Rc Formula OffRoad
September 21, 2017, 08:42:19 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Sand Digger  (Read 655 times)
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« on: February 09, 2016, 09:46:22 PM »

... ettei pääsis koko touhu vallan unohtumaan  Grin

Jees, eli aika taas aktivoitua tähänkin touhuun!  Smiley
Jäi tommonen ihan asiallinen truggy rullaavana käteen, niin aattelin että miksei sitä vois tästäkin pelin tehdä, ihan vaan rakentamisen ilosta ja toki myös täyttämään Ragnarökin jättämää aukkoa hyllyssä (rauha hänen muistolleen, saipahan hyvän kodin!), ja mitä sitä nyt kisareissuista tulis jos ei olisi puolenkymmentä autoa mukana joita kanniskella jaksojen välissä  Grin
Lähtökohtana tälläkertaa on siis Hobaon Hyper ST truggy (ilm. 7?), joka olikin sopivasti jo konvertoitu Hobaon omilla osilla.
Tarkoituksena tehdä nyt ihan vaan basic jutut, pidennys, sähköt kiinni ja jotain simppeliä koppaa vaan, katsoo josko myöhemmin sitten jotain kevyttä putkikoppaa taas. Eli, ihan vaan perusperus juttuja, ei mitään uutta tai ihmeellistä, tarkoitus tehdä tuolle omalle "ykkösautolle" jonkinsortin haastaja, ja josta toivonmukaan ehkä joku päivä vois tulla se ykköspirssi, ja luotettava sellainen!
Lähtökohta nyt on ainakin jo hiukka parempi ja osiakin näihin saa vielä ihan hyvin.

Eli homma käyntiin, auto pöydälle ja lihoiksi!
Ragnarökistä jäi pakinpohjalle Hobao 9E:n "sovitus"kardaani, jonka mukaan lähdettiin työstämään tuota pohjan jatkoa.
Edelleenkin nuo CNC:t sunmuut hienot masiinat loistavat poissaolollaan, eli eikun vähän 3mm alulevyä, rälläkkää ja viilaa!
Tuli tehtyä tommonen "hieno" triplesandwich with a twist -ratkaisu (saas nähdä onko tuosta pikku taivutuksesta mitään hyötyä, mutta onpahan sitäkin koitettu  Smiley), lähinnä senkin takia että saan auton tarvittaessa palautettua alkuperäiseen kuosiinsa, eikä alkuperäiseen pohjalevyyn näinollen tarvinnut kajota:



Tässä kohtaa todettakoon, että muistikortti sanoi sopimuksensa irti ja hukkasi kaikki kuvansa...
Kuvat tulevat siis hiukka "takautuvasti", autohan on ollut jo pari viikkoa melkein valmiina.

Sitten sähköjä suunnittelemaan.
Nopariksi tähän valikoitui kaverilta ostettu Hpi ELC 6S (CC MM2), jolle tehtiin servon päälle teline ja joka suojattiin heti uutena hyväksihavaitulla 1:5 auton ilmanputsarin Outerwearssilla, ja johtojen läpiviennit tilkittiin asianmukaisesti possuliimalla:


Moottoriksi niinikään kaverilta ostettu ThunderTiger Ripper 2000kv.
Keskidiffi käännettiin samalla toisinpäin, jotta kone saatiin etupuolelle. Samalla kun keskidiffi oli pöydällä, se täytettiin ed. autoista hyväksi havaituilla 500k -litkuilla. Servoksi tuli Ragnarökistä jäänyt Ko Propon RSx2. Keskidiffin päälle pulttasin jonkun random nitroauton vastarikotelon, joka kätkee sisäänsä myös CC Becin. Akulle tein telineen apaut keskelle autoa, poikittain, paremman balanssin toivossa, jolloin layoutti näytti kutakuinkin tältä:



Näillä saatiinkiin autosta jo "savut" otettua, sitten kopan järkeilyyn...
Kauan aikaa jo tehnyt mieli tuota Parman 1:8 Grave Diggerin koppaa näihin laittaa, vaikkakin tuo auttamatta liian lyhyt onkin, mutta nyt se laitettaisiin, vaikka väkisin  Cheesy Tästä siis juontaa autokin nimensä  Smiley
No, eihän se siihen oikein nätisti istu, kun pyöräaukot ei oikein osu kohilleen:


Ja kyllä, mulla on takatukivarret käännetty, koitin tehdä kopalle tilaa kääntämällä takatukivarret puolelta toiselle, jolloin iskarit siirty etupuolelle ja kopalle tuli tilaa siirtyä reilun sentin eteenpäin, ei auttanut vielä sekään...
Jotain oli keksittävä, muottia ja alipainemuovausta, eeiii...
Eikun toinen koppa tilaten, sakset käteen ja tuumasta toimeen  Grin
2become1:  Kiss


Tässä vaiheessa ollaan siis nyt, maailmalta odotellaan renkaita ja vanteita.

Auton tämän hetken speksit:

Auto............... Hobao Hyper ST
Sähköt............ Hpi ELC 6S (Castle MM2), ThunderTiger Ripper 2000kv
Akut............... Dualsky 5S
Servo............. Ko Propo RSx2
Renkaat.......... Pantherit venytettynä 3.8" vanteille
Radiot............  Sanwa MT-4
WB................  450mm
Paino.............  ~4700g

Seuraavaksi maalauksen kimppuun, ja odottelemaan renkaita maailmalta  Smiley

2 be continued!  Wink
« Last Edit: February 09, 2016, 09:56:32 PM by Ricebeer » Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 09, 2016, 10:12:31 PM »

Hienoa, uutta kalustoa kansan pariin!  Cheesy Cool

Hyviä yksityiskohtia ja korista tulee magee veikkaan, vaikka lexan on, niin vähä ramimainen look, mut isommas luokas.
Mielenkiinnolla seurataan projektin edistymistä, mukava saada eloa foorumille projektien merkeissä  Smiley
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #2 on: February 15, 2016, 08:37:41 PM »

Pari vannevaihtoehtoo ja renkaat tupsahti Jenkkilästä, sai taas hiukka eteenpäin  Smiley



Olihan tiukka sovitus, mutta pikkasen fairyä lubeksi niin sinnehän nuo menivät.
Maximizereita kun ei mistään tahtonut löytyä (liekkö valmistus vallan lopetettu?), niin aattelin kokeilla tämmösiä RC4WD:n valikoimasta, todella jämäkän oloiset, ETnkin puolesta osui just nappiinsa (tulevat mukavasti ulos jolloin ei tarvita leventimiä), ja eipä nuo oo lainkaa pöllömmän näkösetkää  Smiley



... eikä tarvi haeskella pyöränmuttereita  Wink
(Joo, jaksojen välissä ehkä hieman työläs pyörät kiristellä  Grin)



Seuraavaksi peseskelemään kynäruiskua ja suunnittelemaan maalausta...
« Last Edit: February 15, 2016, 11:25:43 PM by Ricebeer » Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #3 on: February 17, 2016, 01:57:32 AM »

Savolainen supersankari, Vituiksmän, käväsi kylässä...



No, onpahan maalissa, niin pääsee eteenpäin...

 Grin
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #4 on: February 18, 2016, 09:30:54 PM »

Hyvännäköset vanteet. Kuinka paljon halkaisija kasvoi 3,8" vanteelle venytyksen jälkeen?

Olen miettinyt 3,8" vanteelle renkaiden tekoa modifiedista tuttuun leikkaa-liimaa-tyyliin,
mutta toistaiseksi ollut liian kallis urakka, enkä usko unlissa muutenkaan olevan mitään hyötyä korkeammista renkaista ainakaan oman autoni kohdalla.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #5 on: March 28, 2016, 12:35:04 PM »

Hyvännäköset vanteet. Kuinka paljon halkaisija kasvoi 3,8" vanteelle venytyksen jälkeen?

Olen miettinyt 3,8" vanteelle renkaiden tekoa modifiedista tuttuun leikkaa-liimaa-tyyliin,
mutta toistaiseksi ollut liian kallis urakka, enkä usko unlissa muutenkaan olevan mitään hyötyä korkeammista renkaista ainakaan oman autoni kohdalla.

Juu, on hyvännäköiset kyllä, ja tosiaan senverran tuo ET pakkasen puolella noissa, että erillisille leventimille ei ole tarvetta. Kaikinpuolin hyväntuntuset, tosin hiukka ehkä painavahkot.
Äkkiseltään ei kasvanut ihan odotetunlaisesti, eli ei kovinkaan paljoa.
Mulla sama kävi kans mielessä kun noita nysväsin, mutta totesin myös että toistaiseksi riittää kyllä.

Pyhien aikaan saatiin tällekkin taas pitkästä aikaa jotain tehtyä.
Korin kiinnityksiä järkeillessä, päätin tehdä tähänkin hieman tukikehikkoa kopalle, muuten tuo pelkkä lexani voi olla melko heikossa kunnossa muutaman katotuksen jälkeen  Roll Eyes
Resepti tuttu, aluputkea, tohoa & Teknoa.

Kehikko alkaa hahmottua:


Sovittelin tässä vaiheessa jo kehikkoa mahdollisimman hyvin paikoilleen ja porailin reiät kiinnityspaikoille.
Ajattelin laittaa pienillä uppokantaruuveilla ja muttereilla tuon kasaan, mukavempi irrotella sitten jos tarvii joskus nykästä koppa irti kehikosta, saati porailla poppareita.
Tein vielä ristikon "pääkaareen", saumat kevyesti pyöröviilalla ja pikanen hiekkapuhallus, ja kehikko oli valmiina maalaukseen:


En tuota nyt niin kovin siistiksi edes yrittänytkään saada, kun kerran "piiloon" jää, ja tuleva maali antaisi melkolailla anteeksi noita pohjia.
Maaliksi valikoitui siis Mastonin Rubber comp, Gunmetalin sävyssä, en halunnut nyt mitään räikeän väristä tuosta, kun tarkoitus oli ettei tuo niin kovin erottuisi:


Tuotos valmiina, asennusta vaille:


Alkais oleen kokolailla koeajoja vailla  Wink

Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #6 on: April 03, 2016, 11:33:59 AM »

Noi on kyllä hienoimmat vanne/rengas yhdistelmä mitä olen koskaan nähnyt, meinaan ikinä.
Mitä kustanti tuo paketti?
Logged
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #7 on: April 07, 2016, 11:37:40 AM »

Noi on kyllä hienoimmat vanne/rengas yhdistelmä mitä olen koskaan nähnyt, meinaan ikinä.
Mitä kustanti tuo paketti?

Tuosta:
http://store.rc4wd.com/Dick-Cepek-DC-2-40-Series-38-Internal-Beadlock-Plastic-Wheels_p_4237.html
&
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNPN2&P=ML

Tämäkin saatettu kisakuntoon, ja vielä viimeiset päivitykset ennen kaudenavausta.

Käytin tästä vielä etu -ja takadiffinkin auki, ja hyvä niin...
Ruuveista päätellen siellä ei oltu koskaan vielä käytykään, ja sisässä siis vain kevyet RTR-asennusvassut.
Kevyt putsaus siis ja paremmat litkut sisälle!

Koppa kehikkoineen saatiin myös asenneltua, ja tähän tuli tehtyä takapäähän tuollainen saranointi, ei tarvii välttämättä koppaa irroitella akkua vaihtaessa:


Myös The Kuljettaja saapui sopivasti juuri ennen kisoja  Grin


Siinähän se sit oiskin, valmiina kaudenavaukseen  Smiley
Tätä(kään) ei todennäköisesti ehditä lainkaan testaamaan ennen kisoja, eli jännitys säilyy loppuun asti kun kisoihin lähdetään ihan kylmiltään, mut sithän sen näkee  Cheesy
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #8 on: April 10, 2016, 05:07:16 PM »

Etenevän näköinen laitos, kun kisassa pääsi näkemään!

Uudet projektit on aina uusia, verraten vanhempiin tuttuihin, joiden kommellukset tietää jo.
Vauhdikas on look ja varmasti jahka kausi tästä etenee, niin tämäkin hätyyttelee kovia sijoja  Wink
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #9 on: April 11, 2016, 12:46:43 PM »

Etenevän näköinen laitos, kun kisassa pääsi näkemään!

Uudet projektit on aina uusia, verraten vanhempiin tuttuihin, joiden kommellukset tietää jo.
Vauhdikas on look ja varmasti jahka kausi tästä etenee, niin tämäkin hätyyttelee kovia sijoja  Wink

Ehdottomasti!
 Smiley

Varsin mallikkaasti suoriutui myös tämäkin debytantti!
Auto tuntuu käteen todella hyvältä, ja sitä on tosi helppo ja mukava ajaa!
Autoon valikoidut komponentit, sekä välitys tuntuvat varsin toimivilta.
Tässäkin on ehdottomasti potentiaalia, kunhan tatsi löytyy!
Auto toimi moitteettomasti läpi kisan, ja jäi myös ehjäksi, vaikka sai kisan jälkeen bashaillessa kyllä melkolailla mailaa  Grin

Muutama muistioon ilmaantunut huomio autosta:

Kääntyvyys:
Terveestä, pakko keksiä seuraavaan kisaan jotain!
Jos en olisi laittanut ennen kisaa etupäähän kankeita litkuja, olisi auto tuskin kääntynyt tuonkaan vertaa...

Renkaat/vanteet:
Lähinnä vanteet...
Tuntuivat jo renkaita tehdessä hieman kolleroilta, ja ajossa huomaa kyllä selkeän eron kun vertaa toiseen Unliin! Ovat melko painavat ja keräävät huomattavan määrän pieniä kiviä sisäänsä, viimeisellä jaksolla ja loppubashailussa oli toinen takapyörä jatkuvasti jumissa, eli varsin epäkäytännölliset vanteet Foffiin, vaikkakin hyvältä näyttävätkin.
Beadlock rengas vanteessa on senverran leveä, että kivi ei pääse "valumaan" vanteen sisältä pois, vaan tuo beadlock rengas pitää sen siellä pyörimässä -> lopulta kiilaantuu kivi johkin ja rengas jumissa...
Onneksi tuosta ei isompia vahinkoja aiheutunut, vielä, ja huomasin tuon hyvissä ajoissa.
Seuraaviin kisoihin vois koittaa lähestyä hovisorvaria uusien kapeampien beadlock renkaiden toivossa.

Muuten autoon ei tarvitse juuri muutoksia tehdä, saa nähdä josko kennolukua lisäis yhdellä  Roll Eyes Grin

Jokatapauksessa, ihan onnistunut debyytti siis, fiilis autosta hyvä ja tästä jatketaan!

Loppuun parit räpsyt, kisakuvista kiitos Sofille!

Tiimikaveri koukkasi jousille 05.30, kamat autoon ja Viton nokka kohti Vääksyä


Perillä odotti varsin hienot puitteet ja massiivinen automäärä


Kuva viimeisen jakson "Kihniö Specialin" maaliportin kohdilta, otti se pumpun päälle  Grin




Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #10 on: April 26, 2016, 10:17:45 PM »

Hoplaa!

Löysinpäs maailmalta vihdoin puljun, jolla oli varastossa YKSI setti mustia Maximizerin vanteita 1/2 offsetilla!
Sehän riitti mulle, eikun samantien ostoskoriin ja tänään ne vihdoin saapuivat!  Smiley

Vanhat vanteet puntariin ennen laihdutusurakkaa:

... ei hyvänen aika  Shocked Roll Eyes

Eikun vanteet purkuun, vähä hiekkoja kopistellen, Maximizereita kasaamaan ja uudestaan puntarille:

Nonii, nyt alko näyttään jo pikkasen paremmalta  Wink

Eli, vanteet vaihtamalla saatiin painoa pois kokonaiset 731g  Shocked
Ei huano!  Roll Eyes

Tokihan siinä luukki hieman kärsi, mutta uskoisin että tiputetut grammat alkavat näkymään auton etenemisessä:


Tuli hommattua myös inan kireempi Castlen motti, jos saatas vähä tenkua lisää  Grin
Ihan hyväki että tuli mosa vaihdettua, tuosta Ripperistä oli etulaakeri kokolailla kaput, yhden kisan jälkeen  Undecided


Sais nuo sateet nyt vaan jo pikkuhiljaa loppua, että pääsis rinteeseen testaamaan...
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #11 on: May 24, 2016, 12:31:43 PM »

Päivitellääs tätäkin.

Lemin kisaan lähdettiin uusilla vanteilla, ~730g hoikempana (ei kuski  Grin) ja hieman kireämmällä koneella.
Muutoksia ei päästy ennen kisaa testaamaan, mutta sanomattakin on selvää että eiväthän ne hukkaan menneet. Ajaminen autolla toki hieman taas muuttui, ja opetteluksihan se menikin...
10.s sija, suoraansanottuna lievä pettymys  Undecided

Kisoista suurimpana huomiona mieleen jäi auton helpohko uppoaminen/mahastaan kiinni kaivautuminen.
Näitä kun sattui melkein joka jaksolla, joiden myötä tuli aivan turhia pakkeja, jotka sitten viimeistään pilasivat suorituksen.
Pitää selvittää mistä moinen johtuu, kuitenkin melko sama setuppi kuin toisessa Unlissani, sama rengastus, melko sama kisapaino jne...
Mietin, että voisko olla ihan joku nopan/kaasun säätö, lähinnä jos antais keskikaasulla liikaa punchia -> kuopasee itsensä kiinni  Huh
Mene ja tiedä, selvittää pitää!

Jahka nuo pienet oikkuilut saadaan selätettyä, uskon että tässä on kyllä vielä potentiaalia, ei välttämättä kärkikolmikkoon ole asiaa, mutta top5 voisi olla jopa ihan realistinen kauden tavoite, JOS kaikki menee nappiin. Ajoa vaatii vain rutkasti tämäkin, testiä testiä!

Loppuun vielä muutamat kuvat:
(Kiitokset kuvista Sofille ja Smulille, jonka kuvia myös lainasin tuolta Offin puolelta!)





Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #12 on: August 13, 2016, 04:20:28 PM »

Yhteinen taival tämän auton kanssa päättyi, lähes yhtä nopeasti kuin se alkoikin  Grin
Hyvä, kestävä ja erittäin luotettava auto se on, ei vain löydetty sitä yhteistä säveltä, silloin se on parempi kun lähdetään eri suuntiin...  Cry Grin

Auto vaihtoikin omistajaa Pohjan kisan päätteeksi, ja lennättää hiekkaa jatkossa Artun ohjastamana!  Wink

Jatkakoon uusi omistaja tähän tarinointia  Smiley

Loppuun vielä muutama räpsy Pohjan kisasta:



Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!