Kirjoittaja Aihe: Kovajuottaminen ja välineet  (Luettu 11616 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Kovajuottaminen ja välineet
« : 01 Helmikuu, 2010, 21:39:56 »
Kiitokset Tomylle, että sai käyttää hänen rakentamaansa aihetta tälläkin foorumilla. Tämä on kopsattu hänen viestistään naapurifoorumilta.


Kaikki alla olevat tavarat, pois lukien putki ja juotospuikko, ovat Bilteman valikoimista.

Putkien kuumentamiseen tarvitset butaani-polttimen



Tuotenr. 19738


Polttimeen kaasua. Sitä saattaa löytyä myös tavallisten kauppojen kassoilta sytkärikaasuna.



Tuotenr. 17604


Erilaiset apuvälineet kappaleiden pitämiseksi halutussa asennossa ovat tarpeen.

Juotostelineellä on kätevä pitää pieniä kappaleita sopivassa asennossa. Tuon telineen hauenleukojen jouset väsyvät aika nopeasti, eivätkä kestä monta kertaa kuumentamista. Olenkin juottanut telineeseen hieman isommat nipistimet, jotka näkyvät hiukan alempana. Ne kestävät paremmin lämpöä.



Tuotenr. 19870

Joskus magneetti voi olla hyödyllinen.



Tuotenr. 191410

Nämä ovat todella näppäriä moneen tarkoitukseen. Hanki ainakin 20 kpl.


Nuo muovit kannattaa repiä pois, jos aivan läheltä kuumennat.

Tuotenr. 86036


Ja sitten vielä välineitä putken katkaisuun ja taivuttamiseen.

Tällä katkeaa 4mm putki helposti ja siististi.



Tuotenr. 191220

Ja tällä taipuu putki näppärästi.



Tuotenr. 121181


Ja sitten vielä itse putki. Itse olen käyttänyt 4mm hydrauliputkea, jota löydät hydrauliikan kanssa tekemisissä olevista liikkeistä. Monet käyttävät myös auton jarruputkea, mutta se saattaa olla aavistuksen painavampaa ja ei aivan yhtä lujaa kuin hydrauliikkaputki. Mutta tämä on vain mutu-tietoa.

Minä olen juottamiseen käyttänyt 1,5mm vahvuista puikkoa, jossa on juoksute valmiiksi puikossa. Sitä löytyy ainakin Etrasta, mutta varmasti myös muista liikkeistä, joissa myydän hitsausvälineitä tms. Muistan lukeneen myös jostain, että Bauhausissa olisi saatavilla jonkinlainen aloituspaketti kovajuottamiseen.

Näiden lisäksi hyödyllisiä välineitä ovat pieni viila-sarja, 4mm moottorisahan viila, jolla teet kätevästi putkien päihin sopivan upotuksen tarvittaessa, kulmahiomakone on monesti myös tarpeen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #1 : 29 Toukokuu, 2011, 15:12:37 »
Tampereella Nekala on kovajuottajan mekka. Nekalan alueelta löytyy käytännössä kaikki juottamiseen tarvittavat välineet ja materiaalit. Vihiojantieltä löytyy hydrauliputkea myyvä liike, PMC Polarteknik, josta olen ostanut 4mm ja 6mm putkea. Samalta tiellä on myös Rautasoini, josta löytyy kaikenlaista metallia. Liikkeestä löytyy kaikki vastaavanlainen metalli materiaali hydrauliputkea lukuunottamatta, joita esim Tomy ja pnm on käyttänyt scalejen rakentamiseen. Täältä olen ostanut myös alumiiniseen foffirunkoon materiaalit. Polarteknikistä ei viimeksi löytynyt tarpeeksi pientä putkea, mutta sitä saa kuulemma ihan hyvään hintaan tilaamalla.

Nekalasta saa ostettua AGA nimisestä liikkeestä hopeajuotospuikkoja. Taitaa olla pariakin laatua. Hinta viimesimmille puikoille oli n. 7€/puikko, joten ei mitään ilmasta tavaraa.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Tomy

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 53
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #2 : 29 Toukokuu, 2011, 16:42:58 »
Jyväskylän Etrassa 1mm hopeapuikko on muistaakseni noin 2e/kpl. Sen kaveriksi kun hankkii erillisen juoksutteen niin tulee juotosharrastus pidemmän päälle edullisemmaksi kuin käyttämällä puikkoja, jossa juoksute on valmiina. Minulla on Felder Löttechnik, Flussmittel fur Silberlote CU-FE - Nr. 1 nimistä juoksutetta. Purkki on 100g ja sillä on jo kolmisen autoa juotettu ja vielä on yli puolet jäljellä. Maksoi muistaakseni noin 10e.

FINSKI

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 192
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #3 : 25 Maaliskuu, 2015, 11:45:17 »
Onko tuo työ jotakuinkin samanlaista kuin tässä filmillä?
https://www.youtube.com/watch?v=YOebPH_0NOc
Miten olette tuolla tavalla liittäneet putken, esim kylkeen kiinni, missä ei ole mitään tuollaista upotettavaa vastakappaletta?
"Hitsautuuko" tuo hydrauliputki tolla tinalla kiinni jos juottaa, esim samalla tavalla kuin alumiinipuikolla alumiinia juottaa?

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #4 : 25 Maaliskuu, 2015, 16:17:11 »
Miten olette tuolla tavalla liittäneet putken, esim kylkeen kiinni, missä ei ole mitään tuollaista upotettavaa vastakappaletta?
"Hitsautuuko" tuo hydrauliputki tolla tinalla kiinni jos juottaa, esim samalla tavalla kuin alumiinipuikolla alumiinia juottaa?

Yhden kehikon itse olen tehnyt ja hydrisputki "hitsautuu" tinalla toiseen, vaikkei olisikaan ihan täydellistä vastakappaletta.
Sopiva määrä tinaa ja perusjuotos, niin hyvä tulee.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

FINSKI

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 192
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #5 : 25 Maaliskuu, 2015, 19:10:50 »
Pitänee alkaa harjoittelemaan kuhan lumet takapihalta sulaa saisi hommattua välineet.
Kiitoksia vinkeistä ja vastauksista :)

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #6 : 25 Maaliskuu, 2015, 19:17:05 »
Jep, tuo vain minun yhden kerran tekijän kirjoitus. Antakoot ammattilaiset lisävinkkejä, jotka tekee noita vielä inansa kauniimmi  ;)
Anyway, tarvikkeet hankintaan ja kokeilemaan. On noi putkiautot hienoja ja kun erilaisia syntyy jatkuvasti, niin se rikastuttaa lähtöviivaa!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

FINSKI

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 192
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #7 : 29 Maaliskuu, 2015, 16:47:06 »
Tuo juoksute taitaa olla must aines juottamishommissa?
Jos kovajuottamista tekee, niin miten hyvin tuo etran 1.5mm puikko toimii jossa juote on itessään?
Pehmytjuottamisessa kanssa pakollinen varust tuo juote.
Kokeilin tuossa tinalla juottaa yhtä tappia putkeen, niin se tina vain liuku pois huulilta kun ei juoksutetta ollut.
Ens viikolla jos kokeilis paremmalla onnella ja juoksutteella.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Kovajuottaminen ja välineet
« Vastaus #8 : 29 Maaliskuu, 2015, 21:09:29 »
Itsellä oli erikseen juoksutetta, jota "voideltiin" alueille, jonne sit tinaillaan kohdetta.
Voiko tota edes tehdä ilman juoksutetta, en tiedä?

Anyway, juoksutetta + "tina", niin kai se siitä.

Kommatkaas muutkin, jotka tietää paremmin  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN