan, niin punishereita on tarjolla myös lyhyempiä, jolloin akselivälin saisi jopa alle 400 mm:iin.

No jos nyt ensin saataisiin näillä nykyisillä suunnitelmilla auto tehtyä, niin pohditaan tätä sitten lisää myöhemmin sikäli kun akselivälin muuttamista kesken kilpailun ei kielletä sitä ennen.

Juuri kyseisiä jippoja tamä laji kaipaa. En näe syytä miksi se ei olisi sallittua. Hienoa, että joku keksii jotain uutta!  ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Revolution
« Vastaus #39 : 03 Helmikuu, 2009, 11:19:13 »
Täällähän suorastaan kannustetaan tekemään tuo :)
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile