Kirjoittaja Aihe: Ohjeita ratamestarille & Ratojen rakentamiseen  (Luettu 1130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Ohjeita ratamestarille & Ratojen rakentamiseen
« : 12 Tammikuu, 2012, 14:19:23 »
Ohjeita ratamestarille & Ratojen rakentamiseen

RC-FOFF rataa rakentaessa tulisi noudattaa yhtä perussääntöä:
"rata alkaa helposti ja päättyy vaikeasti"

Silloin tällöin näkee ratoja, joissa jo 100p porttiväli on todella paha ja pahimmillaan se tuottaa kuluessaan
sellaisen efektin, että ensimmäiset 6 autoa saavat 90p ja yksi 350p. Tämä ei ole toivottua itse kisan
kannalta, vaan suositus on aina rakentaa rata helposta-vaikeaan.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Sitä, että radan suunnitteluun kannattaa nähdä hieman vaivaa, tutkia paikkoja ja katsoa lopetuspysty/sola,
jonne radan tahtoo päättää. On ihan itsestä kiinni miten tuota lähtee rakentamaan, mutta itse tulee usein
katsottua ensin radan lopetus ja sitten vaihtelevasti joko aloituspaikka, jonka jälkeen väliosat tai sitten
maalista lähtee valumaan porttivälein aloitusporteille.

Radan laatiminen on toki paljon kiinni paikastakin, sillä itse tulee aina etsittyä "välitasoja", joita käyttää hyväksi.
Parhaimmissa radoissa ensimmäiset 100 ja 150p ovat se helppo-osuus, joissa varotaan tolppia, seuraavat 200 ja
250p sitten jo vaativampaa eli voi olla vaikkapa solaa, pientä nousua, pikkupysty testaamassa ennen viimeistä jne..
Kaikken hienointa on kuitenkin nähdä useita autoja koittaen valloittaa sitä jakson loppua.

Ratatyyppejä on myös erilaisia. Aina ei tarvitse olla lopussa jäätävää pystysuoraa, vaan silloin tällöin myös kikkailujakso,
jonka lopetus ei välttämättä ole paha, mutta porttimerkit on käytetty ovelasti ja laitettu vinottainajoja antavat haasteen.
Tällöin sen jaksopisteen nappaaminen ei vaadi hirveää hyppimistä, vaan tarkkuutta olla osumatta merkkeihin.

Ei ole kuitenkaan olemassa huonoa jaksoa, koska jokainen kerta jakso on erilainen ja monen eri ratamestarin tekemänä
variaatiot antavat todella nautittavan kilpailun. Pääasia on se, että pyrkii muovaamaan radasta sellaisen, josta nauttii,
joka ei heti tapa haluja harrastaa, vaan antaa viedä kuskia loppuakohti, nostaen haastetta pikku hiljaa.

Pikku vinkkejä:
- suunnittele rataa rauhassa, aloita vaikka asettamalla maaliportit ja lähtöportit ensin
- vältä "kuolonkulmaa" etenkin päällisajoissa
- vältä päällisajoa, jos mahdollista tai muista kertoa, että tarvitaan nostaja, jos päällisajoa ajetaan
- rakenna porttimerkit katsojan kuvakulmasta, ei autossa istuvan kuskin
- vältä porttimerkeissä kuolonkulmaa
- pohdi onko jaksossaki mahdollisia oikaisumahdollisuuksia, jos on, niin estä ne
- ja ennenkaikkea tee radasta sellainen, mistä itsekin nauttisit
- käytä vihreää ja sinistä tolppaa vain jos niille on todella tarve
- tee kinkkinen sivuttaisajo, pudotus, sola tai pystysuora
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN