Rc Formula OffRoad
September 25, 2017, 11:46:31 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Kauden 2012 modified luokka/luokat?  (Read 22695 times)
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« on: September 11, 2011, 06:19:27 PM »

Jakautuminen vai hirttosolmu?

Aloitan keskutelun aiheesta, sillä siihen on hyvä saada yleinen selvyys jo hyvissä ajoin, etteivät autot katoa.
Modified luokka on kehittynyt tänä vuonna selkeään suuntaan, sen suunnan nimi on erillisjousitus. Tuo suunta
on tulevaisuutta, mutta onko se täysin se ainoa oikea tie? Tätä olen kysynyt itseltäni monasti ja päätynyt
vastaukseen ei, pohjustan:

"Kun unlimited luokka syntyu foffiin oli jäykkäakselisen kyoshon twin forcen aikakausi. Tuo aikakausi kesti vain
vuoden 2006 ja osin vuotta 2007. Jo 2007 alkoi erillisjousitettu ottaa valtaa jäykkäakselisilta. Vuodet 2008,
2009 ja 2010 ovat olleen modified luokassa samoin jäykkäakselisten kulta-aikaa, mutta nyt 2011 mestaruutta
ei ota jäykkäakselinen vaan erillisjousitettu. Nyt historia on toistamassa itseään pudottamalla jäykkäakseliset
autot pois. Unlimitedin osalta twinit putosivat, koska niillä ei enää mitenkään pärjännyt erillisjousitetuille autoille,
eikä twinien lisäksi jäykkäakselisia autoja ollut montaa erilaista."


Modifiedin suhteen tilanne on kuitenkin paljon valoisampi, vaikka pääasiassa jäykkäakselisia on vain axial merkkinä,
on vuosien saatossa ollut muitakin ja axialin akseleille voi rakentaa vaikka mitä. Autojakin tuntuu olevan ja alustavan
laskennan mukaan se 5-7 autoa olisi hyvin kasassa, vaikka vain omaan jäykkäakseliseen luokkaan. Voimmekin kysyä
itseltämme olemmeko todella valmiit ripustamaan jäykkäakseliset, ne viimeisetkin tässä lajissa hirttosolmuun?

Omasta mielestäni teemme virheen, jos ajaudumme tuohon päätökseen. Pahoin pelkään, että erillisjousitetut modit
ovat pian "Mini Unli" autoja, jotka ajavat jo ensikaudella sellaisia jaksoja mitä unlimited autot ajoivat pari vuotta
takaperin. Entäpä 2013? Aletaanko tätä mini unlia ajattaa jo unlin radoilla? Tuota en koskaan toivo näkeväni, sillä
unlissa se niin sanottu rinneskaala toimii, mutta mini unlilla tilanne voi karata käsistä ja niistä tulee enemmän ufoja,
joista ei puutu kuin siivet ja propelli, kysy itseltäsi tahdotko sitä?

Tämä on tietysti kokonaisuutena äärimmäisen suuri kysymys ja päätöksenteko ei ole helppoa, koska siihen vaikuttaa
yksi ja miljoona asia. Miten aika riittäisi ajattaa, jos olisi kahta eri modiluokkaa, olisiko molempiin autoja? Onneksi meillä
on liki 6kk aikaa pohtia tätä ja muodostaa siitä toimiva kokonaisuus. Muutaman henkilön kanssa olen käynytkin jo
keskustelua ja niistä olen poiminut hyviä ideoita, joita ranskalaisinviivoin:

- modified:sta 2 eri luokkaa: jäykkäakseliset & erillisjousitetut: autotarve: minimissään 5 pitäis saada molempiin.
  RFOT:sta 3 henkee olisi tukemassa tätä ideaa ja kaikilla kolmella on molempiin luokkiin autot.
- modified yhtenä yleisenä luokkana, samat radat, mutta lasketaan: 1) yleisenä 2) erillisjousitettu 3) jäykkäakseliset
- parhaimmillaan: halutessaan jokainen kuski saa ajaa molempia modeja = olisivat täysin omat luokat

Radoista:
Erillisjousitetuille tehtäisiin modina radat, täysin niiden mukaan. Jäykkäakselisille EI tehtäisi ollenkaan omia ratoja,
vaan ne ajaisivat esim. 3 sc-auton rataa ja 3 "mini unlin" eli erillismodin rataa. Tällöin aikaa ei mene ratojen tekoon,
kun ne ovat jo valmiina ja sekä erillistä-että jäykkää voi ajattaa samana luokkana.


Kerätään listaa:
Kuka ajaisi erillisjousitetussa luokassa, kuka jäykässä ja kuka molemmissa, merkitse *-merkki sille luokalle, jota ajat mieluummin.

Jäykkäakselinen:
1) Saku Sarka, Hadesbear*
2) Samu Sarka, ?
3)
4)
5)

Erillisjousitettu:
1) Saku Sarka, Ra
2) Samu Sarka, Ramsessor*
3)
4)
5)


Oli myös puhetta, että jos modi saataisiin jaettua kahdeksi alaluokaksi, voitaisiin päivän venymistä mitata
ensikeväänä järjestämällä testi/oheiskisa, jonka mukaan määräytyisi se onko meillä reserviä ajattaa 4 luokkaa,
ilman että päivä venyisi liikaa. Myös muita ehdotuksia otetaan vastaan, miten tuo 4-luokan toteuttaminen olisi
mahdollista ilman, että päivä venyy liikaa. Omasta mielestä jo se, ettei ratoja tarvitse tehdä + se, että ajetaan
yhtenä porukkana luokkia nopeuttaa aika hyvin menoa.

Itse ajan mieluummin jäykkäakselisella ja itsellä on siihen omat syyt, mutta mieluusti ajaisin molemmissa, jos
niiden toteuttaminen vain on mahdollista. Nyt on kansan aika puhua, joten mieluusti monenlaisia näkökulmia,
en minäkään kaikkea tähän ole tajunnut kirjoittaa ja listailkaa itseänne, jotta saadaan vähän käsitystä onko
meillä autoja tarpeeksi vai ei.

Kiitos!
« Last Edit: September 11, 2011, 06:30:38 PM by Hadesbear » Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #1 on: September 11, 2011, 06:28:10 PM »

Kannatan luokkajakoa. Ja sitä että molemmissa luokissa saisi ajaa...

Erillisiin *Ramsessor
Jäykähköön jotakin jäykkää
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Arttu Ahtiainen
FOFF Competitor
*****
Posts: 552



View Profile WWW
« Reply #2 on: September 11, 2011, 08:20:20 PM »

itse en lähtis jakamaan luokkaa kahteen, samaan luokkaan mahtuu molempia. Itse ainakin teen jäykkä akselisen auton ens kaudelle ja ajan sillä vaikka vastassa ois pelkkiä erillisiä kyllä silläkin pärjää kunhan kehittää autoa ja kuskia. Kyllähän nämä samat naamat vei niitä ykkös sijoja ajo ne jäykällä tai erillisellä.
Eiköhän noista radoista saada tehtyä semmosia että ne suosii kumpiakin autoja.
Logged

Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !
niemikko
FOFF Competitor
*****
Posts: 536



View Profile
« Reply #3 on: September 11, 2011, 09:46:41 PM »

mielenkiintoinen aihe miten on ratoja ei ainakaan lisää kaivanne .
ajan ainakin yhdessä luokassa kummassa molemmissa saa nähdä autot on molempiin nyt kyllä, saa nähdä pitäs kokeilla autoja.
Logged

Nothing´is faster than bullit watch out
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 12, 2011, 02:09:01 PM »

Itse näen, että modified luokkaan ei mahdu kahta täysin toisestaa eroavaa autotyyppiä, ilman että siitä syntyy kahinaa.
Kun kilpailussa on monta radantekijää ja kahta eri autotyyppiä alkaa siellä muodostua jo yli metrisiä pystysuoria ja jo
pahimmillaan radan alkuosuuksille, jotka ovat kuolettavia jäykkäakselisille. Samoin jäykällä ajava voisi tehdä armottoman
pujottelun ja "ristiriipuntaradan" kiusaksi erillisille.

Faktahan on se, että jäykkäakselinen ja erillisjousitettu eivät ole samanlaisia, eikä niitä pitäisi ehdointahdoin pakottaa
tai edes yrittää enää pitää samassa, ettei synny rähinää esim. radoista. Toiseksi, jos saataisiin jako toteutumaan voisi
erillisjousitetuille siten tehdä täysin perustein niitä vähän miniunlimaisia ratoja, joissa voisi olla välipystyissäkin eroa,
mutta on sanomattakin selvää, että jäykkäakselisien osalta tilanne on toinen. Jäykkiksethän ajais jo tehtyjä ratoja,
eli ratoja ei tarttis tehdä edelleenkään kun kolmelle luokalle ja jäykät ajais yhdistetysti esim juuri sc+miniunli ratoja.

Radoista sen verran, että ensivuonna varmasti erillisillä ajavat haluavat nautittavia ratoja, ei sellaisia jotka ovat
läpiajoa, vaan sinne kaivattanee välipystyjä ja teknisyydeltään erilaisia ratoja mitä taas jäykkäakselisille tehtäisiin.
Tässä kohtaa se ongelma tulee, kun nämä kaksi eivät ole samanlaisia, eikä niistä samoja saa.

Mutta heitelkää muutkin juttua aiheesta, jahka ehditte.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #5 on: September 12, 2011, 07:32:49 PM »

Jako kahtia ja SC pois. Tuo ei enää ole mikään pienen kynnyksen aloittelijaluokka nykysäännöillä. Ei sillä, että jäykkäakselisella modilla tulisin ajamaan, mutta erillisjousitetulla meidän junnut saattais ajaakin. Kalusto ainakin löytyisi jo hyllystä.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 12, 2011, 08:18:23 PM »

SC ei tule putoamaan pois, sen verran siihen on autoja ja innostuneita, ettei sitä aleta kaatamaan tällä erää.
Varsinkin, kun 2012 päästään ajamaan vakkarirenkailla, joilloin osa tilanteista tasaantuu ja voidaan puhua vakioluokasta.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #7 on: September 12, 2011, 10:53:34 PM »

Modi pähkinänkuoressa: Jos haluat pärjätä, hanki erillisjoustettu DIY pohjalevyllä sekä renkaat isolla halkaisijalla.

Ja vaikka edellä mainitun toteuttaisit, on todennäköistä, että siihen se jääkin. Nimittäin seuraava aita onkin sitten Zarizi Tech Ramsessorineen ja se aita on ollut tällä kaudella ylittämätön kaikissa Fincupeissa ja WC:ssä. On absurdia väittää, että erillisjoustetut on ylivoimaisia tekniikkansa puolesta. Samu on ollut ylivoimainen tänä vuonna.

Radat oli 2009 ja 2010 teknisempiä ja vaativat käännöltä enemmän kuin tämän vuoden radat. Porttivälit on ollut tänä vuonna hehtaarivälejä. Syitä tähän on ratojen jako muille kuin RFOT:lle sekä RFOTin kapeiden välien tekijöiden siirtyminen erillisjoustettuihin. Nykysellä rataprofiililla ei jäykkiksellä ole mitään mahdollisuutta esim Ttú-sarjan autoja vastaan. Vertasin Ahmiontia ja Ttúa Säkylässä. Ahmiontilla on huomattavasti mukavampi ajaa, mutta heti kun radalle tulee pudotuksia, jyrkkiä nousuja puhumattakaan pahoista lopuista, on Axial vaikeuksissa. Nykyiset radat eivät ole nautinnollisia jäykkäakselisella. Siksi tein kisa-autoksi erillisjoustetun.

Mitä tulee saman radan ajattamiseen monella luokalla, niin jo tälläkin hetkellä rata on selvästi erilainen ensimmäiselle kuin viimeiselle. Kahdella luokalla rata muokkaantuisi tasaiseksi ensimmäisen ja viimeisen portin väliltä ennen kuin toinen luokka ehtisi aloittamaan. Edes ajatustasolla jäykkikset ja erillisjoustetut omissa luokissaan on hyväksyttävä ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli molemmat saavat omat radat.

Kisapäivien venyminen ei meikäläistä kiinnosta, tai näihin tunnelmiin ainakin kauden lopussa jäin. Tosin motivaatiopulaa on ollut jo kauden puolesta välistä saakka, joten se ja SC-luokan väliin jättäminen on entisestään pidentänyt päiviä oman pääkopan sisällä. Rehellisesti en usko, että modia saadaan järkättyä järkevästi kahdeksi eri luokaksi, koska pelkästään omat radat vievät paljon tilaa ja aikaa. Jos kuitenkin joskus niin tapahtuu, ajan mielummin molemmissa kuin olen toimeettomana montulla.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #8 on: September 13, 2011, 02:23:50 PM »

Hyviä pointteja ja kommentteja, kyllä itsekin ajaisin omia ratoja molemmissa modiluokissa, jos se olisi mahdollista,
mutta nykyluokilla ei ole ajallisesti. Tämän vuoden puolella asia pitää kuitenkin saada päätökseen, jotta jokainen
tietää mitä ensikaudella luvassa ja millaisen auton rakentaa.

Omalta osalta Ra lähtee sitten myyntiin, jos lopputulos on se, että toista modiluokkaa ei saada. Ra:lla en aja,
vaan Hadesilla.

Lisää kilpailijoita keskusteluun kiitos, että saadaan laajasti näkökulmia ja mielipiteitä, tällä erää tilanne on niin
ja näin, joten kaikki kuitenkin foorumia kattelee ja lukenut tätäkin aihetta, joten komenttia kiitos..
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
-foff-
FOFF Competitor
*****
Posts: 88


View Profile
« Reply #9 on: September 13, 2011, 05:49:14 PM »

Mielestäni voitaisiin ajaa tuota modia yhtenä kilpailuna, jonka sisässä olisi vaikka yleisluokassa kaikki, pelkät erillisjousitetut ja jäykkäakseliset omanaan...radat toki niinkuin tähänkin asti, molemmille haastetta...
En tiedä olisiko paikallaan asettaa minimipainoraja 2,5 kg noihin modeihin, niin ei menis ihan hiposteluksi noiden
painojen kanssa...ja oma mielipide että tuo jäykkäakselinen olisi ns. skale modi, eli putkirunko ja mahdollisimman
aidon näköinen...kun kuitenkin oikeat foff autot ovat jäykkäakselisia!
Sallittaisiin osallistuminen 1 jäykkäakselisella ja 1 erillisjousitetulla, niin automäärä ainakin pysyisi, eikä tulisi tynkäkisoja...

-foff-
Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #10 on: September 13, 2011, 07:09:45 PM »

Tuossakin hyvää ideaa. Jos ajattaisi yleisluokkana, niin ajo sujuisi jouheesti ja kun päästää ratoja tekemään
sekä jäykällä-että erillisellä kuskaavia, niin radat olisivat mielekkäitä kaikille / kuten tänä vuonna pitkälti. Eli
eroa tähän vuoteen ei tulisi muuta kuin se, että halukkaat saisivat ajaa jäykkäakselisella ja erillisjousitetulla.
Tällä erää tiedän ainakin 5, jotka ajattaisivat itseään molemmissa. Lisäksi kuten loppukaudesta oli tapana
herjalla jäykkisten paras, niin ensivuonna laskettaisiin myös jäykille ja erillisille omat sijat.

Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Arttu Ahtiainen
FOFF Competitor
*****
Posts: 552



View Profile WWW
« Reply #11 on: September 14, 2011, 09:01:37 AM »

Tosta minimi painosta tuli mieleen et tasottaisiko puntteja jos erillis jousitetuille tulis tommonen 2,5 kg raja ja jäykistä saa tehdä niin kevyen kun mahdollista ? Se puntari pitäs muutenkin olla järjestäjillä matkassa kun sc:ssä on jo paino raja.

Ei kuullosta hyvältä että samassa luokassa sais ajaa sama kuski kahdella autolla siinä käy niin että toinen auto on vaan reenausta varten ja toisella pommitetaan sitten kovaa.

eli oma ehdotus, meno pysyy samana kun nykyään mutta tasotetaan puntteja säännöillä ja tehdää erillisille vähemmän suosivia ratoja.
Logged

Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #12 on: September 14, 2011, 10:30:34 AM »

Ei kuullosta hyvältä että samassa luokassa sais ajaa sama kuski kahdella autolla siinä käy niin että toinen auto on vaan reenausta varten ja toisella pommitetaan sitten kovaa.

Eihän ne samaa luokkaa olisi, mutta samalla radalla kylläkin. Ilmeisesti ajaminen tapahtuisi niin, että ensin ajaisi jäykkikset ja sitten erillisjoustetut tai toisinpäin. Samoilla radoilla ajaminen on silti niin huono idea radan muokkaantumisen vuoksi (koska automäärä kasvaa merkittävästi), että mielummin pitäisin modin yhtenä tai jakaisin kahtia, jolloin toinen puoli ajaa koko kilpailun ennen muiden luokkien alkamista. Silloin ei kenenkään luokassa ajamattoman tarvitsisi tulla paikalle odottelemaan oman luokkansa alkamista.

Painorajalla ei juurikaan ole merkitystä erillisjoustettujen suorituskykyyn, kunhan autolla on riittävästi maavaraa. Huomasin omasta autosta, että 2,3kg auto oli selkeästi stabiilimpi ajaa kuin 2,1kg. Toisekseen painorajan tultua akku suurenee tai painoja laitetaan vanteisiin, jolloin saadaan se paino oikeaan paikkaan. En millään jaksa uskoa, että yksikään tekisi pelkän painorajan takia putkikehikkoa. Axialissa painon lisääminen rasittaa jo merkittävästi tekniikkaa.

Luokat voisi tosiaan tasoittaa ennemmin säännöillä kuin jakamalla ne kahtia. Radoilla vaikuttaminen ei toimi käytännössä - se nähtiin tänä vuonna. Saman tyylinen vastakkainasettelu oli crawlingissa MOA-autojen ja shaftereiden välillä. Aluksi ajettiin eri luokkina samoilla radoilla, mutta nyt on molemmilla omat.

Jos ensi kaudella lasketaan 4 kilpailua kuudesta, kuten on hieman ollut puhettakin, niin lopullisiin tuloksiin voitaisiin laskea maksimissaan 3 erillisjoustetulla ajettua kilpailua. Eli yksi kilpailu on pakko ajaa jäykkiksellä, jos haluaa kaikista kilpailuista pisteet. Ja vaikka ajaisit viisi kilpailua erillisjoustetulla ja yhden shafterilla, niin tasatuloksissa miinuskisoja laskiessa erillisen kahta miinuskisaa ei huomioitaisi, joten miinuskisoihin tultaessa erillisjoustetulla ajetut kisat toisivat häviön, ellei vertailukumppanillakin ole erillisjoustetulla ajettuja kilpailuja.

Esim.

A ajaa kaudella 5/6 kilpailua - kolme erillisjoustetulla ja kaksi jäykkiksellä. Hänen yhteistuloksiin lasketaan kolme erillisjoustetun ja yksi jäykkiksen kilpailu. Miinuskisoiksi jäävät yksi erillisjoustettu ja yksi jäykkis.

B ajaa kaudella 6/6 kilpailua, joista viisi erillisjoustetulla ja yhden jäykkiksellä. Hänen yhteistuloksiin lasketaan niin ikään kolme erillisjoustetun kilpailua sekä yksi jäykkiksen kilpailu.

A ja B tulevat tasapisteisiin. B:llä on enemmän kilpailuja takana ja molemmista miinuskilpailuista parempi sija, mutta A:lla on miinuskilpailuissa jäykkiksellä ajettu kilpailu, jolloin se voittaa.

Säännöillä voi vaikuttaa monella eri tavalla. Yllä oli vain yksi malli. Kyseinen malli antaisi pienen taktiikkalisänkin kaudelle. Mielestäni huomattavasti parempi ratkaisu kuin jakaa hyvä luokka kahdeksi keskinkertaiseksi tai jopa huonoksi. Toivotaan että jokainen asiasta jotain ajatteleva osallistuu keskusteluun, koska hiljeneminen tulkitaan myöntymiseksi tai välinpitämättömyydeksi.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #13 on: September 14, 2011, 02:23:32 PM »

Tosta minimi painosta tuli mieleen et tasottaisiko puntteja jos erillis jousitetuille tulis tommonen 2,5 kg raja ja jäykistä saa tehdä niin kevyen kun mahdollista ? Se puntari pitäs muutenkin olla järjestäjillä matkassa kun sc:ssä on jo paino raja.

Ei kuullosta hyvältä että samassa luokassa sais ajaa sama kuski kahdella autolla siinä käy niin että toinen auto on vaan reenausta varten ja toisella pommitetaan sitten kovaa.

2,5kg ei riitä, jos tahtoo rajottaa, oma erillinen painaa rontin 2,5kg isolla akulla ja juotellulla korilla,
eikä se meno ole yhtään huonompaa. Jos rajoittaa tahtoo, niin päälle 3kg ja alkaa tuntua, mutten
näe siinä järkeä.

Ainakin minulle erillisjousitettu on tyystin erilainen ajettava mitä axial, joten en koe todellakaan reenausta, kun kyse on oikeasti
ihan erilaisista ja eri tavalla käyttäytyvistä autoista, tähän kommenttiin omaan ne vuosien kokemukset, joita on tullut.

Ei kuullosta hyvältä että samassa luokassa sais ajaa sama kuski kahdella autolla siinä käy niin että toinen auto on vaan reenausta varten ja toisella pommitetaan sitten kovaa.

Eihän ne samaa luokkaa olisi, mutta samalla radalla kylläkin. Ilmeisesti ajaminen tapahtuisi niin, että ensin ajaisi jäykkikset ja sitten erillisjoustetut tai toisinpäin. Samoilla radoilla ajaminen on silti niin huono idea radan muokkaantumisen vuoksi (koska automäärä kasvaa merkittävästi), että mielummin pitäisin modin yhtenä tai jakaisin kahtia, jolloin toinen puoli ajaa koko kilpailun ennen muiden luokkien alkamista. Silloin ei kenenkään luokassa ajamattoman tarvitsisi tulla paikalle odottelemaan oman luokkansa alkamista.

Jos ensi kaudella lasketaan 4 kilpailua kuudesta, kuten on hieman ollut puhettakin, niin lopullisiin tuloksiin voitaisiin laskea maksimissaan 3 erillisjoustetulla ajettua kilpailua. Eli yksi kilpailu on pakko ajaa jäykkiksellä, jos haluaa kaikista kilpailuista pisteet. Ja vaikka ajaisit viisi kilpailua erillisjoustetulla ja yhden shafterilla, niin tasatuloksissa miinuskisoja laskiessa erillisen kahta miinuskisaa ei huomioitaisi, joten miinuskisoihin tultaessa erillisjoustetulla ajetut kisat toisivat häviön, ellei vertailukumppanillakin ole erillisjoustetulla ajettuja kilpailuja.

Säännöillä voi vaikuttaa monella eri tavalla. Yllä oli vain yksi malli. Kyseinen malli antaisi pienen taktiikkalisänkin kaudelle. Mielestäni huomattavasti parempi ratkaisu kuin jakaa hyvä luokka kahdeksi keskinkertaiseksi tai jopa huonoksi. Toivotaan että jokainen asiasta jotain ajatteleva osallistuu keskusteluun, koska hiljeneminen tulkitaan myöntymiseksi tai välinpitämättömyydeksi.

Paljon asiaa, hyvä olisi tuo, että joko se yksi modiluokka ajettaisiin ennen kisojen alkua ja paikalle tulee ne jotka sitä ajaa tai sitten kisan jälkeen.
Tällöin olisi mahdollisuus tehdä omat radat ja paikalle tulisivat juuri ne, jotka luokkaa ajavat.

Mutta tuo 4 kisaa lasketaan kaudelle ja 3 ois erillisellä ajoa ja 1 jäykällä. Kaikillahan ei ole jäykkäakselista ja mikä oikeus erillisellä on merkitä kaudesta
3/4 tuloksissa? Ei siitä sen enempää, itse en kannata tuollaista sekoittelua, menee turhaksi säätämiseksi, eikä ole kaikille mahdollista + auton merkitys
katoaa kun ajetaan millä ties laitteilla.

Säännöillä voi vaikuttaa jep. Mitä jos ensikausi ajettaisiin luokka kerrallaan ja aloitusluokka olisi se, jossa vähiten osallistujia, sitten seuraava jne..
Tällöin ne jotka todella haluavat ajaa kaikkia luokkia tulevat heti ja ne, jotka ajavat vaikka pelkkää unlia tulevat myöhemmin. Tietysti luokkien
ajojärjestys määräytyisi monen seikan mukaan, mutta huomioituna ne, jotka ajavat vain 1 tai 2 luokkaa.

Mielestäni nykymodista saa paljon paremman kuin keskiverron jakamalla kahtia, sillä autoja on, kuten kuskejakin. Nyt se on vain yhteisvoimin hiontaa
oikeaa formaattia kohden vai ajetaanko jäykkisaxujen finkisa toisena päivänä?  Cheesy

Scalemmat kori modiin enskaudelle, kenties siihen jotain rajotusta, ettei millä tahansa enää pääsis?
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
matti.l
FOFF Competitor
*****
Posts: 420


View Profile
« Reply #14 on: September 14, 2011, 03:05:27 PM »

Kaikki vaan samassa luokassa. Ja vain yhdellä autolla osallistuminen joko jäykkä tai erillinen. Ja annatte pisteet kokonaiskilpailusta sekä erikseen jäykille vaikka omat pisteet. Venyy kisat hiukan liian pitkiksi jos rontti 5-10 autoa tulee lisää. Èlämä kun on valintojen maailma, niin itsehän tuossa saa päättää haluaakoa ajaa kokonais kisan voitosta vai jäykkien mestaruudesta. Vähän sama kuin rallissa WRC vs. S2000.

Ja mihin luokkaan hybridi näissä kahinoissa sijoittuisi?
Logged
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #15 on: September 14, 2011, 04:03:01 PM »

Mutta tuo 4 kisaa lasketaan kaudelle ja 3 ois erillisellä ajoa ja 1 jäykällä. Kaikillahan ei ole jäykkäakselista ja mikä oikeus erillisellä on merkitä kaudesta
3/4 tuloksissa? Ei siitä sen enempää, itse en kannata tuollaista sekoittelua, menee turhaksi säätämiseksi, eikä ole kaikille mahdollista + auton merkitys
katoaa kun ajetaan millä ties laitteilla.

Selvennän. Siis jäykkäakselisten kaikki kilpailut olisi laskettavissa, mutta erillisjoustetuilla ajetuista kilpailuista ainoastaan 3 laskettaisiin. Eli jos haluaa ajaa jäykkiksellä, niin ei ole mitään käytännön merkitystä nykyiseen systeemiin.

Scalemmat kori modiin enskaudelle, kenties siihen jotain rajotusta, ettei millä tahansa enää pääsis?

Täytyy sitten tehdä aika radikaaleja muutoksia korisääntöön. Minun mittapuuni mukaan Pikku-Pastori on ollut ainoa edes hiukan 1/1 foffiautoa muistuttava auto.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #16 on: September 14, 2011, 04:24:44 PM »

Kyllä tämä aikamoiselta sopalta alkaa näyttämään, kun ei viitsisi liiaksikaan sääntöjä tehdä, se niitä harrastajia vie.
Täytyy tilaisuuden tullen heitellä paperille ideoita, mutta onhan se fakta myönnettävä, että nykyisellä parhaalla
osallistujamäärällä yhden lisäluokan tekeminen, jolla olisi omat radat on aikataulullisesti mahdotonta. Taas se, että
finland cup jakautuisi kahden luokan vklopuiksi ei toteudu mitenkään.

Voi olla, että pistettäs yks modiluokka sitten pystyyn, mutta jonkinlaista painorajaa ja jotain lookkia scalempaan,
ettei sitten ensikauden alussa ole tasakattosia hiton matalia erillisiä, jotka on kun ufoja, kun renkaatkin yli korin.

Mutta joo, vaikeelta tää näyttää, että sitä kahta eri modiluokkaa sais. Harmi vaan, jos jäykkäakseliset kuolee tähän
ja toivotaan ettei modista kehity miniunlia, joka sitten menee parin vuoden päästä unliratoja.

Joo-o, ei se auta, kamoja pöydälle ja myyntikuvia ottamaan, liian kallis pitää hyllyssä..
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
tonitop
FOFF Competitor
*****
Posts: 204



View Profile
« Reply #17 on: September 14, 2011, 04:37:20 PM »

Eikö se kävisi vaan niin että erillisjousitetun omistavat tekee puolet radoista ja jäykkismiehet loput 3? Vaikka sitte jätettäis nopeus pois(oma lehmä ojassa) tai sitte lisättäis tähän luokkaan 1 rata. Kannattaako tästä niin kauheen monimutkasta asiaa tehdä varsinkaan jos joutuis rakentaan molempiin luokkiin omat ratansa.
Logged
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #18 on: September 14, 2011, 04:40:08 PM »

Eikö se kävisi vaan niin että erillisjousitetun omistavat tekee puolet radoista ja jäykkismiehet loput 3? Vaikka sitte jätettäis nopeus pois(oma lehmä ojassa) tai sitte lisättäis tähän luokkaan 1 rata. Kannattaako tästä niin kauheen monimutkasta asiaa tehdä varsinkaan jos joutuis rakentaan molempiin luokkiin omat ratansa.

Hyvä ajatus. Nopeus kun nopeus niin erillisjousitettu on keulilla. Jäykkismiehet tekee 3 rataa ja löysemmillä akseleilla toimeen tulevat 2. Sit nopeus yhdessä, niin on sekin nopeuden vaikutus kompensoitu?
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #19 on: September 14, 2011, 04:45:33 PM »

Hyvää kommenttia taas, mutta montako jäykkäakselista ajaa ensikaudella finland cup tasolla, kun minä?
Skeidis tais alkujaan kirjottaa, että ajelis myös, mutta full jäykkä vai hybridi? Muita jäykillä ajavia?
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Pages: [1] 2
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!