Kirjoittaja Aihe: Caaos  (Luettu 11756 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Caaos
« : 12 Maaliskuu, 2010, 20:43:47 »


Specsit:

Auto..........................Ofna Hyper SC10
Nopari........................Mamba Max Pro
Moottori......................CC 5700kv rinteeseen / Novak hv 4.5 nopeus
Servo.........................??
Akku..........................?? / 2s 5000mah nopeus
Radiot........................Spektrum DX3R
Vastari.......................Spektrum SR3100
Vanteet......................Axial AX10 rinteeseen / Hyper SC10 nopeus
Renkaat......................Panther Paddle rinteeseen / Hyper SC10 nopeus


Tuli sitten hankittua hartaan pohdinnan jälkeen Ofnan Hyper SC10. Kävin hakemassa auton Nokialta tonip:n pitämästä rc-puodista.
Auto tulee lähes valmiiksi koottuna. Renkaat pitää liimata vanteille, koppaan täytyy tehdä pidikkeille reiät ja iskarit on koottava.
Seuraavaksi auton kimppuun 8).



Auton rakenne vaikuttaa kestävältä. Uskoisin muoviosien olevan samaa materiaalia kuin HN crt.5:ssa. Aikoinaan en saanut autosta mitään
rikki, vaikka rääkkiä annettiin kunnolla. Kokemuksen pohjalta uskallan sanoa, ettei tästä autosta tarvi vaihtaa kovinkaan montaa osaa
foffirikkojen vuoksi. Ainoana miinuksena kestävyyden suhteen on silmään pistävät muoviset hexit, jotka vaihtuvata mitä pikimmin alumiinisiin.
Crt.5 hexit olivat muoviset ja hajosivat melko pian. Samassa rytäkässä hajosi myös laakerit. Muovisilla hekseillä on myös vaara vanteen
heksipaikan pyöristymiseen.

Rakenteen vankkuudessa on myös miinuksensa. Iso etupuskuri voi rajoittaa auton suorituskykyä pystysuorissa. Puskuri on niin edessä,
että se voi osua pystysuoraan ennen renkaita. Hyperin etupuskuri nousee vielä selvästi loivemmin kuin SCRT10, joten tässä on yksi
merkittävä ero autojen välillä. Tälle autolle siis selkeä miinus.



Auto on tekniikan sijoittumisen kannalta ihanteellinen. Jo kädessä pitäessä tuntee auton etupainoisuuden. Pohjalevyssä on säätövaraa
akunpidikkeelle parin sentin verran. Halutessaan tällä saadaan vielä lisää etupainoisuutta, koska vakio asetuksissa akunpidike on
taaimmaisissa rei'issä.

Moottoripukki on sijoittunut pohjalevyn keskeltä katsottuna auton etupuolelle. Se tuo lisää etupainoisuutta. Moottoripukin saa halutessaan
käännettyä, kunhan tekee pienet korokepalat pukin alle, jotta välttää spurrin osumisen pohjalevyyn. Sama onnistuu myös SCRT10:ssä.
Moottoripukin kääntäminen tuo hyvin etupainoa, koska moottori on auton yksi painavimpia yksittäisiä osasia. Tässä tapauksessa on syytä
huomioida, ettei XL-moottori mahdu eteen. L-moottorista en ole varma. S-moottori mahtuu kivuttomasti.

Autossa olevat kallistuksenvakaajat eivät tietenkään ole eduksi foffissa, mutta ne eivät ole kovinkaan jäykät. Täten en ainakaan aluksi
poista niitä edes Finland cupin alettua. Ne ovat tarpeellisia yhteislähdössä, vaikka rinteessä antaisivatkin takapakkia.



Auto painaa sellaisenaan ilman elektroniikkaa, kopppaa, renkaita ja iskareita noin 1230g. Renkaiden, iskarien ja korin jälkeen paino nousee
reilusti yli 2000g, joten vaikeuksia ei ole päästä 4wd-luokassa vaadittuun 2500g rajaan. Itse asiassa 2500g on vaikea päästä, jos haluaa
olla minimipainon tietämissä.

En rohkene veikata kuinka kevyeksi auton saisi modia ajatellen. Muoviosia karsimalla voi saada yllättävänkin paljon painoa alemmas, vaikka
tästä katsottuna näyttäisi, ettei painoa saa tarpeeksi alas, jotta auto pystyisi haastamaan kevyitä axialeja (ja pnm:n tlt). 2200g tietämiin
on hyvin vaikea päästä tämän kokoisessa autossa. Akku on painavin yksittäinen osanen, mutta siitäkään ei oikein voi karsia tehopuolen
kärsimättä. Pitäisi melkein vaihtaa pohjalevyä kevyempään. Täytyy kokeilla joskus :).



Kopaa on valmiiksi leikattu ja siinä on kiinnitystorneille reikäpaikat merkittynä. Koppa painaa ilman maaleja ja trimmauksia hiukan yli 200g.
Maalien ja tarrojen kanssa kopan paino tulee olemaan lähellä 300g.

Käännön parantamiseksi tulisi käyttää viilaa etuakselin ulostuloa ympäröivään muoviin, mutten vielä tee muutoksia. Diffiöljyjen vaihdon
yhteydessä sitten paremmin. Aluksi pysyttelen löysissä öljyissä, jotta autolla ajaminen on mukavaa radallakin. Finland cupia lähempänä
kokeilen hieman vahvempaa öljyä ja teen sen perusteella johtopäätöksiä tulevaisuudesta.

Kokonaisuudessaan auto oli erittäin positiivinen kokemus. Tiesin auton tekniikasta aika pitkälle, mutta silti Nokian ratakilpailun yheydessä
suorittamieni tutkimusten perusteella, mutta silti jotain uutta jäi käteen tämän päivänkin kohtaamisesta. Viikonlopun aikana tutustun autoon
lähemmin ja pyrin jopa testaamaankin sitä hiekkaolosuhteissa. Mielenkiinnolla odotan, miten auto etenee löysillä litkuilla.

Testejä odotellessa, hauskaa viikonloppua kaikille ja juokaa karhua 8).
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu, 2011, 15:30:54 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Caaos
« Vastaus #1 : 12 Maaliskuu, 2010, 20:55:26 »
Upea juttu, että RFOT:n ensimmäinen nelkku SC rantautui! Odotan innolla sunnuntain kisaa, jossa kenties tällä testiä
ja siitä saa hyvin jo jonkin osviitan, vaikka löysällä vaipalla mennäänkin. Nyt karhua ja tarkempaa tutkimista oman auton
osalta, että mitä sitä valitseekaan, hienoa kuitenkin että taas yksi auto lisää  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Caaos
« Vastaus #2 : 12 Maaliskuu, 2010, 21:14:49 »
Koepunnitusten perusteella SCRT10:n painopiste siirtyy vain muutaman millin edemmäs, kun moottorin sijoittaa keskidiffin etupuolelle. Vaa'alla ero näkyy n. 25 g:n kevenemisenä takana ja painon lisääntymisenä edessä. Vasemman ja oikean puolen välillä ei tapahdu juuri mitään ja vaaka vasemman eturenkaan alla näytti 29 g enemmän kuin oikean alla. Sen verran on siis painopiste sivussa keskilinjalta edessä. Saman verran voi painopisteeseen vaikuttaa valitsemalla sopivan kokoisen ja muotoisen akun ja sijoittamalla sen mahdollisimman eteen.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Caaos
« Vastaus #3 : 12 Maaliskuu, 2010, 21:46:23 »
Koepunnitusten perusteella SCRT10:n painopiste siirtyy vain muutaman millin edemmäs, kun moottorin sijoittaa keskidiffin etupuolelle.

Juuri tämä ratkaisi sen, miksi valitsin Hyperin mielummin. Olin valmis katsomaan pohjalevyjen eron sormien lävitse, mutta tekniikan sijoittuminen oli Hyperissä foffin kannalta ylivertaista. Vertailin autoja valehtelematta kymmeniä kertoja. Kiitos pnm:n koekappaleen, pääsin käsittelemään Hyperiä kunnolla.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Caaos
« Vastaus #4 : 12 Maaliskuu, 2010, 22:25:55 »
Eikös tämä auto nyt kumminkin ole Hobao-merkkinen ;)

Tämäkin auto on kyllä kestävä! Jos ette usko, niin kysykää ToniP:ltä, mitä tapahtu kokemäellä muutamaviikko sitten ;)

Muistiko Toni kertoo vinkkejä? ;)

Onnea uudenautonomistajalle!

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Caaos
« Vastaus #5 : 13 Maaliskuu, 2010, 00:36:46 »
Minusta tuossa Hyperissä on tekniikan sijoituspaikkaakin parempaa Foffin kannalta se, ettei sen pohja ole niin täynnä reikiä kuin Honkkarin. Tuo on tehty sähköautoksi eikä "hybridiksi", kuten Honkkari. Toki niistä pohjan rei'istä pääsee eroon tekemällä uuden pohjalevyn, mutta samallahan sitten voi tekniikankin sijoittaa ihan miten haluaa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Caaos
« Vastaus #6 : 13 Maaliskuu, 2010, 15:23:14 »
Eikös tämä auto nyt kumminkin ole Hobao-merkkinen ;)

Tämäkin auto on kyllä kestävä! Jos ette usko, niin kysykää ToniP:ltä, mitä tapahtu kokemäellä muutamaviikko sitten ;)

Muistiko Toni kertoo vinkkejä? ;)

Onnea uudenautonomistajalle!

Kiitoksia! Kyllähän Toni antoi hyödyllisiä neuvoja. Ensi viikolla täytyy mennä kokeilemaan radalle oikein urakalla. Crawlerikin saa uusia osia,
joten edessä tulee olemaan pitkä päivä 8).

Hobao on tietysti Hyperin takana, mutta nyt täytyy kysyä, mitä Ofna meinaa? Toisaalla sitä myydään Ofna Hyper SC10 kuin myös Hong
Norin SCRT10 myydään Jammin SCRT10. Onko tämä puhtaasti maanosien välistä kikkailua?

Minusta tuossa Hyperissä on tekniikan sijoituspaikkaakin parempaa Foffin kannalta se, ettei sen pohja ole niin täynnä reikiä kuin Honkkarin. Tuo on tehty sähköautoksi eikä "hybridiksi", kuten Honkkari. Toki niistä pohjan rei'istä pääsee eroon tekemällä uuden pohjalevyn, mutta samallahan sitten voi tekniikankin sijoittaa ihan miten haluaa.

Samaa Tonikin sanoi, että auto on tehny puhtaasti sähkökäyttöön. Pohjalevyn kaventuminen takaa on myös iso plussa. Vähentää myös takapainoisuutta.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Caaos
« Vastaus #7 : 13 Maaliskuu, 2010, 17:25:33 »
Samasta tehtaasta tulevat kaikki. 1/8-kokoisissa tulee vielä jotain K-kaupan autojakin samalta tehtaalta.  Parhaimmillaan saman auton voi ostaa nimellä Ofna, Hong Nor, Hobao tai Jammin ja eroa on vain osien värityksissä, pakkauksessa ja muussa oheismateriaalissa. Yleensä jotain pieniä eroja on osissa, mutta monessa kohdassa osat käyvät ristiin ja kai niillä eroilla on jotain erilaisuutta sitten haettu. Jos ei muuta niin voidaan myydä yksinoikeudella useamman myyjän toimesta. Tärkein ero tietty se, että varaosilla on eri numerot, vaikka osa olisi täsmälleen sama. Siksi autolle kannattaa aina hankkia myös rinnakkaismerkin ohjeet, niin pääsee vertailemaan myös vähän osien hintoja.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Caaos
« Vastaus #8 : 12 Huhtikuu, 2010, 14:03:05 »
Unholy Legionin ensimmäinen vitsaus on päästetty valloilleen. Verellä leikittelevä ja sitä hartaasti litkivä Caaos on teurastanut ensimmäisen eränsä. Maalaamon väki ajettiin yli Carmageddon-tyylisesti. Auto sai sen mukaisen värityksen.

Koppa luonnonvalossa.


Salamalla erottuu mustan seasta läiskiä, liekö kanssakilpailijoista roiskunutta?


C, Caaoksen ensimmäinen kirjain symboloi samalla silmää - mikään ei jää näkemättä. Tätä vihollista on mahdoton paeta.


Punainen, valkoinen ja musta - legendaarisen Rc Legion Productsin päävärit jo vuodesta 2003.


Myöhemmin tulee lisää kuvia kokonaisuudesta.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Caaos
« Vastaus #9 : 12 Huhtikuu, 2010, 15:14:02 »
Katsoin tuota ensimmäistä kuvaa ja ajattelin, että ei tämä ole se sama kori, jonka lauantaina näin, mutta loput kuvat paljastivat sitten tutut roiskeet korissa. Kyllä sitä nähdään kauhea vaiva korin kanssa, sitten ajetaan se kilpailuissa päreiksi ja paikkaillaan jesarilla. Jäädään odottelemaan koko autoa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Caaos
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2010, 15:28:19 »
Vaivaa ei juurikaan ollut. Olisiko koko korin tekemiseen mennyt tunti (maskien laittamiseen, poistamiseen, maalailuihin yms oheiseen).

Eipä se juurikaan foffissa kulu, kun sisäpuolelta on maalattu. Halkeamia en usko tulevan ollenkaan. Hiekka on sen verran pehmeetä.
Rata-ajossa varmasti kuluukin enemmän, mutta näillä näkymin lyön diffeihin niin vahvat öljyt, ettei diffejä vaihtamatta kannata mennä edes radalle.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Caaos
« Vastaus #11 : 12 Huhtikuu, 2010, 19:58:22 »
Maalaus on jännä, heti tuli mieleen yks Carmageddon pc peli, jossa ajetaan ihmiseten yli autoilla :)

edit:
Editoin viestivirheen pois ja poistin turhan sen jälkeen syntyneen offtopicin.
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu, 2011, 14:28:39 kirjoittanut niemma-2 »

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Caaos
« Vastaus #12 : 24 Kesäkuu, 2010, 20:35:04 »
Ei ole hetkeen kirjoitettu. Ensimmäisessä kisassa tuli siis voitto niukasti ohi Apostolin. Paulijr. ajama Escort oli myös todella lähellä. Toinen kisa menikin ohi tältä autolta. Kolmas kisa meni perunapelto-pätkää lukuunottamatta hyvin. Sillä pätkällä tuli takkiin kahdelta edelle sijoittuneelta yli 100p, joten siitä asti tiesin ettei mahdollisuutta ole ainakaan voittoon. Pauli ajoi loistokkaasti sijoittuen toiseksi. Yhteislähtö oli todella mahtavaa ja hiukan yllätyin kolmanneksi sijoittumisesta. Johdin jopa kaksi ensimmäistä kierrosta, mutta loppupeleissä ratakuskit hoitivat homman helposti.

Auto toimii hyvin. Innokkaasti odottaen Fincupin neljättä kilpailua.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Caaos
« Vastaus #13 : 20 Elokuu, 2010, 16:37:23 »
Nyt on Caaos valmisteltu kaaokselliseen kuntoon. Huomenna olisi tarkoitus pitää ainakin Apostoli ja Escort takana foffiosuuksilla, jotta kauden voittomahdollisuudet säilyisivät. Kova urakka edessä. Yhteislähtöä en ole edes miettinyt, koska vastassa on niin kovia nimiä. Jos finaaliin pääsisi, niin olisi mahtava juttu.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Caaos
« Vastaus #14 : 29 Huhtikuu, 2011, 20:08:42 »
7,5 kuukautta on ollut tällä autolla viime foffi skabasta. Tänään testailin autoa ennen tänne mökille tuloa, jonka seurauksella fiilikset heräsivät kokonaan uudelleen. Jostain syystä sc ei ole sytyttänyt aikoihin, joka lienee myös syynä auton pitkään talviuneen.

Huomiseen lähdetään puollustamaan Hobaon kunniaa. Tavoitteena voitto, mutta se ei tule olemaan helppoa varsinkaan, kun HB ja ZT on ajaneet SC:ssä jo lähemmäs kymmenen kilpailua tällä kaudella.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Caaos
« Vastaus #15 : 05 Elokuu, 2011, 21:24:56 »
Tovi on taas vierähtänyt viime kirjoituksesta. Sc on mennyt ihan mallikkaasti Fincupissa. Yhdestä kilpailusta tuli voitto, pari neljättä sijaa sekä yksi toinen. Kahdesta viimeisestä kisasta olisi otettava voitto, jotta mahdollisuuksia olisi edes hiukan haastsaa mestaruustaistossa. Lähes mahdoton tehtävä, mutta hyvin fiiliksin lähdetään huomiseen. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Caaos
« Vastaus #16 : 12 Elokuu, 2011, 15:30:39 »
Caaosta kesti aikansa. Nyt kaipaa muutosta ja se aloitetaan siivoamalla... Caaos on poissa.

On muutoksen aika...
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson