Kirjoittaja Aihe: Erikoismerkki/tolppa  (Luettu 5707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Erikoismerkki/tolppa
« : 24 Heinäkuu, 2009, 19:56:18 »
Erikoismerkki/tolppa

Käyttöön tulee myös myös erikoismerkki/tolppa. Erikoismerkki on samanlainen merkki kuin normaali
valkoinen, keltainen ja punainen, mutta erikoismerkkejä on kahden värisiä, kahden eri merkityksin.

Vihreä erikoismerkki = -40 virhepistettä
Sininen erikoismerkki = -60 virhepistettä

Mihin erikoismerkkejä käytetään?
Näitä erikoismerkkejä käytetään tilanteisiin, joissa kuljettaja voi "shiitata/huijata" tietyn merkkivälin.
Yhdellä jaksolla voi olla maksimissaan yksi erikoismerkki. Erikoismerkin käyttäminen on suotuisa esimerkiksi
silloin, kun ratamestari on tehnyt jakson 200p kohdalle pienen pystysuoran ja haluaa, että juuri siitä
ajetaan, eikä kierretä sieltä sivulta, joka on tasainen ja hipaista vaan merkkiä. TOKI niin saa edelleen
tehdä, mutta normaalin -20vp sijaan siitä voi saada -40vp tai JOPA -60vp.

Erikoismerkin tehtävä on rajoittaa "shiittaamista/huijaamista" ja siitä syystä siitä rangaistaan kovin
ottein. Yhä edelleen se on mahdollista, mutta siinä tulee jatkossa menettämään paljon arvokkaita
pisteitä, kun että tutustuisi rataan, miettisi miten ajaa se jyrkänne ja ajaisi sen kunnialla keskeltä,
ilman merkkejä läpi! Erikoismerkin tarpeellisuuden määrittää ratamestari, niitä ei ole tarkoitus käyttää
jokaisessa radassa, mutta selvät shiittikohdat / kohdat, jotka voi huijaamalla ajaa läpi, merkitään
erikoismerkein. Näin nähdään, kenellä tosissaan on lopulta "munaa" vetää jakso siten miten ratamestari
on sen tarkoittanut ajettavan.

Mielipiteitä voi tästäkin esittää, mutta päätös on jo tehty  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Erikoismerkki/tolppa
« Vastaus #1 : 25 Heinäkuu, 2009, 11:28:57 »
Tässä esimerkkikuva tilanteesta:



Ratamestari on tehnyt radan 200p kohdan kuvassa olevalla tavalla. Kuskille tämä
mahdollistaa kuitenkin shiittauksen/huijaamisen ottamalla tolpan kuvassa olevalla
tavalla esim. vasemmalla renkaalla rinteen oikealta puolen, jossa ei ole mitään
jyrkännettä. Ratamestarin idea oli se, että jokainen auto ajaa pystysuorasta,
jolloin nähdään kuka osaa hallita tilanteen, nähdään yrityksiä ja kunnon kunniallista
kisaa - ei fuskua paikasta, jossa "aita on matalin".

Tässä radassa voidaan käyttää yhtä erikoismerkkiä, kahta ei saa käyttää, joten
ratamestarin velvollisuuteen kuuluu tehdä rata sellaiseksi, että toiselta puolelta
yrittäminen on todella vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN