Tämä päivä on mennyt aika hyvin anturiopetteluna, liki 5h nyt leikitty uusilla osilla ja kokeiltu niiden toimivuutta.
Tosiaan lämpöantureita, powerpanelia ja RPM-anturia saapui tänään, joten hieman kuvia ja tietoa seuraavaksi!

LW I hieman purettuna, kun samalla tehdään perään laakerihuolto, sieltähän se "rohina" kuului.
Tässä kuvassa kiinnitettynä 3 lämpöanturia - 3 eri kohteeseen sekä Y-kaapelilla menee dataa
kaasutus/peruutushommista loggerille.

Moottorille menee kätevästi (moottorin ympärille sopiva lämpöanturi), joka kiristetään johdoissa
olevilla knipsuilla. Sitten pari perus pikkuista lämpöanturia menee servolle ja vastineeksi kylmäkalleen.

Moottorissa.

Anturia siellä ja täällä + tässä on vasta vähän johtoja

Harjattomasta RPM anturista en ottanut vielä kuvaa, mutta se asennetaan tosiaan moottorinpiuhoihin siten,
että Wire #1 asennetaan jompaan kumpaan reunajohtoon ja Wire #2 keskijohtoon. Tuon kanssa kuitenkin
olen tapellut tänään liki 3 tuntia, kun ei millään toimi / kierrosluvut alkaa LIVE-ajossa suoraan 20000 kierroksen
paikkeilta ja mittaristo heittää "ylitte". Hieman dataa kuitenkin tähän väliin:

Tuohon alkaa rakentumaan statistiikkaa, joka tulee jatkossa näkymään. Vielä ei ole RPM-faktaa esille, mutta
sekin saatiin rec-tilassa toimimaan edes jotenkin.. Lämpötila-anturit pelaa hienosti ja tarkistettu vielä laserilla,
näyttää aika hienosti samaa
Tällä hetkellä saan irti:- Voltit
- Watit
- Ampeerit
- Mahhit
- Lämpötilan 3 eri kohteesta (esim: moottori, servo, nopari)
- Y-kaapelin avulla noparin kautta vastarille kaasutus/peruutukset ohjaimella
+ RPM tulee seuraavaksi esille, jahka saa toimintakuntoon
Sitten hieman tietoa tuosta loggeriin sopivasta powerpanelista, joka on vielä parempi mitä ajattelinkaan!
Ylin LCD-härpäke, vähän kuten simppeli volttimittari, mutta tämä tarjoaa vähän enemmän.

Sitten hieman asetuksia eli tuohon powerpaneeliin saa säädettyä yhteensä 5 sivullista tietoa, jotka saa näkyviin monellakin eri tavalla.
4 tietoa mahtuu aina yhdelle sivulle ja jotain tärkeetä tietoa voi replata, vaikka jokaseen sivuun. Lisäksi tuon voi ajastaa haluamalleen
ajalle eli kuinka kauan näyttää sivua, kunnes siirtyy seuraavalle. Hieman pystyy myös leikkimään näyttääkö currenttia vai maximit
ja hieman muitakin juttuja.
Lisäksi tuota voi pitää vaikka kokoajan autossa kiinni (eloggeriin) kiinnitettynä, jolloin se kerää dataa talteen ja näyttää sen samalla
hetkellä livenä. Eli esim. foffikäytössä 1 jakson jälkeen voin tällä tarkistaa paljonko "söi" akkua ja saan tiedon ihan tarkalleen milliampeereina!
Lisäksi saa muutkin tiedot esille halutessaan. Erittäin hyödyllinen kapistus ja poistaa läppäripakon, kun datan voi sitten kattella kotosalla
kisojen jälkeen, mutta kisassa saa kuitenkin tarvitut tiedot nähtyä ennen seuraavia jaksoja jne..
Sitten paluu tuohon RPM harjattomaan anturiin:
Tuollaset asetukset on nyt kalibroitu softalla laitteeseen.
Hieman ihmetyttää tuo alin valikko eli
"indicate where you mounted the RPM magnets or optical sensor"Tuo kun ei käsittääkseni liity tähän harjattomaan vaihtoehtoon mitenkään, muttei tuosta voi olla valitsematta mitään?
Lieneekö tuolla kuitenkin vaikutus vai ei, siitä ei ole tietoa.
---------
Seuraavaksi tosiaan auton parempi huolto eli laakereita vaihdellaan ja koko axuloota vaihtuu slipperittömään, joka keventää keskeltä hieman.
Iskarit käydään myös läpi ja jousia kokeilin toisia, mutta orkkikset on yhtä pehmeet kuin ihan kunnollisetkin, joten en sitä lähde muuttamaan.
Huollon jälkeen on tarkoitus alkaa kasata autoa loggerin ympärille eli tarkotus olis saada noita antureita ihan kisakäyttöön messiin.
Tässä on runsaasti aikaa kehittää, kun seuraavaan kisaan on reilusti aikaa. Kunnon huolto alle ja jatketaan sitten seuraavassa kisassa
siitä mihin viimeksi jäätiin...
