Rc Formula OffRoad
November 18, 2017, 07:32:48 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1] 2 3 ... 7
  Print  
Author Topic: Budjetti Foffi auto.  (Read 42641 times)
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« on: June 30, 2010, 02:32:28 PM »

Hei! Olen pari päivää ihaillut tekemisiänne, ja sanoin jo isälle, että tommonen tehdään. Vastaukseksi tuli että syksyllä voisi yrittää.
Melko simppeliä autoa hakisin, neliveto, putkirunko, sopiva nopeus ja vääntö suhde, sekä mukava jousitus ovat halutuimpia ominaisuuksia. Myös hyppiminen olisi mukavaa (missä maastossa vain).

Sain isoveljeltä hänen vanhan polttomoottori auton, (Thunder Tiger DT-10 1:10), josta heti ensimmäiseksi menin rikkomaan moottorin Cheesy
Uusi moottori tilauksessa.
Seben racinging hbx 4wd buggy (1:10) on myäs tilauksessa.
Ajattelin että syksyllä olen saanut tarpeeksi kokemusta autojen rakenteesta, välityksistä jne., ja että tällöin voisin aloittaa vähän järeämmän Foffi sähköauton (1:10) rakentamista (kenties eksyn teidän kilpailuihinkin).

Linkkejä saa tarjota, hakusessa on lähes kaikkea. Laparenkaista (mieluiten 12mm hex jotta sopisi toiseen sähköautoon) moottoriin asti.
Osia olen vähän katsellut, tosin en niistä hirveästi ymmärrä.
Minkäslaista jousitusta tuohon putkirunkoon kannattaa liittää?
Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 30, 2010, 06:42:41 PM »

Tervetuloa lajin pariin!

Uutena kun lajiin tulee on modified luokka melkein se, jonne helpoiten pääsee mukaan ja saa vielä rakentaa omanlaistaan.
Toki SC11 on melkein pakettivalmista ajamista, mutta enemmän foffirakentelua modissa ja unlissa.

Laparenkaiksi osaan suositella Panthereita, jotka ovat suurimmalla osalla kisaajista. Sand Pawit eivät ole ihan yhtä hyvät,
mutta jos saa halvalla vaikka vanteiden kera, niin toki kannattavat silloin. Slingshotteja ei kannata hankkia mistään hinnasta,
ne eivät oikeen tahdo edetä rinteessä. Yksi vaihtoehto on tehdä omat renkaat, joita on nähty ja tullaan näkemään..

Moottoriksi jos 3S lipolla ajelet, niin castlen 4600kv tai 5700kv koneella 2s riittänee ja 3s tarjoaa jo vauhtia... Moottoreitakin
on niin paljon, että valinnanvaraa on, mutta castle on laadukas merkki. Samoin nopariksi sidewinder/mamba max ovat hyviä.

Jousitus on pitkälti kaiken A ja O. Erillisjousitetussa autossa pehmeä palautus on paras ja sopiva maavara 4-6cm välissä, mutta
siihenkin vaikuttaa oma mieltymys ja ajotapa, kokeilemalla selviää. Itselläni on axiaalissa se 6cm, mutta unliautossa Orjattaressa
vain 1,7cm.. ja vain kerran jäänyt mahasta kiinni linjanhaussa, joten maavarakin on oman ajotaidon ja ajotyylin mukaan haettava.

Vastailen ja koko porukka vastailee varmasti mielellään kysymyksiisi ja tervetuloa vielä kerran lajin pariin!
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #2 on: June 30, 2010, 07:22:50 PM »

Ok, olen jo googletellut ''panther paddle tire'' pari kertaa, mutta silmiin ei ole sattunut yhtään suomessa olevaa kauppaa.
Autosta ajattelin itse rakentaa putki rungon, johon olisi helppo sovittaa jousitus.
Eli tarvitsen moottorin,noparin,akun tai kaksi, 4 iskaria (minkä pituiset olisivat hyvät?) eteen akselin ohjauksella ja vedolla, ja taakse akselin vedolla.
Olisiko kenelläkään linkkejä sopiviin akseleihin ja renkaisiin (12mm hex vanteet, vaikea löytää koska vanteista ei kerrota hexiä aina.)
Rungon kasaisin sitten sopivaksi renkaiden ja akselien kanssa.
Jos budjetti olisi vaikka 150e + runko, pärjätäänkö sillä jonnekkin asti?
Edit; jos moottori ja nopari maksavat jo melkein 150e, taitaa olla vähän liikaa. (vaikka kuinka hyviä ovatkin)
Iskareihin menee varmaan jotain 30-50e + öljyt? entäs paljon akku maksaa? ja etu- ja taka-akseli?
« Last Edit: June 30, 2010, 09:12:36 PM by Chili » Logged
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #3 on: June 30, 2010, 09:24:30 PM »

Auton rakentaminen käytännössä varaosista on se kaikkein kallein tapa, olivat ne osat sitten uusia tai vanhoja. Vaikka tekisi rungon itse, niin muiden osien luovuttajaksi kannattaa valita jokin auto rullaavana. Mikäli rc-autoista ei ole jo useamman vuoden kokemusta tai muusta autonrakennuksesta, niin kokoauton rakentaminen itse on kyllä melkoisella varmuudella tuhoon tuomittu projekti ja rahan haaskausta.

Edullisin tapa päästä tähän lajiin sisään on varmaankin käytetty nelivetoinen SC-auto. Se käy sekä SC11-luokkaan että Modified-luokkaan, joka antaa enemmän rakentelun vapauksia. Silti 150 € ei ole riittävä budjetti, vaan kyllä se pitää vähintään tuplata, mielummin kolminkertaistaa.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #4 on: June 30, 2010, 09:55:00 PM »

Ok, pitänee puhutella pää rahoittajaa, hieman kallistahan tuo on.
Pitänee odottaa syksyyn että on ennättänyt ajella hieman enemmän autoilla (ja purkaa).
SC= sähkö crossi?
Logged
ToBy1
Full Member
***
Posts: 197



View Profile
« Reply #5 on: June 30, 2010, 09:55:29 PM »

Short Course.
Logged
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #6 on: July 01, 2010, 08:07:00 PM »

Huoh, dt-10:neen ei sovikkaan moottori ja sitä pääsee rassaamaan lisää, tuleepahan lisää purkukokemusta.
Olisiko mahdollista rakentaa aluksi runko ja toimivat vetoakselit jne. ja ostaa halvat sähköt. jonka jälkeen ostaisi paremmat sähköt? Vai olisiko tämä vain kalliimpi ratkaisu, jossa ei ole mitään järkeä?
(saattaa olla vaikeaa saada 300-400e rahoitusta, ilman että mitään edistystä ei voi nähdä.)
Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #7 on: July 01, 2010, 09:57:04 PM »

Purkukokemus on aina eduksi, mitä enemmän erilaisista valmistajista, sen parempi.

Meinaatko rakentaa erillisjousitetun vai akseliauton? Halpoja sähköjä ei ole järkeä ostaa, menee vain rahaa hukkaan.
Ostat heti hyvät, jotka ovat laadukkaat, niin niillä pärjää ja jos jostain syystä ei tykkää ajella, niin saa rahansakin
takaisin. Itse suosittelen castleä, se on varma nakki!

Ajoitpa sitten SC11 tai modi (halvimmat), niin rahaa menee ainakin sen 400€, jotta saat tähän lajiin sopivan auton
sellaisilla sähköillä, jotka eivät "sula käteen". Ellei tuohon ole mahdollisuutta, niin sitten kannattaa punnita vaihtoehtoja
eli rupeaako ajamaan ollenkaan vai ei, vai säästääkö possuun rahaa  Smiley
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #8 on: July 01, 2010, 10:02:09 PM »

Kumpi on halvempi taitaa olla kysymys, akseliautoa ajattelin, koska jousitus olisi helppo liittää putkirunkoon?
400e tyrmää kyllä minut ja rahoittajan/rahoittajat, mutta pitänee katsella löytyykö kotoa jotain vastaan otinta jne. (käykö lennokkien vastaanottimet autoihin?)
Onko nämä autot mahdollista purkaa osiin, tai olisiko onnistuneella autolla myyntiarvoa?

Edit: Katselin alustavasti/haikaillen sähköjä, olisiko tämä hyvä? http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39214&grpid=4306
Sanokaa ihmeessä jos jostai saa halvemmalla.
Tuohon tarvitaan vielä vastaanotin+ohjain, servo ja akku? (en ole ihan perillä näistä sähköistä)
Löytyykö Suomesta pantteri renkaita?
« Last Edit: July 01, 2010, 11:27:10 PM by Chili » Logged
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #9 on: July 10, 2010, 06:50:37 PM »

Nyt on pari päivää ollut ensimmäinen ''kunnon'' sähkö auto, akun latauksessa kestaa sairaasti, tämä varmaankin on normaalia, runko taas on aivan erilainen kuin muissa autoissa joita olen purkanut, johtuu varmaankin kiinalaisuudesta.
Vauhti on kiva (kaupan mukaan 45-50km/h) ja siltä se tuntuukin.
Taidan ostaa tähän autoon hieman virittely osia (kunnon iskarit, jne)
Autolla tuntuu olevan vääntöä, joten se varmaan toimii hyvin hiekalla tai lumessa? (jos sinne asti kestää)
Mikä kauppa (saa olla netti) myy pantteri renkaita, inserttejä jos tarvitsee ja 12mm hex vanteita jotka sopisivat pantteri renkaille?
Jos jaksatte, voisitteko linkittää tuotteet jotka mainitsin, ei tekisi mieli tilata vääriä osia.
Logged
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #10 on: July 10, 2010, 07:15:05 PM »

Pantherin 2.2 renkaita taitaa saada ainoastaan ulkomailta.

Renkaat:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/products_id/6967/n/Panther-Paddle-Rear-Sand-Dune-1-10-Truck-Tires-2

Vanteet:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/products_id/12620/n/Axial-8-Hole-Bead-Lock-Monster-Truck-Wheel-Black-2
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #11 on: July 10, 2010, 07:35:17 PM »

Ei käy nuo renkaat ja vanteet yhteen. Rengas on 2.2 tuuman vanteelle ja vanne on 3.8 tuumainen.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #12 on: July 10, 2010, 08:30:43 PM »

Ei käy nuo renkaat ja vanteet yhteen. Rengas on 2.2 tuuman vanteelle ja vanne on 3.8 tuumainen.

Hyvin huomattu. Katsoin oliko foorumin väki hereillä Wink.

Tässä nämä 2.2, joita tarkoitin: http://www.amainhobbies.com/product_info.php/products_id/22055/n/Axial-22-8-Hole-Rock-Crawler-Beadlocks-Satin
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #13 on: July 10, 2010, 10:08:28 PM »

Taidan mielummin ottaa ihan normi vanteen, pikaliimallahan voi liimata?
Autoiksi tulee aluksi takavetoinen nitro ja neliveto sähkö, kannattaako ostaa 4 heti?
(En kyllä tykkää noista netti kaupoista, kun ei saa mitään selvää onko vanne sopivan leveä ja että siinä on 12mm hex, myös vanne jossa ei ole reikiä olisi parempi)
Logged
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #14 on: July 10, 2010, 11:16:43 PM »

Minä olen käyttänyt Traxxasin 2.2 tuuman vanteita. Ei ainakaan hinta päätä huimaa ja hyvin on kestänyt. Noita on löytynyt myös Sabelta (Suomesta).

Rengasliima ja pikaliima ovat molemmat cyanoakrylaattia. Pikaliimat vaan ovat huomattavasti kalliimpia tai niin päin, että rengasliimaa saa samalla rahalla paljon enemmän. Jos siis enemmän liimailee, niin kannattaa ostaa sitä rengasliimaa.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #15 on: July 11, 2010, 10:41:02 AM »

Paljonkohan tuolta Amainhobbies paikasta on postikulut suomeen?
Penguinin vanteet ja pantterit ois n. 25e (4kpl)
Logged
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #16 on: July 13, 2010, 04:51:10 PM »

Tänään sain ensimmäistä FOFF makua kun kokeilin ajaa multa/soramäkiä sähköauton krossi renkailla ylös, pantterit alkavat olla kohta jo pakollinen ostos, kuinka korkeat pantteri renkaa ovatkaan senteissä?
Logged
Chili
Full Member
***
Posts: 115


View Profile
« Reply #17 on: August 04, 2010, 10:42:38 PM »

Noniin, laparenkaat hommattu (rc4wd 2.2 intimidator)
Autosta kuuluisi tulla jäykkä akselinen, hyvästi rinteessä kulkeva, myöhemmin castlen moottorin sisäänsä saava paholainen.
Axialeja on jo katseltu käytettynä Ebay:sta halvan hinnan takia, kannattaako ostaa käytetty jos saa halvalla?
Voiko jäykkä akselisilla autoilla ajaa nopeasti? vai ovatko ne vain kiipeilyyn/foffiin?
Tänään tuli ekat kunnolliset hiekkakuoppa kokemukset, harjallinen sähköauto jäi rinteeseen kiinni, kun taas takavetoisella polttiksella päästiin n. 7metriä jyrkkää rinnettä ennenkuin se kaatui ja hajotti päärattaansa.
Logged
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #18 on: August 04, 2010, 11:01:49 PM »

Axialeja on jo katseltu käytettynä Ebay:sta halvan hinnan takia, kannattaako ostaa käytetty jos saa halvalla?

Riippuu mikä on halpa. Halpa ja paljon käytetty vakio-osilla voi alkaa lahoamaan käsiin piankin, kun taas hieman kalliimpi aluosilla kestää pidempään. Eihän ne pahalla hintaa ole myynnissä Suomessakaan. Suomesta saa varmasti alennustakin ihan hyvin. Jos minulla olisi auton ostaminen edessä, niin ostaisin ehdottomasti Suomesta.

Voiko jäykkä akselisilla autoilla ajaa nopeasti? vai ovatko ne vain kiipeilyyn/foffiin?

Voi ajaa nopeastikin. Toki suhteellinen käsite, joka riippuu pitkälti kuljettajan taidoista. Jos radalla lähdet haastamaan esim SC-autoa, niin axialilla jää toiseksi.

Nykyisillä modin radoilla axialia jäykkäakselisia tlt:n ja axialin kaltaisia autoja ei ole pystytty haastamaan. Osasyynä on varmasti sekin, että juuri edellä mainituilla autoilla ajavilla kuljettajilla on erittäin paljon foffikokemusta. Jos haluat auton sekä radalle että foffiin, osta SC-auto. Joko Hyper SC10 tai HN SCRT10.

Tänään tuli ekat kunnolliset hiekkakuoppa kokemukset, harjallinen sähköauto jäi rinteeseen kiinni, kun taas takavetoisella polttiksella päästiin n. 7metriä jyrkkää rinnettä ennenkuin se kaatui ja hajotti päärattaansa.

Kummallakaan ajamillasi ei rehellisesti sanottuna "ei tee mitään rinteessä". Harjaton 4wd auto kiipeää parhaiten.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #19 on: August 05, 2010, 08:42:49 AM »

Kaikki on suhteellista: oma axiaalini maksoi 180€ käytettynä ja siinä on kaikki muovia, poislukien leventäjät
ja toisen puolen ulostulo. Muuten hubit, knucklet, kardaanit ja muut ihan vakkaria ja kestänyt on, kun autolla
ajettu yli 30 foffikisaa tällä kaudella + crawlingia, eikä ole yksikään vielä hajonnut. (korjaan 1 hubi mennyt).
Itse en näe pakollisena muuttaa autoa aluautoksi, kun muovillakin pärjää, toki tämä riippuu itsestä miten tahtoo.
Käytettynä olen 3 axiaalia ostanut ja vain yhden uutena, eikä käytetty sen heikompi kuin uusi (riippuu iästä ja
ajomäärästä).

Mitä kovaa ajamiseen tulee, niin axiaali ei mahdollista SC-automaista pehmeää joustoa, vaan axiaali pomppii kuin
kova omena pudotessaan puusta. Täyttä kaasua voi ajaa, mutta ei se hallittavissa ole, eikä axiaalia ole rata-autoksi
tehtykään. Anyway, nopeudella on pärjätty ja pärjätään edelleen, joten kulkeehan sekin.

Hyvä ne testit on jollain autolla aloittaa, mutta noista autoista ei kannata vetää lajin suhteen mitään johtopäätöksiä,
kun takavetoisilla ei ajeta, eikä ne etene minnekään, kun verrataan sitten vaikka sitä axiaalia. No, joka tapauksessa
jos innostusta (itselläkin ollut) niin meneehän sitä silloin ajamaan  Smiley

Jatka samaan malliin!
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Pages: [1] 2 3 ... 7
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!