Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 74258 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #220 : 15 Huhtikuu, 2010, 18:18:42 »
Käytiin sliden kanssa ajamassa tositestit SC11 luokan autoilla eli ajossa oli Routaneito ja Caaos.
Otettiin videolle ajot, tehtiin pari rataa ja bashattiin, tässä faktaa tästä luokasta ja autojen suorituskyvystä.
Huomioitavaa, että Caaoksessa on 700k öljyt ja Routaneidossa tehtaan setit, eli lienee reilusti alle 100k.

Routaneito: Wet Dream With Caaos
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

tuunari

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 312
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #221 : 15 Huhtikuu, 2010, 20:37:34 »
Eikös tässä SC11-luokan yhteislähdössä sitten nosteta pyörähtäneet autot pyörilleen, jos sattuneesta syystä sattuu jäämään pyörät taivasta kohti. Näin ainakin radoilla.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #222 : 15 Huhtikuu, 2010, 20:45:10 »
Eikös tässä SC11-luokan yhteislähdössä sitten nosteta pyörähtäneet autot pyörilleen, jos sattuneesta syystä sattuu jäämään pyörät taivasta kohti. Näin ainakin radoilla.

Juu. Muutama nostaja tullaan tarvimaan vapaaehtoisista.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #223 : 15 Huhtikuu, 2010, 21:20:36 »
Modiin on niin paljon ilmoittautuneita, että eiköhän sieltä muutama nostajakin löydy.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #224 : 16 Huhtikuu, 2010, 02:12:49 »
Tuli toinenkin nelkku lässi talliin. Pitää kattoa josko tässä oikeesti riittäis joskus aikaa nyt kun ilmat on lämmenneet siihen, että sais noista hiekka kelposet. Nyt on kova puntarointi kumpaa mennään kattomaan mcd cuppia vai foffia. Varmaan kallistuu mcd:n puolelle kun on tossa lähempänä.

Ihan kiitettävä määrä teillä on sc11 luokkaankin osallistuneita. Muistakaa ainakin taltioida viideolle jotain, että näkis vähän mihin nuo taipuu...

TomiKoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #225 : 28 Huhtikuu, 2010, 00:21:13 »
Tänään pääsin koittamaan ekan kerran Honkkaria rinteeseen. Alla olivat sekä Blitzin vakiorenkaat, että lainatut Proline lapakumit. Meno laparenkailla vakuutti sen verran, että kipinä hommaan kasvoi satakertaiseksi! Nyt täytyy keskittyä 100% molempien FOFF-autojen loppuun rakentamiseen, toivottavasti jo toukokuussa pääsee tositoimiin!

Tomi

 
| Xray T2R Pro & X10 & XB808 | 3x Axial AX-10 & SCX-10 & SWX-10 | Maverick Strada SC | Hong Nor SCRT10 & X2 CRT | Spektrum DX3R |

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #226 : 28 Huhtikuu, 2010, 09:45:38 »
Hieno kuulla TomiKoo, että innostus nousi kokeillessa ja odotappa vain sitä fiilistä, kun pääsee kilpailemaan
rennolla fiiliksellä muita autoja vastaan!  ;) On tuo SC11 luokka mahtava, kun vauhdilla mennään, eikä kuten
modissa pikku hiljaa taktikoiden, näyttävä ja mukava luokka! Toivotaan, että nähdään toukokuussa  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Chili

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #227 : 25 Lokakuu, 2010, 17:31:56 »
Käykö prolinen Baja bug kori sc11 luokkaan?
Korihan ei peitä pyöriä ylhäältä katsottuna..
« Viimeksi muokattu: 25 Lokakuu, 2010, 19:42:20 kirjoittanut Chili »

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #228 : 25 Lokakuu, 2010, 19:35:05 »
Käykö prolinen Baja bug kori sc11 luokkaan?
Korihan ei peitä pöyiä ylhäältä katsottuna..

Ei mielestäni käy.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #229 : 29 Lokakuu, 2010, 17:31:04 »
Eikös tämä koriasia ole säännöissä jo viime keväänä selväksi puitu. Ei kai tuohon ole tarvetta mitään muutoksia tai täsmennyksiä tehdä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #230 : 30 Lokakuu, 2010, 18:52:47 »
Kyä Näi On!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #231 : 04 Toukokuu, 2011, 20:23:44 »
Tiedoksi tälle kanavalle:

Rc Foff Finland Cupin kauden 2011 GP1:ssä tullaan punnitsemaan jokainen SC-auto. Auton tulee painaa 2500g,
jos se on alle tuon, annetaan mahdollisuus lisätä painoja ja tuoda uusinta punnintaan. Jatkossa kärähtäneistä
alipainottomuuksista seuraa mahdollinen tulosnollaus ja kilpailukielto. RFOT punnitsee SC-autot puntarillaan ennen
SC-luokan kilpailun alkua.

Ei sen vakavampaa, mutta jämptilinjaus on paras linjaus  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #232 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:40:12 »
Ja uusia tuulia kuuluu:

SC-autoihin on nyt olemassa liki 2cm suuremmalla halkasijalla olevat laparenkaat.
http://www.advantagehobby.com/213557/PAHT865/

Arviolta noin 18mm korkeempaa halkasijaa saa tuolla sc-autoon tehdyllä laparenkaalla -vs- vakio 2.2 panther.
Leveys on hieman kapeampaa, muttei merkittävästi. Koria ja etenkin lokareita joutuu kyllä leikkaamaan RAJUSTI.

Renkaat ovat sc-autoon tehdyt ja täten LAILLISET, mutta olisi hyvä herättää keskustelua siitä, kuinka paljon
koria saa leikata? Kun omaa Shamaaniani sovitin MAX joustojen kera 2.2 renkailla, niin jo siitä jouduin leikkaamaan paljon.
Nyt jos alle heittää 20mm suuremmat, niin max joustoissa, onko edes lokareita?

On sanomattakin selvää, että noin suuri maavaran nousu on niin iso etulyöntiasema, että "pahimmillaan" jokainen sc-luokkaa
ajava joutuu kehittämisen takia ostamaan nuo sc-renkaat... mutta miten koria saa leikata? Jatkona voisi kysyä, miten
haluamme kehittää sc-luokkaa tulevaisuudessa? Onko siitä tulossa se erillisjousitettu luokka vai pysyykö se vakiona?

Alunperin... se luotiin ihan vakioksi, jotta ratakuskit voisivat tulla sinne "vain renkaita vaihtamalla". No montako ratakuskia
olemme saaneet sinne? Ja nyt pari katoaa pois... tuo lause on siis täyttä potaskaa ja onkin korkea aika miettiä sc-luokan
tulevaisuutta, mitä SINÄ siltä haluaisit?

Avoin keskustelu alkakoon.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #233 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:43:42 »
Haluan, että luokka pysyy ennallaan, koska autot on rakennettu jo sitä varten.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #234 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:59:30 »
Alunperin... se luotiin ihan vakioksi, jotta ratakuskit voisivat tulla sinne "vain renkaita vaihtamalla". No montako ratakuskia
olemme saaneet sinne? Ja nyt pari katoaa pois... tuo lause on siis täyttä potaskaa ja onkin korkea aika miettiä sc-luokan
tulevaisuutta, mitä SINÄ siltä haluaisit?

Onko järkeä pitää luokka, joka tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet kehittää autoaan, noin suljettujen sääntöjen sisällä? Esimerkiksi kyllähän aina voi säätää painorajan, jonka alle auton paino ei sais vajota. Näin estetään mahdollisuudet hifistellä kevennetyillä osilla ja samalla säilytetään vakiokalustolla (itse vakiokalustoa ei taida juurikaan enää olla) ajavien mahdollisuudet menestyä.

Itse olen suhteellisen neutraalilla kannalla muutosten suhteen, mutta jos niitä vielä paljon tehdään, ei luokka vastaa enää alkuunkaan alkuperäistä. Jos niin käy, olen ehdottomasti sellaisen luokan kannalla, joka antaa vapaammat kädet autojen kehittämiseen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #235 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:40:17 »
Asia on kinkkinen...

Murtolan Pekan kanssa viime viikolla soittelin ja puhuttiin noista sc-renkaista, lailliseksi ne sanoin.
Tuo saattoi aloittaa sitten sen mikä säännöillä kiellettiin. Toki omatekorenkaat ovat ihan eri juttu
.vs. teollisuuden, mutta about 20mm maavaran korotus + korista lokareita leikataan ainakin 20mm
ja varmaan enemmän, niin vakiota tässä ei enää olla...

Mielestäni tämä kausi voitaisiin ajaa tuolla 2012 menolla ja puhua uudistukset ensi kaudelle. Jos nyt
alta 2kk ennen selviää, että on PAKKO hommata noi isot renkaat, että on enää mahkuja, niin se syö
varmasti osalta motivaatiota luokkaa kohtaan. Merkittävästi helpompaa on KIELTÄÄ se rengas tältä
kaudelta ja siten säilyttää tasapaino.

Kaudelle 2014 voitaisiin luokka kehittyy enemmistön tahtomaan muottiin. Ratakuskeja tässä luokassa
ei enää juuri ole, eikä tule. Turhauttavaa pitäytyä "odottamassa" sellaisia, jotka eivät koskaan saavu.
Kenties 100-200g painorajaa alemmas, nuo sc-renkaat ja kenties joskus 3S...

Mutta itse kieltäisin noi 20mm isommat tältä kaudelta, ettei mee ketuiks tai jossei kielletä, niin
sit ny nopiaan tilaten ja kukas sanoo paljoko sc-koria SAA leikata? Tästä tulee lopulta se erillisjousitettu modi...

Eli 2014 modified luokassa ei voi ajaa erillisellä, vaan jäykällä ja sc on erikoistumassa hiljalleen erillisjousitetuksi luokaksi.
2018 axial julkaisee 1/8 akselisen crawlerin ja saadaan sit Unlimiteddiin kans jäykkiksiä!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #236 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:50:34 »
Mitä pidemmälle välttämätöntä siirtää, sitä turhemmilta muutosvuodet tuntuvat jälkikäteen.

Kauden alkuun niin vähän aikaa, ettei suurempia sääntömuutoksia kannata tehdä. Mutta SC-laparenkaiden sallimisesta puhuttiin jo viime vuonna. Viime vuoden kisasarjaan niitä ei hyväksytty, mutta tälle vuodelle ne piti sallia. Luulisin, että muutos on ainoastaan kosmeettinen. Se, mikä saavutetaan halkaisijassa, hävitään kantopinnassa.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #237 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:55:37 »
18mm maavaran korotus on aika raakaa... 4mm ei ois pakkovaihto, mut kyllä ite vaihdan sit suosiolla, kun tulee
melkein 2cm maavaraa ja kun tiedetään, että nimenomaan tässä luokassa se on tosi tärkeetä! Toinen juttu on
sitten se, että lokarit voi suosiolla leikata pois, muuten ei renkaat mahdu toimimaan. Mut edelleen, eli koria saat
leikellä ilman rajotuksia, vapaasti???

Kääntö tässä isossa renkaassa sitten surkenee ja kuinka pahasti, sitä en osaa sanoa, mutta heikkenee, kun
osuu koriin tai runkoon aiemmin kuin 2.2 kokonen.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #238 : 08 Huhtikuu, 2013, 22:00:35 »
Anyway, järjestäjät sano 2012 että sc lapakumit sallitaan 2013, joten annan vinkin:
tilatkaa hetimmiten ne, muuten on kausi paketissa jo ennen alkujaan...

Näin se kilpavarustelu alko.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Re: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #239 : 09 Huhtikuu, 2013, 15:53:04 »
Itse en näe tarpeelliseksi muuttaa sääntöjä, vakioluokka on vakioluokka parampi pitää yksi luokka johon on kumminkin helpompi ja nykyään jo aika halpakin tulla mukaan rc foffin pariin jos näitäkin autoja tarvitsee alkaa paljon rakentamaan että pärjää ni menee idea luokasta nyt kumminkin pienellä muutoksella saa voittaja-auton.
Jos rengas on halkasijaltaan 18 milliä isompi ei se maavara kasva kuin puolet tuosta eli 9 milliä ja kun tuo rengas on myös sen 9 milliä kapeempi ni varmasti upottaa enemmän.
Painorajaa en myöskään lähtisi muuttamaan nykyinen 2,5 kiloa on sopiva raja näillä autoille nyt ja tulevaisuudessa.

Jos haluaa ajaa erillisjousitettua modia ni eikun rakentamaan vaan, jätetään ne wraitit hyllyyn ;)
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !