Rc Formula OffRoad
September 21, 2017, 03:26:31 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1] 2 3 4
  Print  
Author Topic: MadMat 3.0  (Read 5138 times)
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« on: September 02, 2013, 11:50:12 AM »

Termosta vaan kaikille!  Smiley

Uusi, lajista innostunut harrastaja ilmoittautuu, ja samalla esittelen tässä hieman projektiani.
Mie oon semmonen 3kymppinen "pojankoltiainen"  Grin ja Pirkanmaalla vaikutetaan.
Tosiaan, kokemusta tästä tyylisuunnasta ei ole, vaikkakin rc-touhuja tässä ~10vuotta harrastellut...
Kaverin kanssa tuli puhe näistä, ja yhtenä hiljaisena työpäivänä pari tuntia foorumilla vietettyäni olin myyty, oma auto olisi saatava PIAN!
Hyllyssä pölyä keräämässä olikin sopivasti tuollainen 1/8 sähkötruggy, josta ajattelin tuollaista Unlimited EP autoa alkaa rakentelemaan. Ihan omaksi iloksi ruuvaillaan ja kuopsutellaan, vaikka olishan se pirun kiva lähteä joskus ihan "portttien väliinkin" ajelemaan ja kokeilemaan  Smiley

Ihan ensimmäiseksi hommasin autoon Slingshotit että pääsi vähän testailemaan.
Ensi puraisut kaverin kanssa tuossa läheisellä montulla:




Speksit:

Auto............... ZD Racing ZRT-1, josta hyödynnetään akselistot ja voimansiirto, uusi pohjalevy 3mm alumiinista
Kaudelle 2017 -> Arrma Kraton alusta & uusi pohjalevy taitoksin
Sähköt............ Sky Rc Toro X150/ 2000kv combo Viper VTX8/ HW Xerun 1800kv + 6S by Turnigy CC MM2/ HW Xerun + Gens 6S
Servo.............  Savöx SV-1271SG Radiopost RPS3009M
Renkaat..........  Panther & Maximizer Beadlock
Kori...............   FG Jeep +alukehikko
Radiot............   Acoms Technisport 2.4ghz Sanwa MT-4
WB................  485mm ~460mm
Paino.............  6600g (ajokunnossa & 6S) 5390g

Palaute ja vinkit alan konkareilta ovat enemmän kuin tervetulleita!  Smiley

PS:
En oikein ollut varma että tuliko tämä nyt oikealle alueelle, ylläpito siirtäköön tuonne kalustopuolelle jos kuuluupi sinne  Wink
« Last Edit: May 18, 2017, 11:20:37 AM by Ricebeer » Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #1 on: September 02, 2013, 11:55:03 AM »

Aiheeseen liittyvää rompetta hommailtuna, ja kaveri leikkeli ja kanttaili uuden pohjalevyn:



Akselistot paikallaan:

Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #2 on: September 02, 2013, 11:57:43 AM »

... tässä vaiheessa mennään nyt, pidempää takajordaania ja jonkinmoisia akkukiinnikkeitä vailla:

Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #3 on: September 02, 2013, 01:53:23 PM »

Todella siistin näköinen pohjalevy. Vauhdikas menopeli tulossa!
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 02, 2013, 09:07:33 PM »

Todella hyvännäköinen rojekti! Eipä tuo vaadi isompia, kun on jo rakennettu hyvin  Wink
Kun noin PROO-auton teit, niin tule ehdottomasti katsomaan/ajamaan täl kaudel, jos kerkeet.
Vielä on kisoja, kun kalenteria kattelee, kangasallakin yksi, joten tule mukaan vaan!

Tälläiset uutukaiset nostaa kummasti mielialaa, hienoa katsoa upeita alkuja!  Smiley

Tervetuloa lajin pariin!
-Hadesbear- / Saku Sarka
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #5 on: September 02, 2013, 09:05:38 PM »

Hyvältähän tuo näyttää! Jos haluat poltteen kasvavan, niin tervetuloa kisaamaan!  Tongue
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #6 on: September 03, 2013, 09:41:36 AM »

Kiitos asiallisesta palautteesta!  Smiley

Hyvä että ei ilmeisesti ihan päin honkia ole tullut tehtyä  Smiley
Ja kyllä, autoa olen koko ajan rakentanut mahdollista kilpailutoimintaa silmälläpitäen.
Reenaillaan, tutustutaan lajiin kunnolla ja kerätään rohkeutta nyt ensin  Grin

Itse rojekti nytkähti taas aavistuksen etiäppäin, kun hovisorvarilta tuli jatkettu takajordaani.
8mm umpijöötistä sorvattu välipala ja rymppäämällä kasattu, heittokellolla tämmäilty oikein  Grin
Ei kyllä paljoa vatkaa, hienoa työtä!



WB asettui lopulta tuollaisiin lukemiin:  Wink



Tästä jatketaan akkukiinnikkeiden teolla, sitten tohinalla putkikorin kimppuun...
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #7 on: September 03, 2013, 06:04:24 PM »

Wow tyylikäs kartaani!  Cool

Historian pisin Unlimited foffiauto taidetaan nähdä tässä, sillä ellen väärin muista, niin aiemmin on ollut
46cm wheelbase auto, muttei sitä suurempaa. 50cm on toki max, joten jännittävä nähdä tuo ihan
omin silmin ajossa, mielenkiintoinen!
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #8 on: September 07, 2013, 11:07:19 AM »

Vai että historian pisin, no voi perrr...  Grin Pitäsköhän tämä sen kunniaksi kenties nimetä uudelleen?  Roll Eyes Cheesy
Sitä vähä pelkäsinki että pitkähän tästä tullee, mutta tehdään päihin sitten vaikka pikku taivutukset jos koituu ongelmaksi asti  Wink

Työt ovat taas haitanneet harrastuksia, eikä ole pariin päivään tapahtunut mitään...
Viime yönä tosin sain vihdoin aloiteltua tuon putkikorin teon.
Tuossa kasaan heppailtuna 8mm hydrauliputkesta:



Pahasti siis kesken vielä, putkea puuttuu sieltä täältä, saumat siistiksi ja väriä päälle...
Näkeepähän vähän minkämoinen on tulossa, ja nyt tuon laitoksen koko alkaa oikeasti hahmottua  Cheesy

Sitten vielä ne akkujen kiinnitykset ja jonkinmoiset koripaneelit...
Taitaa tässä vielä ennen lumia päästä ruopasemaan   Tongue
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #9 on: September 17, 2013, 10:23:47 AM »

Tsah, päivitellääs taas hiukkasen...
(Sorry, paljon kuvia  Embarrassed)

Lauantaisesta Liedenpohjan kisasta haettiin vauhtia (katsomon puolelta  Cheesy), ja tulipahan taas poltetta kummasti lisää rakenteluun! Hienot oli kisat kyllä ja oli hienoa päästä vihdoin näkemään nämä autot rinteessä tositoimissa!

Sainpa sitten korin hitsailtua kutakuinkin lopulliseen muotoonsa, ja "konepellin" tehtyä.
Korin pulttasin pohjalevyyn kiinni, hiemanhan se hankaloittaa tietystikkin mekkausta, mutta tukevoittaa kuitenkin melkolailla koko autoa ja on tarvittaessa melko pienellä vaivalla irroitettavissa:


Väliaikainen (eli hyvinpitkälti pysyvä Grin) akkukotelo muotoutui tuosta millisestä paneelivärkistä, ja se löysi viimein paikkansa tuon saranoidun konepellin alta:


Evo.1 kattopaneeli ja valmiina testipäivään:


Viimeinkin, testailupäivä ja ensimmäiset ruopaisut rinteeseen!  Smiley
(tehtiin oikein muutama jaksokin ja reenailtiin ajoa ja pisteytystä  Wink ):

Kohti maalia & 350p  Cheesy


Vajaa akkuparillisen kesti riemua kunnes takadiffin pinjonin juuresta porsi laakerit...
Vertailukohtaa, vielä vakiona olevaa samanlaista truggyä, ohjastava kaveri nilkutti myös mekkauspaikalle "mikähän v*ttu tämänki nyt tuli!?"... orkkis kone kaput... Tuumittiin että joskos ne ajot oli sitten siinä... Emme kuitenkaan vielä luovuttaneet ja päädyimme lainaamaan toverin autosta osia omaani ja matka jatkui!




... ~15min. ja sitten kuului *poks*, etuvetari poikki... No, kaverin autosta taas osia lainaamaan ja ränrän!


Ilta alkoi jo hämärtämään, ja mieleen hiipi ajatus 6s kokeilusta... ei niin hyvä idea  Embarrassed
Sitä iloa kesti tasan yhden liipasimen vedon, naamat hetkessä kuin hangon kekseillä, järjetön kolahdus, vakavoituminen, ja auton viereltä löytyi banaanille vääntynyt takajortaani  Cry
Oli aika lopettaa testiajot siihen, näky oli päivän päätteeksi melko lohduton:

 Grin

Summasummarum...
Testipäivän tavoitteena oli päästä vihdoin ajamaan autolla ja kokeilemaan sen suorituskykyä ja selvittämään myös auton mahdolliset heikot kohdat, se saavutettiin. Harmiksemme vertailuautona toiminut kaverin samanlainen orkkistruggy kuitenkin porsi jo alkuvaiheessa, josta onneksemme saimme päivän mittaan varaosia. Auto käyttäytyi odotettua paljon paremmin ja oli helppo ajaa ja istui käteen heti hyvin.
Tuota auton pituutta ja painoa olen tässä nyt hieman aprikoinut, mutta ei se missään nimessä huonokaan ole! Mitään hirmu tiukkoja käännöksiä tuolla ei varmaankaan pääse, mutta yllättävänkin ketterästi tuo mielestäni menee. Ainakin alkuperäiseen verrattuna, suoriutuu nousuista paaaljon paremmin, ja voimakkaan etupainoisuutensa vuoksi kiipeää melko pystyäkin seinää. Eikä ainakaan keuli  Grin Muutenkin menee kuin juna ja nousuissa sujuvasti, eikä vetele sinnetänne kuten huomattavasti lyhyempi kaverinsa, tuntui kaikinpuolin oikein mukavalta  Smiley.
Autoon valikoitunut combo toimi koko päivän moitteetta! Auton alkuperäisestä voimansiirrosta ei voi valitettavasti sanoa samaa  Undecided
4s ajettaessakaan ei meinaa paikat kestää, ja kun ehkä kuitenkin joskus olisi tarvetta 6s virroille, olisi auton myöskin ihan hyvä sen kestää... Nyt metsästellään sitten kuumeisesti osia, mutta tähänpäs ei niitä ihan helpolla löydä  Undecided Taisikin tulla melko huono aihio valkattua  Cry
Harmittaa, kun tuonne Kangasalle suunniteltu mahdollinen debyytti nyt ilmeisesti lykkääntyy tekniikkamurheiden ja varaosien huonon saatavuuden vuoksi  Embarrassed

Noh, katsotaan ja suunnitellaan, mutta luovuteta ei!  Cool
« Last Edit: September 17, 2013, 11:52:29 AM by Ricebeer » Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #10 on: September 17, 2013, 10:31:24 AM »

Kuulostaa ihan puuhastelulta  Grin Vehkeet vaan nippuun ja Kangasalle. Uskoisin, että 6S tehoja tarvii aika harvassa paikkaa. Itse olen ollut tyytyväinen 5S:n tehoon.  Wink
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #11 on: September 17, 2013, 12:02:29 PM »

Kuulostaa ihan puuhastelulta  Grin

No sitähän se justiinsakkin tietysti tässä vaiheessa vähän onkin  Embarrassed Grin

Quote
Vehkeet vaan nippuun ja Kangasalle.

Yritetään!  Smiley

Quote
Uskoisin, että 6S tehoja tarvii aika harvassa paikkaa. Itse olen ollut tyytyväinen 5S:n tehoon.  Wink

Juu, samaa mietin, mutta nälkä tunnetusti kasvaa syödessä ja muistan erään kuuluisan rallikuskin sanoneen,
 "Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista"  Wink
Vähän niin ja näin tosiaan on tuo kestävyyspuoli 4ässienki kanssa niin voi olla 5skin jo aivan liikaa  Undecided
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #12 on: September 17, 2013, 05:58:55 PM »

Hienoa, että pääsitte jo kokeilemaan ja mitä kuviin tulee, niin niitä saa ja jopa PITÄÄ OLLA!  Wink
Eli kuvia ei voi olla liikaa, niitä kun on kiva kattoa ja lueskella samalla topikkia.

Ensitestit on aina hyvät "lastentautitalkoot", joissa selviää vähän miten kestää ja miten auto yleensä
käyttäytyy. Tekstin perusteella hyvät fiilikset on jääny ja nyt vaan kestävyysasioiden kimppuun,
niin siitä se lähtee. Kuitenkin edessä alkava talvi, joten pimeinä iltoina ehtii kokeilemaan ja tekemään
erilaisia ratkaisuja.

Toki, jos kangasalle saatte autoa nippuun, niin ehdoton tervetuloa, siellä on hyvä ajella ja kun
otitte jo treeniä merkkien kanssa, niin vähän kisaamiseenkin pääsis sinuiksi, hyvässä poppoossa  Smiley
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #13 on: September 18, 2013, 11:54:41 AM »

Hienoa, että pääsitte jo kokeilemaan ja mitä kuviin tulee, niin niitä saa ja jopa PITÄÄ OLLA!  Wink
Eli kuvia ei voi olla liikaa, niitä kun on kiva kattoa ja lueskella samalla topikkia.

Kyllähän se kieltämättä melko hieno fiilis oli, kun ensimmäistä kertaa lasetteli menemään Smiley ja tattista vaan Saku tsempistä, olin tuota jo lyhentämässä  Wink
Hyvä, eli voin rauhallisin mielin jatkossakin saastuttaa foorumia kuvien muodossa  Grin  Wink

Quote
Ensitestit on aina hyvät "lastentautitalkoot", joissa selviää vähän miten kestää ja miten auto yleensä
käyttäytyy. Tekstin perusteella hyvät fiilikset on jääny ja nyt vaan kestävyysasioiden kimppuun,
niin siitä se lähtee. Kuitenkin edessä alkava talvi, joten pimeinä iltoina ehtii kokeilemaan ja tekemään
erilaisia ratkaisuja.

Juurikin näin. Testipäivä oli kaikinpuolin menestyksekäs, ei niinkään sen vuoksi että auto särkyi, vaan juurikin sen vuoksi että siten löydettiin ne auton heikot kohdat. 6s kokeilukin tehtiin oikeastaan vain siksi, että nähtäisiin kestäisikö auto sitä, jos/kun tarvetta joskus olisi. Nytkun kestävyyspuoli saadaan, toivon mukaan, kuntoon on mukavampi keskittyä autoon ja sillä ajamiseen.  Smiley Talven pimeille illoille jää aivan varmasti tekemistä  Cheesy

Quote
Toki, jos kangasalle saatte autoa nippuun, niin ehdoton tervetuloa, siellä on hyvä ajella ja kun
otitte jo treeniä merkkien kanssa, niin vähän kisaamiseenkin pääsis sinuiksi, hyvässä poppoossa  Smiley

Saksanmaalta löytyi vihdoin pulju jossa oli hyvin osia saatavilla tuohon!
Samaa orkkiskuraahan ne tietysti on, mutta ajellaan nätisti 4s:llä kun se kuitenkin ihan oksti tuntui sillä toimivan ja kestävän.
Tattista vaan, katsotaan kuinka saadaan vehkeet rokkaamaan  Smiley

Jahka tässä tuo voimansiirron kestävyyspuoli saadaan ensin kuntoon, jatkuu auton rakentelut maalailujen ja paneelien värkkäilyjen merkeissä.
... maskotitkin olivat kuulemma lähteneet uimaan Somea kohti, mutta niistä sitten tuonnempana...

Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #14 on: September 18, 2013, 03:24:08 PM »

Ota huomioon sekin seikka, että heikkoja osia päivittämällä vahvempiin "sulake" saattaa siirtyä muualle. Voi olla tarkoituksenmukaista pitää jotain heikompaa osaa silläkin riskillä että se hajoaa, jotta välttää isommat, kalliimmat ja työläämmät kalustorikot.

Mitä auto painaa ajokuntoisena?
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #15 on: October 01, 2013, 07:01:57 AM »

Dodii...

Kauan odotettu varaosalähetys Saksanmaalta saapui eilen, sekä sorvarilta evo.2 takakartaani. Auto kasassa, ja taas mennään!



Ota huomioon sekin seikka, että heikkoja osia päivittämällä vahvempiin "sulake" saattaa siirtyä muualle. Voi olla tarkoituksenmukaista pitää jotain heikompaa osaa silläkin riskillä että se hajoaa, jotta välttää isommat, kalliimmat ja työläämmät kalustorikot.

Totta, hyvä pointti! Tämä onkin monasti huomattu esim. ihan 1:1 puolellakin, pätee tosiaan näissäkin.
Tällä kertaa tuo takakardaani tehtiin "heikommaksi" kuin edeltäjänsä, putkesta (1mm seinämävahvuus), kasattiin nuo päät pienillä putkisokilla ja vanhasta käytettiin vain tapit. Tuntuu ihan jämäkältä noin, mutta antautuu (toivon mukaan Grin) ennemmin kuin jokin muu voimansiirrosta. Ja uskoisin että tuo toimii ihan fine 4S  Smiley Tehdään noita kepukoita sitten varalle vaikka muutamat. Tuon vaihto kun käy huomattavasti joutusammin kuin esim. diffin korjaus...

Quote
Mitä auto painaa ajokuntoisena?
Puntarilla käyty, ja noiden 2S akkujen kanssa, maskottia ja loppuja paneeleita lukuunottamatta, kokolailla tasan 6kg...  Grin Cry

Jos vaan työkuviot sallii, tämän "möhköfantin" kanssa olisi tarkoitus debytoida tulevana viikonloppuna Kangasalla  Smiley
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Ricebeer
FOFF Competitor
*****
Posts: 188



View Profile
« Reply #16 on: October 03, 2013, 09:24:46 PM »

Maskotti Mat kipusi auton puikkoihin, ja näinollen muuttui auton nimi ja syntyi "MadMat"



Tekaisin hätsynpikaa autoon vielä loput paneelit, ja käväistiin Liedenpohjassa testailemassa:


[UR-L=http://s216.photobucket.com/user/pug2ne/media/RC-touhuja/DSC_0249_zps044a6612.jpg.html][/URL]

Se olikin taas melkosta motorsporttia, kun uudet takakardaanit hajosivat varakardaania myöden alta vartin ajojen... Sorvari lupasi yön aikana tehdä sellaset että kestää ja heti sen verran monta, että päästään lauantaina tositoimiin  Smiley

Vastustaa, mutta ei anneta periksi!
Logged

Ricehill & Overhousing Racing Team
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #17 on: October 04, 2013, 06:54:37 PM »

Odotan innolla näkeväni tämän huomenna tositoimissa.  Wink
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #18 on: October 05, 2013, 06:46:13 PM »

Hyvin näytti menevän jo tänään! Odotan innolla kuinka korkealle tällä autolla noustaankaan ensi kaudella!  Smiley
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #19 on: October 05, 2013, 07:09:53 PM »

Hyvin näytti menevän jo tänään! Odotan innolla kuinka korkealle tällä autolla noustaankaan ensi kaudella!  Smiley

X2

Hienostihan auto kesti ja varmasti jonkinmoista tuntumaa sai alle. Ensi vuonna uudestaan ja kenties
ei jää ainoaksi luokaksi, jos ihan hulluttelemaan alkaa  Cheesy

Hyvä aloitus!
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Pages: [1] 2 3 4
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!