Kirjoittaja Aihe: Persefone [Axial Wraith Kit]  (Luettu 1851 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Persefone [Axial Wraith Kit]
« : 18 Maaliskuu, 2016, 04:45:13 »
Persefone [Axial Wraith Kit]

"Persefone oli kreikkalaisessa mytologiassa kuolleiden valtakunnan valtiatar sekä Demeterin (maan, viljan ja hedelmien jumalattaren) tytär.
Mytologian mukaan myös Haades halusi Persefonen itselleen ja kaappasi tämän mukaansa Manalaan. Demeter etsi tytärtään leppymättömästi
ja kielsi kasveja kasvamasta, kunnes tyttö löytyisi. Lopulta maan muuttuessa autiomaaksi ylijumala Zeus määräsi Haadeen vapauttamaan Persefonen,
mutta Haades ei suostunut vaan huijasi Persefonen syömään neljä granaattiomenan siementä, jonka takia hänen pitää viettää Haadeksen kanssa
neljä kuukautta: kun Persefone lähtee äitinsä luota, äiti itkee ja kieltää kasveja kasvamasta; ja kun Persefone palaa, koittaa kevät"


Alkusanoiksi kerrottakoon, että tämä saapui minulle 26.1.2016  ;D
Kyseessä siis Axial Wraith Kit, josta rakentuu foffiauto tälle kaudelle. Ensiesiintyminen Foff Cupin kauden avauskisassa.
Perus axun olen aiemmin koonnut, mutta wreittiä en vielä, joten sinänsä uusi juttu ja kuuleman mukaan kettumainen.





Pakettia vain avattu, mutta tänään (27.1) ei vielä mitään tehtynä, kun toinen projekti teossa tällä erää. Onneksi tässä
on runsaasti aikaa foff cupin alkuun, niin ehtii rakennella rauhassa ja nauttia oikeen siitäkin hetkestä.


2.2:

Tänään tuli "unboksattua" tämä kiesi, järjestettyä osat ja vähän koottukin:


Pussit pöydälle ja ei kun avaamaan ja lajittelemaan osia.


Tälle varatulle hyllylle eksytetty myös renkaita, big boret yms..


Ei muuta kun lokeri auki ja osia sisään. Lokerikot täytyy ja samalla alotellaan tämän auton ekaa kokoomista eli itse kehikkoa.


Kyljestä - liki kokonaisuuteen! Tosi helppo koota ja mukavaa puuhaa ainakin omaan makuun.


Kehikko valmis. Ylemmän tangon laiton tarkoituksella väärtepäin, jos saisi jotain erikoista. Paljon tulen leikkelee tätä, mutta pakko alkuun kasata kaikkineen.


Kehikko koottu, osat lajiteltu ja seuraavaksi kootaan diffit + loota ja ehkä akselitkin samalla. Sopivissa erin kuitenkin.


Wraithin uudet maalaamattomat paneelit, hyttiosat, tuolit, iskarit, akkuteline, vastariboxi ym.. menee myyntiin.


1.3 & 2.3:

Pitkästä aikaa tätäkin taas koottu eteenpäin.


Jatkettiin helpolla ja ihan tutulla eli kartaania kasaan.


Seuraavaksi akseleita kasaan eli aloitellen diffien kokoamisesta. Kaikki sujui hyvin, kunnes laakereita piti saada ulostuloille..


Ulostulon akselille kun yritti laittaa laakeria, niin onpas tiukka.. Lopputuloksena pihdit anto periks ja rattaat koki kolhuja, ei mene, niin ei mene..
Ylimääräsestä ax10 akselista otin saman osan, pistin saman laakerin - ei ongelmaa. Ettei nyt olis koneistus kussut huolella, kun väkivaltakaan ei auttanut kit-osille..


Etuakseli kasassa, kääntöosien hiomista tiedossa. Sekä taka-akseli koottuna.


Siitä se pikku hiljaa rakentuu. Osuu ns. talvilomaa vielä tähän 4pv lomat, joten taitaa valmistua ja ois hyvä, jos sais jo paneeleita vaille kasaan.


Vielä loota koottavana ja sen jälkeen alkaakin kaiken yhdistäminen. Vielä on reilusti osia ja toinen etuakseli osineen, Pro-Modified..  ;)


3.3:

Torstai alotettiin kokoamalla itse wraithin laatikkoa, ensimmäistä kertaa jopa!


Eipä tuon kokoaminen hirveesti eroo ax10 laatikosta, hyvillä ohjeilla helppo kasailla. Moottoriksi asentui DualSkyn 5200kv harjaton kone, kulkee  ;)


Alkaa isommat osat olee yhteensaattamista vaille valmiina eli ei kun loota pohjalevylle ja linkitykset paikalleen.


Akselien ja iskareiden kiinnitystä. Big boret ylimääräsenä ja niistä hyvä tunne 2013, muttei tietoa sopiiko, noh, kokeillaan..


Kehikko päälle ja pituus karvan alle 360mm + joustot tottakai.


Koska wraithin vakiokehikko on niin kamala, niin leikkauksia luvassa ja ensin perus puskurit käkelään.


Lisää leikkauksia ja aiemmasta poiketen funtsin, jos sittenkin laittaisi peruspaneelit lähinnä nokka/katto, kun ovat tukevammat mitä aikoinaan tein.


Välissä sovittelin akkuja ja tuommosta kahden akun ideaa mietin. Saisi piuhat hyttiin eli ei nokan avausta, kun laittaa virrat päälle, mutta katsotaan..


Koska en tahdo tehdä Wendyetteä uudelleen, niin lopulta leikkuri leikkasi isolla kädellä  ;)


Ulkoasun kimppuun on aina mukava päästä, mutta ideoita tulee joskus liiaksi. Eteen hahmottelin kumisia lokareita ja ihan asiallinen. Ovet millistä alua ja perään ei tule verkkoa.

Yllättävän hyvin sitä saa aikaseksi, kun vaan tekee. Nyt auton on käytännössä kääntölinkkejä, panelointia ja sähköistystä vaille valmis.
Tietysti sitten vielä auton väritys ja hifistelyt, mutta muutoin ollaan hyvässä vaiheessa.

Huomenna 4.3 tarkoitus saada taas jotakin tehtyä.


4.3:


Vielä lisää pois eli tuulilasin ylenpi palkki ja kyljistä turhat alalisukkeet veks.


Tuon verran siis palkkia taas pois ja loppupeleissä vehje näyttäs tältä.


Alimmainen pitkä kääntölinkki hollilla, huomenna sitten kääntö kuntoon, sähköjä ja korin fiksailua...


5.3:


Kääntölinkit fiksattu ja näyttäs toimivanki kuten pitää  :)


2053g, mutta ulkoasua uupuu vielä aikalailla.. Kumiset sisälokarit painaa edessä tuon 17g + kiinnitys, taaksekin niitä haaveilen..


Sisälokarit on sinänsä hassu sattuma, että tähän niitä edes tarvis, vaan oikeesti scaleen pitäs tehdä, mutta tästä nyt tuli koekaniini.
Kuskinpuolelle tehty ohueasta kumimatosta (biltema) sovitettu sisäloksu, joka estää enempi huhtikuun märkää hiekkaa ja jatkossa muutkin.


Sähköjä mallailtu: edessä akku + vastari ja rungossa tietysti moottori + nopari/bec. Moottorijohdot lyhennetty ja 1 akulla mennään.


Apparille kans sisäloksua ja kuva ns. paneelien kera myös. Ei oikeen kuviin saa todellisuutta, mutta silmissä näyttää kivalta, kun ei sähköt paista.


Tota millistä alua oli sen verran, että paneelit taitaa tulla siitä, kivahan seo hiekanropinaa kuunnella.. :D


Takaosankin ideat karkas käsistä ja jotain erilaista sinne tahdoin, ilman puntariin katsomista. Noh, takasisäloksut tulee ja päälle alut, pikku alatila ja..


Taakse tein millisestä alusta sivustan ja hetken pyöriteltyä leikkelin vakkis muovin poikki ja sovittelin eteen, eli eteen pakko tehdä, tulee hieno!

"vähän" karkasi nyt mopo käsistä tuon ns. scalemaisemman suunnan hakemiseen. Hyttiä tähän en aikonut alkujaankaan laittaa, enkä vielä nytkään,
mutta saa nähdä. Sisäkumiloksut oli hetken idis ja for live ne on makeet! Ei näy turhia johtoja tms.. ja peittää + suojaa hiekalta. Se kevyt wraith ei vain
rakennu tälläin ja saan mä kevyen kun viskon lokarit yms.. turhat levyt pois, mutta jotenkin mä dikkaan, että on jotain aidompaa ja erilaista.

Niin ja bindasin radioillekin ja auto toimii sähköjen osalta kuten pitääkin. Lattiajoja enempää ei ole vielä takana. Servona C3 lainattu vesitiivis savoksi, nopeusx, mut toimii.
Sähköjen sijottelu onnistu hyvin ja paikat tulee hyvin todennäköisesti pysymään noin. Enemmän tää on enää ulkoasun muovailua, ideointia, joka vie aikaa..

Josko huomenna sunnuntaina sitten taakse oikee sisälokari ja kaaret eteen molemmin puolin ja takaoikee + yläalu. Sit alkas olee tosi valmis "valmis"  :D
Oranssi teippiä olis paneeleille, mut alkutuntuma se, että ois kiva kuulla ku hiekka osuu paneeleille. Eli varmaan maalihommiks menee, toki ei tuo hopee
huono ole, mut voinee peilata arskaa... Noh, katsotaan..

Täytynee logata muistiin, nyt kun pidemmän aikaa tätä topikkia jo rakentanut. Alusta rc-foffiin ja kopio rc-offiin, jossa kuvat näkee prewiew -tilassa.
Ehtinyt katsella rauhassa tekelettä ja kerryttää uusia ideoita. Ei se täysin mahdotonta ole, että tähän tuon hytin laittaisi, saisi varmasti scalemman.
Niitä peruspenkkejä vaan kauhulla muistelee kun painaa... Jo nyt on 2200g rikki, eikä ole 130g kuskia, 2 100g penkkiä, sisustaa ja... Nyt oleva rengas
ei ole kantopinta-alaltaan sama mitä sand paw 2. Noh, katsotaan, aikaa on ja mieleisen tästä kuitenkin teen oli se suunta sitten ylipainoinen tai ns.
scale ilman hyttiosuutta.

Jo tänään puitiin montaa eri materiaalia ja ulkoasua on rakenneltu 6h tänään eli..  ;D


16 & 17.3:

Joo, niin latasin tähän akun ja pääsin ottaa ekat ajot kangasalan ruduksella tänään 16.3. Valmishan auto ei vielä ole, mutta koin olennaiseksi koeajaa sitä,
kun nyt ei ollut muita silmäpareja tutkailemassa  ;D Btw etuakselina Tomyn aikoinaan shaftyyn "viilaama" wraith-akseli ja näytti muute kääntyvä testeissä..  ;D




Kumisisälokaria, takaosan ritilätilaa, säiliöitä ja... paljon vielä tekemättä, mutta hiljalleen hyvä tulee..

Testit ajoin siis tänään ja sähköinä hadesissa käytetyt etronixxin nopari, cc bec, 5200 ds uus mosa ja 3s 800mAh lipo. Potkua löyty hullusti, kun alla F18.
Servona liian nopee savöx, joka haittas ajamista, liian nopea mulle, kun pastorissa kiinalainen 13kg 0,3s melkein  ;D Se on vaan niin hyvä, että smooth, eikä
tommone yybernopee, kun ei se nopeus oo must.. No tuohon sain ohjeet ja kinkkiradio nyt fiksattu eli servo kääntyy yhä max, mutta nopeus vaimentu mukavasti.
Kokonaisuutena tosi jees ajettava auto ja tavallaan Lightweight-mainen meininki, jytyy on ja etenee, kyl odottaa jo ratoja!


F18 hammerit siis on jo, mutta nyt tulossa lauantaiksi vielä uutta eli cougareista ripaus isompaa ja uutta!

Ps. Hyvää alkavaa F1 kautta!  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Persefone [Axial Wraith Kit]
« Vastaus #1 : 19 Maaliskuu, 2016, 19:48:36 »
Tosiaan uusia renkaitahan tehtiin tätä varten, joten muistellaanpas!


Perus cougarit, joista ensin leikataan ylimääränen kuvio pois ja sitten sheivaillaan koneella / laikalla tms..


Liimaillaan lavat paikalleen ja sovitellaan autoon...


Taakse menee hyvin, mutta edessä perus onkelma eli haraa linkistöön..

Cougarit wreitin vakivanteilla, joilla leveys kasvaa 10mm edessä ja takana versus F18. Lisäksi vanteita joutuu hiomaan,
jotta vanne ei hara linkistöä vasten. Yhtä vannetta jo hioin ja alkaa helpottaa eli saa toimimaan. Isompi kysymys onkin
sitten se kääntö. Halkaisijaero F18 renkaaseen on iso ja tämä ei mahdu (138mm halkasijalla) kääntymään yhtä hyvin,
mitä F18. Kokeilemallahan tuon toki näkee ja kehittää.

Tänään kävin kangasalan ruduksella ajamassa ja muutoksena ekaan (ke testiin) radio vaihtu kiinalaiseen ja sieltä etsittiin
säädöt, jolla sävöxin 20kg vesitiiviistä tehtiin 15kg kiinalainen hidas  ;D Mutta tämä siksi, että pastorissa on hidas servo,
mutta xr10 kääntö. Tuo yhdistelmä on ollut omaan käteen paras ikinä ja sen tahdoin tähänkin, siinä onnistuttiin!

Nyt pääsi itse hallitsemaan autoa, eikä toisinpäin. Tänään se hymy, se levisi vielä hieman suuremmaksi, kun ei ole nopee servo
menemässä sinne ja tänne, vaan nyt saa itse hallita ja myös jousitus pelaa hyvin, ei kuten hadesissa..

Ulkoasua kasaan ja tästä tulee hyvä!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Persefone [Axial Wraith Kit]
« Vastaus #2 : 08 Huhtikuu, 2016, 22:29:32 »
Meinashan se kiire tulla tässäki, mutta tehtiin sekin..


Millistä alua ja kun intoilin yhtä lokaria + sisäkumilokari, niin onhan siinä hommaa tehdä jokakulmaan, mut että on (omaan) simmuun hyvä!


Tuulilasiin on myös aineksia, joten tottakai semmonen lisättiin. Tässä "lookissa" auto oli ehkä paras, mut tuo kiiltäis arskaa, joten maalia..


Tuommonen haalee vihree ja tarkotuksenmukasesti on ns. "läikällinen", ei siis tasanen pinta, vaan hivenen semmonen special  :)


Taitaa "perässä" olla painoa, kun painaa näin, eikä edes hyttiä?  ;D


Stylekuva. Etuakseli tosiaan rc-offista tutun tomyn modaama, vetarit hiottu ja etuakselis kait tiheempi väli, kääntyy nääs.


Takaa ja edestä..  :D

Semmonen siit nyt tuli. 2 akullista olen tällä ajanut, joskin en tässä muodossa koskaan  ;D Aikamoinen erilaisuus tässä piilee,
mutta sitähän tässä haettiin ja lähdetään rakentamaan uutta tietä. Joku tatsi on, mutta silti tämä menee vielä opettelun puolelle,
että miten tätä ajetaan järkevästi/taktisesti. No, uus on uutta ja siks intoa on. Tosi vakaaks sain modailujen kera, joten siltä osin
hyvin fiiliksin etiepäin. Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan  :)

Ps. täytyy sanoa, että tässä, kun "airahdin" kokeilemaan bilteman 1mm kumimattoa etusisälokariksi noita sähköjä peittämään,
niin on sekin oma tautinsa. Sama oire yetiin, kun tein toiselle puolen ja vertasin sit sellaseen missei ole, niin pisti kuvottaa jopa  ;D
Jotenki tässä vielä paremmin näkyy se sopivuus kuin hieno, kun sähköt ei paista mistää. Jonkunlaine rakkaus synty  ;D
« Viimeksi muokattu: 08 Huhtikuu, 2016, 22:32:55 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Persefone [Axial Wraith Kit]
« Vastaus #3 : 10 Huhtikuu, 2016, 19:17:04 »

Tähän mahtikokoseen joukkioon sai liittyä myös debytantti Persefone, kisakuskien keskuudessa "perse"  ;D


Ensimmäistä rataa selvittiin tälläkin sinne 270 korville, kunnes linja vähän jäi hakemaan ja kierienhän sieltä tultiin.


3 radalla oltiin miltein maalissa, mutta mahastahan se jäi kiinni.


Nopeusjakso sensijaan meni omaan makuun tosi hyvin ja alusta pelaa hivenen erilailla, kun hadescrawleri  :D


Viimeinen rata maaliin.

On se erilainen ja mahatauti iski heti yllärinä ja tietty omalla radalla 100p jälkeen  :D
Ei tosiaan sitä parasta saanut irti ja virheitä sattui. Pääpiirtein auto toimii hyvin, mutta tuota maavaraa voisi tutkia
onko siinä yhtään pelivaraa? Nyt on alla kuitenkin pinkit jouset ja alusta lepää ajokuntosena pohjassa. Jos sinne löis
jäykempää, auttasko yhtään.. Toisaalta se on yhtälailla tottumisjuttu, mutta kohdissa, joissa on ratalinja alhaalla
ja pitäs "hurlumpsista" hypätä, niin aika arpaonnee on se  :D

Erilainen, mutta kaikkeen tottuu, paitsi...

Renkaiden osalta voi myös olla, että kokeilisi F11 2nd editionia, jos vaan on sopivia vanteita. Nykysetkin pelaa, mutta
pienillä asioilla voi äkkiä olla suuria vaikutuksia, niin hyvässä kuin pahassakin.

Pohja on kuitenkin luotu ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin kehittymällä. Ajoja alle, varmuutta tekemiseen, opitaan ne
kikkakonstit ja sitä kautta aletaan lähestymään kärjentuntua. Tie on pitkä ja matkaa on vielä paljon jäljellä, muttei
pidä lannistua, vaan katsoa eteenpäin - kohti sitä hetkeä, jolloin auto on yhtä tuttu, kuin hades aikoinaan. Silloin voi hymyssäsuin
lukea tätä surkuttelua, kun ei vaan osannut vielä.

Tästä jatketaan  ;)
« Viimeksi muokattu: 10 Huhtikuu, 2016, 19:18:36 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Persefone [Axial Wraith Kit]
« Vastaus #4 : 20 Huhtikuu, 2016, 20:18:52 »

Tuli uutta (käytettyä) rengasta...

Hieman joutu soveltamaan, kun vanne on mitä vanne on.. Noh, katsotaan jos toimii noilla, nyt ainakin leveys ok
ja ison sand pawin kantopinta-ala kiehtoo.. Kokeillaan kuin käy  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN