Rc Formula OffRoad
December 17, 2017, 09:23:53 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Poll
Question: Miten kilpailu ajetaan?  (Voting closed: January 16, 2009, 01:24:51 AM)
Jokainen luokka ajaa jakson kerrallaan - 0 (0%)
Jokainen luokka ajaa 2 jaksoa putkeen - 1 (9.1%)
Jokainen luokka ajaa 3 jaksoa putkeen - 9 (81.8%)
Jokainen luokka ajaa koko kilpailunsa putkeen - 1 (9.1%)
Street Class & Modified ajavat 3 jaksoa putkeen, muut vuorotellen - 0 (0%)
Jokin muu tapa, mikä = kerro - 0 (0%)
Total Voters: 11

Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kilpailunkulku  (Read 6232 times)
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« on: January 06, 2009, 01:24:51 AM »

Yleisesti kilpaileminen vaatii oman aikansa ja viime kauden päätteessä siirryttiinkin jo
tukemaan uudenlaista ja nopeampaa käytäntöä. Alunalkujaan luokat ajoivat vuorotellen
yhden jakson, mutta automäärän lisääntyessä tehtiin kompromissejä seuraavasti:

Modified luokka ajoi 3 ensimmäistä jaksoa putkeen, jonka jälkeen Unlimited GP, Unlimited EP
ja XL Unlimited ajoivat jakso kerrallaan nämä kolme ensimmäistä jaksoa.

Jokainen luokka ajoi 2 jaksoa putkeen.

Jne... mahdollisuuksia on monenlaisia, mutta mikä mielestänne olisi parastapa alkavalla kaudella,
kun lisänä on muutaman auton Street Class luokka. Jos muita tapoja tulee mieleen, niin ne voi
kirjoitella vapaasti erikseen ehdotukseksi ja tarpeen vaatiessa tehdään uusi äänetys, joka kattaa
uudetkin mahdollisuudet.

Autoja tulee olemaan aktiivisesti arviolta 20-30 ja kisakesto tulee edellee olemaan 6h + - 0
Kisakesto riippuu monista tekijöistä, joita on vaikea ennalta määrittää, ilman automäärä
sekä muita merkittäviä tekijöitä.

Edit. Kaudella 2009 ajetaan jokaisessa Rc Foff Finland Cupin
kilpailussa 6 jaksoa/rataa, joista jakso 4 on aina nopeusjakso!
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
niemikko
FOFF Competitor
*****
Posts: 536



View Profile
« Reply #1 on: January 06, 2009, 01:50:29 AM »

 3 jaksoa putkeen kaikilta vuorollaan.

tämä vaan nopeuttaa kilpailua muttei kisa ole kuitenkaan heti ohi ekan tunnin aikana keltään.
monella autolla ajaessa keskittyminen vaan autoon kerrallaan.
näin asian itse näkisin.
Logged

Nothing´is faster than bullit watch out
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #2 on: January 06, 2009, 03:12:22 AM »

Samoilla linjoilla niemikkon kans.

Oon sitä mieltä, että jos on 7 jakson kisa, niin voidaan katsoa kulun mukaan miten ajetaan
ja ajetaanko 4 viimeistä jaksoa kolmen jälkeen kahden jakson seteissä.

Ainakin runsaspaineisissa kisoissa kädet on aika heinää jo yhden suorituksen jälkeen.
Kiva on aina välillä päästä "rentoutuu" tiukimmasta luokasta hieman kevyempään.
Tämän vuoks 7 pätkän kisoissa 4 vikaa pätkää olis mielekkäämpi ajaa 2 ja 2.

Toki ratojen sijainnin puolesta se on järjestelykysymys viime kädessä, millä jaolla ne ylipäänsä on järkevin ajaa.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 06, 2009, 10:15:15 AM »

Muutama oma pointti vielä ennen muita mielipiteitä:
- 3 jakson jälkeen kilpailussa on yleensä 30min-1h kisatauko
- tauolla ehtii latailemaan akut ja laittamaan autot timmikuntoon
- Samoin jos luokat ajaisivat putkeen enemmän kuin yhden jakson,
   niin korjauksille olisi luokittain hyvinkin miellyttävästi aikaa.

+ Itse tuen tota 3 jaksoo putkeen / luokka / vuorotellen, se antaa parhaat mahdollisuudet
kisataukoon, rennompaan ajamiseen ja se suosii useammassa luokassa ajavia, ehtii keskittyy
kunnolla kisaamiseen. Sitten juuri ne, jotka ajaa vaikka street class luokassa pelkästään,
niin on aikaa oikeen kunnolla 3 ajetun jakson jälkeen säätää autoa, latailla akkuja etc...

Tulevalla kaudella ainakaan finland cupissa EI tule olemaan enempää kuin 6 jaksoa / kisa.
Näin saadaan tehtyä vertainnoillisia tilastoja, kun jaksomäärä on vakio. Kauden edetessä
tyyliin päätöskisa tai joku muu tärkee kisa, voidaan sopia erilaisesta järjestelystä, mutta
6 jakson kisakausi on RCFFC, enempää jaksoja ei tule, joten eiköhän saada paketti tällä
tavoin kasaan aika riemullisesti.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #4 on: January 06, 2009, 10:16:28 AM »

Tää on etenkin hyvä noiden polttisten kanssa.
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 06, 2009, 10:18:48 AM »

Juu, käsittääkseni niilläkin parempi, mukavampi, tehokkaampi ajaa, kun ei ole jakso kerrallaan
ja kylmene välissä, vaan pääsee moottorikin lämpenee ennen seuraavaa jaksoa. En minä noista
muuta tiedä, mutta tämän kuulin viime vuonna  Wink
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Maximus
FOFF Competitor
*****
Posts: 554



View Profile
« Reply #6 on: January 06, 2009, 01:49:06 PM »

Joo itekkin kannatan tota 3 putkeen. Silmät vaan haritti silleen et painoin vahingossa äänestys nappulan 2putkeen kohtaa. Grin
Logged

´Red Devil ja Panther
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #7 on: March 29, 2009, 06:38:02 PM »

Eilinen Foff Cup 2009 GP1 osoitti, että 26 kilpailijan täyttämä kisa ei tule onnistumaan 3+3 käytännöllä.
Kilpailu ajettiin tuossa kisassa luokittain eli seuraavassa järjestyksessä:

1. Street Class
2. Modified
3. Unlimited GP
4. Unlimited EP

Pitkälti tätä luokittain kaavaa ollaan tuomassa myös Rc Foff Finland Cupiin monestakin hyvästä syystä,
mutta ajallisia leikkauksia on silti tavalla tai toisella saatava, jotta homma pelittää. Foff Cupin kisaa tosin
varjostaa se epäseikka, että itse kisa alkoi vasta 11.00, kun suunnitelmat koostuvat 10.00 alkavista
kilpailuista, täten kisan kesto olisi ollut kello 16.00 saakka, joka sekin vaatiin vielä hiontaa.

Finland Cupiin tuodaa seuraavanlainen tapa/järjestys:

1. Street Class
2. Modified
3. Unlimited GP
4. Unlimited XL
5. Unlimited EP

Jokainen luokka ajetaan omanaan, jotta kisaradat voi tehdä valmiiksi (kaikki) luokittain.
Kaudellahan ajetaan 6 jakson kilpailua (5+nopeus) ja 3 jakson välissä on lyhyt tauko
kestoltaan 10-15min, jonka aikana mahdollisuus ladata vaikka akkua ja tehdä muuta
tarpeellista. Muuten luokan kilpailu ajetaan täysin putkeen.

Lisää aiheesta tulee tänne...........
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #8 on: March 29, 2009, 07:08:37 PM »

Mun mielestä suurimmat luokat vois ajaa 3+3 taktiikalla. Sillon tulee enemmän myös paineidenhallintakyky arvoonsa.
Pitää kuitenkin muistaa, että Foff Cup on tiimi cup ja rennolla meiningillä. Finland Cupissa meno on sitten vähän tiukempaa.

Ehdotus 1.

Streetin vois ajaa ensin putkeen, koska radat saa suht helposti ja kilpailijamäärä pieni.
GP voi moottorien käynnistyksien vuoks ajaa putkeen, jos GP kuskit haluaa tän käytännön.
XL sama juttu kun streetissä, eli radat saa suht helposti tehtyä ja osanottajamäärä pieni.

Modin ja EP:n vois näitten jälkeen ajaa 3 + 3.


Ehdotus 2. (omasta mielestä parempi ja ainoa järkevä, jos jotain muutosta Finland Cupin gp6 tsydeemiin)

Finland Cupin vikassa kisassa joka luokan kolme putkeen onnistu ihan hyvin.
Poikkeuksena streetin ja XL vois ajaa ekana putkeen, koska ne luokat on ylivoimasesti nopeimmat ja vähiten osanottajia.
Samoin XL jättämät kaivaumat saataisiin heti siivottua muiden luokkien alta pois.

Eli kisakulku olis oletusaikoineen:

Steet 6 pätkää
XL 6 pätkää
1h

Modi 3 pätkää
Gp 3 pätkää
EP 3 pätkää
2h

Tauko
1h

Modi 3 pätkää
Gp 3 pätkää
EP 3 pätkää
2h

Seremoniat
0.5h

Tauon aikana ehtis hyvin rakennella loput pätkät valmiiks, ellei ne olis jo valmiina.
Tulevaisuudessahan tiimiläiset menee katsastaa montun ja rakentelee ratoja etukäteen edellisenä päivänä.
Kaikki kisat alotettaisiin 10-11.

Ratoihin vaikuttaa myös ratamestarit. GP luokka ja XL luokka tarvii ratamestareita.
Jos joku tiimin ulkopuolinenkin lähtee auttamaan näiden luokkien ratojen suhteen,
niin ei pitäis tulla "tyhjiä odotusaukkoja".
« Last Edit: March 29, 2009, 07:14:49 PM by SlidSlide » Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #9 on: March 29, 2009, 07:35:15 PM »

Tottahan tämäkin!

Pääasia on saada aikataulu suunnitellun ajanmääreen sisään, eli jos kisa alkaa 10.00, niin se päättyy palkintojakoineen 16.00
Vastaavasti 11.00 alkanut kilpailu päättyy 17.00, eli 6h aikataululla kisataan ja tähän ei ole laskettu sitä, että järjestäjät
menisivät aiemmin paikalle ratoja tekemään, josta hyötyy sitten reilusti.

Street Class ja Unlimited XL ovat tällä hetkellä osallistujamäärältään pienimmät, joten ne voitaisiin ajaa ensimmäisinä
tavalla 6 jaksoa putkeen. Tämä nopeuttaa hemmetin paljon, koska Modified, Unlimited GP ja EP ovat automäärältään
suuria, pikkuluokat toisivat toivotun balanssin asiaan.

Tarvii suunnitella näitä kun vielä aikaa, streetin ja xl:n saa mahtumaan tuntiin, jos radat tehty/mielessä. Unlimited luokat
ja modified mahtuvat juuri ja juuri 2h, mutta jos ep:ssä olisi 10 autoa, modissa 10 ja gp:ssä 8, niin en usko, että 2h riittää
3 jaksolle. Mutta jep, suunnitellaan ja katotaan mitä kaikkea tulee keksittyä.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #10 on: March 29, 2009, 09:40:11 PM »

Koitetaanpas nyt päättää, ettei ala homma haisemaan, kuten F1:ssä, kun sääntöjä muutetaan pari kertaa viikossa. Itsellä on akut hankittuna kahta kuskia varten sillä ajatuksella että ajetaan 3+3 ja välissä ehtisi puoli tuntia - tunnin verran latailemaan akkuja. Nyt jos kaikki 6 jaksoa ajetaan putkeen, niin akkujen lataaminen ei välissä onnistu, toivottavasti edes vaihtaminen. Pahin tilanne on jos meidän tiimin kuskit "arvotaan" ajamaan peräkkäin, niin pitäisi pystyä ajamaan 12 jaksoa putkeen ilman mahdollisuutta ladata välissä.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #11 on: March 29, 2009, 10:01:25 PM »

Koitetaanpas nyt päättää, ettei ala homma haisemaan, kuten F1:ssä, kun sääntöjä muutetaan pari kertaa viikossa. Itsellä on akut hankittuna kahta kuskia varten sillä ajatuksella että ajetaan 3+3 ja välissä ehtisi puoli tuntia - tunnin verran latailemaan akkuja.

Modi ja ep 3 jaksoa, tauko ja sitten kolme jaksoa.
Mun laskupään mukaan tossa on reilusti yli tunti latailla noita akkuja.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
Penguin
FOFF Competitor
*****
Posts: 776


View Profile
« Reply #12 on: March 30, 2009, 07:05:47 AM »

Jos tällä mennään niin hyvä ja näin tuon olen jo aikaa sitten ymmärtänyt. Tuosta oli vaan luettavissa vähän muutakin spekulointia. Tässä mitään tarttis latailla välillä, kun sais tuon yhden life-tilauksen tulemaan kiinasta, mutta kestää, kestää, kestää... Ehkä sitten loppukaudesta, mutta nyt aloitetaan LiPoilla.
Logged

Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #13 on: April 02, 2009, 05:29:34 PM »


Modi ja ep 3 jaksoa, tauko ja sitten kolme jaksoa.
Mun laskupään mukaan tossa on reilusti yli tunti latailla noita akkuja.

Street Class ja Unlimited XL ajavat kisan alussa kaikki jaksonsa putkeen.
Modified, Unlimited EP ja Unlimited GP ajavat 3+3 tavalla, tuossa välissä
juurikin se (noin) tunnin mittainen tauko, jossa ehtii akkuja latailemaan.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!