Rc Formula OffRoad
November 19, 2017, 05:47:45 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Caaos  (Read 9779 times)
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« on: March 12, 2010, 08:43:47 PM »



Specsit:

Auto..........................Ofna Hyper SC10
Nopari........................Mamba Max Pro
Moottori......................CC 5700kv rinteeseen / Novak hv 4.5 nopeus
Servo.........................??
Akku..........................?? / 2s 5000mah nopeus
Radiot........................Spektrum DX3R
Vastari.......................Spektrum SR3100
Vanteet......................Axial AX10 rinteeseen / Hyper SC10 nopeus
Renkaat......................Panther Paddle rinteeseen / Hyper SC10 nopeus


Tuli sitten hankittua hartaan pohdinnan jälkeen Ofnan Hyper SC10. Kävin hakemassa auton Nokialta tonip:n pitämästä rc-puodista.
Auto tulee lähes valmiiksi koottuna. Renkaat pitää liimata vanteille, koppaan täytyy tehdä pidikkeille reiät ja iskarit on koottava.
Seuraavaksi auton kimppuun Cool.



Auton rakenne vaikuttaa kestävältä. Uskoisin muoviosien olevan samaa materiaalia kuin HN crt.5:ssa. Aikoinaan en saanut autosta mitään
rikki, vaikka rääkkiä annettiin kunnolla. Kokemuksen pohjalta uskallan sanoa, ettei tästä autosta tarvi vaihtaa kovinkaan montaa osaa
foffirikkojen vuoksi. Ainoana miinuksena kestävyyden suhteen on silmään pistävät muoviset hexit, jotka vaihtuvata mitä pikimmin alumiinisiin.
Crt.5 hexit olivat muoviset ja hajosivat melko pian. Samassa rytäkässä hajosi myös laakerit. Muovisilla hekseillä on myös vaara vanteen
heksipaikan pyöristymiseen.

Rakenteen vankkuudessa on myös miinuksensa. Iso etupuskuri voi rajoittaa auton suorituskykyä pystysuorissa. Puskuri on niin edessä,
että se voi osua pystysuoraan ennen renkaita. Hyperin etupuskuri nousee vielä selvästi loivemmin kuin SCRT10, joten tässä on yksi
merkittävä ero autojen välillä. Tälle autolle siis selkeä miinus.



Auto on tekniikan sijoittumisen kannalta ihanteellinen. Jo kädessä pitäessä tuntee auton etupainoisuuden. Pohjalevyssä on säätövaraa
akunpidikkeelle parin sentin verran. Halutessaan tällä saadaan vielä lisää etupainoisuutta, koska vakio asetuksissa akunpidike on
taaimmaisissa rei'issä.

Moottoripukki on sijoittunut pohjalevyn keskeltä katsottuna auton etupuolelle. Se tuo lisää etupainoisuutta. Moottoripukin saa halutessaan
käännettyä, kunhan tekee pienet korokepalat pukin alle, jotta välttää spurrin osumisen pohjalevyyn. Sama onnistuu myös SCRT10:ssä.
Moottoripukin kääntäminen tuo hyvin etupainoa, koska moottori on auton yksi painavimpia yksittäisiä osasia. Tässä tapauksessa on syytä
huomioida, ettei XL-moottori mahdu eteen. L-moottorista en ole varma. S-moottori mahtuu kivuttomasti.

Autossa olevat kallistuksenvakaajat eivät tietenkään ole eduksi foffissa, mutta ne eivät ole kovinkaan jäykät. Täten en ainakaan aluksi
poista niitä edes Finland cupin alettua. Ne ovat tarpeellisia yhteislähdössä, vaikka rinteessä antaisivatkin takapakkia.



Auto painaa sellaisenaan ilman elektroniikkaa, kopppaa, renkaita ja iskareita noin 1230g. Renkaiden, iskarien ja korin jälkeen paino nousee
reilusti yli 2000g, joten vaikeuksia ei ole päästä 4wd-luokassa vaadittuun 2500g rajaan. Itse asiassa 2500g on vaikea päästä, jos haluaa
olla minimipainon tietämissä.

En rohkene veikata kuinka kevyeksi auton saisi modia ajatellen. Muoviosia karsimalla voi saada yllättävänkin paljon painoa alemmas, vaikka
tästä katsottuna näyttäisi, ettei painoa saa tarpeeksi alas, jotta auto pystyisi haastamaan kevyitä axialeja (ja pnm:n tlt). 2200g tietämiin
on hyvin vaikea päästä tämän kokoisessa autossa. Akku on painavin yksittäinen osanen, mutta siitäkään ei oikein voi karsia tehopuolen
kärsimättä. Pitäisi melkein vaihtaa pohjalevyä kevyempään. Täytyy kokeilla joskus Smiley.



Kopaa on valmiiksi leikattu ja siinä on kiinnitystorneille reikäpaikat merkittynä. Koppa painaa ilman maaleja ja trimmauksia hiukan yli 200g.
Maalien ja tarrojen kanssa kopan paino tulee olemaan lähellä 300g.

Käännön parantamiseksi tulisi käyttää viilaa etuakselin ulostuloa ympäröivään muoviin, mutten vielä tee muutoksia. Diffiöljyjen vaihdon
yhteydessä sitten paremmin. Aluksi pysyttelen löysissä öljyissä, jotta autolla ajaminen on mukavaa radallakin. Finland cupia lähempänä
kokeilen hieman vahvempaa öljyä ja teen sen perusteella johtopäätöksiä tulevaisuudesta.

Kokonaisuudessaan auto oli erittäin positiivinen kokemus. Tiesin auton tekniikasta aika pitkälle, mutta silti Nokian ratakilpailun yheydessä
suorittamieni tutkimusten perusteella, mutta silti jotain uutta jäi käteen tämän päivänkin kohtaamisesta. Viikonlopun aikana tutustun autoon
lähemmin ja pyrin jopa testaamaankin sitä hiekkaolosuhteissa. Mielenkiinnolla odotan, miten auto etenee löysillä litkuilla.

Testejä odotellessa, hauskaa viikonloppua kaikille ja juokaa karhua Cool.
« Last Edit: August 12, 2011, 02:30:54 PM by SlidSlide » Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 12, 2010, 08:55:26 PM »

Upea juttu, että RFOT:n ensimmäinen nelkku SC rantautui! Odotan innolla sunnuntain kisaa, jossa kenties tällä testiä
ja siitä saa hyvin jo jonkin osviitan, vaikka löysällä vaipalla mennäänkin. Nyt karhua ja tarkempaa tutkimista oman auton
osalta, että mitä sitä valitseekaan, hienoa kuitenkin että taas yksi auto lisää  Wink
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #2 on: March 12, 2010, 09:14:49 PM »

Koepunnitusten perusteella SCRT10:n painopiste siirtyy vain muutaman millin edemmäs, kun moottorin sijoittaa keskidiffin etupuolelle. Vaa'alla ero näkyy n. 25 g:n kevenemisenä takana ja painon lisääntymisenä edessä. Vasemman ja oikean puolen välillä ei tapahdu juuri mitään ja vaaka vasemman eturenkaan alla näytti 29 g enemmän kuin oikean alla. Sen verran on siis painopiste sivussa keskilinjalta edessä. Saman verran voi painopisteeseen vaikuttaa valitsemalla sopivan kokoisen ja muotoisen akun ja sijoittamalla sen mahdollisimman eteen.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #3 on: March 12, 2010, 09:46:23 PM »

Koepunnitusten perusteella SCRT10:n painopiste siirtyy vain muutaman millin edemmäs, kun moottorin sijoittaa keskidiffin etupuolelle.

Juuri tämä ratkaisi sen, miksi valitsin Hyperin mielummin. Olin valmis katsomaan pohjalevyjen eron sormien lävitse, mutta tekniikan sijoittuminen oli Hyperissä foffin kannalta ylivertaista. Vertailin autoja valehtelematta kymmeniä kertoja. Kiitos pnm:n koekappaleen, pääsin käsittelemään Hyperiä kunnolla.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
lassi68
FOFF Competitor
*****
Posts: 121


View Profile
« Reply #4 on: March 12, 2010, 10:25:55 PM »

Eikös tämä auto nyt kumminkin ole Hobao-merkkinen Wink

Tämäkin auto on kyllä kestävä! Jos ette usko, niin kysykää ToniP:ltä, mitä tapahtu kokemäellä muutamaviikko sitten Wink

Muistiko Toni kertoo vinkkejä? Wink

Onnea uudenautonomistajalle!
Logged
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #5 on: March 13, 2010, 12:36:46 AM »

Minusta tuossa Hyperissä on tekniikan sijoituspaikkaakin parempaa Foffin kannalta se, ettei sen pohja ole niin täynnä reikiä kuin Honkkarin. Tuo on tehty sähköautoksi eikä "hybridiksi", kuten Honkkari. Toki niistä pohjan rei'istä pääsee eroon tekemällä uuden pohjalevyn, mutta samallahan sitten voi tekniikankin sijoittaa ihan miten haluaa.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #6 on: March 13, 2010, 03:23:14 PM »

Eikös tämä auto nyt kumminkin ole Hobao-merkkinen Wink

Tämäkin auto on kyllä kestävä! Jos ette usko, niin kysykää ToniP:ltä, mitä tapahtu kokemäellä muutamaviikko sitten Wink

Muistiko Toni kertoo vinkkejä? Wink

Onnea uudenautonomistajalle!

Kiitoksia! Kyllähän Toni antoi hyödyllisiä neuvoja. Ensi viikolla täytyy mennä kokeilemaan radalle oikein urakalla. Crawlerikin saa uusia osia,
joten edessä tulee olemaan pitkä päivä Cool.

Hobao on tietysti Hyperin takana, mutta nyt täytyy kysyä, mitä Ofna meinaa? Toisaalla sitä myydään Ofna Hyper SC10 kuin myös Hong
Norin SCRT10 myydään Jammin SCRT10. Onko tämä puhtaasti maanosien välistä kikkailua?

Minusta tuossa Hyperissä on tekniikan sijoituspaikkaakin parempaa Foffin kannalta se, ettei sen pohja ole niin täynnä reikiä kuin Honkkarin. Tuo on tehty sähköautoksi eikä "hybridiksi", kuten Honkkari. Toki niistä pohjan rei'istä pääsee eroon tekemällä uuden pohjalevyn, mutta samallahan sitten voi tekniikankin sijoittaa ihan miten haluaa.

Samaa Tonikin sanoi, että auto on tehny puhtaasti sähkökäyttöön. Pohjalevyn kaventuminen takaa on myös iso plussa. Vähentää myös takapainoisuutta.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #7 on: March 13, 2010, 05:25:33 PM »

Samasta tehtaasta tulevat kaikki. 1/8-kokoisissa tulee vielä jotain K-kaupan autojakin samalta tehtaalta.  Parhaimmillaan saman auton voi ostaa nimellä Ofna, Hong Nor, Hobao tai Jammin ja eroa on vain osien värityksissä, pakkauksessa ja muussa oheismateriaalissa. Yleensä jotain pieniä eroja on osissa, mutta monessa kohdassa osat käyvät ristiin ja kai niillä eroilla on jotain erilaisuutta sitten haettu. Jos ei muuta niin voidaan myydä yksinoikeudella useamman myyjän toimesta. Tärkein ero tietty se, että varaosilla on eri numerot, vaikka osa olisi täsmälleen sama. Siksi autolle kannattaa aina hankkia myös rinnakkaismerkin ohjeet, niin pääsee vertailemaan myös vähän osien hintoja.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #8 on: April 12, 2010, 01:03:05 PM »

Unholy Legionin ensimmäinen vitsaus on päästetty valloilleen. Verellä leikittelevä ja sitä hartaasti litkivä Caaos on teurastanut ensimmäisen eränsä. Maalaamon väki ajettiin yli Carmageddon-tyylisesti. Auto sai sen mukaisen värityksen.

Koppa luonnonvalossa.


Salamalla erottuu mustan seasta läiskiä, liekö kanssakilpailijoista roiskunutta?


C, Caaoksen ensimmäinen kirjain symboloi samalla silmää - mikään ei jää näkemättä. Tätä vihollista on mahdoton paeta.


Punainen, valkoinen ja musta - legendaarisen Rc Legion Productsin päävärit jo vuodesta 2003.


Myöhemmin tulee lisää kuvia kokonaisuudesta.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #9 on: April 12, 2010, 02:14:02 PM »

Katsoin tuota ensimmäistä kuvaa ja ajattelin, että ei tämä ole se sama kori, jonka lauantaina näin, mutta loput kuvat paljastivat sitten tutut roiskeet korissa. Kyllä sitä nähdään kauhea vaiva korin kanssa, sitten ajetaan se kilpailuissa päreiksi ja paikkaillaan jesarilla. Jäädään odottelemaan koko autoa.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #10 on: April 12, 2010, 02:28:19 PM »

Vaivaa ei juurikaan ollut. Olisiko koko korin tekemiseen mennyt tunti (maskien laittamiseen, poistamiseen, maalailuihin yms oheiseen).

Eipä se juurikaan foffissa kulu, kun sisäpuolelta on maalattu. Halkeamia en usko tulevan ollenkaan. Hiekka on sen verran pehmeetä.
Rata-ajossa varmasti kuluukin enemmän, mutta näillä näkymin lyön diffeihin niin vahvat öljyt, ettei diffejä vaihtamatta kannata mennä edes radalle.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
niemma-2
FOFF Competitor
*****
Posts: 420


27.095


View Profile
« Reply #11 on: April 12, 2010, 06:58:22 PM »

Maalaus on jännä, heti tuli mieleen yks Carmageddon pc peli, jossa ajetaan ihmiseten yli autoilla Smiley

edit:
Editoin viestivirheen pois ja poistin turhan sen jälkeen syntyneen offtopicin.
« Last Edit: August 12, 2011, 01:28:39 PM by niemma-2 » Logged
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #12 on: June 24, 2010, 07:35:04 PM »

Ei ole hetkeen kirjoitettu. Ensimmäisessä kisassa tuli siis voitto niukasti ohi Apostolin. Paulijr. ajama Escort oli myös todella lähellä. Toinen kisa menikin ohi tältä autolta. Kolmas kisa meni perunapelto-pätkää lukuunottamatta hyvin. Sillä pätkällä tuli takkiin kahdelta edelle sijoittuneelta yli 100p, joten siitä asti tiesin ettei mahdollisuutta ole ainakaan voittoon. Pauli ajoi loistokkaasti sijoittuen toiseksi. Yhteislähtö oli todella mahtavaa ja hiukan yllätyin kolmanneksi sijoittumisesta. Johdin jopa kaksi ensimmäistä kierrosta, mutta loppupeleissä ratakuskit hoitivat homman helposti.

Auto toimii hyvin. Innokkaasti odottaen Fincupin neljättä kilpailua.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #13 on: August 20, 2010, 03:37:23 PM »

Nyt on Caaos valmisteltu kaaokselliseen kuntoon. Huomenna olisi tarkoitus pitää ainakin Apostoli ja Escort takana foffiosuuksilla, jotta kauden voittomahdollisuudet säilyisivät. Kova urakka edessä. Yhteislähtöä en ole edes miettinyt, koska vastassa on niin kovia nimiä. Jos finaaliin pääsisi, niin olisi mahtava juttu.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #14 on: April 29, 2011, 07:08:42 PM »

7,5 kuukautta on ollut tällä autolla viime foffi skabasta. Tänään testailin autoa ennen tänne mökille tuloa, jonka seurauksella fiilikset heräsivät kokonaan uudelleen. Jostain syystä sc ei ole sytyttänyt aikoihin, joka lienee myös syynä auton pitkään talviuneen.

Huomiseen lähdetään puollustamaan Hobaon kunniaa. Tavoitteena voitto, mutta se ei tule olemaan helppoa varsinkaan, kun HB ja ZT on ajaneet SC:ssä jo lähemmäs kymmenen kilpailua tällä kaudella.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #15 on: August 05, 2011, 08:24:56 PM »

Tovi on taas vierähtänyt viime kirjoituksesta. Sc on mennyt ihan mallikkaasti Fincupissa. Yhdestä kilpailusta tuli voitto, pari neljättä sijaa sekä yksi toinen. Kahdesta viimeisestä kisasta olisi otettava voitto, jotta mahdollisuuksia olisi edes hiukan haastsaa mestaruustaistossa. Lähes mahdoton tehtävä, mutta hyvin fiiliksin lähdetään huomiseen. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #16 on: August 12, 2011, 02:30:39 PM »

Caaosta kesti aikansa. Nyt kaipaa muutosta ja se aloitetaan siivoamalla... Caaos on poissa.

On muutoksen aika...
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!