Rc Formula OffRoad
September 21, 2017, 10:41:33 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1] 2 3 ... 12
  Print  
Author Topic: Mangusti (Axial AX10)  (Read 37006 times)
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« on: July 07, 2008, 08:17:53 PM »

Thunder Horse vaihtui Axiaaliin ja TH:n tilalle vipeltää Mangusti  Cheesy
Nimenä siis mangusti ja axiaalista rakennetaan, vielä kokoamatta, mutta nyt hyvää aikaa rakentaa, ennen MM:ä.

Kuvia ja muuta ideaa, kun projekti edistyy, viriosia jo tilattu.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Maximus
FOFF Competitor
*****
Posts: 554



View Profile
« Reply #1 on: July 07, 2008, 09:47:04 PM »

Nonii! Vielä lisää axuja peliin mukaan... Grin
Katotaas sitte WC:sä että tuleeko mun buggystä mitään haastetta tolle Sarkan Axial perheelle. Unohtamatta sliden Diglettiä.

Mites muuten on että tuleeko ihan tuuberia tohon(kin) Axialiin?
Logged

´Red Devil ja Panther
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #2 on: July 07, 2008, 09:54:01 PM »

Sarkan Axial perheeseen tuli vielä yksi lisäys Kid Willys. Sitten toi Softy saattaa ajaa omaansa. Eli niitä olis jo 6  Grin
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Maximus
FOFF Competitor
*****
Posts: 554



View Profile
« Reply #3 on: July 07, 2008, 09:56:16 PM »

Hehheh! Perhe sen kuin kasvaa vielä. Kohta tarttetaan siten jo uutta ulkonäköä ja erikoisuuksia autoihin niin on jotain mihin voi verrata.

Eli esim johonkiin autoon vaikkia semmonen scale putkirunko lokareilla;)
Logged

´Red Devil ja Panther
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #4 on: July 07, 2008, 10:03:59 PM »

Edgen kehikko on suunnitteilla, mutta alkuun varmaan vakiona kokeillaan. Pitää joustot saada rajoitetuksi, muuten vaikeatuntuista ajaa.
Katotaan nyt, pari ässää on hihassa tähänkin projektiin, joten hiljaa hyvä tulee!
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #5 on: July 08, 2008, 10:01:16 PM »

Projekt - Mangusti - 8-7-2008

Tänään saapui postissa kirjeen kera, mangustin maskotti eli itse mangusti  Cheesy
Tämä tarkoitti sitä, että rakentaja oli saapunut ja oli aika ryhtyä kokoamaan kalustoa kasaan.


Mangusti tähystää innokkaasti pakettia ja sitä myöden sen avaamista.


Kaunis, yksinkertainen ja suorituskykyinen axiaali, AX10 upouutena paketissaan.


Mangusti levittää osat järjestelmällisen tarkasti pöydälle, merkityn systeemin mukaisesti.


Mangusti päätyy aloittamaan rakennusurakan ruskealla spraymaalilla, kori on leikelty,
mutta jännityksen halun tuoman jännitteisyyden takia, mangusti jätti korinleikkaus
vaiheen kuvaamatta...


Mangusti esittää uuden korinsa, jota se tulee käyttämään ainakin
offroad/crawling ajossa, mutta alkuun ehkä foffissakin.


...tulevaisuuden suunnitelmiin kuitenkin kuuluu tuberin/edgen hankinta,
joskin kehikko myös ruskealla maalilla maalattuna. Tähän koriin valittiin
tähtösiä ja kylkeen loistamaan aina kaunis, betty  Wink


Iskarit jousineen magnusti veikin sitten edesmenneestä thunder horsesta,
kokeilun arvoiset iskarit näyttivät sisältäneen itsessään hyvän droopin,
joten mangusti purki iskarit osineen, pesi, vahasi, vaahtosi ja öljysi uudelleen.


...nyt ne loistavat kirkkaana, pieniä käytönjälkiä, mutta suuria tekoja odotellen.


Seuraavaksi mangusti kaivaa erään ässän hihastaan. Sopimus Jack Slayerin
kanssa voimansiirron (keskilootan + akselien) kokoamisesta olisi suotava,
antoihan mangusti naquadrian axiaalin alkuperäiset kylkipalat sopimuksen
mukaan jackille.


Yksi pussillinen jackille, jossa keskilaatikon voimansiirto-osat, tästä se
kokoaminen alkaa ja työvoimalla teetetään  Cheesy


Tähän väliin mangusti päättää käydä rakentamassa kylkilevyihin korinkiinnike
palat, jotta jotain saadaan itsekin aikaiseksi.


Tovin kuluttua käydään jackin luona katsomassa miten voimansiirto-osien
rakennus edistyykään. Osat ovat leväällään, mutta yhtä akseli on saatu jo
jonkin verran kasattua, hyvä jack!


Mangusti tarkistaa osat tarkasti, sillä virheisiin ei ole varaa, muutoin
rakennus käy kalliiksi ja turhauttavaksi.


Mangusti rientää hakemaan offroadissa ja crawlingissa käyttämiään
tarvikkeita. Esille tuodaan rock claws renkaat, uudet voitetut muistifoamit,
sähkötarvikkeita sekä muuta pientä hilpettä.


Mangusti tarkastaa renkaat. Ne täytyy jälleen kerran avata vanteiltaan,
sillä sisälle olisi laitettava muistifoamit ja turhat ilma-aukot pitäisi sulkea
tällä kertaa huolellisesti.


Muistifoamit ovat edelleen uutena paketissaan, ne voitettiin naquadrialla
crawling kisoissa, nyt ne otetaan hyötykäyttöön ja ovat samalla mangustin
tervetuliaislahjana rc-uran valinnalle.


Sähköistä tarkistetaan 45t lathe, jolla on tarkoitus möyriä silloin, kun auto
ei ole foffi käytössä. Servoja on muutamia, kaikki voimaservoja, joten
kokeilun kautta pyritään hakemaan toimivimmat foffiin ja muuhun ajoon.


Foffiin hankitaan uudet Sand Paw laparenkaat ja ne laitetaan bedlock
vanteille. Tässä uudet axiaalin mustat vanteet.


Pussista löytyykin loput tarvittavat osat bedlockeille, muun muassa
vihreät ringsit, jotka luovat eloa auton ylenpalttiseen väriteemään  Grin


Mangusti huokaisee ja katsoo paikat kuntoon, omalta osalta päivä on
pulkassa ja on aika suunnata tauolle.


Uuden pienen jääkaapin ovenkahvaa kalkuttaen mangusti vaatii jotain
iltamyssyä..


...ovi aukeaa ja sisältä paljastuu muutama red bullin energia juoma,
mutta mangusti valitsee tähän hetkeen sopivamman... Karhun.


...tässä välissä magnusti otti torkut  Grin



Mangusti lähti illan tunneilla tarkastamaan oliko jack slayer tehnyt asiat,
jotka sen piti tänään hoitaa. Valitettavasti valmiina oli yksi akseli, joskin
se rullasi todella kauniisti, kun sitä pyöritettiin, mutta toinen akseli oli
raatona ja keskivoimansiirto vielä avaamattomana pussissaan  Cheesy

Jack oli väsähtänyt, liekö sitten red bullista vai mistä, mutta tämän
päivän osalta jack oli uuvuksissa. Mangusti sulki valot ja lähti kotia kohti,
uudelle iltamyssylle, kirjoittamaan päivän saavutuksista.




Pientä ja pippurista edistystä on siis tehty. Suunnitelmat ovat selkeät ja ensiajoja odotellaan viikonloppuun mennessä. Foffin puolelta
suunnitelmat kaikoavat edgen kehikkoon, harjattomaan s-moottoriin ja toimivaan, rajoitettuun jousitukseen. Vaikka tänään saatiin
kohtuullisen vähän aikaan, niin ne hoidettiin kunnolla ja samalla suunnitelmat saatiin selkeiksi yhdistetyiksi palasiksi. Tästä koottuna
mangustin tuomalla hilpeällä voimalla, aloitin ax10 kuvasarjan, jota tulen jatkamaan aina projektin edistyessä, yhdessä jakcin ja mangustin
kanssa. Tämä päivä hiljenee rakennuksen osalta, mutta suunnitelmat jatkuvat aina, tästä on hyvä lähteä eteenpäin.

Huomiselle tavoitelistalle yltää faktailua autoon tulevista sähköistä molemman lajin puolin. Samalla kerrotaan yksintyiskohtaisemmin
niistä suunnitelmista, mitä autoa kohtaan on tällä hetkellä tehty.

Edit. magnusti, muutettu oikeammin mangustiksi  Smiley
« Last Edit: July 09, 2008, 09:54:29 AM by Dark Crusher » Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #6 on: July 08, 2008, 10:10:40 PM »

Hienosti tehty projektipäiväkirja.


P.s Jack hyytyi iltaan mennessä, mutta huomenna se jaksaa taas.  Cheesy
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
D3ee
Hajalapa
*
Posts: 1


View Profile
« Reply #7 on: July 09, 2008, 09:12:33 AM »

Teilläpä on helppoa ku tuntuu että mangusti tekee kaiken valmiiksi Smiley Teidän ei tarvitse kuin katsoa mangustin touhuja Cheesy
Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #8 on: July 09, 2008, 09:57:07 AM »

Noniin, uusi päivä on koittanut ja aamukahvit on hörpitty, aika siis jälleen ahkeroida auton osalta.
Tänään tavoitteena on saada akselit ja keskilaatikko kasaan, sitten mangusti kiristelee rungon
valmiiksi. Tänään myös koottua tietoa autoon tulevista "viritysosista" ja sähköistä, kuvasarjan kera!
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
foff-2
Jr. Member
**
Posts: 38


En tarvitse ystäviä onhan minulla RC.......


View Profile
« Reply #9 on: July 09, 2008, 01:45:27 PM »

No kaikkee sitä keksittekin jos tarinaa ei olisi tehty axial olisi valmis kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää...... Smiley Cheesy
Logged

##-Formula OffRoad, autourheilun kuninkuuslaji-##
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #10 on: July 09, 2008, 09:05:28 PM »

Tämän päivän tarina alkaa tästä. Päivitän seuraavaksi suunnitelmat ja muutaman jyvätiedon.


Aamukahvin juotuaan mangusti säntää pajalle katsomaan mitä tehdään
seuraavaksi. Työntäyteisessä pajassa jack on jo anivarhain valmistellut
päivän urakan, eli voimansiirron. Täten päivän tavoiteurakka onkin jo
tehty, mutta nälkä kasvaa syödessä, mangusti tuumii...


Vielä lopullinen tarkitus ja voimansiirron rullaus. Ääntäkään ei kuulu, kun
kauniisti pyörivä spurri kääntää voimakkaasti autoa eteenpäin. Jack on
tehnyt hyvää ja millitarkkaa työtä, kiitokset siis hänelle! Ps. Ensimmäistä
kertaa näin kauniisti rullaa, sanotaan jackin tehtaalta.


Yläkuvakulmasta, jack slayerin ja mangustin kera, hyvältä näyttää!


Seuraavaksi mangusti säntää pohjalevyä modaamaan. Jackiltä saatu vihje
kertoo, että linkit kannattaa laittaa sisäänpäin. Näin miettien mangusti
ryhtyy leikkaamaan paloja pois.


Koko pohjalevy leikattu ja hieman reunoja pehmennetty viilan avulla.


Voimansiirto irti akseleistaan ja tarkitus, ruuvien ja muttereiden sopiva
lopullinen kiristys, sekä kauniin rullauksen testaus. Mekaanikkona mangusti!


Mangusti tekee tässä välissä suorat linkit ja on valmiina niiden kiinnittelyyn.


Linkit kiinnitettynä kylkilevyihin. Samalla moottori kiinni voimansiirtoon ja
pohjalevyyn kiinni itse voimansiirto.


Seuraavaksi kiinnitettävänä olisi akselit, linkin ja jousien paikat on harkittava
tarkasti, jotta saadaan maksimaalinen suorituskyky irti.


Ennen akselien kiinnittämistä on kuitenkin muutamia pieniä yksityiskohtia, jotka
mangusti haluaa ensin runkoon kiinnittää. Tässä hän veivaa voimillaan kolmilinkin
ruuvia paikalleen, tarkastaen työnsä jäljet millilleen oikeiksi.


Kolmilinkit koottuna ja valmiina siirrettäväksi runkoon...


Kolmilinkit asennettuna ja mangusti aloittaa iskarien asentamisen. Aluksi kokeillaan
ilman jousia, mutta myöhemmin myös jousien kanssa. Tämä perustuu tiimin aiempiin
kokemuksiin jousien käytöstä axiaalissa tilanteissa kuin tilanteissa.


Iskarit asennettuna. Samalla linkit ja iskarit kiinnitettynä akseleihin. Kolmilinkit samalla
kiristettynä runkoa tukemaan. Runko alkaa pikku hiljaa valmistumaan...


Laatutarkistus on kaiken A ja O!


Ennen tämän kuvan vaihetta mangusti laittoi takakäännön kiristimet paikalleen, koska
takapyöräohjausta ei tällä erää vielä kytketä päälle. Tässä mangusti kuitenkin ahertaa
jo etukäännön kanssa, vaikka linkki painaa on mangustilla papuakin!  Cheesy
Edit. kuvan voi ymmärtää toisessa ulottuvuudessa myös väärin  Grin


Kappas! Kasattu ja vailla muutamia pieniä asioita. Etuservo asennettu tässä välissä ja
renkaat isketty kokeilua varten. Mangusti iloitsee auton sopivasta maavarasta jo
pelkkien iskarien voimalla.


Kori asennettuna autoon. Mangustin suuri ihastus kaunis betty koristaa korin uutta
pintaa upeasti! Keulan leikkaus tehty todella radikaalisti, mutta mangusti on siitä
tyytyväinen.


Tässä välissä mangusti laittaa jouset iskareille ja asentaa akkutelineen, vastarin ja
vastarin antenni-putki-kotelon  Wink


Jousien antama lisämaavara näyttää todella lupaavalta. Mangusti on laittanut auton
totiseen foffi kuntoon. Enää odotellaan uusia sand paweja, jotka sittemmin asennetaan
bedlockeille, vihreiden ringssien kera. Vihreät siksi, että mangusti haluaa tuntea
hiekkalaatikossa kotoista niityn vihreyttä linkkienkin lisäksi  Cheesy


Edestä napsattu kuva näyttää jälleen korin hassun "puuttuvuuden".


Ylväs ja yksinäinen. Maavaran voi päätellä siitä, että mr. mangusti on 5,5cm pitkä..


Fiilistelykuva. Linkit ovat todellakin tasaisesti vaakatasossa.


Fiilistelykuva sivusta. Auto valmistuu hyvää tahtia.

Näiden jälkeen mangusti riensi juoman kera saunomaan  Wink
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #11 on: July 09, 2008, 09:33:02 PM »

Tänään siis valmistuttiin tavoitteiden tavoittelussa ja mentiin ylitsekin aika reilusti.
Nyt auto odottaa foffia varten enään sand paweja, harjatonta moottoria ja uutta mamba maxia.

Tulevia sähköjä offroad/crawling:
servo: 2x towerpro mg995 13kg/15kg
vastari & ohjain: futaba megatech t3pk, 40mhz
moottori trial: lathe 45t
moottori foffiin: s/l 1000-3000kv harjaton moottori
pinjoni trial: 18
pinjoni foffiin: 20-26
spurri: axiaalin vakio
renkaat trial: Losi Rock Claws
renkaat foffiin: Proline Sand Paw
akku: VTEC, LRP 7,4v 1800mAh  &  MaxAmps 11,1v 1550mAh
Runko: vakio kylkilevyt, myöhemmin (ehkä) tuber/edgen kehikko


Siinä hieman alustavia suunnitelmia. Tarkoitus on kokeilla autoa ensin foffissa ja todentaa sitten mitä parannetaan.
Nyt jousitus on todella jäykkä, toisinkuin viime kisassa, jossa join hell crawlerilla, joka joustaa hieman liikaa. Yksi suuri
ero on myös se, että tässä axiaalissa kokeillaan ensimmäisenä suoria linkkejä.

Edetty ollaan, suunnitelmia on paljon, mutta kaikkea ei pidä paljastaa kerralla  Wink
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
foff-2
Jr. Member
**
Posts: 38


En tarvitse ystäviä onhan minulla RC.......


View Profile
« Reply #12 on: July 09, 2008, 11:55:18 PM »

Hieno tuli ja koppa ei hassulta näytä vaikka luulisikin.... Cheesy
Logged

##-Formula OffRoad, autourheilun kuninkuuslaji-##
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #13 on: July 13, 2008, 10:45:16 AM »

Tämä projekti on liikkumattomana, kunnes saadaan kiinanmaalta moottori ja sitten se mamba max.
Sitä ennen ei valitettavasti pääse kokeilemaan, toivotaan että saapuisivat pian.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
foff-2
Jr. Member
**
Posts: 38


En tarvitse ystäviä onhan minulla RC.......


View Profile
« Reply #14 on: July 14, 2008, 09:20:43 AM »

Joo ne mambat olis luultavasti saapumassa ilmoitan hetki kun paketti on meillä Smiley
Logged

##-Formula OffRoad, autourheilun kuninkuuslaji-##
Terzii
Hajalapa
*
Posts: 6


View Profile
« Reply #15 on: July 15, 2008, 12:19:49 PM »

Varmaankin hommaat 2 paria sand paweja? Onko sulla kokemusta sand paweista, nimittäin mulla on... Pehmeellä ja vähän kovemmallakin mudalla oon huomannu että kyllä rapa lentää  Grin Ja pehmeellä hiekalla pöllyää sellain että saa ryystää sitä hiekkaa nenästä pois Roll Eyes
Logged

Nyt se tuli Traxxas Bandit VXL, Ja ei muuta ku rälläämää.
saku
Jr. Member
**
Posts: 50


View Profile
« Reply #16 on: July 15, 2008, 12:47:55 PM »

Varmaankin hommaat 2 paria sand paweja? Onko sulla kokemusta sand paweista, nimittäin mulla on... Pehmeellä ja vähän kovemmallakin mudalla oon huomannu että kyllä rapa lentää  Grin Ja pehmeellä hiekalla pöllyää sellain että saa ryystää sitä hiekkaa nenästä pois Roll Eyes

LUE ENNEIN KUIN KIRJOTAT! renkaat foffiin: Proline Sand Paw
Logged
Terzii
Hajalapa
*
Posts: 6


View Profile
« Reply #17 on: July 16, 2008, 11:51:51 AM »

Luin... Taisit ymmärtää että kysyin mitkä renkaat hommaa.. Kyllä luin ja oli ehkä hieman hölmösti ilmaistu Sad anteeksi typeryyteni..
Logged

Nyt se tuli Traxxas Bandit VXL, Ja ei muuta ku rälläämää.
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #18 on: July 16, 2008, 12:02:22 PM »

Jep, eli renkaiksi tulee siis mainitsemani Sand Pawit (4 rengasta tietysti, eli 2 paria, eli 1 setti).
Sand Pawit tällä hetkellä ehdottomasti parhaat renkaat modified luokkaan.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #19 on: July 19, 2008, 10:47:54 AM »

Eilen näpräsin siivvoillessa autoa ja sain jotakin aikaan.













Tuli kokeiltua jousitusta ja mietittyä miten sen saisi toimimaan pehmeästi,
mutta tarpeeksi rajoitetusti, ettei keiku kuin crawleri. Päädyin iskemään iskarit
jousineen sitten samanlaista setup-asetusta muokkaillen, kuin makeracen
kid willyksessä. Alumiiniset osat tuli vaihdettua taakse, mutta vielä odotellaan
4ws ohjaustankoa (pitämään takapäätä paikallaan), sillä heiluu nyt turhan helposti.

Näiden lisäksi laitoin integyn leventimet 15mm / puoli, eli 3cm tulee leveyttä vakioon
nähden lisää. Kätevämmät, kuin aiemmin todetut, ei tartte säätää näiden kanssa,
kestävyys tullaan näkemään ajossa.

Virroilla olis tarkotus kokeilla, tällä hetkellä (harjallisella) tekniikalla. Vakio 27 lankanen
motti, pari sellasta mukaan käräytettäväksi ja sitten roosterin nopari lainaan zarizilta.
Harjattomia kun ei ole, niin pitää pöllytellä leluilla  Cheesy

...pieni mahdollisuus saada zarizilta 60A warriori lainaan, mut motti pitäs ite koota (foff),
slidhusin käyttämästä irtoavasta akselimoottorista, katotaan... Ei sen tarvis kestää
kun yhden päivän testit, mut pääasia on päästä kokeilemaan auton liikkuvuutta
ja jousitusta, jotta pääsee hienosäätää.

Laparenkaat pitäs tossa piakoin saada, ne sitten bedlock vanteille, niin saa kuvan lapojen
kanssa. Tähän autoon myös kehikkoa suunnitteilla, mutta toteuttaja tarvii palkata, koska
omat taidot eivät siihen tässä vaiheessa riitä.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Pages: [1] 2 3 ... 12
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!