Kirjoittaja Aihe: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?  (Luettu 2861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« : 24 Helmikuu, 2014, 16:14:45 »
Kuten on tullut huomattua, kuski sekä automäärät ovat pudonneet 30-40 prosenttia muutaman vuoden takaisesta. Tänä vuonna porukkaa oli jo todella vähän ja mielessä kävikin jo, että kannattaako viidelle ihmiselle enään kilpailuja järjestää...

Nyt haluaisimmekin kisaorganisaation puolesta kuulla, että missä mättää, mikä ahdistaa nykyisellään Rc-Foff Finland Cupissa?

Ehdotuksia asioiden parantamiseksi myös.

Puheenvuoro on nyt teillä, nyt voi vaikuttaa.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #1 : 25 Helmikuu, 2014, 15:32:04 »
Omalla kohdalla lähes kymmenen vuoden intensiivisen harrastamisen jälkeen motivaation liekki on hiipunut olennaisesti siitä mitä se parhaina aikoina oli. Entisajan polte montulle lähtemiseen on kadonnut. Todennäköisesti palaa aikanaan, mutta väkisin ajamalla sitä ei saa takaisin.

Nykyiset säännöt on hyvät eikä luokissakaan mitään suurempaa valittamista.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #2 : 26 Helmikuu, 2014, 22:18:43 »
Jep, nyt kaivataan kaikkia kisaajia kertomaan mikä mättää ja miten saadaan se entisajan loisto taas takaisin.
Laji on jo liki 9-vuotias, joten olisi ikävä sysätä sitä sivuun. Kertokaa, tuumailkaa ja jakakaa tuntojanne  :)

Itse voin todeta, että vain modified on itselle se "polte". Toki historiani kertoo, että aina on tullut viima hankkia
sit sc ja unlikin, mut nyt tänä keväänä ei ole sitä viimaa tullut. Itse dikkaan ax10 akseleille rakennettavista kohteista.
Silti mielestäni sc, modi ja unli on kaikki hyviä luokkia.

Nyt kaikki muutkin jakamaan tuntojaan, ei tää homma niin kehity, et tääl vaan RFOT kirjottelee  :-[

Meikäläinen ei lähde sellaseen fincupiin, jossa nipin napin jokaluokassa on 5 kilpailijaa, se on jo järjetöntä..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #3 : 01 Maaliskuu, 2014, 22:59:42 »
Monia on foorumilla pyörinyt, muttei ole tänne kirjoitellut... Nyt hei oikeesti kertokaa miten parannellaa ja saadaa RCFFC..

21.3 asti odotamme, sen jälkeen on aika uutisen, joka mullistaa kovasti tätä lajia. Tällä erää tilanne kaartaa 10 kisan foff cupiksi
ja yhdeksi 2-päiväseks SM-kisaksi. RCFFC ei siis tulisi olemaan lainkaan...

Odotamme JUURI NYT TEITÄ KISAAJAT, KIRJOITTAKAA, kiitos  :)

Emme lähde toteuttamaan RCFFC, jos koko kauden kiertäviä hemmoja on todellakin vähän, kuten nyt näyttää.
Mutta HEI, vielä on aika vaikuttaa, joten te monet jotka foorumia seuraatte, niin kommatkaa edes jotain.

20pv aikaa vaikuttaa, sen jälkeen TUOMIO on lopullinen  :-\
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Onska

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #4 : 05 Maaliskuu, 2014, 22:11:23 »
No jos minäkin jotain. Paha huudella kauheasti kun takana ei ole kuin yksi vajaa kausi, mutta kuitenkin.
Kisajärjestelyt mennyt hyvin, eikä päivä ajojen suhteen venynyt liian pitkäksi.
Ainoa mikä venyy, on matkat. Täältä periferiasta kun lähtee ennen sianpierua ja palaa illalla, niin hyvä kisapäivä hieman latistuu matkojen takia.
Ymmärrän sen, että kisat on siellä missä suurin osa muista kilpailijoista majailee.

Odotukset olivat korkealla viime keväänä ennen ensimmäisiä kisoja. Hieman yllätti etenkin modin radat ja ajaminen yleensä. Radoista tuli mieleen ralleista tutut "Mikki Hiiri" pätkät. Samaa kasaa hierotaan edestakaisin sinne tänne, vähän kuin crawlingia hiekka-alustalla. Odotin ehkä vähän laveampia linjoja ja rouheampaa menoa.
Nopeusjaksoon en puutu millään lailla, oma suoritus ainakin Suonenjoella kauden hauskinta katseltavaa, luulisin ;D.

Kerrasta poikki systeemin SM-kisa ei välttämättä ole ollenkaan paha, kun tapahtumia kertyy kesälle ihan kiitettävästi.

Ei mulla muuta.
VRC Off Road Team

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #5 : 06 Maaliskuu, 2014, 00:22:52 »
Kaikki kommentit otetaan huomioon vaikka ei olisi kun käyny katsomassa lajia !

Mut jos itekkin kommentois tekstin muodossa kun tulee näiden sarkojen kanssa hengailtua muuten siviilissä niin paljon ja mielipiteitä vaihdettua.

Nyt kun tota yhteen "Mestaruus" kisaan siirtymista on miettinyt muutaman illan vähän paremmin ni se hetki hetkeltä alkaa tuntumaan hyvältä idealta ratkasta se suomen mestaruus kerta kisana kun omakin kalenteri täyttyy kiitettävästi ensi kaudella foffin ja offin merkeissä.
Ja sitten kylkiäisenä kierrettäisiin Cup sarjaa jossa vähän vapaammat säännöt autojen määrää ei rajoiteta ni saadaan viivalle useampi auto ja pääsee reenaamaan oikeen isosti, toki niissäkin kisoissa soisi näkevän muitakin kisaajia kun me kolme sitten jos mennään tommoseen yhdestä poikki finkappiiin.

En ehkä siltikään lähtisi muutosta tekemään vielä tulevalle kaudelle vaan sitten mahdollisesti seuraavalle, vaan tyynesti katsoisin lähteekö osallistuja määrät lisääntymään viimekaudesta joka oli kyllä pohjanoteeraus osallistuja määrissä. Kumminkin muutettiin sääntöjä kyseisestä syystä tulevalle kaudelle jo eli jätettiin osallistumis maksut pois ja samu jää tuomari hommiin minkä luulisis parantavan ainakin voitto mahdollisuuksia.

Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #6 : 06 Maaliskuu, 2014, 12:02:54 »
Tossa ollaan vähän puhuttu, että jos pudotettaisiin kisamäärä neljään, joista yksi miinustetaan. Yksi kisa ajettaisiin Suonenjoella samana viikonloppuna crawlingin kanssa, joten molempia sarjoja ajavat saavat maksimaalisen hyödyn.

Monet foffikuskit ajavat aktiivisesti Suomen crawling-sarjaa, joten tässä tilanteessa lienee viisainta antaa narua foffin puolelta. Foffi on hieno laji eikä sen toivoisi kuolevan. Jos tässä tulee välivuosi, niin pahoin pelkään, että foffin nostaminen uudelleen samalle tasolle tulee olemaan todella vaikeaa. Monilla on kalustossa isot summat kiinni, joten kaluston myyminen parin vuoden taon edessä voi tuntua järkevältä ratkaisulta.

Neljän kisan kausikin on parempi kuin ei kautta ollenkaan (mielestäni yksiä SM-kisojakin parempi). Yhden miinuskisan ansiosta kolmella kisalla voi saada jo teorissa maksimipisteet, jonka kuvittelisi lisäävän kiinnostusta cupia kohtaan. Kynnys kilpailemiseen ja täyden kauden ajamiseen olisi käytännössä niin matalalla kuin se vain voi olla. Itse uskon neljän kisan Fincupin vetävän enemmän osallistujia kuin viime vuonna keskimäärin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #7 : 23 Huhtikuu, 2014, 13:59:05 »
Aikaraja on umpeutunut ajat sitten, mutta kirjoitan silti mietteitäni SC-luokasta ja sen tulevaisuudesta. En ole muistaakseni julkisesti kommentoinut luokasta, mutta tiimipalstalle olen kertonut mielipiteitäni suorasukaisesti.

SC perustettiin 2010 sitä varten, että ratakuskien olisi helppo päästä foffin pariin ainoastaan renkaat vaihtamalla. Säännöt on luotu rata-autoja koskevien sääntöjen perusteella! Nyttemmin sääntöjä on kevyesti löyhennetty korin ja puskurien osalta. SC-luokkaan kuului olennaisena osana yhteislähtö. Se oli ajomuoto, joka ajettiin montulle rakennetulla radalla. Siinä oli useampi lähtö, jossa karsittiin finaaliin etenevät. Pisteet yhteislähdöstä määräytyivät lopulta sijoitusten mukaan. Yhteislähtö oli todella mukava lisä.

Luokan tarkoitus vakioluokkana rupesi hiljallee rapistumaan, kun yhteislähtö lopetettiin. Viimeisetkin murut rapistui siinä kohtaa, kun rata-autoilijoista suurin osa lopetti ajamisen. Silti luokka on edelleen vakio, eikä anna tilaa kehitykselle. "Vakiosta" on SC:n kautta muodostunut yksi inhokkisanoista: tyylitöntä, sääntöviidakkomaista, luovuuden puutteessa kiemurtelevaa tasapaksua tylsyyttä. Nykyään ei taida olla yhtäkään kilpailijaa, joka ajaa pelkästään tätä vakioluokkaa tai ajaa sitä ykkösluokkana. Minä en ajaisi koko luokkaa, ellei luokan ajattamisen odottaminen olisi vielä tylsempää.

Luokan säännöt on jäänne kaukaisuudesta, eikä palvele tällä hetkellä luokkaa millään tavalla. Luokasta saisi paljon mielekkäämmän, jos sääntöjä voitaisiin löyhentää, esimerkiksi akkujen, renkaiden, rungon ja korin suhteen. Luokassa edelleen voisi ajaa vakio SC-autolla ja radat olisi sen profiilin mukaiset, mitä suurin osa autokaartista edustaa. Mielestäni huono peruste luokan muuttamista vastaan on se, että muutokset toisivat luokkaan ylivoimaisia erillisjoustettuja. Tämä voi kyllä pitää paikkansa jossain määrin, mutta menneisyydessä on nähty, että SC-autolla pystyy suorittamaan ratoja jopa modia paremmin. Lopullinen kilpailuetu olisi todennäköisesti aika marginaalinen, kun radat pysyisivät kuitenkin nykyisellään. Eikö olisi parempi ajaa luokka suuremmalla autovariaatiolla kuin jättää ajamatta kokonaan?

Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, ettei kaikkia kilpailuja kuitenkaan pystytä ajamaan vähäisen osanottajamäärän vuoksi. Valintana voi siis olla kuoleva vakioluokka tai kasvava yleisluokka erillisjoustetuille. Mahdoton nähdä tulevaisuuteen, mutta potentiaali erillisjoustetussa on nähdäkseni selvästi suurempi kuin nykyisessä vakioluokassa.

Sakun Lightweight-tuotanto innosti ajattelemaan, josko muutkin luokat voisivat kokea jotain samankaltaista - uusia innovatiivisia ratkaisuja, jotka lisäisivät halukkuutta osallistua kilpailuihin itse kehitetyillä autoilla. Autojen kehittäminen ja kehityksen tuoman tuloksen näkeminen kiinnostaa jopa enemmän kuin kisojen voittaminen. Suomessa on useampi erillisjoustettu, jonka tiedän suorittavan hyvin foffissa. Niillä ei pärjää modissa ratojen teknisyyden vuoksi, ja SC-luokan säännöt kieltävät osallistumisen. Yleinen erillisjoustettu olisi ratkaisu tähän.

Viestin punainen lanka on se, että kannattaisin luokkaan vapaampia, modimaisempia sääntöjä. Tiukkoja sääntöjä olisi edelleen akseliväli, renkaan korkeus, erillisjousitus, korin autolta näyttäminen. Kyllä, mielestäni on järkevämpää ajaa isommalla autovariaatiolla kuin jättää luokka kokonaan ajamatta.

 8)
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #8 : 23 Huhtikuu, 2014, 14:31:53 »
Yllä olevalla viestillä ei yritetä provota mitään tai närkästyttää SC-luokassa ajavia. Viesti sisältää puhtaasti ajatuksiani viimeisen 2-3 vuoden ajalta. Ajatukset nousivat nyt pintaan, kun mekkailin autoja kisaa varten. SC-auton vuoron tullen nostin sen mekkauspöydälle. Siitä paikasta tulin kirjoittamaan viestiä foorumille.

En yksinkertaisesti enää motivoidu liian ratamaisesta ja "tehtaan paketista otetusta" autostani millään tavalla. En edes sen vertaa, että ajaisin kuuden pätkän kilpailun. Koin velvollisuudekseni kirjoittaa asiasta, koska luokan ajot ovat todella pienestä kiinni. Nyt on aikaa vielä muuttaa asioita.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #9 : 23 Huhtikuu, 2014, 18:39:11 »
Mulle on tavallaan ihan sama ainakaan tämä nykynen ajaminen ei palvele ketään et mä ja Samu väännetään kaksistaan, vaikka luokka on näillä säännöillä silkkaa parhautta, mut jos ketään muita ei kiinnosta ni voishan noita koittaakin vapaammilla säännöillä, tyllin yks kenno lisää akkuihin, vapaat renkaat ja vapaa runko. Mut pakollisina sääntönä jättäis et pitää olla erillisjousitettu.

   
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #10 : 23 Huhtikuu, 2014, 18:44:39 »
Mulle on tavallaan ihan sama ainakaan tämä nykynen ajaminen ei palvele ketään et mä ja Samu väännetään kaksistaan, vaikka luokka on näillä säännöillä silkkaa parhautta, mut jos ketään muita ei kiinnosta ni voishan noita koittaakin vapaammilla säännöillä, tyllin yks kenno lisää akkuihin, vapaat renkaat ja vapaa runko. Mut pakollisina sääntönä jättäis et pitää olla erillisjousitettu.

X2. Luokka on mun mieleen ollut aina näillä säännöillä. Mutta, jos ei kuskeja ole kuin muutama, niin mitään ei hävitä vaikka kokeillaan muuta.  :)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #11 : 23 Huhtikuu, 2014, 18:53:41 »
Hyviä pointteja sieltä toisaalta!

Itse menetin kiinnostukseni SC-luokkaan ajanmyötä juuri sen vakiomaisuuden takia, joka palautettiin, että ratakuskit pääsisivät helposti mukaan.
Montako heitä enää tätä luokkaa ajaa? Niin...

Näen kaksi vaihtoehtoa, joko SC kituen yrittää selvitä tämän vuoden tai sitten se saa hieman lisää variaatiota ja ehkä siten lisää kiinnostuneita.
Rehellisesti sanottuna en silti itse ole sc-autoa hankkimassa, koska en koe enää poltetta sen laittamiseen. Jos kauden avauskisaan ei saada
sitä 5 eri autoa, niin se on alkuläpsy lopulle, se on ikävä fakta. Itse silti toivon, että luokka pysyy mukana ja siihen riittäisi kuskeja.

Ns. erillisjoustomodiksi muuntamisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Moniko harrastajista jaksaa rakentaa ja nähdä vaivan, toisaalta se on
(rakentaminen, kehittely, parantelua) osa tätä lajia ja ne jotka vakioautoilla aikovat ajaa, joko ajavat tai kehittävät niitä. Osin tämän takia tykkään
eniten modista, se kun tarjoaa ihan mielikuvituksen mukaan rakentelua ja se jo itsessään ruokkii motivaatiota, kun omatekosella pystyy ajamaan,
näkee sen kehityskaarta ja jopa menestystä.

Paras olisi, jos löytyisi joku tapa, jolla tämäkin luokka (SC) saisi jatkaa sarjassa ja siihen riittäisi runsaasti osallistujia. Nyt vain kaivattaisiin keskusteluun
lisää SC-auton omistavia kuskeja, koska 3-4 kuskia, jotka jo nyt on mukana ei vielä riitä. Autoja kummiskin on yhä porukalla, joten keskustelua ja ideaa kehii.



Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Rc-Foff Finland Cupin elvytysehdotuksia?
« Vastaus #12 : 23 Huhtikuu, 2014, 19:49:09 »
SC-autoa pystyy halutessaan parantamaan merkittävästi vaihtamalla isommalla halkaisijalla olevat renkaat. Etkös Arttu itse kehitellytkin "ylivoimaiset" renkaat SC-luokkaan aikanaan, joka johti yleiseen omatekorenkaiden kieltämiseenkin ;).

Lipojen kennomäärää ei kannata rajoittaa. Foffimaisessa ajossa 2S ei ole kannattava, koska silloin joutuu ostamaan tiukemmat moottorit vauhdin saamiseksi. Kireät moottorit vääntävät huonommin ja kuumenevat helpommin kuin alhaisemmalla kv:lla olevat. 2S:llä saa kyllä samat tehot kuin 3S:llä, mutta moottori on lyhytikäisempi ja ajoaika pienempi.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson